«اودنگ»؛ روایتی از بوی پیراهن یوسف آمیخته به رسوم مازندران

گرگان - ایرنا - "اودنگ" نمایشی به کارگردانی سارا یزدانی و از نمایش های تحسین‌شده بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش‌های آیینی و سنتی بود که در ژانر دفاع مقدس برشی از زندگی یک پدر شهید مفقودالاثر را همراه با آداب و رسوم خاص مازندران روایت کرد و گوشه‌ای از ایثار و گذشت پدران و مادران شهید را به نمایش گذاشت.

به گزارش ایرنا، این نمایش با محوریت روزهای انتظار پس از هشت سال جنگ تحمیلی را نشان داد که پدر و مادری در چشم به راهی در آغوش کشیدن قنداق پسر شهیدشان فوت کردند.

یزدانی که هنرمندی از دیار مازندران است با خلق این نمایش تاثیرگذار، اخلاق‌گرا و جذاب اودنگ تلاش کرد از مسیر بازنمایی گوشه ای از زندگی پدران و مادران شهید در انتظار در آغوش کشیدن پیکر فرزند مخاطب را از هزارتوی زندگی اجتماعی با قهرمانان تاثیرگذار پس از جنگ تحمیلی که کمترشناخته شده آشنا کند.

یزدانی در مقام کارگردان آیین، سنت، فرهنگ،رسوم،پوشاک و موسیقی جامعه مازندران را همراه با از خودگذشتگی و ایثار و مقاومت مادران و پدران شهید را در فضای ساده، صمیمی و دلنشین بدون هیچ نوع ادا و اطوار روشنفکرنمایانه و بازی عجیب و غریب با تماشاگران تئاتر، به زبان زیبای هنر نمایش بازگو می کند.

«اودنگ»؛ روایتی از بوی پیراهن یوسف آمیخته به رسوم مازندران

اودنگ با بازی درخشان سارا یزدانی در نقش مادر شهید، مهیار هزار جریبی پدر شهید و محمد وفازاده بازیگر نقش شهید رسول خسته کننده نبوده و احساس ایثار، مهربانی، گذشت و به طور کلی وجدان تماشاگران تئاتر را زنده کرد.

سارا یزدانی کارگردان و بازیگر اودنگ در گفت و گو با ایرنا گفت: نمایش اودنگ روایتگر بی قراری پدری است که سال ها پسرش انگیزه ی او برای کار در آسیاب آبی بوده و اکنون جای خالی او مجال دلگویه های پدر شده است.

وی افزود: اودنگ (در زبان مازندران به معنی آسیاب) تمام واگویه های پدر شهید با آن صورت می گیرد، در جشنواره های مختلف تنها به بحث دفاع مقدس پرداخته شده ولی عواقب جنگ برای خانواده های شهیدان و ایثارگران کمتر نشان داده شده است که در این نمایش همراه این مهم بخشی از آیین ها و سنت های مازندران همراه موسیقی های محلی اجرا شد.

«اودنگ»؛ روایتی از بوی پیراهن یوسف آمیخته به رسوم مازندران

وی بیان کرد: پس از جنگ به جز شهیدانی که جان خود را برای وطن از دست دادند خانواده ها هم تحت تاثیر قرار گرفتند و رسالت هنرمندان در نشان دادن بخشی از این همه سختی های پس از جنگ خانواده های شهداست.

وی اظهار داشت: آیین ها و سنت های مازندران بسیار بوده که بخشی از آن کم کم به فراموشی سپرده شده که در این نمایش سعی شد که مراسم هایی همچون عروسی ها، آیین ها و رسوم را در این قالب بگنجانیم.

«اودنگ»؛ روایتی از بوی پیراهن یوسف آمیخته به رسوم مازندران

محمد وفا زاده بازیگر اودنگ هم در این ارتباط گفت: در این نمایش نقش پسری را داشته که سال ها پیش شهید مفقودالاثر است و جنازه ای از پیکرش پیدا نشده و پدر پیرش سال ها در انتظار دیدنش در آسیاب قدیمی مانده است.

وی افزود: نمایش تاثیر بسیاری بر فرهنگسازی مفاهیم، آیین و سنت داشته و می تواند یک جامعه را متحول کند.

وی اظهار داشت: نمایش های آیینی و سنتی چون از دل فرهنگ های کهن ما سرچشمه گرفته تاثیرات بیشتری می توانند بگذارند.

این بازیگر نمایش های آیینی و سنتی گفت: نمایش ها فرهنگ سازی می توانند داشته باشند و چنانچه ژانر دفاع مقدس را هم ترکیب آن ها کرده تاثیرات خوبی بر جامعه خواهند گذاشت.

«اودنگ»؛ روایتی از بوی پیراهن یوسف آمیخته به رسوم مازندران

به اعتقاد کارشناسان، نمایش های دفاع مقدس آمیخته با آداب و رسوم به طور قطع و یقین در نشر و ترویج فرهنگ گذشتگان، ایثار، شهادت، از خودگذشتگی، ایمان، اخلاص و فداکاری به مخاطبان بسیار تاثیرگذار بوده و کارگردان با بصیرت با انتخاب سوژه های ارزشمند به بازسازی جامعه با هویت ایرانی و اسلامی کمک شایانی می کند.

نمایش "اودنگ " با بازی سارا یزدانی، مهیار هزار جریبی، محمدوفازاده، متین نصریان، علیرضا محمدپور، بهداد رمدانی، امیر محمد صدیق، ثمین کلاگر و به کارگردانی سارا یزدانی در بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در تالار فخرالدین اسعد گرگانی اکران شد.

«اودنگ»؛ روایتی از بوی پیراهن یوسف آمیخته به رسوم مازندران

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha