۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۴۷
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85159449
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گره‌گشایی از مشکلات صنایع خراسان‌شمالی با رویداد «تانا»

۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۴۷
کد خبر: 85159449
سعید وحیدی
گره‌گشایی از مشکلات صنایع خراسان‌شمالی با رویداد «تانا»

بجنورد- ایرنا- رویداد علمی "تانا" (توسعه و ارتقا زیست بوم نوآوری استان ها) در حوزه صنعت به میزبانی خراسان شمالی در حال برگزاری است تا جدای از تامین نیازهای فناورانه صنایع استان امیدی دوباره برای رونق کسب و کار ایجاد کند.

به گزارش ایرنا، امروزه تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین از اصلی ترین مسائل در اقتصاد کشورهای دنیا محسوب می شود زیرا که همه به اهمیت علم و فناوری در زندگی انسان ها پی برده اند و تحولات ناشی از جریان نوآوری موجب شده تا منبع ثروت در مفهوم دانش خلاصه شود.

بنابراین اگر در چنین فضایی، هر چقدر یک کشور بر منابع دانشی خود تمرکز کند و نهادهای پژوهشی و ساختارهای ارتباطی و اطلاعاتی را از جنبه کیفی و کمی گسترش دهد، جایگاه قدرتمندی خواهد داشت.

خوشبختانه در ایران با نگاه هوشمندانه دولت در حوزه دانش بنیان ها، شاهد حرکت صنعت و اقتصاد کشور به این سمت و اهمیت روزافزون آن هستیم.

برگزاری رویدادهای عرضه و تقاضای نیازهای فناورانه به منظور ارتباط نزدیک بین شرکت‌های متقاضی فناوری و شرکت‌های عرضه‌کننده فناوری از ضروریات حرکت به سمت تولید دانش بنیان ها و اشتغال آفرینی است که در این راستا چند وقتی است که شاهد برگزاری رویدادهایی با عنوان تانا در خراسان شمالی هستیم.

تانا از رویدادهایی است که با هدف توسعه تعاملات سازنده بین سازمان‌ها و نهادهای صاحب نیاز، تیم‌های فناور و صاحب راهکار و سرمایه‌گذاران برگزار می شود تا جدای از باز کردن گره های مالی شرکت های دانش بنیان، نیازهای فناورانه صنایع را نیز تامین شود.

در همین راستا، خراسان شمالی امروز(سه شنبه) میزبان رویداد رقابتی مساله محور در چارچوب تانای صنعت در محل شرکت لوله گستر اسفراین است.

استانی که به لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی با ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست و بی تردید برگزاری این گونه رویدادها می تواند نقش موثری در تکمیل پازل ایده های فناورانه به ثروت و رفاه بیشتر شهروندان داشته باشد.

گره‌گشایی از مشکلات صنایع خراسان‌شمالی با رویداد «تانا»

حضور ۱۱ شرکت دانش بنیان در رویداد تانا

رویداد تانای صنعت خراسان شمالی در ابتدا با گشایش نمایشگاه شرکت های دانش بنیان در محل لوله گستر اسفراین آغاز به کار کرد و مدیر مرکز رشد شهرستان اسفراین در آیین گشایش این رویداد علمی گفت: در نمایشگاه تانای صنعت خراسان شمالی سه صنعت بزرگ و ۱۱ شرکت دانش بنیان حضور دارند.

مجید قربان زاده افزود: دستاوردها و تولیدات مجتمع لوله گستر، فولاد اسفراین، گروه صنعتی ابوذر و شرکت دانش بنیان آذین فورج در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد.

وی ادامه داد: در کنار این نمایشگاه اولین رویداد تانای صنعت خراسان شمالی نیز برگزار می شود و نیازهای ۲ مجموعه مجتمع صنعتی و لوله گستر اسفراین در این رویداد ارائه شده و افراد و شرکت های دانش بنیان راهکار و ایده‌ها را برای حل مشکلات در سامانه مربوطه بارگذاری می‌کنند.

قربان زاده خاطرنشان کرد: همچنین محصولات ۱۱ شرکت دانش بنیان مستقر در مرکز رشد اسفراین هم در این نمایشگاه ارائه می شود.

این نمایشگاه با حضور «مصطفی صفدری رنجبر» مشاور معاونت فناوری وزارت علوم، «علی بازرگان» معاون تحقیقات و فناوری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در سالن همایش شرکت لوله گستر اسفراین گشایش یافت.

گره‌گشایی از مشکلات صنایع خراسان‌شمالی با رویداد «تانا»

شناسایی ۲۲ نیاز فناورانه صنایع

این رویداد در ادامه با برگزاری همایشی در همین مکان ادامه یافت و مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در مورد اهمیت این رویداد گفت: ۲۲ نیاز فناورانه صنایع این استان شناسایی و ۶۲ ایده برای رفع این نیازها در اولین رویداد تانای صنعت استان ارائه شد.

حسین حاجی بگلو افزود: رویداد تانای صنعت در تلاش است تا به ارتقای سطح نوآوری و فناوری در استان کمک کند، در این زمینه استفاده از توان شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان برای رفع نیازمندی‌های صنایع پیگیری می شود.

وی تصریح کرد: ۲ صنعت مجتمع صنعتی و لوله گستر اسفراین در این رویداد مشارکت دارند و این صنایع مشکلات و نیازهای خود را اعلام می کنند و همزمان اشخاص، فناوران و صاحبان ایده می توانند راه حل خود را با مراجعه به سایت پارک علم و فناوری و سامانه نان ارائه دهند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: تاکنون ۶۲ ایده در سامانه نان(https://nan.ac) ثبت شده است که از این تعداد ۴۵ نفر فناور و شرکت دانش بنیان، ۲ کارگزار، ۱۱ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ها و چهار نفر دانشجو هستند.

وی اظهار کرد کرد: ۸۰ درصد از ۴۵ فناور و شرکت دانش بنیان بومی استان و ۲۰ درصد خارج از استان هستند.

گره‌گشایی از مشکلات صنایع خراسان‌شمالی با رویداد «تانا»

چاره اندیشی دانش بنیان‌ها برای خشکسالی

فرماندار اسفراین نیز از جمله دیگر سخنران های این مراسم بود که بر چاره اندیشی دانش بنیان ها برای مقابله با خشکسالی تاکید کرد و گفت: کاهش بارندگی و خشکسالی در این شهرستان زمینه مهاجرت روستاییان به شهرها را فراهم کرده است.

مسلم نوری افزود: کاهش بارندگی و افزایش مشکل تامین آب سبب شده تا روستاییان به ناچار از زادگاه خود به حاشیه شهرها مهاجرت کنند و افزایش جمعیت شهر اسفراین در سال‌های اخیر بی ارتباط با این موضوع نیست.

وی تصریح کرد: باید با کمک شرکت‌های دانش بنیان و فناور برای حل مشکل آب این شهرستان چاره اندیشید.

فرماندار اسفراین برگزاری رویداد تانای آب را راهکاری برای مقابله با خشکسالی عنوان کرد و افزود: آب، پایه و اساس توسعه در بخش های مختلف اقتصادی است و مسوولان و صاحبان ایده در زمینه حل پدیده خشکسالی ایده خلق کنند.

وی با اشاره به تاثیرات تغییرات اقلیمی و خشکسالی در زیست مردم روستا گفت: تغییرات اقلیمی در کاهش جمعیت روستاها موثر و کاهش سطح آب زیرزمینی سبب بروز مشکلاتی در بخش کشاورزی این خطه شده است.

نوری خاطرنشان کرد: کاهش منابع آب با کاهش کیفیت آب همراه است، اکنون منابع آب در برخی نقاط این شهرستان شور و یا در معرض شور شدن قرار دارد ضمن اینکه تبخیر و تعرق نیز در این سال ها افزایش یافته است.

وی بر استفاده از پساب تاکید کرد و افزود: باید آب تصفیه شده به چرخه مصرف بازگردد و اینجاست که نقش بنیان ها در این زمینه پررنگ می شود.

گره‌گشایی از مشکلات صنایع خراسان‌شمالی با رویداد «تانا»

تاکید بر ارتقای رتبه نوآوری ایران

مشاور معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز که به عنوان مهمان در این مراسم حضور داشت در ادامه گفت: رتبه ایران در شاخص نوآوری در میان کشورهای جهان ۵۳ و مناسب نیست که ارتقای آن با حمایت از شرکت دانش بنیان در دستورکار قرار دارد.

مصطفی صفدری در حاشیه نمایشگاه تانای صنعت خراسان شمالی اظهار کرد: پایین بودن رتبه ایران در نوآوری در حالی است که رتبه ما در تولید علم در میان کشورهای دنیا ۱۵ است.

وی رتبه قوانین کسب و کار ایران را ۱۳۱ در میان ۱۳۲ کشور جهان عنوان کرد و افزود: شرایط نامناسبی در این شاخص داریم که بی ربط به پایین بودن رتبه در نوآوری نیست و باید زیر ساخت ها در زمینه قوانین و مقررات ارتقا یابد.

مشاور معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در تبدیل علم به فناوری، فناوری به نوآوری و تجاری‌سازی ضعف داریم که باید برای رفع این ضعف تلاش شود.

وی اضافه کرد: در هزینه‌کرد تحقیق و توسعه توسط شرکت‌ها، همکاری های پژوهشی میان دانشگاه ها و صنعت و تعداد معاملات در زمینه سرمایه گذاری مشترک و اتحادهای استراتژیک فناورانه ضعف جدی وجود دارد.

صفدری با بیان اینکه نگاه زیست بوم در نوآوری باید مورد توجه قرار گیرد عنوان کرد: در دنیا نسل‌های مختلف مدل‌های نوآوری مورد توجه قرار دارد و نسل جدید فناوری باید مطابق با نوآوری باید سیستم فوتبالی و کار تیمی را مد نظر قرار دهد.

به گزارش ایرنا، در خراسان شمالی میزان رشد اقتصادی در بخش کشاورزی ۹.۷ درصد، بخش خدمات ۶.۲ درصد، بخش معدن ۴.۳ درصد و بخش صنعت ۷.۳ درصد هدفگذاری شده است.

چهار مرکز رشد، ۱۴۲ شرکت و واحد فناور، ۳۰شرکت دانش بنیان و ۲۳ صنعت خلاق زیر پوشش پارک علم و فناوری خراسان شمالی هستند و ۶۰ درصد از واحدهای فناور و دانش بنیان استان در حوزه کشاورزی، فناوری اطلاعات(آی تی)، الکترونیک و هوشمندسازی فعالیت می‌کنند.

۳۰ واحد فناور جدید در سال جاری پذیرش شدند که در دوره های مختلف تجاری سازی ایده‌های محوری در قالب ارایه خدمات مشاوره، خدمات توانمندسازی، استقرار در فضاهای پارک و پرداخت تسهیلات از منابع مالی مختلف مورد حمایت قرار می گیرند.

شرکت های دانش بنیان خراسان شمالی امسال در نمایشگاه خدمات کسب و کار، نمایشگاه نما نام‌های دانش بنیان روستایی تهران، نمایشگاه توانمندی های شرکت ها در بجنورد و نمایشگاه شهرهوشمند تهران حضور داشتند.

تاکنون ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل تبصره ۱۶، ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال از محل تبصره ۱۸، ۵۲۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال از مشارکت بنیاد برکت و ۱۰۰ میلیارد ریال توسط بانک توسعه تعاون به شرکت های دانش بنیان استان تسهیلات پرداخت شده است.

شرکت‌های دانش بنیان این استان از ابتدای امسال تاکنون ۶۴۰ میلیارد ریال فروش محصول داشتند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha