۱۱ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۱
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 85246354
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تالار فخرالدین اسعدگرگانی در انتظار بودجه برای مرمت

گرگان-ایرنا-تالار فخرالدین اسعدگرگانی از آن مکان‌هایی است که به‌راحتی نمی‌توان درباره آن حرف زد، همیشه برای اصحاب تئاتر کشور هویت معناداری داشته ولی با وجود ظرفیت بسیار، همچنان در انتظار بودجه‌ای برای مرمت و سرمایه‌گذاری است.  

به گزارش ایرنا، به اعتقاد کارشناسان «تالار فخرالدین اسعدگرگانی» مکان گرانبهایی برای اصحاب تئاتر کشور است که در دهه های گذشته تنها سالن استاندارد تالار کشور بعد از وحدت تهران بوده که بیش از چهل سال میزبان هنرمندان، بازیگران، کارگردانان و تماشاگران است.

این مکان باوجود اینکه میان دوستان هنر محبوب است اما در دولیت های گذشته که هر شهر و استان دیگری تزریق بودجه های میلیاردی برای تاسیس و مرمت تالارها داشتند، این مکان کهن با سیلی صورت خود را برای مهمان نوازی از اصحاب هنر، فرهنگ و رسانه سرخ کرده و به بهترین شکل میزبانی داشته ولی در پشت صحنه زخم هایی که بر پیکر رنجورش وجود داشت التیام نیافته و همواره درد عمیق آن پابرجا و در انتظار حمایت دولت مردمی و عدالت محور سیزدهم برای مرمت و بازسازی است.

تالار فخرالدین اسعد گرگانی که نام خود را از شاعر مشهور ایرانی گرفته از مواریث غیرمنقول ثبت ملی کشور است.

این تالار حدود یک هفته میزبان اصحاب تئاتر کشور بود که از نقاط مختلف با شور و اشتیاق بی صبرانه منتظر اجرای خود بر روی صحنه معروف این تالار بودند، گنجینه ای واقعی که شاهد پرورش هنر و هنرمندان نمایش بوده است.

تالار فخرالدین اسعدگرگانی در انتظار بودجه برای مرمت

کارشناس شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش، اداره کل هنرهای نمایشی کشور در حاشیه بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی در گفت و گو با ایرنا گفت: مدت هاست که در خصوص تالار فخرالدین اسعدگرگانی در بین هنرمندان و مسئولان صحبت بوده واصحاب نمایش علاقه مندی و گرایش به اجرای گروه نمایشی خود در این تالار دارند.

علی اکبر طرخان افزود: یکی از دلایل این مهم به ساختار، معماری و استانداردهای بالا، مسائل فنی و کیفی که به درستی برای اجرای گروه های نمایشی فکر شده است.

وی اظهار داشت: جایگاه و هویت فرهنگی این تالار مبحث بسیار ارزشمندی بوده که در علاقه مندی و اشتیاق بسیاری از هنرمندان کشور به اجرای نمایش خود در آنجا تاثیرگذار بوده است.

طرخان افزود: سالن فخرالدین اسعدگرگانی در شهر و استانی حادث و قرار گرفته که علاقه‌مندی به تئاتر و هنرهای نمایشی بسیار است و تحصیلکرده، پیشکسوت و هنرمندان بسیاری داشته که همه آن ها با هنر آشنا هستند.

وی اظهار داشت: این آشنایی با هنر در سالن و تالار فخرالدین اسعدگرگانی بسیار جالب توجه بوده که باعث می شود در عرصه بین الملل شاهد حضور گروه های نمایشی خارجی باشیم.

تالار فخرالدین اسعدگرگانی در انتظار بودجه برای مرمت

محمد نبی خسروی کارشناس مرکز هنرهای نمایشی کشور هم گفت: طبیعی بوده زمانی که مکانی هویت و ارزش تاریخی پیدا کرده و به عنوان نمادی در هر عرصه شناخته شود افراد زمانی که در آن حوزه مشغول به کار و فعالیت هستند از نظر شخصی یا اجتماعی علاقه مند بوده یک نسبتی با آن پدیده داشته باشند.

وی افزود: سالن فخرالدین اسعد گرگانی هم به واسطه سابقه، نوع معماری و افراد شاخصی که در آنجا مشغول هنرنمایی بوده موجب علاقه مندی اصحاب هنر شده و تمام کسانی که در این حوزه فعالیت داشته دوست دارند نسبتی با این و پدیده داشته و در این مکان نمایشی ببینند یا اجرا کنند.

تالار فخرالدین اسعدگرگانی در انتظار بودجه برای مرمت
مدیر هماهنگی تئاتر استان های اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این ارتباط گفت: ساختار حرفه ای تالار فخرالدین اسعدگرگانی باعث علاقه مندی اصحاب هنر برای اجرای کارهای خود در این مکان شده و این افتخار بوده که هنرمندان از نقاط مختلف کشور تولیدات نمایشی خود را در این مکان اجرا کنند.

حسین رونده افزود: در جشنواره های مناطق گذشته بزرگان بسیاری از نقاط مختلف کشور برای اجرای اثر هنری خود در این تالار تلاش داشته و خودشان را به گرگان می رساندند و اجراهای نهایی را در این مکان انجام می دادند.

وی اظهار داشت: بزرگان بسیاری در تئاتر کشور این تالار هدیه و تقدیم کرده که سبب فخر است.

وی تاکید کرد: معماری، فرم، تزئینات داخلی، اتاق تشریفات و تمام بخش های تالار از آن بوی اصالت فرهنگ و پیشینه تاریخی این کشور را با خودش همراه داشته که علت اصلی استقبال ویژه هنرمندان از این گنجینه هنر شده است.

تالار فخرالدین اسعدگرگانی در انتظار بودجه برای مرمت
معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: در اوایل انقلاب تنها شهرهای تهران، گرگان، شیراز، مشهد و تبریز در کل کشور سرآمد تئاتر بوده و در این مناطق هنرمندان تئاتر بزرگ و خیلی فعالی داشته که برای تئاتر تلاش می کردند.

رضا یازرلو افزود: تالار فخرالدین اسعد گرگانی در آن زمان از جمله یکی دو سالن معروف، بزرگ و مجهز تئاتر ایران بود که در اوایل انقلاب به جز تهران تنها گرگان چنین سالن و هنرمندان شاخصی داشت.

وی اظهار داشت: بعد یکی دو دهه در برخی شهرهای ایران سالن های تئاتر خوبی برای اجرای نمایش ساخته شد ولی اوج تئاتر در دهه اول انقلاب بسیاری از هنرمندان مشهور کشور تالار فخرالدین اسعد را می شناختند.

وی بیان کرد: هنرمند برای ارائه هنر خود دوست داشته محتویات اثر خود را در ظرفی بگذارد که شایستگی ارائه داشته و شان هنرشان باشد وبی شک تالار فخرالدین اسعد گرگانی شان هنر تئاتر ایران است.

از پله های چوبی تالار فخرالدین اسعد گرگانی پایین می آیم و همراه قدمهایم صدای چوب های پارکت به صدا در می آیند به دیوارهای تالار نگاه می کنم پوسته پوسته شدن های آن تو ذوق می زند وارد سالن اصلی تالار می شوم تا دقایقی دیگر آخرین نمایش جشنواره از کشور تاجیکستان بر روی صحنه رفته و برخی هنردوستان تذکر داده «لطفا تلفن های خود را بر روی حالت سکوت بگذارید تا در تمرکز اصحاب نمایش بر روی صحنه کمک کنیم»، سالن که در سکوت مطلق برای اجرای نمایش درآمده ولی گاهی با تکان خوردن هر تماشاچی بر روی صندلی قرمز رنگ و رو رفته تالار صدای ناخراشیده قیژ قیژ قیژ شنیده می شود، هوای مرطوب شمال و نبود امکانات سرمایشی و گرمایشی مناسب در سالن صدای برخی از تماشاگران را در آورده است.

پس از اتمام نمایش به سراغ یکی از فعالان و پیشکسوتان اصحاب تئاتر کشور می روم و خودم را معرفی می کنم، به گرمی پاسخ می گوید و درمورد تالار می گوید: از تالار فخرالدین اسعدگرگانی به اندازه بهره مندی از آن خدماتی دریافت نمی کند و همواره در برنامه های مختلف مورد استفاده اصحاب فرهنگ و هنر است.

تالار فخرالدین اسعدگرگانی در انتظار بودجه برای مرمت
الله قلی نظری افزود: در زمان حاضر تالار از نبود خدمات لازم و کیفی سازی رنج برده چرا که تعمیر و نگهداری آن کمتر صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: سیستم های نور، صدا، پارکت های چوبی، پودس، گرمایشی و سرمایشی آن نیازمند جذب اعتبارات خاصی برای هموار کردن چاله چوله ها و نوسازی تالار دارد.

وی بیان کرد: کف سالن تالار با عدم توجه در این سال ها تعمیرات و به روز رسانی نشده و زخمی و کچل شده که به صورت اساسی نیازمند مرمت است.

نظری افزود: ساختمان تالار چندین سال فرسوده شده و باید با نگرشی تازه ای به سمت مدرن کردن تالار همراه با محوطه سازی، بهسازی و تجهیزات فنی برویم.

سید ابوالفضل امیرلطیفی یکی دیگر از اصحاب هنر استان گلستان در گفت و گو با ایرنا گفت:فرسودگی و مستعمل بودن سیستم برودتی وحرارتی، کفپوش وپارکت های چوبی سالن انتظار، پودس، صندلی ها که واقعا نیازمندتعمیر و باز سازی اساسی هستند.

وی اظهار داشت: سیستم صوت و نور امروز نیازمند مجهز شدن به تکنولوژی روز وپیشرفته بوده و باز نگری و تعمیر اساسی پرده ها و پارتیشن های چوبی و فلزی مخصوص اجراهای صحنه ای موسیقی نیازمند حمایت و توجه ویژه است.

وی بیان کرد: همچنین تعمیر اساسی سیستم برق که تا کنون چند بار آتش گرفته و ساختمان نیمه کاره نگارستان در ضلع شرقی انتهای حیاط تالار نیازمندهای تالار فخرالدین اسعدگرگانی و جذب اعتبار مخصوص رفع این دغدغه هاست.

تالار فخرالدین اسعدگرگانی در انتظار بودجه برای مرمت

قاسم قندهاری معاونت توسعه مدیریت و منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان هم در این ارتباط در گفت و گو با ایرنا افزود: تکمیل نگارخانه مستقر در تالار فخرالدین، تعمیر اساسی سیستم تاسیساتی تالار، مرمت بخش ابنیه ساختمان تالار و تعمیر سیستم گرمایشی و سرمایشی از دغدغه های اصلی برای این مکان بوده است.

وی بیان کرد: رفع دغدغه های اصحاب فرهنگ و هنر برای تعمیر، بازسازی و مرمت اساسی کل سیستم و ابنیه تالار فخرالدین اسعد گرگانی به ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

«تالار فخرالدین اسعد گرگانی» واقع در شهرستان گرگان، بخش مرکزی، شهر گرگان، خیابان شهید نامجو، میدان فخرالدین اسعد گرگانی به شماره ۳۲۷۸۹ ثبت ملی شده است.
هم اکنون بیش از ۲۰ گروه ثبتی تخصصی و بیش از ۸۰۰ بازیگر تئاتر در استان گلستان فعالیت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha