توسعه خوابگاه‌های دانشجویی در اصفهان نیازمند مشارکت خیران و انبوه‌سازان است

اصفهان-ایرنا- کارشناس شورای نظارت و ارزیابی بر خوابگاه‌های دانشجویی استان اصفهان گفت: توسعه خوابگاه‌های غیردولتی با توجه به آمار دانشجویان استان، نیازمند مشارکت خیران، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و انبوه‌سازان است.

مهرداد بال‌افکن روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: باتوجه به اینکه دانشگاه‌های غیرانتفاعی، موسسات آموزش عالی و پیام نور توان تاسیس خوابگاه واحد دانشگاهی خود را ندارند راهی جز احداث و توسعه این مکان‌ها از سوی مدیریت بخش خصوصی نیست.

وی افزود: انبوه‌سازان، خیران و سرمایه‌گذاران می‌توانند با تاسیس مجموعه خوابگاه‌های استاندارد و با کیفیت برای دانشجویان شهر اصفهان، به کمک وزرات علوم بیایند.

بال‌افکن افزود: تنگناهای مالی و کمبود بودجه دستِ دانشگاه‌ها را برای ساخت خوابگاه بسته است؛ از سوی دیگر افزایش سرمایه‌گذاری آنها در این زمینه، روی میزان شهریه دانشجویی نیز تاثیر می‌گذارد.

کارشناس شورای نظارت و ارزیابی بر خوابگاه‌های دانشجویی اصفهان به رویکرد مثبت مدیریت استان در این زمینه اشاره و بیان کرد: به گفته استاندار اصفهان، برای ساخت مجموعه‌های خوابگاهی امکان واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران وجود دارد که این موضوع ظرفیت خوبی برای تاسیس مجموعه خوابگاه‌های مشترک بین دانشگاه‌های استان است.

بال‌افکن ادامه داد: بیشترین متقاضیان خوابگاه دانشجویی غیردولتی را دانشجویان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و غیرانتفاعی، دانشگاه آزاد و دانشگاه پیام نور تشکیل می‌دهند و تنها درصد کمی از دانشجویان دانشگاه‌ای دولتی نیاز به این مکان‌ها دارند زیرا خوابگاه برای اغلب آنها تامین شده است.

وی افزود: با توجه به نیازسنجی دانشجویان، وزارت علوم از سال ۹۴ بدلیل محدودیت امکانات دانشگاه‌ها به تاسیس خوابگاه با مشارکت بخش خصوصی اقدام کرد.

بال‌افکن افزود: مدیریت و اجرایی شدن این مُصوبه به دانشگاه مُعین هر استان واگذار شده است و دانشگاه اصفهان در قالب شورای نظارت و ارزیابی بر خوابگاه‌های غیردولتی به همراه کمیته اجرایی در این حوزه فعالیت می‌کند.

این کارشناس ادامه داد: فرایند بررسی پرونده درخواست متقاضی تاسیس خوابگاه از طریق دبیرخانه شورای نظارت و ارزیابی خوابگاه‌های غیردولتی استان در معاونت دانشجویی دانشگاه اصفهان انجام و پس از بررسی و استعلام‌های ۱۰ گانه از ادارات استان مجوز صادر می‌شود.

بال‌افکن افزود: در حال حاضر ۲۶ خوابگاه دانشجویی غیردولتی در استان در حال دریافت مجوز از سوی شورای نظارت در شهر اصفهان است.

به گزارش ایرنا؛ اکنون در ۱۹ خوابگاه غیردولتی دخترانه استان یکهزار و ۷۱۴ نفر و در چهار خوابگاه غیردولتی پسرانه نیز ۴۳۲ نفر ساکن هستند.

اشخاص حقیقی یا حقوقی دارای صلاحیت(موسسات بخش خصوصی یا اشخاص سرمایه‌گذار) که بر اساس ضوابط و مقررات دستورالعمل صندوق رفاه متقاضی تاسیس خوابگاه هستند می‌توانند برای مراحل صدور مجوز اقدام کنند.

استان اصفهان اکنون دارای پنج دانشگاه بزرگ دولتی، ۲۲ موسسه غیردولتی و غیرانتفاعی، ۹ موسسه آموزش عالی آزاد، ۲۸ واحد دانشگاه آزاد، ۱۲ مرکز دانشگاه فنی و حرفه‌ای، ۳۸ مرکز پیام نور، پنج مرکز دانشگاه فرهنگیان، ۲۴ مرکز دانشگاه جامع علمی کاربردی و ۵۰ موسسه پژوهشی است که بیشترین تعداد آنها یعنی ۹۹ موسسه در شهرستان اصفهان مستقر هستند.

اصفهان بعنوان دومین استان دانشگاهی کشور، بر اساس آخرین آمار از ۱۹۹ موسسه آموزش عالی فعال با حدود ۲۰۸ هزار دانشجو و سه هزار و ۵۳۹ عضو هیات علمی برخوردار است.

تعداد دانشجویان دختر در این استان ۱۰۶ هزار نفر و دانشجویان پسر ۱۰۱ هزار و ۵۰۰ نفر است و بیشترِ آنها به ترتیب در رشته‌های علوم انسانی، فنی و مهندسی، هنر، علوم پایه و کشاورزی و دامپزشکی تحصیل می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha