۲۲۰ میلیون مترمکعب آب سد کانی‌سیب پیرانشهر به دریاچه ارومیه منتقل شد

مهاباد- ایرنا- معاون اجرایی طرح کانی‌سیب پیرانشهر گفت: ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب سد کانی‌سیب پیرانشهر در سال آبی جاری به دریاچه ارومیه منتقل شده است.

میکاییل بهادری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هم اکنون آبی با دبی ۳۲ مترمکعب در ثانیه به منظور انتقال آن به دریاچه ارومیه از طریق تونل کانی‌سیب رهاسازی شده است.

وی اضافه کرد: آب سد کانی‌سیب از طریق یک تونل به طول ۳۶ کیلومتر منتقل می شود و سپس وارد یک کانال به طول ۱۱ کیلومتر شده و به منظور انتقال به دریاچه ارومیه وارد رودخانه «گدار» و پس از طی ۲۸ کیلومتر همراه آب رودخانه وارد بستر دریاچه ارومیه می شود.

معاون اجرایی طرح کانی‌سیب پیرانشهر گفت: آب سد کانی سیب پیرانشهر از رودخانه‌های «لاوین»، «ئاواژار» و «زنگ‌آباد» تامین می شود و هم اکنون دبی ورودی آب به این سد ۳۵ مترمکعب در ثانیه و حجم آب ذخیره شده در آن حدود ۱۶۰ میلیون مترمکعب است.

وی افزود: عملیات اجرایی طرح کانی سیب که شامل سد کانی سیب، تونل انتقال آب و کانال آن است در سال ۱۳۹۴ شروع شد و به عنوان یکی از طرح های بزرگ محیط زیستی کشور در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری رسید.

وی یادآوری کرد: از موقع بهره‌برداری از سد کانی سیب تاکنون بیش از ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب مازاد حوضه آبریز سد کانی‌سیب پیرانشهر تاکنون به دریاچه ارومیه منتقل شده است.

به گزارش ایرنا، سد مخزنی کانی سیب از نوع خاکی با هسته رسی با ارتفاع ۵۸ متر و طول تاج (با احساب دایک آن) ۸۴۸ متر و حجم مخزن ۲۲۱ میلیون مترمکعب و حجم تنظیمی ۷۱۳ میلیون مترمکعب در پیرانشهر واقع شده و با هدف مهار و انتقال آب مازاد به دریاچه ارومیه احداث شده است.

۲۲۰ میلیون مترمکعب آب سد کانی‌سیب پیرانشهر به دریاچه ارومیه منتقل شد

این سد که ظرفیت ۲۲۰ میلیون مترمکعبی دارد، سالانه می‌تواند بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب را مدیریت کند و مبدا ۶۰۰ میلیون مترمکعب آبی است که سالانه برای احیای دریاچه ارومیه از طریق تونل و کانال به بستر دریاچه وارد خواهد شد.

پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha