تحقق راهبرد اقتصاد دریامحور در مازندران با ساخت اسکله‌های تفریحی

نوشهر - ایرنا - بهره برداری اسکله تفریحی، گردشگری و صیادی در سواحل غرب مازندران برای نخستین بار توسط بخش خصوصی، در واقع برداشتن گام نخست راهبرد اقتصاد دریا محور دولت سیزدهم است.

به گزارش ایرنا، ساخت اسکله‌های چند منظوره تفریحی و گردشگری و صیادی به اعتقاد کارشناسان و مسوولان امر تحولی بزرگ در صنعت گردشگری مازندران به ویژه خطه غربی این استان ایجاد می کند، این طرح در واقع آرزویی بود که پس از سالها توقف و موانع در حال اجرایی شدن است.

سرانجام برای بهره گیری بهینه بیش از ۴۰۰ کیلومتر خط ساحلی مازندران، مهرماه سال ۱۳۹۸ در جلسه تسهیل ایجاد اسکله‌های تفریحی و گردشگری استان که بر اساس ماده ۱۰۰ برنامه ششم توسعه تشکیل شده بود، ساخت اسکله های چند منظوره تفریحی و گردشگری و صیادی مصوب شد و با جانمایی ۱۳۴ مکان برای سازمان بنادر و دریانوردی ارسال شده بود.

رونق گردشگری دریایی در استان مازندران طی ۲ دهه اخیر به یکی از اهداف مهم مدیران ادوار مختلف نهادهای اجرایی ذیربط تبدیل شد و کماکان نیز به عنوان یکی از راهبردهای شکوفا کردن اقتصاد گردشگری این استان مورد توجه قرار دارد و تا کنون و به یوژه در دولت سیزدهم گام‌هایی برای بهره‌مندی مناسب از ظرفیت دریا و ساحل در مازندران برداشته شد،

طی ۲ سال اخیر تلاش‌ها برای رسیدن به نقطه‌ای مطلوب در گردشگری دریایی مازندران افزایش یافته است، یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده به آب انداختن یک کشتی تفریحی در بندر نوشهر بود که اسفند پارسال صورت گرفت و به زودی نیز نخستین اسلکه تفریحی و گردشگری و صیادی بخش خصوصی در غرب مازندران به بهره برداری می رسد.

بنا به آمار اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان مازندران ۸۰ درصد گردشگران با انگیزه گذران اوقات فراغت و به قصد استفاده از سواحل دریا به استان سفر می کنند.

استان مازندران به خاطر برخورداری از موقعیت های ممتاز در حوزه گردشگری، آثار طبیعی و تاریخی در تمامی فصول سال پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر است که طبق نظر سنجی حدود ۹۰ درصد مسافران و گردشگران برای بهره مندی از دریا و جنگل های هیرکانی به خطه شمال و این استان سرسبز روی می آورند.

برابر آمار از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، طی هشت ماه امسال ۶۰ میلیون نفر اقامت در شب در استان ثبت شده است. در زمان حاضر دریاگردی مسافران و گردشگران در مازندران با شناورهای دریایی مانند جت اسکی و قایق انجام می گیرد و در نوروز امسال دستکم ۲۰ هزار مسافر در دریای خزر محدوده مازندران توسط بیش از ۲ هزار قایق و شناور جابجا شدند.

ساخت اسکله تفریحی، تحقق راهبرد اقتصاد دریامحور

در همین پیوند و در راستای بهره وری اقتصادی از دریا و پیگیری اقتصاد دریامحور، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران به همراه فرمانداران شهرهای ساحلی از حمله نوشهر و جمعی از مسوولان امر از طرح های دریایی این استان بازدید کرد.

احمد توکلی در حاشیه بازدید از طرح های گردشگری دریایی در سواحل غرب مازندران در گفت و گو با خبرنگاران افزود : بازدید از طرح های دریایی در راستای بهره وری اقتصادی از دریا و پیگیری اقتصاد دریامحور برگزار شد.

وی اظهارداشت : در همین ارتباط از اسلکه چند منظوره تفریحی و گردشگری و صیادی در نوشهر بازدید داشتیم که طرحی خوبی بوده که با استفاده از توان بخش خصوصی در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد : به طور قطع با اجرای کامل این طرح در حوزه های گردشگری دریایی با موضوع تاکسی دریایی و استفاده از حمل و نقل دریایی می توانیم اتفاقاتی خوبی را در سواحل این استان رقم بزنیم و ساحل و دریای مازندران در حالت اقتصادی به مطلوبیت برسانیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران ضمن قدردانی از فرمانداران شهرستانهای ساحلی در اجرای تسهیل گری این طرح گردشگری دریایی و همچنین کارفرمای اسلکه یادشده تصریح کرد : در اجرای این طرح مسائل محیط زیستی و هم موارد قانونی رعایت شده است.

توکلی بیان کرد : این طرح به عنوان نخستین اسلکه بخش خصوصی در استان مازندران بوده که به زودی به بهره برداری می رسد تا گردشگران و مسافران از سراسر کشور از آن بهره مند شوند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران اضافه کرد: با توجه به دستور استاندار در رابطه با تقویت اقتصاد دریاپایه و استفاده مطلوب از مجموعه ساحل و دریا، جلسات مستمری را در این زمینه برگزار می‌کنیم و محصول این جلسات هم به تدوین شیوه‌نامه صدور مجوز در دریا برای مجموعه اسکله‌ها و سکوهای گردشگری است.

توکلی خاطرنشان کرد: هدف مهم ما شکوفا کردن اقتصاد دریامحور در مازندران است و امیدواریم روزی را شاهد باشیم که دریای ما پر از کشتی‌های تجاری و تفریحی باشد و اقتصادی رقم بخورد که مردم سواحل را تحت تاثیر مثبت قرار دهد.

به گزارش ایرنا، محدوده ساحلی رامسر تا فرح آباد به طول حدود ۳۰۰ کیلومتر به لحاظ فعالیت های دریایی گردشگری تحت نظارت اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر است و بقیه آب های ساحلی استان را هم اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد بر عهده دارد.

ساخت اسکله تفریحی، تحقق راهبرد اقتصاد دریامحور

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha