شهید مدرس الگوی تمام عیار برای سیاستمداران و حق طلبان است

قشم- ایرنا - امام جمعه قشم گفت: شهید آیت الله "سیدحسن مدرس" یکی از چهره های درخشان تاریخ اخیر ایران است که زندگی، منش انقلابی و گرایش های سیاسی و اجتماعی وی الگوی تمام عیار برای سیاستمداران، حق طلبان و پیروان راه رهبری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام غلامرضا حاجبی در خطبه های نماز جمعه این هفته قشم ضمن گرامیداشت دهم آذر ماه سالروز شهادت آیت الله سیدحسن مدرس و روز مجلس افزود: مدرس ابرمردی بی همتا در تاریخ انقلاب اسلامی است که بیرق مبارزه را در تنگناهای زمانه و دوران سیاه طاغوت تنها به دوش کشید و شجاعت تحسین برانگیزش بداندیشان، طاغوتیان و زمامداران خودسر را درمانده کرد و بیگانگان را به حقارت واداشت.

وی ادامه داد: مطالعه در زندگی شهید مدرس و تمرکز بر روی اموری از قبیل ساده زیستی، استغنا، بی اعتنایی به قدرت و مقام و منصب، توکل به خدا و از خودگذشتگی و فداکاری، می تواند کمک بزرگی به فعالان سیاسی به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای مدرس گونه شدن کند.

امام جمعه قشم با بیان اینکه خطاب رهبری فرزانه انقلاب به مجلس شورای اسلامی، مجلس انقلابی بود، گفت: ان شاء الله با حضور حداکثری مردم در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس در ۱۱ اسفندماه، مجلس انقلابی تر شکل خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام حاجبی توضیح داد: نخست اینکه عنوان انقلابی برای مجلس، وظیفه اهالی آن را سنگین تر کرده بود و تا آخرین لحظه این مجلس و حضور آنها در مجلس مردم باید روحیه انقلابی آنان را ببینند و درک کنند.

وی با اشاره به اینکه شاخص های زیادی برای مجلس وجود دارد، اضافه کرد: نظارت عالمانه و قوی همراه با مبارزه با فساد، مبارزه با رانت و تبعیض، تصویب قوانین دقیق و راهگشا و نظارت کارآمد از صفات مجلس انقلابی است.

خطیب نماز جمعه قشم گفت: مجلس نماد مردم سالاری و یادآور این مطلب است که انقلاب شکوهمند اسلامی رژیم نگین سلطنت استبدادی را به حکومت مردمی و مردم سالاری تبدیل کرد.

دهم آذر سالروز شهادت آیت الله سید حسن مدرس، روز مجلس نام گذاری شد، روحانی سیاست مداری که با جسارت و شجاعت بی نظیر در مجلس به دفاع از حقوق ملت در برابر حکومت استبدادی پرداخت و توانست در راه استقلال کشور گام های موثری در سنگر مجلس بردارد.

سید حسن مدرس در ۱۲۴۹ هجری خورشیدی در روستای سرابه واقع در اردستان از توابع اصفهان دیده به جهان گشود. پدرش، او را در ۶ سالگی به شهرضا (قمشه) نزد پدر بزرگش میر عبدالباقی فرستاد و در این دوره با آموزش های پدربزرگ گام در راه علم و تقوا نهاد و تحصیلات ابتدایی را در شهر خود گذراند.

آیت الله مدرس در ۱۶ سالگی برپایه وصیت پدربزرگش برای ادامه ی تحصیل به حوزه علمیه علوم اسلامی اصفهان رفت و ۱۳ سال در این شهر به تحصیل همت گماشت.

او در اصفهان از محضر استادانی مانند میرزا عبدالعلی هرندی، ملا محمد کاشی، میرزا جهانگیرخان قشقایی و... بهره برد و برای ادامه ی تحصیل به نجف اشرف و نزد آیت الله میرزای شیرازی رفت و تا درجه ی اجتهاد به تحصیل ادامه داد.

آیت الله مدرس در نجف با سید محمد صادق طباطبایی، شیخ عبدالکریم حایری و سید مصطفی کاشانی ارتباط نزدیکی داشت و پس از هفت سال زندگی در این شهر و تحصیل علم به اصفهان بازگشت.

آغاز فعالیت سیاسی آیت الله مدرس هم زمان با نهضت مشروطه در ایران و عضویت در انجمن ایالتی اصفهان بود. او در ۱۲۸۹ هجری خورشیدی، برای دوره ی دوم مجلس قانون گذاری انتخاب و بیش از پیش به عنوان یک چهره سیاسی در میان مردم شناخته شد.

آیت الله سید حسن مدرس در فعالیت های سیاسی و به ویژه به عنوان نماینده مردم در مجلس همواره در راه حفظ استقلال کشور و جاری ساختن مبانی اسلام در کشور تلاش کرد و به مخالفت با قرارداد ۱۹۱۹ میان وثوق الدوله و انگلیس برخاست و اجازه نداد ایران میان کشورهای بیگانه تقسیم شود.

او همراه با بسیاری از مبارزان آزادی خواه، پس از کودتای رضاخان در سوم اسفند ۱۲۹۹ هجری خورشیدی، تا پایان کابینه ی سید ضیاءالدین طباطبایی زندانی بود و با آزادی از زندان در مجلس چهارم به عنوان نماینده ی مردم تهران انتخاب شد. در این دوره، او نایب رییس و رهبر اکثریت مجلس بود.

هم زمان با تغییر سلسله ی قاجاریه، دوره پنجم مجلس در ۱۳۰۲ هجری خورشیدی گشایش یافت. آیت الله مدرس رهبری اقلیت را در این دوره بر عهده گرفت و به استیضاح رضاخان وزیر سردار سپه پرداخت. اما رضا خان در نهایت توانست با فریب و نیرنگ به حکومت برسد.

هنگامی که آیت الله مدرس در هفتم آبان ۱۳۰۵ هجری خورشیدی از کوچه ای در تهران عبور می کرد. ماموران دولتی به طرف او گلوله ای شلیک و وی را زخمی کردند.

رضاخان از روشنگری ها و مبارزه های آیت الله مدرس به ستوه آمده بود. ابتدا وی را خانه نشین و سپس در شانزدهم مهر ۱۳۰۷ هجری خورشیدی او را دستگیر و به دامغان، مشهد و سپس به خواف تبعید کرد.

سرانجام به دستور رضاخان، آیت الله مدرس در دهم آذر ۱۳۱۶ هجری خورشیدی به شهادت رسید و پیکر او را مخفیانه به خاک سپردند. پس از خروج رضاخان از ایران در ۱۳۲۰ هجری خورشیدی، قبر مدرس شناسایی شد، آرامگاه او اکنون در شهر کاشمر واقع است.

مجلس شورای اسلامی در بیست و سوم تیر ۱۳۷۲ هجری خورشیدی، به مناسبت سالروز شهادت آیت الله سید حسن مدرس، دهم آذر ماه را «روز مجلس» نام گذاری کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha