واگویه‌هایی از هنرمندان تاجیک در باب زیبایی‌های گلستان

گرگان-ایرنا- جمعی از بازیگران و هنرمندان تاجیکستانی شرکت کننده در بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی گرگان از پیوندهای ناگسستنی فرهنگ ۲ کشور گفتند و خواهان گسترش این روابط با زبان هنر شدند.

«حکمت احد اف» روز سه شنبه در حاشیه اختتامیه جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در استان گلستان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: کشور تاجیکستان و ایران دارای اشتراکات فرهنگی و زبان مشترک هستند.

وی افزود: از آن لحظه ای که بار اول برای حضور در بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی در طبیعت زیبای ایران فرود آمدیم تشریفات، پذیرایی، صمیمت و احترامی که مردم سربلند ایران گذاشتند بسیار قابل توجه بود.

این هنرمند بیان کرد: شهرهای زیبا، فرهنگ زیبا، هنرهای زیبا و در مجموع احساس کردیم در کشور خودمان تاجیکستان هستیم.

ضمیره آخوندزاده دیگر بازیگر از کشور تاجیکستان گفت: تماشای نمایش‌های آیینی و سنتی ایرانی در این جشنواره که بر گرفته از آداب، سنت و فرهنگ کهن ایران زمین بوده بسیار زیبا به تصویر کشیده شد.

وی افزود: بسیار خوشحالم در این جشنواره در کنار مردم مهمان نواز و شیرین زبان ایران با طبیعت زیبا بودم.

سهراب شیخ اف کارگردان کشور تاجیکستان هم در این جشنواره گفت: من از کشوری آمدم که ابر استاد کمال خجندی در شهر خجند تولد یافته و در آخرین سال های عمر به تبریز آمد و مریدان زیادی داشته و در همان شهر وفات میافت.

وی خاطرنشان کرد: در این جشنواره مایل به نمایش اثری درباره استاد کمال خجندی در ایران بودیم اما فرصت کافی نداشته ولی امیدواریم در جشنواره های دیگر کشور ایران آن نمایش ها را اجرا و به مردم ایران زمین پیشکش کنیم.

این کارگردان جوان گفت: ما و ایرانیان هم زبان هستیم و برای تمام مردم ایران زمین خوشحالی زندگی را می خواهیم.

جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از سال ۱۳۶۸ با همت تعدادی از هنرمندان و فعالان این عرصه در راستای حفظ، معرفی، توسعه و اشاعه هنرهای نمایشی آیینی و سنتی پایه‌گذاری شد که در گام‌های نخستین به شکل سالانه و از دوره چهارم به شکل دوسالانه برگزار شده و توانسته در کنار معرفی بخش مهمی از آیین‌ها و سنن‌ نمایش ایرانی در راستای معرفی هنرمندان پیشکسوت و فعالان جوان این عرصه به دامنه فعالیت‌های نمایش ایرانی و شکل‌گیری جریان تئاتر ملی سهمی به‌سزا داشته باشد.

این رویداد از دوره دوازدهم با محوریت تاکید بر معرفی نمایش‌های آیینی و سنتی ایران به دیگر نقاط جهان با برگزاری سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در کنار میزبانی از پژوهشگران نمایش‌های سنتی دیگر کشورها تلاش کرد در همراهی با زنده‌نام دکتر جلال ستاری و دکتر لاله تقیان دو تن از پژوهشگران بنام عرصه نمایش‌های آیینی و سنتی گامی دیگر در راستای جهانی کردن آیین‌های نمایشی کشورمان بر دارد.

بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنرهای نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، «عروسکی» و «دانشجویی صحنه» به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) و «سمینارهای پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha