گام بلند بنیاد مسکن آذربایجان غربی برای عمران روستاها

ارومیه - ایرنا - بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در فروردین ماه ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و با افتتاح حساب ۱۰۰ امام به منظور تامین مسکن محرومان، متولی توسعه عمران روستاهای کشور و ساخت واحدهای مسکونی در شهرها در چارچوب برنامه‌ها و سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی تاسیس شد.

به گزارش ایرنا، نگاه دور اندیشانه و حکیمانه رهبر کبیر انقلاب اسلامی در تاسیس بنیاد مسکن و آن هم ۹ روز پس از رای قاطع مردم به استقرار نظام جمهوری اسلامی نشان از توجه به برقراری عدالت اجتماعی با ساخت مسکن در مناطق محروم دارد.

یکی از مهمترین آرمان‌های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری کم شدن فاصله طبقاتی، رفع تبعیضات ظالمانه، حمایت از محرومان و فقر ستیزی و رفع مشکل مسکن اقشـار محروم و مستضعف است که بنیاد مسکن برای تحقق آن طی ۴۴ سال گذشته پای کار بوده و تلاش خود را در سنوات مختلف به کار گرفته است.

نگاهی به عملکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیانگر این است که این مجموعه همواره مقابله با سوداگری در بخش مسکن را در دستور کار قرار داده است؛ همانگونه که در روستاها کارهای ارزنده و ماندگار به یادگار دارد در بازسازی مناطق حادثه دیده از سوانح طبیعی از جمله سیل و زلزله نیز توانسته کارنامه درخشانی به جای بگذارد.

بنیاد مسکن بر حذف سوداگری از بازار مسکن با ورود جریان سرمایه به مناطق کم برخوردار به شکل یک محرک اجتماعی و اقتصادی مثبت متمرکز است.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی امروز چهار وظیفه خطیر مقاوم سازی، اجرای طرح هادی، صدور سند مالکیت روستایی و بازسازی مناطق حادثه دیده را در دستور کار دارد.

آذربایجان‌غربی طی سال گذشته آبستن حوادث طبیعی همچون زلزله بود در همین راستا، قرارگیری در سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بهانه‌ای شد تا «جعفر برزگر» مدیرکل این بنیاد در آذربایجان‌غربی با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز ارومیه به تشریح عملکرد یکسال گذشته این نهاد در حوزه‌های چهارگانه پرداخت که مشروح گفت وگوی ایشان با خبرنگار ایرنا را در ذیل می‌خوانیم.

عمران و توسعه روستایی در اولویت بنیاد مسکن

ایرنا: طی نیمه دوم سال گذشته شاهد وقوع چندین زلزله مخرب در شهرستان خوی بودیم؛ بفرمایید سر جمع چه تعداد واحد مسکونی طی این چند زلزله آسیب دیدند؟

برزگر: در زلزله‌های رخ داده در شهرستان خوی طی سال گذشته، ۱۸ هزار و ۵۲۰ واحد مسکونی آسیب دید که در این راستا سه هزار و ۲۲۰ واحد که بالای ۸۰ درصد تخریب شده‌ بود در دسته احداثی‌ها قرار گرفت و ۱۵ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی نیز به عنوان واحدهای تعمیری ارزیابی شد.

ایرنا: یکی از کلیدی ترین و نخستین اقدامات برای بازسازی مناطق حادثه دیده، ارزیابی میزان خسارت است؛ آماری از ارزیابی مناطق حادثه دیده برایمان بفرمایید؟

برزگر: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عملکرد بسیار شاخصی در ارزیابی مناطق زلزله زده خوی، آنهم در کمترین زمان از خود بر جای گذاشته است؛ در زلزله مهر ماه شهرستان خوی ارزیابی بیش از ۹ هزار واحد مسکونی آسیب دیده در کمتر از ۷۲ ساعت به پایان رسید.

در زلزله بهمن ماه نیز بیش از ۳۰ هزار واحد شهری روستایی مورد ارزیابی قرار گرفت که حدود ۴۵ روز به طول انجامید.

ایرنا: با توجه به تعیین چند استان معین برای کمک به ارزیابی مناطق حادثه دیده در زلزله بهمن ماه شهرستان خوی، دلیل افزایش مدت زمان ارزیابی در زلزله بهمن‌ ماه نسبت به زلزله مهرماه چه بود؟

برزگر: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی ارزیابی مناطق حادثه دیده روستایی در زلزله بهمن ماه را بر عهده داشت که در عرض ۷۲ ساعت به پایان رساند؛ اما ارزیابی میزان خسارت در مناطق شهری به عهده استان‌های معین بود که کمی به طول انجامید؛ البته باید اذعان کرد که میزان خسارت در زلزله بهمن ماه بیشتر از زلزله مهرماه بود.

عمران و توسعه روستایی در اولویت بنیاد مسکن

ایرنا: بنیاد مسکن در بحث آوار برداری چگونه عمل کرد؟

برزگر: از یک هزار و ۱۰۰ واحد بالای ۸۰ درصد تخریبی زلزله مهرماه در شهرستان خوی، در کمتر از ۱۴ روز به طور کامل آوار برداری شد؛ همچنین از ۲ هزار ۱۲۰ واحد تخریبی در زلزله بهمن ماه نیز یک هزار و ۸۴۰ واحد در کمتر از ۴۵ روز آوار برداری شد که بنیاد آمادگی کامل برای آوار برداری از آن ۲۸۰ واحد باقی مانده را نیز داشت که مالکین آن به دلایل مختلفی همچون قرار گیری در فصل سرما و تمایل به استفاده از مصالح ساختمانی واحدهای تخریب شده، حاضر به آوار برداری نشدند.

ایرنا: سر جمع طی سال گذشته و بر اساس ارزیابی انجام شده، چه تعداد واحد مسکونی در شهرستان خوی بر اثر زلزله آسیب دیدند؟

برزگر: طی سال گذشته ۱۸ هزار و ۵۲۰ واحد مسکونی در شهرستان خوی بر اثر زلزله آسیب دید که از این بین سه هزار و ۲۲۰ واحد با تخریب بالای ۸۰ درصد در دسته احداثی‌ها و ۱۵ و هزار و ۳۰۰ واحد نیز در دسته تعمیری‌ها قرار گرفت.

ایرنا: آخرین وضعیت بازسازی مناطق زلزله زده خوی به چه صورت است؟

برزگر: عملیات احداث ۸۰ درصد از واحدهای تخریبی آغاز شده است؛ به عبارتی دیگر عملیات احداث ۲ هزار و ۵۷۳ واحد از سه هزار و ۲۲۰ واحد تخریبی آغاز شده است.

همچنین دستورالعمل بازسازی ۱۵ هزار و ۳۰۰ واحد تعمیری نیز به صورت ۱۰۰ درصدی ابلاغ شده است.

عمران و توسعه روستایی در اولویت بنیاد مسکن

ایرنا: با این روند آیا به زودی شاهد اتمام بازسازی مناطق زلزله زده در شهرستان خوی خواهیم بود؟

برزگر: پیش‌بینی ما این است که بازسازی واحدهای تخریبی تا پایان شهریور ماه و بازسازی واحدهای تعمیری نیز تا پایان خرداد ماه امسال به اتمام برسد؛ البته این قول را به مردم شریف منطقه می‌دهیم که با توجه به حمایت‌های دولت و توجه ویژه استاندار آذربایجان‌غربی، تا آغاز فصل سرما بازسازی واحدهای آسیب دیده در شهرستان خوی به پایان خواهد رسید.

ایرنا: چه تسهیلاتی به برای بازسازی مناطق زلزله زده اختصاص یافته است؟

برزگر: بحث مقاوم سازی و بازسازی به مشارکت خود مردم نیز بستگی دارد؛ با توجه به تمهیداتی که دولت در ارائه تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی با کارمزد پنج درصدی و بازپرداخت ۲۰ ساله پیش بینی کرده و از محل تفاهم نامه‌هایی که در جهت محرومیت زدایی در مناطق آسیب دیده به امضا رسیده، کمک‌های بلاعوضی اهدا شده است.

از بخش کمک‌های بلاعوض ۳۶۲ میلیارد تومانی که در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بود برای اسکان موقت زلزله زدگان و بازسازی واحدهای تعمیری و احداثی به حساب متقاضیان واریز شد.

تسهیلات لازم برای بازسازی مناطق حادثه دیده نیز در زلزله مهرماه خوی پرداخت شده است و در بحث ارایه تسهیلات به مناطق آسیب دیده زلزله بهمن ماه نیز منتظر اختصاص ۵۰ درصد مرحله دوم هستیم.

ایرنا: حمایت بانک‌ها را در بازسازی مناطق زلزله زده چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برزگر: سال گذشته بانک‌ها مشارکت خوبی داشتند، اما برای ادامه بازسازی و سرعت بخشیدن به این روند نیازمند افزایش حمایت بانک‌ها در سال جدید هستیم.

ایرنا: نهادهای حاکمیتی در بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده از زلزله چه حمایت‌هایی داشتند؟

برزگر: نهادهای حاکمیتی همچون بنیاد مستضعفان با اهدا سیمان و میلگرد رایگان کمک شایانی در سرعت بخشیدن به بازسازی مناطق زلزله زده داشتند؛ همچنین مصالح ساختمانی مورد نیاز همچون آجر فشاری، بلوک‌های سقفی و تیرچه توسط شرکت‌های تابع بنیاد مسکن تامین شد که تسریع بازسازی نقش آفرینی کرد.

ایرنا: بنیاد مسکن در بازسازی مناطق زلزله زده مشکل اعتباری دارد؟

برزگر: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هیچ مشکل اعتباری ندارد و در صورت تحقق تعهدات دولت بازسازی مناطق زلزله زده در اسرع وقت به پایان خواهد رسید.

عمران و توسعه روستایی در اولویت بنیاد مسکن

ایرنا: با توجه به شرایط جغرافیایی و حساس آذربایجان‌غربی، بحث مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی همواره مورد تاکید مقامات دولتی بوده؛ در این راستا چه اقداماتی انجام شده است؟

برزگر: از ۲۵۸ هزار و ۴۴۵ واحد روستایی در استان، ۹۳ هزار و ۴۶۴ واحد مقاوم سازی شده است.

سهمیه استان در بحث مقاوم سازی سالانه ۱۳ هزار واحد روستایی است که در صورت مشارکت مردمی این میزان تا ۲۱ هزار واحد نیز قابلیت ارتقا دارد.

سال گذشته مقاوم سازی بیش از هفت هزار و ۵۸۹ واحد روستایی آغاز شد و در اردیبهشت امسال به پایان خواهد رسید؛ طبق سهمیه استان در مقاوم سازی واحدهای روستایی پیش بینی می‌شود که تا پایان سال ۱۴۱۰ تمامی واحدهای روستایی آذربایجان‌غربی مقاوم سازی شده باشد.

ایرنا: علاوه بر بازسازی مناطق حادثه دیده و مقاوم سازی، بنیاد مسکن وظایف دیگری همچون اجرای طرح هادی در روستاها دارد؛ هم اکنون در چه تعداد از روستاهای آذربایجان‌غربی طرح هادی اجرا شده و این روند چگونه پیش می‌رود؟

برزگر: ۳۵ درصد جمعیت آذربایجان‌غربی در روستاها متمرکز شده که جامع هدف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است؛ در تمامی ۲ هزار و ۱۶۸ روستای بالای ۲۰ خانوار در آذربایجان‌غربی طرح هادی مصوب شده و در ۴۶۵ روستا نیز بازنگری‌های لازم انجام شده است.

هم اکنون در ۸۶۱ روستا یا به عبارتی دیگر در حدود ۴۰ درصد روستاهای آذربایجان‌غربی طرح هادی اجرا شده است.

ایرنا: عملکرد سال گذشته بنیاد مسکن در اجرای طرح هادی در روستاهای آذربایجان‌غربی چگونه بوده است؟

برزگر: اجرای طرح هادی در روستاهای آذربایجان‌غربی طی سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ماقبل آن پنج درصد افزایش یافته است؛ سال گذشته در ۲۳۰ روستا با اعتباری بالغ بر ۲۴۰ میلیارد تومان طرح هادی اجرا شد.

عمران و توسعه روستایی در اولویت بنیاد مسکن

ایرنا: سند دار کردن اماکن روستایی نیز از وظایف بنیاد مسکن است؛ چه تعداد واحد روستایی تاکنون سند دار شده و عملکرد بنیاد طی سال گذشته در این رابطه چگونه بوده است؟

برزگر: از ۲ هزار و ۱۶۸ روستای بالای ۲۰ خانوار در آذربایجان‌غربی، تاکنون یک هزار و ۸۲۰ روستا تحت پوشش خدمات صدور سند قرار گرفته و برای ۱۸۶ هزار و ۴۶۴ واحد روستایی سند صادر شده است.

البته تاکنون برای ۴۳ هزار و ۴۷۵ واحد مسکونی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نیز سند صادر و اهدا شده است.

سرجمع طی سال گذشته برای پنج هزار و ۶۶۷ واحد روستایی و شهری زیر ۲۵ هزار نفر سند مالکیت صادر شده است.

ایرنا: در بحث تملک، تفکیک و واگذاری اماکن روستایی، بنیاد مسکن چه اقداماتی داشته است؟

برزگر: تاکنون ۱۸ هزار و ۱۱۸ قطعه از اراضی روستایی تملک، تفکیک و به متقاضیان واگذار شده است؛ در سال گذشته نیز ۸۰۷ قطعه تملک شد که در حال انجام مقدمات لازم برای واگذاری است.

عمران و توسعه روستایی در اولویت بنیاد مسکن

ایرنا: با توجه به سیاست‌های دولت در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، بخشی از مسوولیت این طرح نیز بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بوده است؛ عملکرد خود را در این رابطه شرح دهید؟

برزگر: پس از شهریور سال گذشته یعنی در عرض ۶ ماه، مراحل عملیاتی احداث یک هزار و ۶۱۰ واحد تحت عنوان نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌غربی آغاز شد که پیشرفت قابل توجهی نیز داشت؛ آمار دقیق از وضعیت پیشرفت این واحدها نیز طی روزهای آتی در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

ایرنا: برخی پیام‌های مردمی برایمان ارسال شده است که طرح نهضت ملی با وجود متقاضی زیاد در برخی از شهرستان‌ها در بلاتکلیفی به سر می‌برد؛ آیا مشکلی در رابطه با اجرای این طرح پیش روی متولیان است؟

برزگر: عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن از ۴۳ شهر زیر ۱۰۰ هزار نفر در آذربایجان‌غربی فقط در ۹ شهر آغاز شده است؛ عملا در ۱۷ شهر برنامه مشخصی در تامین زمین از طریق اداره کل راه و شهرسازی اعلام نشده است که استاندار آذربایجان‌غربی پیگیر آن بوده و تاکید ویژه‌ای برای حل آن در اسرع وقت دارد.

ایرنا: طی سال گذشته به چه تعداد درخواست فنی روستاییان استان پاسخ داده شد؟

برزگر: سال گذشته ۳۵ هزار و ۳۲۲ درخواست ارائه خدمات فنی از سوی روستاییان انجام که به ۸۷ درصد آنان پاسخگویی شد.

به صورت میانگین بنیاد مسکن توانسته است در کمتر از ۲۳ روز به درخواست‌های ارائه خدمات فنی، پاسخ‌های لازم را ارائه دهد.

عمران و توسعه روستایی در اولویت بنیاد مسکن

به گزارش ایرنا، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عملکرد درخشانی در بازسازی مناطق زلزله زده خوی داشته و اقدامات تخصصی آنان در مقاوم سازی واحدهای مسکونی سبب شد تا هیچ یک از واحدهای مقاوم سازی شده در زلزله‌های اخیر آسیب نبیند.

دولت توجه ویژه‌ای به ارائه خدمات برای بازسازی مناطق حادثه دیده و حمایت از زلزله زدگان دارد و در همین راستا طبق اعلام مقامات ارشد استانی، تا پایان فصل گرما مراحل بازسازی مناطق زلزله زده خوی به اتمام خواهد رسید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha