استاندار کرمان: وضعیت زیرساخت‌های جنوب استان بهبود پیدا کرده است

کرمان- ایرنا- استاندار کرمان با بیان اینکه وضعیت زیرساخت‌ها در جنوب استان نسبت به گذشته مطلوب شده است، گفت: همه شهرستان‌های جنوبی گاز کشی شده اما همچنان باید تلاش کرد تا وضعیت بهتر شود.

به گزارش شامگاه جمعه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری کرمان، محمدمهدی فداکار در دیدار با کانون فارغ التحصیلان دانشکده صدا و سیمای قم در محل استانداری کرمان، افزود: سرانه آموزشی در جنوب استان کرمان نیز بهبود یافته است.

وی اظهار داشت: کرمان بزرگ‌ترین استان کشور و دارای ۲۳ فرمانداری است، و باوجود اینکه ظرفیت‌های کرمان بسیار گسترده است، اما اداره آن نیز کار سختی است.

استاندار کرمان با اشاره به ظرفیت‌های مهم استان، بیان داشت: کرمان یک استان چهار فصل است، در حوزه معدن به عنوان بهشت معادن کشور محسوب می‌شود و در بخش فولاد نیز قطب فولاد کشور هستیم.

فداکار با بیان این مطلب که در بخش مس، علی‌رغم برداشت پنجاه ساله آن اما تنها ۹ درصد مس، برداشت شده است، ابراز داشت: اینها ظرفیت‌های خدادادی استانی و ملی است که باید از آنها استفاده کرد، از طرف دیگر در صورت ایجاد فرآوری، ارزش افزوده مس می‌تواند تا هشت برابر افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه مس به تنهایی حدود دو برابر شرکت‌ گل‌گهر سود سالیانه دارد، عنوان کرد: در جنوب کرمان تنوع معدنی زیادی داریم که در شمال استان موجود نیست و در این زمینه می‌توان به معدن طلا، کرومیت، تیتانیوم و غیره اشاره کرد.

وی با بیان اینکه بیشترین صادرات غیر نفتی کرمان مربوط به پسته و مغز آن است، بیان داشت: زندگی مردم در استان وابسته به محصول پسته است، همچنین محصول دوم استراتژیک استان خرما است که در شرق استان محوریت دارد و در جنوب کرمان نیز وجه غالب محصولات گلخانه‌ای است که بیشتر به کشور روسیه صادر می‌شود.

استاندار کرمان با اشاره به ظرفیت حوزه گردشگری استان، افزود: این استان دارای هفت اثر ثبت جهانی و ۷۳۰ اثر ثبت ملی است که ظرفیت گردشکری خوب برای این خطه از ایران اسلامی محسوب می‌شوند.

فداکار به ظرفیت گردشگری مرقد مطهر شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان اشاره کرد و افزود: این استان دارای ۱۰۰ دانشگاه آموزش عالی، چهار دانشگاه علوم پزشکی بوده و این در حالی است که در اوایل انقلاب غالب پزشک‌ها از خارج از کشور می‌آمدند.

وی با اشاره به پنج فرودگاه فعال و ۲ خط ریلی در کرمان، افزود: یکی از مشکلات استان وجود زیاد اتباع بیگانه و عبور اتباع غیرمجاز است.

وی گفت: همچنین در بحث فیلمنامه و متون نمایشنامه‌ای نیازمند محتوای متناسب با فرهنگ بومی هستیم.

جنوب استان کرمان دارای هفت شهرستان و حدود یک میلیون نفر جمعیت است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha