اعطای ۳۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات به دانش بنیان‌ها توسط صندوق نوآوری

تهران- ایرنا- معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این صندوق با سرمایه ۲.۶ هزار میلیارد تومان و با مشارکت نهادهای دیگر ۳۷ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های متقاضی خدمت تسهیلات ارائه کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سیاوش ملکی فر روز یکشنبه در نشست خبری اولین رویداد بین المللی تامین مالی نوآوری و فناوری با بیان اینکه وظیفه و رسالت دولت در حوزه تامین مالی، کاهش ریسک سرمایه گذار بخش خصوصی است، افزود: همانطور که دولت نباید رقیب بخش خصوصی باشد در تامین مالی نیز دولت نباید در جایی وارد شود که بخش خصوصی می‌تواند وارد شود و ما این رویه را در صندوق دنبال می‌کنیم.

وی به تنوع تقاضای شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ ها برای تامین مالی اشاره کرد و یادآور شد: هر یک از نهادهای مالی از جمله بانک‌ها، بورس و نهادهای تخصصی و عمومی مالی و همچنین فرابورس دارای ماموریت‌ های متنوعی هستند و تجمیع توانمندی همه این نهادها در یک نهادی حتی در دنیا امکان پذیر نیست و نیار به همکاری با یکدیگر داریم.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفای به حمایت دولت در زمینه تامین مالی صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و اظهار داشت: در سال ۸۷ با تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تصمیم به ایجاد صندوقی با سرمایه اولیه سه هزار میلیارد تومان گرفته شد، علاوه بر آن تصویب شد که سالی نیم درصد از بودجه‌های عمومی به این صندوق اختصاص یاید که این میزان برای سال جاری بالغ بر ۱۰ همت می‌شود.

اعطای ۳۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات به دانش بنیان‌ها توسط صندوق نوآوری

ملکی فر تعداد شرکت های دانش بنیان در کشور را بیش از هشت هزار و ۳۰۰ شرکت عنوان و خاطرنشان کرد: گردش مالی این شرکت ها در سال ۹۲ بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است و این میزان برای سال ۱۴۰۰ به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان شده است.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود که میزان فروش این شرکت‌ها در سال ۱۴۰۱ به ۴۳۰ هزار میلیارد تومان بالغ شود، افزود: این در حالی است که میزان سرمایه اولیه اختصاص یافته به صندوق نوآوری و شکوفایی ۲.۶ میلیارد تومان است از این رو این صندوق با کفایت منابع مالی نمی تواند نیازهای شرکت‌ها را تامین کند.

معاون صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کرد: این صندوق با سرمایه ۲.۶ هزار میلیارد تومان به میزان ۳۷ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های متقاضی خدمات ارائه داده است که این خدمات با مشارکت نهادهای دیگر بوده است.

ملکی فر یادآور شد: از مجموع ۳۷ هزار میلیارد تومان خدمات ارائه شده ۲۱ هزار میلیارد تومان از طریق بانک ها بوده است.

وی صندوق های خطرپذیر و پژوهش و فناوری را از دیگر راهکارهای توسعه منابع شرکت ها عنوان کرد و یادآور شد: سرمایه صندوق پژوهش از هزار و ۳۳۵ میلیارد تومان به سه هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان رسیده است و با احتساب صندوق هایی که به تازگی مجوز دریافت کرده اند به پنج هزار و ۲۱۵ میلیارد تومان افزایش یافته است.

حجم خدمت مالی صندوق ها و نهادهای سرمایه گذاری خطرپذیر بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد ریال بوده است

محمد مهدی فریدوند رئیس انجمن صنفی صندوق ها و نهادهای سرمایه گذاری خطرپذیر هم در ادامه این نشست خبری گفت: شرکت های فناور و دانش بنیان سرمایه است. با همت مجموعه های مختلف فعال در حوزه زیست بوم نوآوری و فناوری و البته حمایت های رهبر معظم انقلاب و سایر دولتمردان کشور اتفاقات خوبی در حوزه زیست بوم نوآوری و فناوری کشور رقم خورده است به طوری که تعداد شرکت های دانش بنیان و نهادهای تامین مالی افزایش داشته و سهم شرکت ها دانش بنیان در اقتصادکشور در حال افزایش است.

وی افزود: البته توسعه مطلوب زیست بوم نوآوری و فناوری کشور نیازمند تامین مالی بیشتر و مطلوب تر و هم افزایی هرچه بیشتر بازیگران این مجموعه است.

اعطای ۳۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات به دانش بنیان‌ها توسط صندوق نوآوری

رئیس انجمن صنفی صندوق ها و نهادهای سرمایه گذاری خطرپذیر یادآور شد: سال ۱۳۹۰ تعدادی از نهادهای مالی کشور در حوزه تامین مالی حوزه نوآوری و فناوری کشور انجمنی را پایه گذاری کردند تحت عنوان انجمن صنفی صندوق ها و نهادهای سرمایه گذاری خطرپذیر که بنده مسوولیت آنرا عهده دار هستم.

فریدوند گفت: در حال حاضر بیش از ۱۲۰ صندوق و نهاد سرمایه گذاری خطرپذیر و شرکت سرمایه گذار و شتاب‌دهنده در این انجمن عضو هستند و با پرداخت تسهیلات و سرمایه گذاری و ارائه ضمانت نامه به فناوران و دانش بنیان ها خدمات رسانی می کنند که حجم خدمات مالی صندوق ها و نهادهای سرمایه گذاری خطرپذیردر سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

وی ادامه داد: این خدمات در سه بخش تسهیلات، ضمانت‌نامه نامه و سرمایه گذاری بوده است.

رئیس انجمن صنفی صندوق ها و نهادهای سرمایه گذاری خطرپذیر همچنین اظهار داشت: نهادهای سرمایه گذاری و فعالان حوزه سرمایه گذاری خطرپذیر به طور حتم می توانند به عنوان یک صنف تخصصی حوزه تامین مالی در رویداد فینوتکس و هم افزایی با سایر بازیگران تامین مالی نقش اثربخشی داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha