۲۴ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۰۹
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85291533
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

آغاز تولید ابرترانسفورماتور "ام وی ای ۵۰۰" در زنجان

زنجان - ایرنا- تولید ابرترانسفورماتور "ام وی ای ۵۰۰" در زنجان با تکیه بر دانش جوانان این مرز و بوم آغاز شد که علاوه بر رفع نیازمندی‌های صنعت برق کشور کاربرد بسیار زیادی در صنایع مهم به خصوص پتروشیمی دارد.

به گزارش ایرنا، ترانسفورماتور دستگاهی است که برق را از یک مدار به مدار دیگر بدون تغییر فرکانس انتقال می دهد و انرژی الکتریکی را بین دو یا چند سیم‌پیچ از طریق القای الکترومغناطیسی منتقل می‌کند.

ترانسفورماتورها بسته به نوع کاربری انواع مختلفی دارند که شامل ترانسفورماتور افزاینده و کاهنده، ‌ سه فاز و تک فاز، روغنی، خشک و درونی و بیرونی است.

در سالهای نه چندان دور، فناوری و دانش ساخت ترانسفورماتورها در اختیار چند کشور دنیا بود و مابقی کشورها به عنوان مصرف کننده در صورت نیاز می بایست با ثبت سفارش و پرداخت هزینه آن برای دریافت این دستگاه اقدام کنند.

خوشبختانه کشور جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی شاهد تحولی شگرف در این حوزه بوده و در این مدت، ‌انواع ترانسفورماتورها در داخل کشور تولید و عرضه شده است و به تازگی نیز تولید ابرترانسفورماتور "ام وی آ ۵۰۰" در زنجان کلید خورد.

پیش از این نیز انواع ترانسفورماتورهای توزیع روغنی و هرمتیک، خشک رزینی، ویژه صنایع و قدرت، پست های پیش ساخته توزیع و تجهیزات و لوازم جانبی ترانسفورماتور به دست مهندسان جوان و توانمند این مرز و بوم در استان زنجان تولید می شد که علاوه بر تامین نیاز داخل و مصرف در شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور، پالایشگاه‌های نفت، گاز و پتروشیمی‌ها، صنایع مادر نظیر شرکت‌های فولادسازی، سیمان، مترو و پیمانکاران نفت و ساختمان به بسیاری از کشورهای جهان صادر می شد.

با توجه به آغاز تولید ابرترانسفورماتور ام وی ای ۵۰۰ در زنجان خبرنگار ایرنا با بهزاد ظهیری مدیرعامل ایران ترانسفو در این زمینه گفت و گو کرده است.

ایرنا: درخصوص ابرترانسفورماتور ام وی ای توضیح دهید.

طراحی این ابرترانسفورماتور سه فاز با ظرفیت ۵۰۰ مگاولت آمپر به همت یک تیم ۱۵ نفره از جوانان نخبه شرکت ایران ترانسفو با تکیه بر دانش و تخصص بومی انجام شد.

تولید این محصول همزمان با بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت برق کشور به دست مهندسین و متخصصان شرکت دانش بنیان ایران ترانسفو با دستور علی اکبر محرابیان وزیر نیرو کلید خورد.

آغاز تولید ابرترانسفورماتور "ام وی ای ۵۰۰" در زنجان

بیست و سومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی صنعت برق ایران به عنوان بزرگترین رویداد تجاری اقتصادی صنعت برق ایران از ۲۳ آبان ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران افتتاح شده است و به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت.

ایرنا: مشخصات این نوع ترانسفورماتور چیست؟

این ابرترانسفورماتور دارای ۱۵ متر طول، ۹ متر عرض، ۱۱ متر ارتفاع و بیش از ۳۳۵ تن وزن است که می تواند جایگزین سه ترانس تکفاز (ام وی ای) شود.

با این اقدام، حدود ۶۰ درصد مصرف برق کاهش می یابد و از ۷۰ درصد تلفات بی باری شبکه جلوگیری می شود.

این ترانسفورماتور از ویژگی خاصی یعنی دور موتورهای با توان و ولتاژ فوق بالا برخوردار است که کاربرد بسیار زیادی در صنایع مهم به خصوص صنعت پتروشیمی دارد.

آغاز تولید ابرترانسفورماتور "ام وی ای ۵۰۰" در زنجان

در این نمایشگاه در کنار این محصول،‌ به صورت همزمان ترانسفورماتور "فاز شیفتر" که برای نخستین بار در کشور به دست متخصصصان کشورمان در گروه صنعتی ایران ترانسفو، طراحی و تولید شده، رونمایی شد.

تولید ترانسفورماتور "فاز شیفتر" نشانه روشنی از توان بالای متخصصان کشور است که برای رفع نیازمندی های صنعت برق کشور تلاش می کنند.

ایرنا: هدفگذاری و مهمترین برنامه شما برای آینده چیست؟

هدف گذاری ما این بوده که بتوانیم با توجه به تنگناهای ارزی که در کشور وجود دارد ۶۰ درصد نیاز ارزی خرید مواد اولیه وارداتی را از محل صادرات محصول تامین کنیم.

خوشبختانه امروز با توجه به قراردادهای امضا شده و قراردادهای در حال مذاکره امیدواریم که بتوانیم در یک سال آینده ۱۰۰ درصد نیاز ارزی خود را از محل صادرات تامین کنیم که این امر یک جهش مهم برای یک بنگاه تولیدی است.

آغاز تولید ابرترانسفورماتور "ام وی ای ۵۰۰" در زنجان

گروه صنعتی ایران ترانسفو در نیم قرن گذشته با تولید انواع ترانسفورماتور و رآکتور با کیفیت و مطابق استاندارد روز دنیا، ضمن قطع وابستگی کشورمان به تامین این کالای استراتژیک و زیرساختی شبکه برق از خارج از کشور، توانسته زمینه ساز توسعه صنایع مختلف و رفع نیازهای اساسی کشور در زمینه انتقال انرژی الکتریکی باشد.

همه ساله با تکیه بر توان متخصصین داخلی ضمن تولید دانش و فناوری بومی در صنعت ساخت ترانسفورماتور، موفق به عرضه محصولات دانش بنیان جدید منطبق با فناوری های روز جهانی، کمک به بهینه سازی شبکه برق کشور و کاهش هزینه های تلفات شبکه برق شده و اشتغال آفرینی قابل توجهی را نیز ایجاد کرده ایم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha