۱۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۵۲
کد خبرنگار: 832
کد خبر: 85217742
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حمایت قزاقستان از پروژه «ترانس خزر»

۱۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۵۲
کد خبر: 85217742
حمایت قزاقستان از پروژه «ترانس خزر»

تهان - ایرنا -قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان با اعلام حمایت از پروژه «ترانس خزر» گفت: در میان مدت، حجم ترافیک در طول این کریدور می تواند پنج برابر افزایش یابد و برای پیوستن به این کریدور مرکزی، ما باید با کشورهای شریک - چین، جمهوری آذربایجان، گرجستان، ترکیه و متحد شویم.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از واحد مطبوعاتی ریاست جمهوری قزاقستان، توکایف در نشست مشترک اتاق های پارلمان جمهوری قزاقستان در پیامی به مردم این کشور گفت که «در میان مدت، حجم حمل و نقل در مسیر ترانس خزر می تواند پنج برابر شود. از مسیر ترانس خزر خواسته شده تا نقش مهمی در تقویت پتانسیل ترانزیتی ما ایفا کند. برای انجام این کار، ما باید با کشورهای شریک - چین، آذربایجان، گرجستان، ترکیه، متحد شویم».
وزرای امور خارجه و حمل و نقل ترکیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و گرجستان زمستان سال ۲۰۲۲ نقشه راهی را برای توسعه مسیر حمل و نقل بین‌المللی ترانس خزر (کریدور مرکزی) برای سالهای ۲۷-۲۰۲۳ امضا کردند.
توافق بر سر این نقشه راه در چارچوب دومین نشست وزرای امور خارجه و حمل و نقل ترکیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و گرجستان در شهر ساحلی آق‌تاو قزاقستان صورت گرفت.

وی اظهار داشت: قزاقستان باید موقعیت خود را به عنوان یک قطب ترانزیت در اوراسیا تقویت کند و در نهایت به یک قدرت حمل و نقل و لجستیک کامل تبدیل شود.

رئیس جمهوری قزاقستان تصرییح کرد: اجرای کامل پتانسیل حمل و نقل و لجستیک از اهمیت راهبردی برخوردار است. ما شاهد شکل گیری جغرافیای اقتصادی جدید جهان هستیم. رشد سریع جریان تجاری از چین به اروپا، روسیه، آسیای مرکزی و بالعکس پیش بینی می شود.

قزاقستان در چهارراه اتصال شمال و جنوب جهانی، غرب و شرق واقع شده است. این مزیت جدی ماست که چشم اندازهای وسیعی را در اختیار ما قرار می دهد. صنعت حمل و نقل و لجستیک باید به یکی از موتورهای توسعه اقتصادی کشور تبدیل شود.

وی تاکید کرد: دراین شرایط رقابت فعال، ما باید به سرعت مشکلات کلیدی این صنعت را حل کنیم.

توکایف افزود: اول از همه باید تعدادی پروژه بزرگ راه آهن مانند دوستک - معینتی، بختی - ایاغوز، دربازا - مکتارال، خط کنارگذر آلماتی اجرا شود. در بخش حمل و نقل، قزاقستان به همکاری با روسیه و چین ادامه خواهد داد.

به گفته رئیس جمهوری قزاقستان، تحقق پتانسیل حمل و نقل به روابط سازنده و حسن همجواری با همه کشورهای همسایه بدون استثنا از جمله روسیه، چین، همسایگان در آسیای مرکزی و جنوبی بستگی دارد.

حمایت قزاقستان از پروژه ترانس خزر

پیشنهاد برگزاری همه پرسی برای احداث نیروگاه هسته ای

توکایف یکی دیگر از موضوعات مهم اقتصادی و سیاسی این کشور را توسعه انرژی هسته ای را نام برد. به گفته رئیس جمهور، قزاقستان به عنوان بزرگترین تولید کننده اورانیوم در جهان باید نسل هسته ای خود را داشته باشد.

وی تصریح کرد: «ساخت یا امتناع از ساخت نیروگاه هسته‌ای موضوع بسیار مهمی در مورد آینده کشور ما است. بنابراین، من پیشنهاد می کنم آن را به یک همه پرسی ملی ارائه دهم. توکایف گفت: ما بعداً در مورد تاریخ های مشخص تصمیم خواهیم گرفت.

علاوه بر این، توکایف به اهمیت منابع آب برای کشور هم اشاره کرد.

رئیس جمهوری قزاقستان گفت: کمبود فزاینده آب یک مشکل رایج برای کشورهای آسیای مرکزی است. استفاده منطقی از منابع آب در کنار بخش‌های انرژی و حمل‌ونقل می‌تواند به یکی دیگر از عناصر مهم الگوی جدید همکاری‌های منطقه‌ای تبدیل شود.

توکایف افزود موضوع امنیت انرژی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه تا جایی که امکان دارد باید به منابع خود تکیه کرد. توکایف گفت که نقش کلیدی به بخش انرژی الکتریکی واگذار شده است.

توکایف گفت: "قزاقستان در اصل نباید برق وارد کند و به کشورهای همسایه وابسته باشد. اجرای پروژه های انرژی تجدیدپذیر ادامه خواهد داشت. توسعه نیروگاه های برق آبی مستحق توجه ویژه است. "

همچنین رئیس جمهور قزاقستان به طور جداگانه به موضوع بومی سازی تولیدات نظامی در این کشور پرداخت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha