۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۲۱
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 85153846
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حال مصدومان گاز گرفتگی سگ در بیرجند مساعد است

۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۲۱
کد خبر: 85153846
حال مصدومان گاز گرفتگی سگ در بیرجند مساعد است

بیرجند- ایرنا- معاون فنی مرکز بهداشت خراسان جنوبی گفت: حال عمومی مصدومان گاز گرفتگی سگ در شهرستان بیرجند مساعد است و روند درمان آنان ادامه دارد.

مهدی زنگویی مطلق روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روز گذشته پنج مصدوم از اهالی روستاهای خونیک و سیسکان بخش مرکزی بیرجند ناشی از حمله سگ به اورژانس بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند منتقل شدند که بلافاصله اقدامات اولیه شست و شو، پانسمان همچنین تزریق واکسن هاری برای همه آنان انجام شد.

وی ادامه داد: تاکنون ۲ مرد مجروح شده در این حادثه از بیمارستان مرخص شدند و سه نفر دیگر برای ادامه درمان در بیمارستان بستری هستند.

معاون فنی مرکز بهداشت خراسان جنوبی گفت: بر اساس گزارش اورژانس ۱۱۵ در این حادثه یک قلاده سگ به سه زن و ۲ مرد حمله و آنها را مجروح کرد که یکی از این افراد بهروز خانه بهداشت خونیک بوده که در مسیر بازگشت از منزل یک سالمند مورد حمله سگ قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مجروحان این حادثه از ناحیه سر و صورت، شکم، اندام‌های تحتانی و فوقانی دچار جراحت شدند اظهار داشت: سگ مشکوک توسط اهالی محل معدوم شده و نمونه برداری توسط دامپزشکی از لاشه سگ انجام شده است.

زنگویی مطلق افزود: با رفتارهای مشکوک سگ، هاری این حیوان محتمل است لذا آموزش‌های لازم به جمعیت تحت پوشش این روستاها داده شده که اگر موردی مشکوکی باشد اطلاع داده شود.

هاری قابل درمان نیست

معاون فنی مرکز بهداشت خراسان جنوبی در حاشیه عیادت از بهورز و سایر مجروحان گازگرفتگی سگ در بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند هم گفت: هاری یکی از مهمترین بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان است و به دلیل کشندگی بالا (۱۰۰درصد) بطوری که پس از ظهور علائم بالینی چه در انسان و چه در حیوان، قابل درمان نبوده و بیمار محکوم به مرگ خواهد بود.

وی افزود: این بیماری توسط همه حیوانات اهلی و وحشی خونگرم و پستاندار از جمله سگ، گربه، شغال، روباه، الاغ، اسب، قاطر، گوسفند و گاو به انسان منتقل می‌شود.

زنگویی مطلق یادآور شد: طیف وسیعی از حیوانات اعم از گوشتخواران، علفخواران و خفاش‌ها به این بیماری حساس بوده و باعث گسترش هاری در حیات اهلی و وحشی حیوانات می شوند.

معاون فنی مرکز بهداشت خراسان جنوبی ادامه داد: هر نوع حیوان گزیدگی، مشکوک به هاری تلقی می شود و باید فرد جهت اقدامات پیشگیری از هاری به واحدهای بهداشتی درمانی مراجعه کند.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین راه سرایت بیماری، گازگرفتن به وسیله حیوان هار است گفت: پنجه آغشته به بزاق حاوی ویروس به ویژه در گربه و گربه سانان که عادت به لیس‌زدن پنجه های خود دارند نیز ایجاد بیماری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ویروس هاری حتی از زخم‌های بسیار کوچک و در حد خراش هم می‌تواند باعث هار شدن فرد گردد افزود: پس زخم هر چند کوچک (حتی خراش پوستی) باید فوری تحت درمانْ پیشگیری از هاری (شستشوی زخم و واکسیناسیون) قرار گیرد.

زنگویی مطلق اظهار داشت: پنجه گربه حتی در حد خراش نیز می‌تواند موجب انتقال بیماری هاری گردد چراکه گربه عادت به لیسیدن پنجه‌های خود دارد لذا لازم است فوری نسبت به درمان پیشگیری از هاری (شستشوی زخم و واکسیناسیون) اقدام کرد.

وی با بیان اینکه بیماری هاری از طریق پوست سالم قابل سرایت نیست افزود: اگر کوچکترین خراش یا زخم درپوست باشد بیماری هاری قابل انتقال خواهد بود.

وی گفت: بیشترین موارد حیوان گزیدگی انسان‌ها توسط سگ‌ها و گربه‌ها روی می‌دهد بنابراین از نزدیک شدن به سگ های ولگرد و بدون صاحب و گربه‌ها بپرهیزید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha