چرا سفر رییس جمهور به مراوه‌تپه تاریخی شد؟

گرگان- ایرنا- حضور رییس جمهور در جمع مردم محروم و مرزنشین مراوه‌تپه، دومین سفر کاروان دولت مردمی به گلستان را تاریخ‌ساز کرد و با وجود آنکه غبار محرومیت همچنان بر چهره این شهر تاریخی نشسته اما آوای خوش‌امید گوش‌ها را نواخته، دل‌ها را گرم می‌کند و به توسعه و پیشرفت شهرستان رونق و جان تازه می‌بخشد.

به گزارش ایرنا، چند روز از سفر دولت سیزدهم به نگارستان ایران می‌گذرد اما شیرینی حضور دولتمردان هنوز زیر زبان مردم این دیار به ویژه محرومان باقی مانده است.

خاص‌ترین قسمت سفر دولت مردمی به گلستان در ۳۰ دی و اول آذر ۱۴۰۲، حضور رییس جمهور در محروم‌ترین نقطه استان و دیدار با مرزنشینان مراوه‌تپه بود.

مراوه‌تپه کجاست؟

مراوه‌تپه ۲۴۰ کیلومتر با گرگان فاصله دارد و سال‌هاست که زیر بار فقر درآمدی و زیرساختی دست و پا می‌زند و بار سنگین محرومیت روی دوش ساکنان این شهر سنگینی می‌کند.

تلخی نداشتن آب لوله‌کشی و گاز خانگی، مردم برخی مناطق این شهرستان را آزار می‌دهد و راه‌ و جاده‌های مراوه‌تپه مثل قصه محرومیت آن ناهموار و سنگلاخ است و زیرساخت‌های بهداشت و درمان این شهرستان هم چنگی به دل نمی‌زند.

مردم این شهرستان محروم که هیچ‌گاه مسوول تراز اول کشور را از نزدیک ندیده بودند و تصورش را هم نمی‌کردند روزی پذیرای عالی‌ترین مقام اجرایی کشور شوند در دومین سفر هیات دولت به گلستان، میزبان آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی شدند.

چرا سفر رییس جمهور به مراوه‌تپه تاریخی شد؟

استقبال پرشور مردم خونگرم مراوه‌تپه موجب شد رییس جمهور به احترام مردم از خودرو پیاده شود و بدون تشریفات در سیل جمعیت به محل سخنرانی حرکت کند.

صحنه‌های ماندگاری که رییس جمهور از این دیدار مردمی بیان کرد، نشان داد مهر و محبت مردم این خطه، او را نمک‌گیر کرده است. البته از مردمی که هر ساله در مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی شاعر و عارف ایرانی میزبان هزاران مهمان داخلی و خارجی هستند، این رفتار دور از انتظار نبود.

مردم مرزنشین مراوه‌تپه نشان دادند که هیچ محرومیتی باعث نمی‌شود اصالت خود را فراموش کنند؛ مردمان این خطه به کار سخت عادت کردند و مسافت زیاد برای آن‌ها مطرح نیست لذا از دورترین نقطه مراوه‌تپه و حتی ساعت‌ها قبل به استقبال رییس جمهور آمده بودند.

شاید گزافه نباشد که بگوییم اگر رییس جمهور در سفر به استان گلستان به این شهرستان نمی‌رفت یکی از شعارهای دولت محرومان ابتر می‌ماند؛ اقدامی که سفر را هم برای دولتمردان و هم برای مردم این منطقه مرزی پرثمر و فراموش نشدنی کرد.

استاندار گلستان با اشاره به حضور رییس جمهور در مراوه‌تپه به‌عنوان نشانه‌ای از توجه ویژه دولت سیزدهم به مناطق محروم اظهار کرد: این شهرستان در بخش‌های مختلف دچار فقر و کمبود است که سفر رییس جمهور در رفع مشکلات زیرساختی مراوه‌تپه اثرگذار بود.

چرا سفر رییس جمهور به مراوه‌تپه تاریخی شد؟

علی‌محمد زنگانه در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه فقر و بیکاری از مهم‌ترین مشکلات مردم محروم مراوه‌تپه است، گفت: مجموع اعتبار پروژه‌های عمرانی و اقتصادی مراوه‌تپه در ۲ سال نخست فعالیت دولت سیزدهم بیش از هفت هزار میلیارد ریال بود اما در دور دوم سفر رییس جمهور ارزش اقتصادی پروژه‌های قابل افتتاح این شهرستان بیش از پنج هزار میلیارد ریال و ارزش پروژه‌هایی که عملیات ساخت آن آغاز شده بیش از چهار هزار میلیارد ریال است.

وی تنش آبی شدید را یکی از مشکلات مراوه‌تپه برشمرد و گفت: ۳۰ روستای این شهرستان فاقد آب آشامیدنی سالم و بهداشتی و ۶۵ روستا و شهر گلیداغ با کمبود شدید منابع آبی مواجه هستند که در سفر دولت سیزدهم به این شهرستان توجه ویژه‌ای به این مشکل شد.

استاندار گلستان با بیان اینکه در سفر دوم رییس جمهور به گلستان هزار میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی به روستاهای محروم مراوه‌تپه اختصاص پیدا کرد، ادامه داد: همچنین با توجه به مشکلات مردم ساکن روستاهای واقع در مخزن سد چایلی به دلیل طولانی شدن احداث سد، تعیین تکلیف طرح کوچ ۶ روستای واقع در مخزن سد در دور دوم سفر رئیس جمهور در دستور کار هیات دولت قرار گرفت.

چرا سفر رییس جمهور به مراوه‌تپه تاریخی شد؟

زنگانه از اختصاص ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای جابه‌جایی ۶ روستای واقع در کاسه سد چایلی خبر داد و افزود: ضریب برخورداری پایین از شبکه راه روستایی ایمن از دیگر مشکلات مردم محروم مراوه‌تپه بود که در دور دوم سفر رئیس جمهور، ۶۰۰ میلیارد ریال برای بهسازی راه‌های روستایی این شهرستان اختصاص یافت.

وی تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی، تکمیل و تجهیز پاسگاه‌ها و حمایت از نیروهای مرزی، تکمیل طرح‌های هادی روستایی، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خیرین، تهیه و اجرای طرح‌ هادی روستایی، مقاوم‌سازی مدارس ناایمن و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام آموزشی را از جمله دیگر مصوبات سفر رییس جمهور به مراوه‌تپه محروم اعلام کرد.

پس از به پایان‌رسیدن سفر، اهتمام مسئولان گلستان این است که غبار محرومیت از چهره مراوه‌تپه زدوده شود؛ همان قول‌هایی که رییس جمهور در بین مردم محروم مراوه‌تپه داد و ساکنان این شهر با سلام و صلوات از آیت‌الله رئیسی قدردانی کردند.

با اینکه هنوز محرومیت در حوزه‌های مختلف مهمان مرزنشینان مراوه‌تپه است اما مردم این منطقه به پایان کمبودهای این شهرستان با دستان رییس جمهور دولت مردمی‌ امید بستند.

شهرستان مراوه‌تپه که افزون بر ۶۰ هزار نفر جمعیت دارد از شمال به کشور ترکمنستان با طول نوار مرزی ۱۲۶ کیلومتر و از جنوب به شهرستان کلاله و از شرق به استان خراسان شمالی و از غرب به شهرستان گنبدکاووس و کلاله محدود می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha