قزاقستان خواستار اصلاح فوری ساختار شورای امنیت سازمان ملل شد

تهران- ایرنا- قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان با ناکارآمد دانستن ساختار کنونی شورای امنیت سازمان ملل، خواستار اصلاح ساختار فعلی این نهاد و ورود کشورهای در حال توسعه و قدرت‌های متوسط به جمع کشورهای عضو دائم این نهاد بین‌المللی شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از آستانه نیوز، «قاسم ژومارت توکایف»در سخنرانی خود در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، بر اهمیت فوری تقویت حقوق بین الملل و انجام اصلاحات جامع در شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد.

وی در سخنرانی خود تهدید فزاینده علیه صلح و امنیت جهانی که به گفته او ناشی از نادیده گرفتن اصول اساسی حقوق بین الملل مندرج در منشور سازمان ملل است را تشریح کرد و گفت: جهان با چالش‌های چند وجهی از جمله درگیری‌ها و نبود گفت‌وگو مواجه است که همگی نیازمند دوباره متعهد شدن به اصول و ارزش‌هایی است که سازمان ملل بر اساس آن بنا شده است.

توکایف تاکید کرد: اکنون مخرب ترین چالش جهان تهدید استفاده از سلاح های هسته ای است.

وی به لزوم اصلاح در شورای امنیت با پنج عضو دائمی آن یعنی چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و آمریکا و حق وتو اشاره کرد و افزود: کشورهای زیادی خواستار که خواستار حضور بهتر دیگر کشورها و اصلاحات در شورای ۱۵ نفره شده اند.

رییس جمهوری قزاقستان ادامه داد: مقابله با این چالش ها بدون اصلاح جامع شورای امنیت، امکان پذیر نخواهد بود.

توکایف با تاکید بر اهمیت تقویت صدای قدرت های متوسط و همه کشورهای در حال توسعه، گفت: این نیاز فوری در دوره کنونی است که منافع اکثریت جمعیت بسیار بزرگی از جهان را برآورده می کند.

وی با تاکید بر این که به نظر نمی‌رسد شورای امنیت قادر به عبور از بن بست باشد گفت: این نهاد باید نماینده کشورهای بیشتری شود و به کشورهای دیگر از جمله قزاقستان فرصت دهد تا نقش بیشتری در حفظ صلح و امنیت ایفا کنند.

پیش از این نیز سیریل رامافوزا، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، درخواست های مشابهی را برای اصلاحات در شورای امنیت مطرح کردند.

رئیس جمهور قزاقستان در ادامه ایده قزاقستان برای ایجاد یک مرکز منطقه ای سازمان ملل متحد برای اهداف توسعه پایدار برای آسیای مرکزی و افغانستان در آلماتی را تکرار کرد و گفت: این دستور کار منطقه ای، شامل افغانستان نیز خواهد بود که باید به یک کشور باثبات، مرفه و یک شریک تجاری قابل اعتماد تبدیل شود.

توکایف با بیان این که جهان به سیستم امنیت غذایی جهانی بهتری نیاز دارد، داده هایی را ارائه کرد که نشان می دهد تقریباً ۱۰ درصد از جمعیت جهان در سال گذشته با گرسنگی مواجه بودند.

وی گفت: ما باید تبادل اطلاعات داوطلبانه در مورد امنیت غذایی، از جمله حجم تولید، و صادرات و واردات محصولات غذایی را تقویت کنیم. در هماهنگی، ما باید ردیابی شفاف بودجه جامعه بین‌المللی را در زمان بحران‌های غذایی را ممکن کنیم.

او پیشنهاد کرد قزاقستان به عنوان یک مرکز تامین مواد غذایی منطقه ای عمل کند و گفت: این کشور تمام منابع، زیرساخت ها و لجستیک مورد نیاز برای این اهداف در اختیار دارد و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گندم و جو در میان سایر غلات در جهان است.

قزاقستان در حال حاضر یک حلقه قابل اعتماد برای نزدیک به ۸۰ درصد از ترافیک ترانزیت زمینی بین آسیا و اروپا است. مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر – به اصطلاح کریدور میانه – می تواند تعامل شرق و غرب را به طور قابل توجهی تقویت کند. این مسیر می تواند سرعت تجارت بین بازارهای مهم را افزایش دهد و تقریباً به نصف زمان مورد نیاز برای حمل کالا از طریق مسیر دریایی را کاهش دهد.

توکایف پیشنهاد راه اندازی مشارکت انتقال انرژی عادلانه (JETP) در قزاقستان را برای تضمین بودجه عادلانه برای رسیدگی به تغییرات آب و هوا در اقتصادهای در حال توسعه مطرح کرد.

این نهاد، مشارکت های کشوری بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه هستند که هدف آن شتاب دادن به گذار ازسوخت های فسیلی به انرژی پاک به شیوه ای منصفانه و فراگیر است. این سازمان ها برای حمایت از کشورهای در حال توسعه در بازنشستگی نیروگاه‌های زغال‌سنگ، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و ایجاد فرصت‌های اقتصادی جدید برای کارگران و جوامع متاثر از گذار طراحی شده‌اند.

اجلاس منطقه ای آب و هوا، که قزاقستان در سال ۲۰۲۶ تحت نظارت سازمان ملل میزبان آن خواهد بود، این چالش ها و موارد دیگر را مورد توجه قرار خواهد داد.

سال آینده، قزاقستان همچنین ریاست صندوق بین المللی برای نجات دریاچه آرال را بر عهده خواهد گرفت، این ایده مشترک کشورهای آسیای مرکزی است که در سال ۱۹۹۳ آغاز شد.

وی افزود: ما به تلاش‌ها برای جلوگیری از تخریب بیشتر محیط‌زیست و تأثیر آن بر معیشت اطراف جایی که زمانی چهارمین دریاچه بزرگ روی کره زمین بود، ادامه خواهیم داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha