۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۱۲
کد خبر: 85479241
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دولت برای احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی برنامه دارد

کرمان- ایرنا- معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی (ساتبا) با اشاره به عزم جدی دولت برای تامین و توسعه نیروگاه های خورشیدی در راستای تامین برق کشور گفت: احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در نقاط مختلف کشور در دست برنامه‌ریزی داریم که طی ۲ سال اخیر ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه در دست اجرا است.

به گزارش ایرنا محمود کمانی روز پنجشنبه در مراسم افتتاح نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی برق در صفاییه رفسنجان اظهار کرد: بیش از ۲ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی هم در استان کرمان در دست اجرا داریم.

وی بیان کرد: صنایع بزرگ استان کرمان می توانند برق مصرفی صنعت خود را از این طریق تامین کنند و در این راستا مدلی تحت عنوان نیروگاه های خودتامینی طراحی کردیم که صنایع بزرگ می توانند در هر جایی حتی در خارج از حوزه کاری، نیروگاه خورشیدی احداث کنند و برق تولیدی را در اختیار شبکه برق کشور قرار دهند و معادل برق مصرفی صنعت را از وزارت نیرو در محل کارخانه دریافت کنند.

کمانی بیان کرد: اولین نیروگاه های خورشیدی بخش صنعت مربوط به استان کرمان است به طوری که در گل گهر سیرجان ۴۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در دست اقدام دارد که از این میزان ۱۰ مگاوات به بهره برداری رسیده است.

وی از دیگر ویژگی های این طرح هم گفت: با اجرای آن در پشت بام های منازل تحت عنوان ظرفیت های کوچک می توان به تولید برق کشور و نیز اقتصاد خانواده ها کمک کرد.

معاون وزیر نیرو بیان کرد: ۵۵۰ هزار واحد مسکونی با کمک دستگاه های حمایتی نظیر بهزیستی و کمیته امداد در این راستا در برنامه قرار دادیم تا به صورت تسهیلات بانکی این طرح را در منازل اجرا کنند و از طریق فروش تضمینی برق تولیدی به دولت، هم اقساط پرداخت می شود و هم تا دراز مدت درآمدی برای خانوارها باشد.

وی ادامه داد: قطعی برق چاه های کشاورزی شهرستان رفسنجان و در مجموع استان کرمان در تابستان از دغدغه های کشاورزان و مسئولان است که در این راستا در محل اراضی و محل چاه های کشاورزی می توان طرح پنل های خورشیدی را اجرا کرد و از مزایای آن بهره گیری کرد.

کمانی گفت: کشاورزان می توانند با اجرای سیستم پنل های خورشیدی هم میزان برق مورد مصرف برای آبیاری باغ ها را از این طریق تامین کنند هم علاوه بر کمک به تولید برق کشور از کل خاموشی های چهارماهه تابستانه برق معاف شوند و در کنار آن درآمد پایداری برای هشت ماه ( سه فصل پاییز، زمستان و بهار) در سال است.

وی افزود می توان تسهیلات اجرایی این طرح را از محل های مختلف از جمله صندوق های نوآوری و شکوفایی و صندوق محیط زیست تامین کرد.

معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی بیان کرد: سال گذشته ۱۲.۵ هزار مگاوات کمبود برق در کشور داشتیم.

دولت برای احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی برنامه دارد

پنل خورشیدی راه حل خاموشی چاه های آب کشت پسته

فرماندار رفسنجان هم در این آیین اظهار کرد: خسارت های ناشی از کمبود و خاموشی های برق دامنگیر همه بخش ها از جمله بخش کشاورزی است.

حسین رضایی افزود: سالانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب در بخش کشت پسته رفسنجان مصرف می شود اما با قطعی برق در تابستان ها با پوکی محصول مواجه می شویم.

وی بیان کرد: ارزش باغ ها و منابع آبی رفسنجان افزون بر سه میلیارد دلار است که نباید با خاموشی برق تولید محصول و ارزآوری پسته را با چالش مواجه ساخت.

رضایی تصریح کرد: پارسال با چاره اندیشی و تشکیل تیم متخصص از اساتید دانشگاه ولیعصر، محققان پژوهشکده پسته ایران، کارشناسان جهادکشاورزی و نیز جمعی از کشاورزان نتایج علمی حاصل و به وزارت نیرو ارسال شد که دستورالعملی از سوی این وزارتخانه آمد و مقرر شد ۱۲ چاه موتور کشاورزی شهرستان به صورت پایلوت به پنل خورشیدی مجهز و کشاورزان از مزایای طرح برخوردار شوند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت موفقیت این طرح، سال های آینده برای چاه های کشاورزی کل شهرستان اجرایی می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha