آزاد سازی خرمشهری قدرت ایران را به رخ جهانیان کشید

قم - ایرنا - یکی‌از فرمانده‌هان پیشکسوت لشکر ۱۷ امام علی‌ابن ابی‌طالب‌(ع)‌ استان قم در دوران دفاع مقدس گفت: در جریان آزاد سازی خرمشهر در سوم خرداد و پیروزی بزرگ رزمندگان اسلام در برابر دشمن بعثی، قدرت ایران به رخ جهانیان کشیده شد.

به گزارش ایرنا، سردار احمد فتوحی روز چهارشنبه در مراسم صبحگاه نیروهای مسلح قم به‌مناسبت سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر در سپاه استان، بیان داشت: فتح خرمشهر یک واقعه تاریخی و معنوی است که برای همیشه در یادها باقی خواهند ماند.

وی افزود:‌ در طول تاریخ ایران، هرگاه منطقه‌ای از خاک این سرزمین مورد مناقشه قرار گرفت، بخشی از خاک ایران از دست رفت، اما در جریان آزادسازی خرمشهر رزمندگان اسلام با امکانات اندک در برابر دشمن بعثی و حامیان جهانی آن، ایستادند و اجازه ندادند ذره‌ای از خاک میهن جدا شود.

وی ادامه داد: با وجود اینکه در جنگ تحمیلی، مستکبران عالم همه حامی صدام بودند، رزمندگان اسلام توانستند خرمشهر را در سوم خردادماه سال ۱۳۶۱ آزاد کنند و از دشمن ۱۹ هزار نفر اسیر بگیرند و به متجاوزان درسی فراموش نشدنی بدهند.

آزاد سازی خرمشهری قدرت ایران را به رخ جهانیان کشید

فتوحی گفت:‌ با آزاد سازی خرمشهر در سوم خرداد بذر مقاومت در جهان کاشته و این حقیقت برای مردم عالم روشن شد که می‌توان با مقاومت در برابر مستکبران عالم ایستاد.

وی افزود: امروز هم ثمره این مقاومت در سراسر منطقه و کشورهای مختلف مشخص است، به گونه‌ای که دشمنان در هرجا که تلاش کردند با قدرت سخت وارد شوند با دیوار مستحکم مقاومت روبه‌رو و مجبور به عقب‌ نشینی شدند.

وی ادامه داد: جریان مقاومت ملت و رزمندگان‌ما در برابر دشمنان که دیروز از کمترین امکانات برای رویارویی با دشمن برخوردار بودند، امروز به جایی رسیده‌است که نیروهای مسلح ما می‌توانند با برخورداری از موشک‌های نقطه‌زن هر هدفی را به صورت دقیق مورد اصابت قرار دهند.

آزاد سازی خرمشهری قدرت ایران را به رخ جهانیان کشید

در پایان این مراسم از شماری از خانواده های معظم شهدا و ایثارگران استان قم تجلیل شد.

سوم خرداد سال ۱۳۶۱ خرمشهر پس از ۵۷۸ روز اشغال، طی عملیات بیت المقدس با رمز «یا علی ابن ابیطالب(ع) » بدست رزمندگان اسلام آزاد شد.

آزادسازی خرمشهر در روز سوم خرداد به نوعی مهم‌ترین هدف عملیات بیت‌المقدس در دوره جنگ ایران و عراق انجام گرفت.

در پی آغاز عملیات بیت‌المقدس در نیمه شب دهم اردیبهشت سال ۱۳۶۱ چند هدف عمده راهبردی و تاکتیتکی از جانب نیروهای ایرانی دنبال می‌شد.

بیرون راندن نیروهای متجاوز به پشت مرزهای بین‌المللی، نشان دادن برتری قدرت سیاسی‌-نظامی و اجتماعی جمهوری اسلامی به عراق و حامیان او در منطقه، انهدام نیروهای متجاوز در منطقه بین غرب کارون تا خط مرزی و آزادسازی خرمشهر از اشغال متجاوزین ازمهم ترین اهداف عملیات بیت المقدس بودند.

آزادسازی خرمشهر در حقیقت از اهداف مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدس بود. در ساعت ۲۲:۳۰ شامگاه شنبه، یکم خردادماه ۱۳۶۱، مرحله چهارم این عملیات با اعلام رمز یامحمدبن‌عبدالله‌، از بی‌سیم فرماندهی قرارگاه مرکزی کربلا به واحدهای عمل‌کننده، آغاز شد. در پایان این نبرد علاوه بر پایان بخشیدن به ۱۹ ماه اشغال بخشی از حساس‌ترین مناطق خوزستان و آزادسازی خرمشهر، ضربه‌ای سنگین به توان رزمی و روحیه نیروهای عراقی وارد آمد.

در جریان آزادسازی خرمشهر حدود ۱۶ هزار نیروی عراقی کشته و زخمی شدند و همچنین ۱۹ هزار نفر نیروی عراقی به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند.

سپاه علی ابن ابیطالب(ع) قم نیز در این عملیات نقش آفرین بود و شهدای گلگون کفنی از عملیات بیت المقدس در جای جای استان قم آرمیده اند تا رشادت و غیرت آنان همچنان مقابل چشمان جوانان این مرز و بوم باشد. گلزار شهدای سوم خرداد با تدفین ۴۶ شهید ، گلزار شهدای شیخان با تدفین ۶۴ شهید هر گلزار در نزدیکی حرم مطهر حضرت معصومه(س) و گلزار شهدای امامزاده علی ابن جعفر(ع) قم نیز با تدفین ۶۱ شهید مکان‌هایی هستند که بیشترین تعداد شهدای عملیات بیت المقدس قم در آنها آرمیده‌اند.

استان قم در جریان عملیات آزادسازی خرمشهر بیش از ۲۰۰ شهید را تقدیم نظام اسلامی کرده‌است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha