۲۴ مهر ۱۴۰۲، ۹:۱۵
کد خبرنگار: 948
کد خبر: 85259726
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان‌شمالی بر روی ریل توسعه

بجنورد- ایرنا- توسعه فناوری و حل مشکلات و مسائل صنایع از اولویت‌های اقتصاد خراسان‌شمالی محسوب می‌شود و این شرکت‌های نوپا در مدت ۲ سال اخیر علاوه بر صادرات کالا توانسته‌اند ۲۲ نیاز فناورانه واحدهای صنعتی استان را شناسایی و اشتغال ۲ برابری را در این بخش ایجاد کنند.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی به لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی با ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست و بی تردید ظرفیت توسعه بیشتر را دارد و در این شرایط شرکت های دانش بنیان نقش موثری در تکمیل پازل اقتصاد استان را دارند چرا که این واحدهای خلاق، ایده های فناورانه را به ثروت و در نهایت رفاه بیشتر شهروندان تبدیل می کنند.

«تانا» بعنوان رویدادهایی که افراد و شرکت های خلاق را گرد هم می آورد و گره های صنایع استان را شناسایی و باز می کند دارای اهمیت زیادی است و برگزاری سه رویداد تانا در طی ۲ سال اخیر گواه تلاش مسوولان استانی برای چاره جویی مشکلات صنایع است.

حمایت های دولت از دانش بنیان های خراسان شمالی تنها معطوف به برگزاری تانا نسیت و تسهیلات زیادی طی ۲ سال اخیر در اختیار این واحدها قرار داده است و تنها در یک مورد یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال در نیمه نخست سالجاری به این شرکت پرداخت کرد.

تمامی این حمایت ها موجب شده است تا این شرکت ها؛ یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلاری فروش داشته باشند و در کنار اشتغال ۲ برابری نیاز ۲۲ صنعت خراسان شمالی را نیز شناسایی کنند.

شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان‌شمالی بر روی ریل توسعه

افزایش ۲ برابری اشتغال

رییس پارک علم و فناوری خراسان شمالی در ادامه از اشتغال ۲ برابری شرکت‌های دانش بنیان استان خبر داد و گفت: نیمه نخست سالجاری ۲ هزار و ۳۰۰ نفر به صورت تمام وقت و پاره وقت در این شرکت ها به کار گرفته شدند.

محمدرضا قربانی با بیان اینکه روند ایجاد اشتغال در شرکت های دانش بنیان استان در سال های اخیر افزایشی است تصریح کرد: سال گذشته یک هزار و ۱۱۱ نفر نیروی کار و سال ۱۴۰۰ حدود ۶۶۴ نفر نیرو به کار گرفته شد.

وی گفت: تنها در یک شرکت در شهرستان گرمه ۲۶۰ نفر نیرو به کار گرفته شد و این تعداد تا پایان سال به ۳۰۰ نفر افزایش خواهد یافت.

رییس پارک علم و فناوری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید و اشتغال، نقشی غیرقابل انکار داشته و در صورتی که مسیر فعالیت این شرکت‌ها هموار شود، د خلاء های موجود در حوزه تولید کشور را پُر کنند.

وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی شکل می‌گیرند و در رشد و توسعه مناطق مختلف تاثیر زیادی دارند و به نوعی موثرترین مولفه های تحقق پایدار اقتصاد هستند.

قربانی یاداور شد: شرکت های دانش بنیان به جهت ارزش افزوده بالایی که ایجاد می کنند، نقش ویژه ای در رشد کشور در زمینه های علمی، فناوری و نیز اقتصادی بر عهده دارند.

شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان‌شمالی بر روی ریل توسعه

فروش یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلاری دانش بنیان ها

رییس پارک علم و فناوری خراسان شمالی در ادامه گفت: شرکت‌های دانش بنیان و فناور این استان در نیمه نخست امسال یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار صادرات داشتند.

وی اظهار کرد: کالاهای صادراتی این استان شامل انواع مصالح ساختمانی، پودر آلفا آلومینا، فوم و پکیج های سرمایشی و گرمایشی بوده که به کشورهای روسیه، عراق، گرجستان و قزاقستان صادر شد.

قربانی روند صادرات شرکت های دانش بنیان در این استان را افزایشی دانست و تصریح کرد: این واحدهای فناور در سال ۱۴۰۱ در حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار صادرات داشته اند که نسبت به سال قبل از آن ۱۰ برابر رشد یافت.

وی در ادامه عنوان کرد: همچنین این شرکت ها در نیمه نخست امسال پنج هزار میلیارد ریال فروش داخلی داشتند که شامل انواع محصولات ساختمانی، دکوراسیون، سقف کاذب و کودهای بیولوژیکی است.

رییس پارک علم و فناوری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: شرکت های دانش بنیان اگر در مراحل اولیه شکل گیری مورد حمایت قرار گیرند بعد از اینکه سرپا شوند میزان تولیدات، فروش، صادرات و ایجاد اشتغال آنان روند افزایشی خواهد داشت که در این خصوص باید مسوولان به این حوزه توجه جدی داشته باشند.

وی یادآور شد: پارک علم و فناوری خراسان شمالی شرکت های دانش بنیان را تا جایی مورد حمایت قرار می دهد که به نوعی شرکت ها قادر به تولید و فعالیت باشند و بعد از این مرحله از مجموعه خارج خواهند شد.

شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان‌شمالی بر روی ریل توسعه

شناسایی ۲۲ نیاز فناورانه صنایع

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در تشریح مهمترین اقدامات لازم در حمایت از شرکت های فناور استان گفت: در این خصوص نخستین تانای صنعت استان تیرماه امسال با هدف شناسایی نیازهای ۲ مجموعه صنعتی لوله گستر و مجتمع صنعتی اسفراین با حضور ۴۵ نفر فناور در اسفراین برگزار شد و این رویداد در ادامه با برگزاری همایشی در همین مکان ادامه یافت.

حسین حاجی بگلو افزود: ۲۲ نیاز فناورانه صنایع این استان شناسایی و ۶۲ ایده برای رفع این نیازها در اولین رویداد تانای صنعت استان ارائه شد.

وی عنوان کرد: رویداد تانای صنعت در تلاش است تا به ارتقای سطح نوآوری و فناوری در استان کمک کند، در این زمینه استفاده از توان شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان برای رفع نیازمندی‌های صنایع پیگیری می شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تصریح کرد: ۲ صنعت مجتمع صنعتی و لوله گستر اسفراین در این رویداد مشارکت دارند و این صنایع مشکلات و نیازهای خود را اعلام کردند و همزمان اشخاص، فناوران و صاحبان ایده؛ راه حل خود را با مراجعه به سایت پارک علم و فناوری و سامانه نان ارائه کردند.

وی گفت: تاکنون ۶۲ ایده در سامانه نان(https://nan.ac) ثبت شده است که از این تعداد ۴۵ نفر فناور و شرکت دانش بنیان، ۲ کارگزار، ۱۱ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ها و چهار نفر دانشجو هستند.

به گزارش ایرنا، در خراسان شمالی میزان رشد اقتصادی در بخش کشاورزی ۹.۷ درصد، بخش خدمات ۶.۲ درصد، بخش معدن ۴.۳ درصد و بخش صنعت ۷.۳ درصد هدفگذاری شده است.

چهار مرکز رشد، ۱۴۲ شرکت و واحد فناور، ۳۰شرکت دانش بنیان و ۲۳ صنعت خلاق زیر پوشش پارک علم و فناوری خراسان شمالی هستند و ۶۰ درصد از واحدهای فناور و دانش بنیان استان در حوزه کشاورزی، فناوری اطلاعات(آی تی)، الکترونیک و هوشمندسازی فعالیت می‌کنند.

۳۰ واحد فناور جدید در سال جاری پذیرش شدند که در دوره های مختلف تجاری سازی ایده‌های محوری در قالب ارایه خدمات مشاوره، خدمات توانمندسازی، استقرار در فضاهای پارک و پرداخت تسهیلات از منابع مالی مختلف مورد حمایت قرار می گیرند.

شرکت های دانش بنیان خراسان شمالی امسال در نمایشگاه خدمات کسب و کار، نمایشگاه نما نام‌های دانش بنیان روستایی تهران، نمایشگاه توانمندی های شرکت ها در بجنورد و نمایشگاه شهرهوشمند تهران حضور داشتند.

تاکنون ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل تبصره ۱۶، ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال از محل تبصره ۱۸، ۵۲۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال از مشارکت بنیاد برکت و ۱۰۰ میلیارد ریال توسط بانک توسعه تعاون به شرکت های دانش بنیان استان تسهیلات پرداخت شده است.

شرکت‌های دانش بنیان این استان از ابتدای امسال تاکنون ۶۴۰ میلیارد ریال فروش محصول داشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha