«مجلس آهوخانی»؛ طنین کرامت امام مهربانی ها

گرگان-ایرنا- هنرمندان دوستدار امام مهربانی ها وقتی با داستان «ضامن آهو» مواجه می‌شوند موقعیت‌های معنوی جذابی را در نمایش های آیینی و سنتی خود شکل می‌دهند که می‌تواند دستمایه بازیگران و کارگردانان آیینی و سنتی قرار گیرد. «مجلس آهوخانی» به کارگردانی فهیمه علی آبادی نمایش اکران شده در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در این حوزه است.

به گزارش ایرنا، هنر تعزیه خوانی نمایش آیینی و سنتی میراث معنوی اسلام که روایت منظوم ضامن آهو قسمتی از این هنر است که هنرمندان ایرانی در ساختن آن و به نمایش درآوردن کرامات و مهربانی های امام رضا (ع) به شکل اسطوره ای و حماسی همواره پیش قدم بوده اند.

«مجلس آهوخانی» نمایش گونه ای از داستان کرامت امام رضا (ع) بوده که هنرمندان دوستدار اهل بیت (ع) در بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی بخشی از آن را اجرا کردند.

این نمایش درباره سیاه‌بازی است که در یک مراسم عروسی، بر اثر یک مشاجره قاتل رفیقش می‌شود و پس از سالها با رضایت خانواده مقتول آزاد شده و حالا نیت کرده تا در تعزیه ضامن آهو شرکت کند.

«مجلس آهوخانی»؛ طنین کرامت امام مهربانی ها
سعید نجفیان کارشناس مرکز هنرهای نمایشی کشور گفت: نمایش های ایرانی قابلیت های بسیاری داشته که می تواند داستان های اخلاقی، اسلامی و مذهبی و اجتماعی را به تماشاگر نشان دهد.
وی افزود: مجلس آهوخانی با یک ترکیب و تلفیق زیبا تعزیه با جامعه مدرن را همراه داشت و هرگونه نمایشی «سیاه بازی» و تعزیه برای فرهنگ، مردم و مخاطب جذاب و پاسخگوست.

«مجلس آهوخانی»؛ طنین کرامت امام مهربانی ها
امیرحسین فارسی شبیهخوان نقش امام رضا(ع) در گفت و گو با ایرنا گفت: تمام شهرها و روستاهای کشور به امام رضا (ع) عشق می ورزند و بی شک نقش ایشان در هرجای ایران پررنگ است و در نمایش های آیینی و سنتی از جمله تعزیه به بخشی از کرامت و مهربانی های ایشان اشاره می شود.

وی افزود: به نظر بنده تئاتر و نمایشی که با نام امام رضا (ع) باشد بسیار بسیار پر برکت و عالی خواهد بود.

وی اظهار داشت: نام امام رضا (ع) واقعا زبانزد کل مردم ایران و جهان است و امیدواریم که مورد نظر لطفشان باشیم و همیشه زیر سایه لطف و کرامتشان کنار مردم ایران باشد.

«مجلس آهوخانی»؛ طنین کرامت امام مهربانی ها
فهیمه علی آبادی کارگردان این اثر نمایشی در گفت و گو با ایرنا گفت: تعزیه امام رضا (ع) یک غمی همراه داشته و برای همراه کردن تماشاگران با این نمایش ابتدا سعی شد لبخندی روی لبانشان بنشانیم و سپس به سمت آن هدف مشخص شده برویم.

وی خاطرنشان کرد: توجه به آموزش اینگونه از نمایش ها در دانشگاه ها و حتی هنرستان ها و برگزاری سالانه جشنواره آیینی سنتی؛سالن های تخصصی تر با امکانت بیشتر و حمایت بیشتر از اجرای عموم نمایش های سنتی می تواند کمکی برای حفاظت از این نمایش ها باشد.

وی افزود: این سبک نمایش میراث های ناملموسی هستند که قرن ها سینه به سینه و نسل به نسل چرخیده تا به ما برسد و اگر حفظشان نکنیم در انبوه سرگرمی های عصر معاصر به تدریج از بین می رود و از آنجایی که این آیین ها و نمایش ها برگرفته از فرهنگ و هنر این سرزمین بوده احیا و بازنمایی آن چه در داخل و خارج کشور بازتاب دهنده اصالت و قدمت تمدن این سرزمین است.

وی خاطر نشان کرد: اینگونه نمایش ها در طول تاریخ در عین حفظ ساختار کلی به فراخور زمان دستخوش بروز رسانی و تغییر شدند که در عصر حاضر نیز اینگونه نمایش ها ضمن دارا بودن ساختار خاطره انگیز و نوستالژیک میتواند از محتوای بروز بهره ی کافی را ببرند.

علی آبادی خاطرنشان کرد: عدم هماهنگ شدن هنرمندان و آثار اجرا شده با نیازها و سلیقه بروز سبب کم شدن استقبال از اینگونه‌ نمایش ها شده است و به طبع آن هنرمندان احساس می کنند که استقبال از این آثار کم است و کمتر به سراغ آن می روند در حالی اگر با توجه به سلیقه ی مخاطب امروزی پیش برویم شاهد استقبال بی نظیر خواهیم بود.

این کارگردان جوان گفت: حتی اگر لحظه ای در این نمایش تماشاگر به یاد امام رضا (ع) بوده باشد برایم کفایت می کند.

«مجلس آهوخانی»؛ طنین کرامت امام مهربانی ها
مهدی ملکی نویسنده «مجلس آهوخانی» هم گفت: افرادی که در گذشته نمایش های شادی آور اجرا می کردند در ماه های محرم و صفر تعزیه و شبیخوانی را انجام می دادند و توانایی این مهم را داشتند.

وی افزود: ضمانت آهو علاوه بر نمایش های سیاه بازی به تعزیه هم مرتبط می گردد و جذابیت زیادی برای تماشاگران تئاتر دارد.

جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از سال ۱۳۶۸ با همت تعدادی از هنرمندان و فعالان این عرصه در راستای حفظ، معرفی، توسعه و اشاعه هنرهای نمایشی آیینی و سنتی پایه‌گذاری شد. رویدادی که در گام‌های نخستین به شکل سالانه و از دوره چهارم به شکل دوسالانه برگزار شده و توانسته در کنار معرفی بخش مهمی از آیین‌ها و سنن‌ نمایش ایرانی در راستای معرفی هنرمندان پیشکسوت و فعالان جوان این عرصه به دامنه فعالیت‌های نمایش ایرانی و شکل گیری جریان تئاتر ملی سهمی به‌سزا داشته باشد.

این رویداد از دوره دوازدهم با محوریت تاکید بر معرفی نمایش‌های آیینی و سنتی ایران به دیگر نقاط جهان با برگزاری سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در کنار میزبانی از پژوهشگران نمایش‌های سنتی دیگر کشورها تلاش کرد در همراهی با زنده‌نام دکتر جلال ستاری و دکتر لاله تقیان دو تن از پژوهشگران بنام عرصه نمایش‌های آیینی و سنتی گامی دیگر در راستای جهانی کردن آیین‌های نمایشی کشورمان بر دارد.

بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنرهای نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، «عروسکی» و «دانشجویی صحنه» به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) و «سمینارهای پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha