"تعزیه" بعنوان نماد نمایش های ایرانی، قابلیت معرفی به جهان را دارد

گرگان- ایرنا- دبیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی گفت: تعزیه نماد نمایش‌های ایرانی قابلیت معرفی به جهان را دارد و باید فضای این آیین مذهبی در دانشگاه‌ها و نمایشگاه‌ها گسترش یابد.

احمد جولایی روز سه شنبه در حاشیه اختتامیه جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در استان گلستان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بی شک در جامعه امروز با وجود رشد تکنولوژی و هوش مصنوعی باز هم می توان هنر آیینی و سنتی را بیشتر معرفی کرد.

وی خاطرنشان کرد: این جشنواره بین المللی با هدف عدالت فرهنگی در استان های گلستان، تهران، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، بجنورد و تبریز برگزار شد.

جولایی افزود: بیشترین نقال ها در استان چهارمحال و بختیاری مشغول به فعالیت هستند و کارآواهای مختلف را می شناسند و موسیقی کار در مواردی چون بافت فرش و شبانی جزئی از آداب و رسوم آنهاست به همین دلیل نمایش های فردی، نقالی و معرکه ها در این استان برگزار شد.

وی اظهار داشت: همچنین در این دوره جشنواره نمایش ویژه بانوان با حضور ۲۵ بانوی فعال نمایش هایی آیینی و سنتی همچون "تکم گردانی" در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی تهران مختص تماشاگران زن برگزار شد.

دبیر بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی گفت: در این دوره از جشنواره هر شب در فضای قهوه خانه‌ای در برج آزاد «ترنا بازی – نقالی، زره پوشی» در راستای حفظ بازی ها و سنت های آیینی برای مخاطبان اجرا شد.

جولایی افزود: تنها در استان گلستان بیش از ۵۰ هزار نفر از اقشار مختلف تماشاگر در جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی حضور داشتند و این مهم قابل توجه است.

وی بیان کرد: در خراسان شمالی در هر ۲ بخش «عروسکی» و «دانشجویی» آمار استقبال به چهار هزار و ۶۷۰ نفر تماشاگر رسید.

وی اظهار داشت: استقبال در استان های دیگر هم بسیار چشمگیر بوده و همین استقبال و حضور جمعیت بسیاری از هنرمندان و مخاطبان نشان می دهد.

نمایش های آیینی، هویت ایرانی و اسلامی است 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان در ادامه گفت: هنر غنی نمایش های آیینی و سنتی سرمایه معنوی از هویت ملی و اسلامی ما بوده که نقش ویژه ای در تقویت همبستگی در جامعه دارد.  

محمد رعیت ر افزود: قالب هنر به ویژه هنر نمایش و شاخه آیینی و سنتی آن یک فرصت مغتنمی را برای حوزه فرهنگ ایجاد می کند که مردم بیش از پیش با آیین ها و سنت های این سرمایه ملی و معنوی آشنا شوند.  

وی اظهار داشت:  استان گلستان با وجود اقوام متعدد و متنوعی که در آن زندگی می کنند از هنرهای آیینی و هنرهای نمایش آیینی و سنتی خیلی خوبی بهره مند بوده است.  

همبستگی و انسجام ملی کلیدواژه اصلی نمایش های آیینی 

مدیر هماهنگی تئاتر استان های اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: همبستگی و انسجام ملی کلیدواژه اصلی نمایش های آیینی و سنتی بوده که همدلی را شکل می دهد.  

حسین رونده اظهار داشت:  همبستگی و انسجام ملی در نمایش های آیینی و سنتی مشهود بوده که بخشی از فرهنگ مکتوب و شفاهی این مملکت هستند. 

وی افزود:  آیین و سنت ها تکرار اسطوره هاست که هم افزایی در بین هنرمندان نمایش های آیینی و سنتی را ارمغان دارد. 

مدیر هماهنگی تئاتر استان های اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: با بررسی و واکاوی بین المللی به وجود اشتراکات فرهنگی و مناسبتی بسیاری بین کشورهای مختلف را متوجه می شویم.  

وی گفت:  یکی از نقاط قوت این دوره از جشنواره بین المللی نمایش هایی آیینی و سنتی برگزاری آن در استان های شاخص کشور در راستای عدالت فرهنگی است.  

رونده افزود: اجراهای صحنه ای و بین الملل در گلستان به دلیل وجود زیرساخت های مناسب در این استان برگزار شد که یکی از استان های خوب از نظر سخت افزاری و نرم افزاری حوزه نمایش است.  
بیست‌ و ‌یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری «احمد جولایی»، از یکم تا یازدهم مهرماه جاری در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنرهای نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، «سمینارهای پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) برگزار شد و خراسان شمالی میزبان ۲ بخش «عروسکی» و «دانشجویی صحنه» بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha