مشکل سرمازدگی باغ‌های ملایر در کمیسیون کشاورزی مجلس بررسی می‌شود

همدان- ایرنا- نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: در بازدید معاونان وزیر جهاد کشاورزی،معاون وزیر نیرو و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از باغ‌های ملایر، مقرر شد موضوع سرمازدگی سنگین باغ‌های انگور، گردو و آلبالوی این شهرستان هفته آینده در کمیسیون کشاورزی مجلس بررسی شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ حجت الاسلام "احد آزادیخواه" روز سه‌شنبه در بازدید جمعی از مسئولان کشوری و استانی از خسارت سرمازدگی باغ‌های انگور شهرستان ملایر، اظهار داشت: مقرر شد در نخستین جلسه کمیسیون کشاورزی مجلس با حضور وزرای جهاد کشاورزی و نیرو، تدابیر خوبی برای رفع مشکل سرمازدگی باغ‌های ملایر اندیشیده شود.

وی افزود: رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس و معاونان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو و حدود ۱۰ نفر از مدیران ارشد و معاونان ۲ وزارتخانه، سازمان‌های تابعه همچون جنگلها، مراتع و آبخیزداری، تعاون روستایی و شرکت منابع آب ایران و دستگاه‌های مختلف امروز به ملایر سفر کردند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس هدف اصلی از این بازدید را شناسایی مزیت‌ها و ظرفیت‌های شهرستان ملایر و اتخاذ تدابیر لازم برای موضوع سرمازدگی باغ‌های انگور، گردو و آلبالوی ملایر عنوان کرد.

حجت الاسلام آزادیخواه ادامه داد: در سرمازدگی اخیر شاهد این بودیم که بخش‌هایی از باغ‌های انگور که به طرح فراز تبدیل شدند، آسیب جدی ندیدند و این نشان داد چنانچه طرح فراز اجرا شود، باغ‌های انگور از سرمازدگی حتمی در امان خواهند بود.

وی بیان کرد: در بازدید امروز تصمیم بر این شد که رقمی به صورت مستقل برای اجرای طرح فراز از منابع ملی برای شهرستان ملایر در نظر گرفته شود و از همین امسال عملیات تبدیل باغ‌های سنتی به طرح فراز اجرا شود.

 مشکل سرمازدگی باغ‌های ملایر در کمیسیون کشاورزی مجلس بررسی می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز گفت: امسال طی ۲ مرحله سرمازدگی در ۱۲ و ۱۳ فروردین و ۱۴ اردیبهشت در این استان داشتیم که دما زیر صفر درجه رفت و در این ۲ مرحله هفت هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی و باغبانی استان وارد شد.

"رضا بهراملو" افزود: بیشترین خسارت سرمازدگی مربوط به باغ‌های انگور ملایر بود که ۷۹۰ میلیارد تومان خسارت وارد شد.

وی ادامه داد: در این راستا تیمی از تهران امروز از باغ‌های شهرستان ملایر بازدید کردند که در زمینه انگور خسارت خیلی بالا بود و بین ۸۰ تا صد درصد باغ‌های دره جوزان متحمل خسارت شدند و درختان گردو مقام دوم را از نظر میزان خسار وارده را داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: مقرر شد هفته آینده در کمیسیون کشاورزی مجلس این موضوع پیگیری شود تا بتوانیم بخشی از خسارت‌ها را جبران کنیم.

بهراملو تاکید کرد: برای اینکه سال‌های بعد شاهد اینگونه خسارت‌های سرمازدگی نباشیم، باید باغ‌های انگور ملایر را به سمت طرح فراز ببریم، چراکه افت دما و خسارت در باغ‌های ایستاده بسیار کمتر است.

وی میزان سرمازدگی در کل استان را حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد عنوان کرد و گفت: بیشترین خسارت‌ها مربوط به باغ‌های انگور و در درختان نیز گردو بود که خسارت بیشتری دید و در سایر محصولات باغی میزان خسارت از ۱۰ تا ۶۰ درصد برآورد شد.

به گزارش ایرنا؛ سرمای بهاره ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت امسال به ۷۰ درصد از باغ‌های انگور شهرستان ملایر خسارت وارد کرد.

از سطح ۱۱ هزار و ۳۴۸ هکتار باغ انگور بارور در شهرستان ملایر، سرمای بهاره اردیبهشت امسال به ۹ هزار و ۳۴۸ هکتار از اراضی باغ‌های انگور این شهرستان خسارت زد و ۷۰ درصد دچار سرمازدگی شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha