۵ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۴
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85474008
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تربیت بیش از ۹۰ هنرجوی رشته تئاتر در ملایر

۵ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۴
کد خبر: 85474008
تربیت بیش از ۹۰ هنرجوی رشته تئاتر در ملایر

همدان- ایرنا- ۹۰ هنرجوی تئاتر در ملایر بدنبال حمایت های دستگاه فرهنگ و ارشاد و راه اندازی یک موسسه فرهنگی و هنری آموزش های لازم را در این هنر فرادیده و وارد فعالیت عرصه نمایش شدند.

به گزارش ایرنا؛ ملایر به عنوان قطب تئاتر استان همدان، مهد پرورش هنرمندان بسیاری بزرگی است که در سطح کشوری و بین‌المللی می‌درخشند و امروز «تماشاخانه باران» در تلاش برای غنا بخشیدن به مسیر روشن فرهنگی و هنری این شهرستان است.

سال گذشته به همت هنرمندان شاخص ملایری که امروز در عرصه ملی و بین‌المللی حرف برای گفتن دارند، در حرکتی بی‌نظیر اقدام به تاسیس و راه‌اندازی «موسسه فرهنگی و هنری باران» کردند تا ضمن آموزش و تربیت هنرجویان، تولیدات فاخر هنری و نمایشی، تعداد زیادی جشنواره‌ها، مسابقات فصلی و رویدادی برای توسعه، تربیت و پرورش استعدادهای هنری این شهرستان گام‌های استواری بردارند.

در همین رابطه مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری باران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: فعالیت‌های این موسسه را در ۱۲ فصل تعریف کردیم که یکی از آن تماشاخانه است، سالن پلاتو و محیط تولید و اجرای نمایش، برگزاری جشنواره‌ها، نشست‌ها، پژوهش‌ها، سمینارها، تجهیز و آماده‌سازی سالن‌ها از دیگر هدف‌ها و فعالیت‌هایی است تا بتوانیم سهم ملایر را حوزه هنر و فرهنگ بگیریم.

«محمد قاسمی» با اشاره به آغاز فعالیت تماشاخانه تئاتر باران از اول مهرماه سال گذشته و پذیرش هنرجو، گفت: سال گذشته ۶ کار موفق در تماشاخانه باران تولید و اجرا شد.

تربیت بیش از ۹۰ هنرجوی رشته تئاتر در ملایر

وی تولید و اجرای نمایش «آماسه»؛ نمایش «خاله‌قزی کفش قرمزی» و جُنگ ویژه شب یلدا و برنامه عیدانه ویژه دهه فجر را از جمله تولیدات این موسسه عنوان و بیان کرد: نمایش «خاله‌قزی، کفش قرمزی» در چهار نوبت اجرا شد و اولین نمایش پُرمخاطبی بود بیش از سه هزار نفر بازدیدکننده داشت و ۲۵ شب مداوم و چند اجرای تکی داشت.

مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری باران با بیان اینکه جُنگ عیدانه و فجر با مشارکت و همکاری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری انجام شد؛ ادامه داد: علاوه بر این، موفق به برگزاری ۲ جشنواره شدیم که تماشاخانه باران یکی از ارکان مهم میزبانی ملایر در سی و پنجمین جشنواره تئاتر استانی بود و نخستین جشنواره استانی «تئاتر تک» را در این موسسه برگزار کردیم که ۱۶ گروه شرکت کننده حضور داشتند و در نهایت یک گروه از ملایر و همدان به جشنواره تئاتر سراسری ارسباران معرفی شدند.

قاسمی همچنین به تولید و اجرای نمایش «خانوم‌های خونه خانم جون» با حضور ۱۸ نفر از هنرجویان این موسسه اشاره کرد و افزود: این نمایش ۱۰ اجرا در اسفندماه ۱۴۰۲ و ۶ اجرا در فروردین و چندین اجرا در اردیبهشت داشت که با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شد.

وی با بیان اینکه طی ۶ ماه گذشته ۹۰ هنرجو در موسسه باران ثبت‌نام و دوره‌های آموزشی را سپری کردند، ادامه داد: کلاس‌های موسسه شامل نمایشنامه‌نویسی، گریم، بازیگری کودک و نوجوان و بزرگسال است و تمامی کسانی‌که شرکت کردند، در حال سپری کردن دوره‌های تکمیلی و مقدماتی هستند و پس از اتمام دوره به جامعه هنری ملایر تزریق می‌شوند.

مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری باران خاطرنشان کرد: اگر پرورش استعدادهای هنری در ملایر رخ نمی‌داد، بدون شک این هنرجویان و علاقه‌مندان با هزینه گزاف به شهرهای دیگر و پایتخت مهاجرت می‌کردند و علاوه بر تحمیل هزینه گزاف به خانواده‌ها، این مهاجرت قطعا مشکلات دیگری را به همراه داشت.

تربیت بیش از ۹۰ هنرجوی رشته تئاتر در ملایر

نیازمند حمایت همه‌جانبه مسوولان برای اعتلای فرهنگ و هنر ملایر هستیم

قاسمی یادآور شد: اگرچه هزینه‌هایی که در کلاس بازیگری ملایر دریافت می‌کنیم، یک پانزدهم هزینه در شهرهای بزرگی همچون تهران است، اما ما از این اتفاق بسیار خوشحالیم و امروز ۹۰ جوان علاقه‌مند سرگرم انجام کارهای هنری هستند و از مباحث اعتیاد، آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌ها به دور هستند و بستر و محیط امنی برای جوانان و نوجوانان مهیا شده تا با فراغ بال در کنار خانواده، علایق خود را دنبال کنند.

وی با اشاره به اینکه خانوادگی این موسسه را اداره می‌کنیم، از همراهی و همکاری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری ملایر قدردانی کرد و گفت: ظرفیت‌های فرهنگی ما در مابقی ادارات خاموش است و از این جهت که هر اداره‌ای یک مسوول واحد فرهنگی دارد و از آنها درخواست داریم تعامل دوطرفه برقرار شود، چراکه ما برنامه‌های بزرگ فرهنگی بسیاری را طراحی کرده‌ایم و دیدگاه و ایده‌های جدیدی به این شهر آورده‌ایم که باید مورد توجه قرار بگیرد.

مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری باران با تاکید بر اینکه هدف من این است که یک اتفاق بزرگ هنری را در ملایر رقم بزنیم، تاکید کرد: درصدد هستیم جشنواره «تئاتر تک» و «تئاتر عاشوراییان» با کمک و حمایت‌های مسوولان در این شهر تکرار شود تا این هنر قدمت‌دار تداوم یابد، یک قسمت آن تعزیه‌خوانی است و این هنر باید در ملایر پایلوت شود و گروه‌های برجسته کشوری را دعوت کنیم و مردم با شکل درست عزدارای و سوگواری آشنا شوند.

قاسمی یادآور شد: در خلال این برنامه‌ها چند کلاس پایان دوره کارگاهی، مقدماتی و پیشرفته داشتیم و برای هر دوره نمایش‌هایی همچون «سوگواره سرد سکوت» را آماده و برای هنرجویان موسسه اجرا شد که کار خودم است و سال ۱۳۹۰ تهیه و تولید شد و یک گروه ۱۲ نفره از هنرجویان این نمایش را آماده و یک شب اجرا کردند.

وی از دیگر برنامه‌های این موسسه به برگزاری جلسه‌ «سه‌شنبه‌های نقد تئاتر» اشاره کرد و گفت: هر هفته نمایشی که در تهران اجرا می‌شود را در موسسه پخش می‌کنیم و از تحصیل کردکان نمایش دعوت کردیم تا آن نمایش را نقد و بررسی کنند.

تربیت بیش از ۹۰ هنرجوی رشته تئاتر در ملایر

تولید هشت کار فاخر هنری در تماشاخانه باران

مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری باران با بیان اینکه در همین مدت کوتاه، مخاطبان هنرجوی بسیاری و خانواده‌های زیادی با ما در ارتباط هستند، ادامه داد: اگرچه کلایه‌هایی و انتقادهایی از نبود حمایت برخی مسوولان داریم، اما اتفاقات بسیار خوب هنری در این شهرستان رقم خورده و تاکنون ۹۰ هنرجو را تربیت کردیک که امسال این تعداد به ۲۰۰ نفر خواهند رسید و این بدان معنا است که ۲۰۰ خانواده‌ای که درگیر مسائل هنری هستند، از بزه‌های اجتماعی دور می‌شوند،همچنین در بحث شهروندی کمک می‌کنیم که شهری عاری از بزه و آسیب داشته باشیم.

قاسمی همچنین به فعالیت‌های خیرخواهانه این موسسه در محله‌های کم‌برخوردار و حاشیه شهر با کمک شهرداری اشاره و اظهار کرد: یکسری از افراد ممکن است استعداد و علاقه‌ای به کارهای هنری و فرهنگی داشته باشند، اما هیچگاه فرصت برایشان مهیا نشده، موسسه باران آماده تربیت این هنرجویان است، به طوری‌که با پیشنهاد ما و حمایت شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۰ نفر را از یکی از محله‌های حاشیه شهر به صورت رایگان در این تماشاخانه آموزش می‌دهیم.

وی یادآور شد: علاوه بر این، برای پیش دبستانی، مدارس و اماکنی که از نظر مالی در تنگنا هستند، به صورت رایگان اجرا داشتیم و یکی از کارهای ما با محوریت ترافیک، مسائل شهرنشینی و شهر تمیز ما، در دست اجرا داریم و می‌خواهیم ملایر را به عنوان یک شهر تمیز معرفی کنیم و برای سنین پنج تا ۱۰ سال به صورت رایگان انجام می‌دهیم.

قاسمی گفت: امسال در نظر داریم تعداد زیادی از جشنواره‌های تئاتر داخلی را شرکت کنیم و دعوتنامه‌ای هم از فستیوالی در مغولستان داریم که برای حضور در این فستیوال، کاری را برای اجرا آماده می‌کنم.

وی با بیان اینکه اجراهای مستمری را در تماشاخانه طراحی کرده‌ایم و اجراهای ما هیچگاه تعطیل نیست، از مردم و هنردوستان این شهرستان دعوت کرد: به تماشاخانه باران سری بزنند و اگر احساس می‌کنند در هر زمینه‌های هنری مرتبط استعداد دارند، ما پذیرای آنها هستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha