دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در بحث فرهنگ‌سازی و درمان زوج‌های نابارور برتر شد

کرمانشاه- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در ارزیابی که وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۱ انجام داده این دانشگاه در بحث فرهنگ‌سازی و درمان زوج‌های نابارورو به عنوان دومین دانشگاه علوم پزشکی در کشور شناخته شد.

«قباد محمدی» روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا افزود: یکی از مباحث مهم مطرح در کشور و استان کرمانشاه نیز از آن مستثنی نیست بحث کاهش جمعیت جوان و مفید است، متاسفانه در سال‌های گذشته جمعیت استان به سمت پیری می‌رود و میزان فرزندآوری کاهش پیدا کرده و این طبعات جبران ناپذیری در سال‌های آینده دارد.

وی اضافه کرد: در این راستا یکی از مهمترین برنامه‌هایی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال پیگیری آن است بحث جوانی جمعیت است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: همکاران ما در تمامی مراکز بهداشتی برنامه خوبی را در راستای حمایت از فرزندآوری و درمان زوج‌های نابارور در دست انجام دارند. امیدواریم با برنامه‌های وزارت بهداشت، دولت و سایر ارگان‌ها بتوانیم تا حدود زیادی مانع پیر شدن جمعیت کشور شویم.

به گزارش ایرنا، میانگین نرخ باروری در کشور هم اکنون ۱/۷ درصد و در استان کرمانشاه ۱/۵ درصد است که نزدیک به ۲ دهم درصد نسبت به کشور کمتر است.

میانگین نرخ باروری برای جایگزینی جمعیت ۲/۱ درصد است و استاندارد جهانی برای رشد جمعیت مناسب ۲/۴ درصد است که متاسفانه کشور ما از نظر این شاخص‌ها وضعیت خوبی ندارد.

نرخ رشد جمیت هم اکنون در کشور هفت دهم درصد و در کرمانشاه پنج دهم درصد است که استان کرمانشاه از نظر رشد باروری وضعیت مناسبی ندارد زیرا جمعیت آن آرام آرام رو به پیری می رود و جمعیت پیر آن تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳۰ درصد افزایش می یابد.

این جمعیت پیر به مراقبت و حمایت بیشتر از سوی خانواده و جامعه نیاز دارند و اگر جمعیت جوان و مولد نباشد که از آنها مراقبت کند، سلامت آنان به مخاطره می‌افتد و حدود هشت سال فرصت داریم، برای جبران این بحران کاهش فرزندآوری فکری کنیم.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۵ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha