درخواست بریکس برای اصلاح نهادهای جهانی/ابراز نگرانی اعضا درباره تحریم‌های یکجانبه قدرت‌ها

تهران-ایرنا- اعضای سازمان بریکس در بیانیه پایانی نشست ژوهانسبورگ ضمن تاکید بر حضور نمایندگان کشورهای در حال توسعه در مدیریت نهادهای جهانی، درباره تحریم‌های یکجانبه قدرت‌ها علیه کشورهای مستقل ابراز نگرانی کردند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری روسی تاس، کشورهای عضو بریکس در بیانیه پایانی خود در نشست ژوهانسبورگ اعلام کردند که سازمان ملل را اساس نظام بین الملل برای همکاری در جهت حفظ صلح، امنیت و توسعه پایدار می دانند.

کشورهای عضو بریکس همچنین از چندجانبه گرایی فراگیر و احترام به حقوق بین الملل حمایت کرده و تحریم های یکجانبه علیه کشورهای جهان را نقض قوانین سازمان تجارت جهانی اعلام کردند.

اعضای بریکس، اعمال محدودیت علیه برخی کشورها و تحریم تجارت محصولات کشاورزی را نگران کننده دانستند.

بیانیه پایانی کشورهای عضو بریکس همچنین خواستار اصلاح سازمان تجارت جهانی، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و ایفای نقش اقتصادهای نوظهور در اداره این نهادهای بین المللی شد.

اعضای بریکس همچنین به وزیران دارایی و روسای بانک های مرکزی کشورهای عضو ماموریت دادند تا استفاده از ارزها و ابزارهای مالی محلی برای تجارت بین کشورهای عضو و غیرعضو را در دستور کار قرار داده و گزارش بازخورد آن را برای بررسی در نشست آتی ارائه کنند.

بیانیه پایانی اعضای بریکس، ترمیم اقتصاد جهان در دوره پساکرونا را غیرمتوازن اعلام و درباره افزایش تورم و تنش های ژئوپلیتیکی در جهان ابراز نگرانی کرد.

اعضای بریکس همچنین در این بیانیه با اشاره به نقش این کشورها در تامین یک سوم غذای جهان، بر افزایش همکاری بین اعضا برای تامین امنیت جهانی غذا تاکید کردند.

اعضای سازمان بریکس همچنین خواستار همکاری اعضای این سازمان برای تحقق اهداف برنامه توسعه آفریقای ۲۰۶۳(آفریقایی که ما می خواهیم)، از جمله عملیاتی شدن منطقه آزاد تجاری در قاره آفریقا شدند.

بیانیه پایانی بریکس همچنین بر حضور نمایندگان کشورهای در حال توسعه در شورای امنیت سازمان ملل تاکید کردند و خواستار افزایش نقش هند، برزیل و آفریقای جنوبی در این نهاد بین المللی شدند.

اعضای بریکس همچنین خواستار همکاری در جهت توریسم پایدار و سبز و ایجاد یک بازار رقابتی عادلانه در سطح جهان شدند.

به گزارش ایرنا، در نشست گروه بریکس که سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران امروز برای شرکت در آن به آفریقای جنوبی سفر کرد، عضویت ایران و ۵ کشور آرژانتین، عربستان، مصر، امارات و اتیوپی در این گروه پذیرفته شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha