بحران ناباروری در جامعه نیازمند تحلیل اجتماعی است

کرمانشاه- ایرنا- مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه از مهم ترین دلایل کاهش نرخ باروری در جامعه را تغییر در باورهای فرهنگی و اجتماعی دانست و گفت: به همین دلیل برای ریشه‌یابی کاهش نرخ باروری در کشور؛ نیازمند تحلیل‌های اجتماعی هستیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ رضا تحویلیان روز یکشنبه در مراسمی که به مناسبت هفته ملی جمعیت در سرسرای بیمه سلامت استان کرمانشاه برگزار شد؛ از مهم ترین مولفه های پیشرفت و توسعه کشورها را نیروی انسانی آن دانست و افزود: امروز کشورهای پیشرفته وقتی با پیری جمعیت روبرو می شوند با توجه به امکاناتی که دارند مهاجر می پذیرند تا از چرخ توسعه عقب نمانند اما آیا کشور ما می تواند مانند آنها مهاجر نخبه، ماهر و سالم برای جبران بحران نیروی انسانی خود در آینده بگیرد.

وی گفت: شاید در مقطعی از زمان سیاست کاهش فرزندآوری به دلایلی در کشور ما درست بوده است؛ اما امروز به دلایل بسیار روشن و علمی اصلا درست نیست و آینده ما را با بحران جدی روبرو کرده است.

بحران ناباروری در جامعه نیازمند تحلیل اجتماعی است

تحویلیان بیان داشت: ایرانیان در طول تاریخ همیشه نشان دادند قومی دور اندیش و آینده نگری اند؛ حفر قنات در مناطق کویری برای تامین آب این را بخوبی به ما نشان می دهد و برای بحران فرزندآوری در جامعه نیز نیازمند راهکارها و دور اندیشی هستیم و امروز باید به فکر آن باشیم که ۱۰، ۲۰ سال آینده به چه کنیم، چه کنیم نیفتیم.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه؛ مشکلات اقتصادی را بر کاهش نرخ باروری در جامعه را تاثیرگذار دانست اما گفت: این موضوع صرفا به مباحث اقتصادی و معیشتی برنمی گردد و بیشتر به تغییر در فرهنگ و نگرش ما برمی گردد که نیازمند بازنگری جدی در باورهایمان هستیم.

تحویلیان در پایان دلایل کاهش فرزندآوری در جامعه را نیازمند تحلیل های دقیق اجتماعی توسط کارشناسان و متخصصان دانست.

اجرای "طرح نفس" با جدیت تمام در استان کرمانشاه پیگیری می شود

رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان کرمانشاه در ادامه این مراسم؛ از مهم ترین برنامه های کارگروه جوانی جمیعت استان کرمانشاه را پیگیری جدی اجرای طرح "نفس" عنوان کرد و گفت: طرح "نفس" که ۲ سال است در کشور مطرح شده برای مقابله با سقط عمدی "جنین" طراحی شده است.

رضا منصوری افزود: روزانه بیش هزار و سالیانه به طور میانگین ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار جنین در کشور به طور عمد سقط می شود و این یک فاجعه عظیم انسانی است.

بحران ناباروری در جامعه نیازمند تحلیل اجتماعی است

وی اضافه کرد: تمام دستگاه های اجرایی عضو کارگروه جوانی جمعیت استان برای موفقیت این طرح موظف هستند نهایت تعامل و هم افزایی داشته باشند تا طبق برنامه ریزی انجام شده امسال ۱۰ درصد این آمار کاهش پیدا کند.

منصوری در بخش پایانی صحبت های خود به سرعت بالای پیری جمعیت اشاره کرد و گفت: ضرورت دارد هرچه زودتر برای این خطر و بحران فکری شود.

ایران پایین ترین نرخ رشد جمعیت در منطقه خاورمیانه را دارد

استاد فلسه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در این مراسم، گفت: ایران در منطقه خاورمیانه کمترین رشد جمعیت را دارد! چه اتفاق افتاده مردم ما که با جوامع منطقه ریشه فرهنگی، اجتماعی مشترک دارند به این حد از پایین ترین نرخ باروری رسیدند که در ۵۰ سال گذشته بی سابقه است.

«مسعود صادقی» در ادامه با اشاره به هزینه بالا فرزند داری برای خانوارها در شرایط اقتصادی فعلی؛ گفت: واقعیت آن است فرزند آوری باید برای خانواده صرفه اقتصادی داشته باشد تا به آن مبادرت کنند.

بحران ناباروری در جامعه نیازمند تحلیل اجتماعی است

وی با بیان اینکه نرخ ناباروری در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته با توجه به مشوق های فراوان اقتصادی نیز باز هم کم است؛ علت آن را ناباروری ایدئولوژی عنوان کرد.

صادقی توضیح داد: وقتی در برهه ای از زمان؛ تفکر و ایدئولوژی ای مانند خودمحوری؛ توجه صرف به خود، بچه ها را مانع تفریح و موفقیت دانستن، فرزند را مساوری با رنج، زحمت و سختی پنداشتن در جامعه رواج پیدا کرد؛ دیگر به این راحتی درست نشدنی نیست؛ همان طور در کشورهای توسعه یافته اتفاق افتاده است.

صادقی اضافه کرد: بنابراین کشورهای توسعه یافته و پیشرفته با داشتن شرایط خوب اقتصادی نتوانسته اند نرخ ناباروری را درست کنند چون نتوانسته اند ایدئولوژی تفکر فرزندآوری شان را تغییر دهند، و مجبور هستند مشکل پیری جمعیت را با جذابیت ها و امکانات مالی که دارند از دیگر کشورهای حل کنند.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه بسیار مهم و حیاتی دانست که ناباروری ایدئولوژی یا همان تفکر و فرهنگ عدم فرزندآوری در جامعه ما رواج پیدا نکند.

وی گفت: بنابراین باید درباره اهمیت کلان فرزندآوری برای پیشرفت و توسعه جامعه و فردای سالمندی به مردم یادآوری شود و تفکر خرد که فقط به کیفیت زندگی خودشان اهمیت دهند کنار بگذارند و به وضعیت کلان جامعه فکر کنند.

در پایان این مراسم از زوج های ناباروری که با درمان صاحب فرزند شده اند، عوامل و کارکنان مراکز ناباروری و فعالانی که در حوزه ترویج فرزندآوری تلاش کردند، تجلیل شد.

بحران ناباروری در جامعه نیازمند تحلیل اجتماعی است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha