ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

تهران-ایرنا- حضور ایران در کانال پاناما چالشی برای هژمونی آمریکا، خیز عربستان برای افزایش تولید نفت و گاز، تداوم فضاسازی‌ کی‌یف علیه ایران و روسیه، منع سفر شهروندان جمهوری آذربایجان به ایران و ماموریت سرّی ناتو در شرق آسیا مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا درچندساعت گذشته است.

حضور ایران در کانال پاناما: چالشی برای هژمونی آمریکا در آمریکای لاتین

کارشناس دانشگاه اسپانیا معتقد است که حضور ایران در کانال پاناما به طور حتم آمریکا را خشمگین خواهد کرد و نشانه چالشی برای هژمونی آمریکا در آمریکای لاتین است.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

مویسِس گاردونیو (Moisés Garduño) دانش آموخته مطالعات معاصر عربی و اسلامی از دانشگاه خودمختار مادرید در مصاحبه‌ای با اسپوتنیک گفت: حضور ایران در کانال پاناما به طور قطع موجب خشم آمریکا خواهد شد، کشوری که حضور نیروهای نظامی ایرانی را تعدی به امنیت خود تفسیر می‌کند.

امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به تازگی تایید کرد که نیروهای مسلح ایران در حال آماده شدن برای گسترش حضور خود در کانال پاناما در سال ۲۰۲۳ هستند.

اسپوتنیک با اشاره به اینکه طبق اعلام مقام های ایرانی، این کشور در حال حاضر در دو تنگه استراتژیک جهان حضور ندارد اما امسال قصد دارد در یکی از آن‌ها حضور یابد؛ کانال پاناما.، این سوال را مطرح کرده است که واکنش ایالات متحده به این اقدام چگونه خواهد بود؟

به گفته این کارشناس بین‌المللی، «از منظر اندیشه راهبردی آمریکای شمالی، هرگونه حضور ایران در آب‌های آمریکای لاتین را می‌توان تعدی به امنیت این کشور در ابعاد استراتژیک تعبیر کرد».

مویسس معتقد است این مسئله، هژمونی آمریکای شمالی را در زمانی که آمریکای لاتین به سمت گرایش چپ مترقی می‌چرخد، به چالش می‌کشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه دلیلی برای حضور احتمالی ایران در آب‌های آمریکای لاتین وجود دارد، گفت: این کشور تجربه حفاظت از کانتینرهای مختلف به ویژه نفت در دریای سرخ و خلیج فارس را دارا می‌باشد.

وی افزود: حضور ایران در این مسیرها، منافعی برای این کشور در ارتباط با ونزوئلا دارد و به دلیل اهمیت تجاری کانال پاناما، ایران می‌خواهد به طور مستقیم در آنجا حضور یابد.

مویسس تصریح کرد: قصد تهران برای عبور از طریق کانال پاناما، این پیام را صادر می‌کند که امکان گشت زنی در آب‌های آمریکای لاتین وجود دارد.

وی گفت: از نظر سیاسی، ایالات متحده کاملاً روی اوکراین متمرکز است، در حالی که آمریکای لاتین نیاز دارد تا به کشورهای دیگر مانند چین، روسیه و اکنون ایران نزدیک شود.

به گفته این تحلیلگر بین‌المللی، «قاره به دنبال راه دیگری برای همزیستی در مواجهه با خلاء هژمونیک است [...] این یک نوع همسویی مجدد ژئوپلیتیکی است که اکنون شاهد آن هستیم. نزدیک شدن ایران به این کشورها (آمریکای لاتین) بخشی از این همسویی مجدد است».

امیر دریادار شهرام ایرانی در نخستین همایش ملی تمدن دریایی - مسیر پیشرفت که در کنارک برگزار شد، استفاده از ظرفیت‌های دریایی را نیازمند نگاه ویژه همه مسئولان دریایی کشور دانست و اظهار کرد: امروز باید حضور دریایی خودمان را در آب‌های بین المللی قدرتمندتر کنیم و می‌توانیم بگوییم در حوزه علمی هیچ مشکلی برای رشد در این زمینه وجود ندارد.

https://irna.ir/xjLDb4

**هراس صهیونیستها از پاسخ انتقام جویانه ایران

رسانه های رژیم صهیونیستی از اعلام آماده باش این رژیم در داخل و خارج از سرزمین های اشغالی از ترس پاسخ انتقام جویانه ایران به حمله ناکام اخیر در اصفهان خبر دادند.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

شبکه صهیونیستی "کان" اعلام کرد که در پی حمله ناکام به یکی از کارگاه های وزارت دفاع ایران در اصفهان و از ترس پاسخ انتقامی ایران به این حمله، در سرزمین های اشغالی اعلام آماده باش شده است.

در این گزارش آمده است که گردشگران، بازرگانان و مسئولان ارشد صهیونیستی در خارج و سفارتخانه ها و همچنین کشتی های تحت مالکیت رژیم صهیونیستی در خطر هستند.

در ادامه این گزارش تاکید شده است که رژیم صهیونیستی از سناریوی حمله موشکی و یا پهپادی از خاک یمن و سوریه نیز هراس دارند.

بر اساس این گزارش،سه فروند ریزپرنده از نوع کوادکوپتر ساعت ۲۳:۳۰ (شنبه ۸ بهمن) به قصد حمله بر فراز یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در استان اصفهان به پرواز درآمدند که نهایتا با واکنش به موقع سامانه‌های پدافندی مستقر در مجموعه این حمله ناموفق و بدون تلفات جانی بود و تنها آسیب جزئی به سقف یکی از کارگاه‌ها وارد شد.

پیش از این، روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشته بود که مقام های آمریکا ضمن رد دخالت این کشور در حمله پهپادی ناموفق به کارگاه‌ وزارت دفاع در اصفهان، گفته اند که رژیم صهیونیستی مسئول این عملیات بوده است.

تارنمای خبری دفاعی «دیفنس اکسپرس» نیز در گزارشی به این حمله پهپادی ناموفق اشاره کرد و نوشت: براساس تصاویر ماهواره‌ای در این حمله این تاسیسات هیچ آسیبی ندیده است.

ارتش رژیم صهیونیستی تاکنون از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.

https://irna.ir/xjLDb6

**گفتگوهای وزیر خارجه آمریکا با مقامات تل آویو درباره ایران

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا که در سرزمین های اشغالی به سر می برد، با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار و درباره ایران و تعهد واشنگتن به امنیت تل آویو گفتگو کرد.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا که به سرزمین های اشغالی سفر کرده است، روز دوشنبه دیدارهای جداگانه‌ای با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر، «اسحاق هرتزوگ» رئیس و «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم موقت صهیونیستی داشت.

بلینکن درباره دیدار با همتای صهیونیستی خود گفت: دیدار سازنده‌ای با وزیر خارجه اسرائیل داشتم. ما درباره تقویت روابط دوجانبه، تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل، مقابله با ایران، نیاز به تنش‌زدایی در کرانه باختری و ادغام منطقه‌ای گفتگو کردیم.

بلینکن درباره دیدارش با هرتزوگ هم اضافه کرد، ما در مورد روابط قوی ایالات متحده و اسرائیل و تعهد خود به دموکراسی و امنیت اسرائیل گفتگو کردیم. ما همچنین درباره ایران و وضعیت کرانه باختری گفتگو کردیم.

وزیر خارجه آمریکا درباره دیدارش با نتانیاهو نیز افزود: دیدار با نتانیاهو در اورشلیم (قدس اشغالی) خوب بود. ما تعهد آهنینی به امنیت اسرائیل داریم و مشتاق همکاری با نخست‌وزیر در حمایت از منافع و ارزش‌های مشترک مردم خود هستیم.

نتانیاهو و بلینکن اعلام کردند که در مورد راههای مقابله با ایران و افزایش تلاش‌ها برای "گسترش دایره صلح" میان اسرائیل و سایر کشورهای عربی گفتگو کردند.

وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در سرزمین های اشغالی پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل در نشست خبری مشترک گفت: ایران هرگز نباید به سلاح اتمی دست پیدا کند.

شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی و بطور خاص در کرانه باختری بسیار ویژه است و رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای پاسخ جنایات بی شمار صهیونیست‌ها را می‌دهند و همین امر شرایط ویژه‌ای را برای صهیونیست‌های غاصب رقم زده است.

تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن به کمینگاهی برای صهیونیست‌های بزدل تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آنها گرفته است.

این در حالی است که بلینکن از رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها خواست تا تنش‌ها را کاهش دهند و بار دیگر بر راهکار تشکیل دو دولتی به‌عنوان «تنها مسیر» رو به جلو تاکید کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه پس از قاهره وارد تل آویو شد با مقامات این رژیم دیدار و گفتگو کرد. بلینکن روز سه شنبه نیز با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در شهر رام الله در کرانه باختری رود اردن برای بحث درباره تنش های جاری در سرزمین های اشغالی دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

به نوشته روزنامه «هاآرتص»، بلینکن در این سفر در مورد بسیاری از موضوعات سیاسی از جمله موضوع هسته ای ایران و مذاکرات مربوط به توافق هسته ای با تهران، تلاش های نتانیاهو برای پیشبرد توافق عادی سازی روابط با عربستان سعودی و تقویت روابط بین صهیونیستها و تشکیلات خودگردان فلسطین در سایه بحران عمیق، رویدادها و تنش های امنیتی کنونی گفت وگو خواهد کرد.

این روزنامه به نقل از منابع آگاه خود نوشت که بلینکن موضوع «اصلاحات قضایی» مورد نظر کابینه نتانیاهو در ساختار سیستم قضایی رژیم صهیونیستی را مطرح خواهد کرد که از نظر دولت جو بایدن، باعث تضعیف این سیستم قضایی خواهد شد.

https://irna.ir/xjLD4L

**تدابیر جدید مسکو برای مقابله با سقف قیمتی غربی‌ها بر نفت روسیه

رویترز دوشنبه شب گزارش داد که دولت روسیه صادرکنندگان داخلی نفت و نهادهای گمرکی این کشور را از پایبندی به سقف قیمتی غربی‌ها بر نفت خام روسیه منع کرده است.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

این تصمیم جدید به شرکت‌ها و افراد اجازه نمی‌دهد که موضوع سقف قیمتی در قراردادها گنجانده و رعایت شود.

همچنین شرکت‌های نفتی روسیه موظف هستند هر گونه تلاش خریداران برای اعمال سقف قیمتی را به مقام‌های گمرکی و وزارت انرژی روسیه گزارش کنند.

علاوه بر این، اگر مشخص شود که در مورد کالاهای روسیه سازوکار سقف قیمتی اعمال شده است نهادهای گمرکی باید از خروج آن کالاها جلوگیری کنند.

بر اساس دستور جدید دولت روسیه، وزارت انرژی مامور شده است تا با کسب تاییدیه از وزارت دارایی، روش و رویکرد تازه‌ای به منظور رصد قیمت صادرات نفتی این کشور اعمال شود.

این تصمیم در راستای دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه که ۲۷ دسامبر (ششم دی ماه) ابلاغ گردید، اتخاذ شده است.

بر اساس فرمان پوتین ، از اول فوریه ۲۰۲۳ (۱۲ بهمن) عرضه نفت خام و محصولات نفتی به کشورهایی که محدودیت سقف قیمتی بر نفت روسیه را رعایت کنند، مممنوع می‌شود.

کشورهای گروه هفت، اتحادیه اروپا و استرالیا بر سقف قیمت ۶۰ دلاری برای هر بشکه نفت روسیه توافق کردند.

بر اساس این توافق، نفتی که بالاتر از این مبلغ بفروش برسد، از بیمه دریایی کشورهای غربی برخوردار نخواهد شد.

کشورهای غربی قصد دارند، هفته آینده دو سقف قیمتی متفاوت بر محصولات نفتی روسیه مانند نفت کوره و گازوئیل تعیین کنند.

https://irna.ir/xjLD4d

**کنست پیش نویس قانون سلب تابعیت اسیران فلسطینی را تصویب کرد

کمیته مشترک کنست رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه پیش نویس قانون سلب تابعیت و اقامت اسرای ساکن قدس و سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ را تصویب کرد.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند که این پیش نویس در شور نخست با ۸۹ رأی موافق و هشت رأی مخالف تصویب شده است.

به موجب این قانون، تابعیت یا اقامت تمامی اسرایی که از تشکیلات خودگردان حقوق یا تسهیلات دریافت کنند، لغو خواهد شد.

در متن این پیش نویس قانون آمده که "ایتامار بن گویر" وزیر امور داخلی باید سلب تابعیت یا اقامت این دسته از اسرا را ظرف مدت ۱۴ روز تایید کرده و وزیر دادگستری نیز طی مدت هفت روز باید با آن موافقت کند و پس از آن دادگاه ۳۰ روز فرصت دارد تا برای اجرای حکم، به تصویب برسد.

به موجب این قانون، هر اسیری که به اجرای عملیات موسوم به "ضد صهیونیستی" متهم شده و حکم زندان برایش صادر و برای وزیر امور داخلی ثابت شود که از تشکیلات خودگردان حقوق و تسهیلات دریافت کرده، به عنوان شخصی شناخته می‌شود که تابعیت خود را کنار گذاشته یا از مجوز اقامت دائم خود صرف نظر کرده است.

بر این اساس، شخص مذکور پس از پایان دوره محکومیتش، به مناطق تحت کنترل تشکیلات خودگردان یا نوار غزه تبعید خواهد شد.

این پیش نویس برای تبدیل شدن به قانون باید در شور دوم و سوم به تصویب کمیسیون مربوطه در کنست رژیم صهیونیستی برسد.

با روی کارآمدن دولت راست افراطی در تل آویو، اقدامات ضد فلسطینی علیه نیروهای مقاومت و اسرای فلسطینی به شدت تشدید شده است.

در ادامه اقدامات نژادپرستانه رژیم صهیونیستی علیه مقاومت فلسطین و در تلاشی بیهوده برای ترساندن فلسطینی‌ها از انجام عملیات‌های ضد صهیونیستی، «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی تندرو کابینه رژیم صهیونیستی از مصادره املاک و اموال عاملان این عملیات‌ها خبر داد.

وی گفت: در صورتی که خانواده مجریان عملیات، بطور کامل به غزه تبعید شوند، خانه آنها تخریب و اموال آنها مصادره می‌شود و به خانواده‌های اسرائیلی‌های کشته شده در این حملات منتقل می‌شود.

بزالل اسموتریچ پیش از این نیز خواستار محاصره مناطق فلسطینی نشین در قدس اشغالی شده است.

دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی بر این باور هستند که انجام این اقدامات علیه فلسطینی ها در قدس اشغالی منجر به افزایش حملات علیه اهداف صهیونیستی می شود.

سرزمین‌های اشغالی فلسطینی طی روزهای اخیر شاهد تشدید تنش درپی تجاوزات روزانه صهیونیست‌ها و پاسخ مقاومت به این رژیم است.

عملیات شهادت طلبانه جمعه شب «خیری علقم» مبارز فلسطینی در شهر اشغالی قدس در حالی انجام شد که کرانه باختری رود اردن روز پنجشنبه شاهد یورش ارتش رژیم صهیونیستی به شهر جنین و جنایت آفرینی جدیدی بود که در جریان آن ۱۱ شهروند فلسطینی شهید و دستکم ۲۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

منابع رژیم صهیونیستی روز شنبه نیز از تیراندازی در شهرک سلوان در شهر اشغالی قدس و زخمی شدن ۲ صهیونیست در پی این تیراندازی خبر دادند. این دومین عملیات ضد صهیونیستی در پاسخ به جنایت صهیونیستها در جنین بود.

شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی و بطور خاص در کرانه باختری بسیار ویژه است و رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای پاسخ جنایات بی شمار صهیونیست‌ها را می‌دهند و همین امر شرایط ویژه‌ای را برای صهیونیست‌های غاصب رقم زده است.

تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن به کمین گاهی برای صهیونیست‌های بزدل تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آنها گرفته است.

https://irna.ir/xjLD4c

**نیروهای مقاومت فلسطین ۲۴ عملیات علیه صهیونیست‌ها انجام دادند

منابع خبری دوشنبه شب گزارش دادند، نیروهای مقاومت فلسطین در ۲۴ ساعت گذشته ۲۴ عملیات علیه صهیونیست‌ها در سراسر این کشور انجام دادند.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

مرکز اطلاعات فلسطین موسوم به "معطی" در گزارشی اعلام کرد که این عملیات در قدس و کرانه باختری روی داده است.

نیروهای مقاومت فلسطین در نزدیکی اردوگاه شعفاط، مناطقی در قدس اشغالی، رام الله، جنین، نابلس، سلفیت، طولکرم و الخلیل در کرانه باختری مواضع نظامیان صهیونیست را هدف تیراندازی و بسته‌های انفجاری قرار دادند.

در همین راستا، شهروندان فلسطینی مانع از حمله شهرک نشینان در شهرک "ترمسعیا" در شمال رام الله شدند، این ممانعت پس از آن روی می دهد که منازل و خودروهای شخصی ساکنان این منطقه در روزهای گذشته هدف حمله شهرک نشینان افراطی قرار گرفته بود.

از سوی دیگر منابع محلی از هدف قرار گرفته شدن ایست و بازرسی "الجلمه" در شمال شرق جنین خبر دادند.

براساس این گزارش، این ایست و بازرسی با بمب دست ساز هدف قرار گرفت.

شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی بویژه در کرانه باختری بسیار ویژه است و رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای پاسخ جنایات بی شمار صهیونیست‌ها را می‌دهند و همین امر شرایط ویژه‌ای را برای صهیونیست‌های غاصب رقم زده است.

تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن به کمینگاهی برای صهیونیست‌های بزدل تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آنها گرفته است.

https://irna.ir/xjLD4h

**صنعا: آمریکا عامل فاجعه انسانی در یمن است

ضیف الله الشامی وزیر اطلاع رسانی دولت نجات ملی مورد حمایت انصارالله یمن اعلام کرد که آمریکا با مانع تراشی در روند صلح در یمن، بزرگ ترین فاجعه انسانی در جهان را رقم زده است.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

الشامی در صفحه توئیتری خود نوشت که آمریکا این کار را با اعمال محدودیت بر گذرگاه‌های تحت مدیریت انصارالله رقم زده است.

وی افزود: آمریکا نمی‌تواند برای تحقق صلح در یمن تلاش کند، چرا که خود واشنگتن است که بزرگ ترین فاجعه انسانی در جهان را با محاصره و حملات خود به ملت مستضعف یمن را تغذیه و از این اقدام لذت می برد.

الشامی گفت: تاریخ آمریکا تلاش آنان را برای تحقق صلح نشان نمی دهد.

وی که عضو دفتر سیاسی انصارالله است، افزود: صنعا ابتکارات عمل زیادی را برای تحقق صلح در یمن ارائه کرده که شامل پیشنهاد صلح "صالح الصماد" (رئیس شورای سیاسی عالی پیشین یمن) در سپتامبر ۲۰۱۷ (شهریور ۹۶)، سپس پیشنهاد صلح مهدی المشاط رئیس جدید در سپتامبر ۲۰۱۹ (شهریور/مهرماه ۹۸)، آوریل ۲۰۲۰ (اردیبهشت/ خرداد ۹۹)،سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور/ مهر ۹۹) ارائه کرد.

وی آمریکا و عربستان را متهم کرد که تعامل با این پیشنهادات صلح را نپذیرفته و هرگونه اقدام در جهان اجرای آن را متوقف کردند.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید ۲ ماهه این آتش بس ۱۱ مرداد ماه به پایان رسید که مجددا تمدید شد و ۱۰ مهر پایان یافت.

پیش تر سرلشکر جلال الرویشان معاون دفاعی و امنیتی نخست وزیر یمن گفته بود که وضعیت نه صلح و نه جنگ یک تهدید است و تکیه ما بر اتحاد ملت و مسئولان است.

همچنین «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفته بود که آتش‌بس یمن با نقض مکرر آن توسط ائتلاف سعودی تقریبا از بین رفته است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

این کشورها پس از ۷ سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آن‌ها مجبور به پذیرش آتش بس شدند.

https://irna.ir/xjLD4p

**فنلاند: اجازه هتک حرمت قرآن را نمی‌دهیم

پلیس فنلاند اعلام کرد که اجازه هتک حرمت قرآن کریم در این کشور اروپایی را نخواهد داد.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

هیات ملی پلیس فنلاند دوشنبه در بیانیه‌ای که در خبرگزاری STT منتشر شد، گفت که اجازه سوزاندن قرآن کریم در اماکن عمومی را نخواهد داد زیرا قانون فنلاند مشخص کرده است که نقض آرامش مذهبی یک جرم قابل مجازات است.

پلیس فنلاند افزود که سوزاندن یا هتک حرمت کتاب مقدس ادیان در انظار عمومی مصداق جرم است.

نتایج نظرسنجی تارنمای Yle در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که اکثریت نمایندگان پارلمان فنلاند خواهان تغییر قانون تقدس ادیان نیستند. این یک قانون محکومیت ۶ ماهه برای اهانت به مذاهب در نظر گرفته است.

هتک حرمت قرآن کریم واکنش‌های گسترده بین‌المللی و اعتراضات شدیدی را در جهان اسلام برانگیخته است.

راسموس پالودان سیاستمدار راست افراطی دانمارکی- سوئدی روز شنبه یکم بهمن ماه نسخه‌ای از قرآن را مقابل سفارت ترکیه در استکهلم تحت حفاظت پلیس و با مجوز مقامات این کشور سوزاند.

او جمعه گذشته نیز پس از اقامه نماز جمعه در منطقه‌ای در کپنهاگ دانمارک در مقابل مسجد جامعه اسلامی این شهر بار دیگر به ساحت مقدس قرآن اهانت کرد.

ادوین واگنسولد رهبر هلندی گروه راست افراطی موسوم به «اروپاییان میهن پرست علیه اسلامی شدن غرب» نیز روز دوشنبه سوم بهمن یک نسخه از قرآن کریم کتاب مقدس مسلمان را در هلند آتش زد.

https://irna.ir/xjLD4s

**مخالفت بایدن با ارسال جنگنده اف ۱۶ به اوکراین

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با ارسال جنگنده اف ۱۶ به اوکراین مخالفت و اعلام کرد که این جنگنده را به کی یف ارسال نمی کند.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا می گوید که ایالات متحده جت‌ جنگنده اف ۱۶ را در اختیار اوکراین قرار نخواهد داد.

خبرنگاران کاخ سفید عصر دوشنبه به وقت محلی به نقل از رئیس جمهور آمریکا نوشتند که او در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا با ارسال جت‌های جنگنده اف-۱۶ به اوکراین موافق است؟ گفت: خیر.

وی همچنین در واکنش به گزارش‌ها مبنی بر احتمال سفرش به لهستان در روزهای نزدیک به سالگرد آغاز جنگ اوکراین گفت که این سفر انجام خواهد شد ولی زمان دقیق آن را نمی‌داند.

پیش از این، رسانه آمریکایی پولیتیکو گزارش داده بود: گروهی از مقام های نظامی آمریکایی بی سر و صدا پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) را تحت فشار قرار داده اند تا ارسال جت های جنگنده اف-۱۶ به اوکراین را تایید کند.

پولیتیکو به نقل از سه نفر از افراد مطلع از مذاکرات مربوط به ارسال این جنگنده ها ضمن انتشار این مطلب، افزود: هدف این مقام های آمریکایی از فشار بر پنتاگون، دفاع کی یف از خود در مقابل حملات موشکی و پهپادی روسیه عنوان شده است.

اوکراین از زمان آغاز حمله روسیه در سال گذشته، جنگنده های اف-۱۶ ساخت آمریکا را در فهرست سلاح های درخواستی خود قرار داده است، اما با توجه به نیاز کی یف به حفاظت از زیرساخت های غیرنظامی و بازگرداندن اراضی اشغال شده توسط روسیه، واشنگتن و کی یف نیاز فوری تری را برای ارسال توپخانه، تجهیزات زرهی و سامانه های پدافند هوا زمینی حس کرده اند.

یک مقام وزارت دفاع و دو نفر دیگر از افراد درگیر در بحث های مربوط به ارسال جنگنده به اوکراین- که به دلیل حساسیت موضوع خواستند نامشان فاش نشود- به پولیتیکو گفته اند، در حالی که کی یف خود را برای حملات تدافعی جدید به منظور بازپس گیری خاک خود در بهار آینده آماده می کند، تلاش ها در داخل وزارت دفاع آمریکا برای ارسال جت های جنگنده شتاب بیشتری گرفته است .

این گزارش می افزاید: کی یف اکنون با توجه به تایید سریع ارسال تانک ها و سامانه های دفاع هوایی پاتریوت که تا چندی پیش صادرات آنها به اوکراین ممنوع بود، نسبت به ارسال جت های آمریکایی خوشبین شده است.

یکی از مقام های ارشد پنتاگون بدون افشای نامش، اظهار داشت: فکر نمی کنم مخالفتی برای ارسال این جت ها وجود داشته باشد. هر چند که تصمیم نهایی گرفته نشده است.

وی تاکید کرد: با این حال اوکراین باید مشخص کند که جت های جنگنده اولویت این کشور هستند. پنتاگون اکنون بر روی ارسال سلاح هایی به کی یف متمرکز است که برای نبردهای زودهنگام به آنها نیاز دارد.

اوکراین به تازگی درخواست خود را برای ارسال جنگنده های مدرن تکرار کرده است و یک مشاور ارشد وزارت دفاع این کشور در مصاحبه با رسانه ها گفت مقام های کی یف برای ارسال این جت ها به آمریکا و کشورهای اروپایی فشار وارد خواهند کرد.

یک مقام ارشد اوکراینی اعلام کرد که این کشور و متحدان غربی اش، در حال مذاکره برای دریافت احتمالی موشک‌های دوربرد و هواپیماهای نظامی هستند.

یکی از مشاوران دولت اوکراین گفته است که این موضوع با واشنگتن مطرح شده است اما هنوز به طور جدی درباره آن مذاکره نشده است. یک فرد دیگر آگاه از مذاکرات واشنگتن و کی یف در این زمینه نیز گفت «هفته ها» طول می کشد تا آمریکا درباره ارسال این جت ها تصمیم بگیرد و صادارت اف-۱۶ از کشورهای دیگر را تایید کند.

یک سخنگوی کاخ سفید از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرد اما به اظهارات جان فاینر (Jon Finer) معاون مشاور امنیت ملی آمریکا اشاره کرد که گفته است آمریکا «محتاطانه» درباره ارسال جت های جنگنده با کی یف و متحدانش مذاکره خواهد کرد.

اوکراین به دنبال آن است که جنگنده‌های مدرن اف ۱۶ یا همان اف ۱۵ نیروی هوایی آمریکا، یا انواع مشابه اروپایی آنها شامل تورنادوی آلمان یا گریپن سوئد را جایگزین ناوگان جت‌های دوران شوروی خود کند. ده‌ها هواپیمای مدرن‌تر در طول سال آینده در دسترس خواهند بود زیرا کشورهایی مانند فنلاند، آلمان و هلند تلاش می کنند ناوگان خود را به جنگنده‌های اف 35 آمریکایی ارتقا می‌دهند.

به گزارش پولیتیکو، حتی اگر آمریکا تصمیم بگیرد که از ارسال جنگنده F-۱۶ به اوکراین خودداری کند، سایر کشورهای غربی جنگنده های ساخت آمریکا را در اختیار دارند . وزیر امور خارجه هلند، هفته گذشته به پارلمان این کشور گفت که در صورت درخواست کی یف، کابینه وی به تامین اف-۱۶ رسیدگی خواهد کرد. البته ابتدا باید آمریکا ارسال این جنگنده ها را از این کشور تایید کند.

https://irna.ir/xjLD4r

**اوکراین از آلمان ۱۰۵ پهپاد جاسوسی خریداری می کند

وزارت دفاع اوکراین همزمان با اعلام تصمیم برای سرمایه‌گذاری در تولید پهپاد، سفارش خرید ۱۰۵ پهپاد جاسوسی «وکتور» را به شرکت آلمانی «کوانتوم سیستمز» ارائه کرده است.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

منابع رسانه‌ای دوشنبه به نقل از تارنمای شرکت کوانتوم اعلام کردند که دولت آلمان هزینه ساخت این پهپادها را تامین می‌کند.

این دومین بار است که اوکراین سفارش این نوع پهپاد را ثبت می‌کند. کی‌یف در ماه اوت ۲۰۲۲ اولین بار سفارش این پهپاد را داده بود.

گزارش‌ها حاکی است که شرکت کوانتوم قصد دارد در اوکراین یک مرکز آموزشی برای اوپراتورهای این پهپاد ایجد کند.

الکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد کشورش قصد دارد در سال ۲۰۲۳ روی ساخت پهپادهای نظامی سرمایه‌گذاری کند.

وی افزود اوکراین حدود ۵۵۰ میلیون دلار برای ساخت پهپاد سرمایه‌گذاری خواهد کرد که تا کنون ۱۶ قرارداد داخلی امضا شده است.

ارتش اوکراین هفته گذشته اعلام کرد که به زودی شرکت‌های تولید پهپادهای نظامی ایجاد خواهد کرد. رزنیکوف پیش از این اعلام کرده بود کشورش قصد دارد ۷۵ پهپاد مختلف تولید کند.

در ماه‌های گذشته اوکراین تعداد قابل توجهی پهپادهای بیرقدار ترکیه و پهپاد شناسایی هورنت ساخت نروژ را دریافت کرده ولی کی‌یف قصد دارد توان نظامی خود را در ساخت این پهپادها افزایش دهد.

رزنیکوف گفت: استقلال ساخت تجهیزات نظامی یکی از عوامل توان دفاعی محسوب می‌شود و ما با امضای ۱۶ قرارداد در این مسیر حرکت می‌کنیم.

https://irna.ir/xjLD4x

**هشدار عرین الاسود به رژیم صهیونیستی : از دست ما در امان نخواهید بود

گروه مقاومت عرین الاسود (بیشه شیران) دوشنبه شب ضمن صدور بیانیه هشدارآمیزی علیه رژیم صهیونیستی، خطاب به صهیونیست ها گفت: از دست ما در امان نخواهید بود.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

این گروه به نظامیان صهیونیست هشدار داد که آنان هیچ جایی در خاک فلسطین نخواهند داشت و این گروه حتی در منازل صهیونیست‌ها به سراغ آنان خواهد رفت.

عرین الاسود اعلام کرد: پیام ما به شما صهیونیست زادگان این است، که هیچ جایی در خاک ما نداریم، حتی ما جایی برای دفن مردگان شما نیز نداریم، از همان جایی که آمده‌اید، به زادگاه اصلی خود بازگردید؛ زیرا این مسأله بسیار بهتر از سرنوشت حتمی شما در سرزمین ماست.

در ادامه این بیانیه هشدار آمیز آمده است: شما خواهید دید که ما در هر خیابان و ایست ‌بازرسی در کمین شما هستیم. به زودی، در خانه‌هایتان به سراغتان خواهیم آمد.

عرین الاسود اعلام کرد: صهیونیست ها باید بدانند که «سرزمین شیر و عسل» آنان در باورهایشان به "فلسطین" می گویند، به سرزمین خون و گوشت کنده شده از اجسادشان در این ذره ذره از این خاک مقدس تبدیل خواهد شد.

در این بیانیه آمده است: اگر ساکنان قدس شریف، به پا خیزند، زمین در زیر پای متجاوزان به لرزه درخواهد آمد و خواهند توانست ترس را در دل صهیونیست های متجاوز بیاندازند.

این گروه در پایان ضمن درخواست از مردم فلسطین برای مسلح شدن فوری آنان خطاب به نتانیاهو و ایتامار بن گویر اعلام کرد: که سلاح شهرک‌نشینان شما، غنیمتی برای نیروهای ما خواهد بود که با آن کشته خواهید شد.

این پیام هشدار پس از آن منتشر می شود که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از پایان نشست سیاسی و امنیت کابینه موسوم به "کابینت" اعلام کرد که آنها با تسریع صدور مجوز حمل سلاح جنگی، سلاح بیشتری در اختیار شهرکنشینان قرار خواهند داد.

https://irna.ir/xjLD4w

**آمریکا اولین محموله از خودروهای رزمی برادلی را به اوکراین ارسال کرد

فرماندهی حمل و نقل آمریکا در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد، ایالات متحده اولین محموله از خودروهای جنگی برادلی را به اوکراین ارسال کرد.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

فرماندهی حمل و نقل آمریکا اعلام کرد: اولین محموله خودروهای جنگی برادلی به عنوان بخشی از توافقنامه کمک نظامی ۲.۸۵ میلیارد دلاری ایالات متحده که در اوایل سال جاری اعلام شد، به اوکراین تحویل داده می شود.

بر اساس این گزارش ، اولین محموله ارسال شده به اوکراین حاوی بیش از ۶۰ خودروی زرهی برادلی است و از چارلستون شمالی کارولینای جنوبی حرکت کرده است.

آمریکا قرار است ۱۰۹ خودروی زرهی برادلی مجهز به موشک های ضد تانک را در اختیار اوکراین قرار دهد.

واشنگتن تصمیم خود برای ارسال خودروهای زرهی برادلی به اوکراین را در اوایل ژانویه اعلام کرد.

ایالات متحده از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، ۲۷.۱ میلیارد دلار کمک امنیتی به اوکراین ارائه کرده است.

https://irna.ir/xjLD4B

**مکرون: نباید تسلیحات ارسالی ما به اوکراین برای حمله به خاک روسیه استفاده شود

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه تا کنون هیچ درخواست رسمی برای ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین دریافت نکردیم ؛ افزود: تسلیحات ارسالی نباید برای حمله به روسیه استفاده شود.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

مکرون رئیس‌جمهور فرانسه دوشنبه شب در جمع خبرنگاران گفت که پس از ارائه درخواست رسمی کی‌یف، فرانسه ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین را بررسی خواهد کرد.

مکرون در ادامه افزود: ما در حال حاضر چنین درخواستی را نداریم، اما هر بار که درخواستی مطرح می‌شود، آن را بررسی می‌کنیم تا ببینیم آیا عملی است و آیا می‌توانیم آن را انجام دهیم.

رئیس جمهور فرانسه در پاسخ به سوالی در مورد تحویل احتمالی جنگنده های F-۱۶ به اوکراین گفت که هیچ چیز غیر محتمل نیست، اما هیچ کمکی از سوی فرانسه نباید به تشدید بیشتر تنش کمک کند.

مکرون توضیح داد: این بدان معناست که تجهیزاتی که ما عرضه می کنیم نباید برای حمله به روسیه ( خاک روسیه را لمس کند) استفاده شود ، بلکه به محافظت و تقویت مقاومت در خاک اوکراین کمک کند.

https://irna.ir/xjLD4D

**رایزنی وزیران امورخارجه عربستان و چین درباره تحولات منطقه‌ای

شاهزاده فیصل بن فرحان وزیر امورخارجه عربستان و چین گانگ همتای چینی اش دوشنبه شب درخصوص تحولات منطقه‌ای و همکاری دوجانبه تلفنی گفت وگو کردند.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

در این تماس تلفنی دو طرف همچنین تلاش‌های بین المللی برای تقویت امنیت و ثبات و موضوعات مشترک مورد اهتمام را بررسی کردند.

این نخستین تماس میان وزیران امورخارجه دو کشور پس از نشست مشترک کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و چین در دسامبر (آذر/ دی) است.

شی جین پینگ و سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان توافق شراکت راهبردی جامعه میان ریاض و پکن را امضا کردند.

بن فرحان در آن نشست خبری گفت که شراکت با چین به معنای ضربه زدن به ایالات متحده نیست.

https://irna.ir/xjLD4J

**آتش نشانان انگلیس با اعتصاب سراسری موافقت کردند

اتحادیه کارگری انگلیس اعلام کرد که آتش نشانان بریتانیایی با اعتصاب سراسری به دلیل اعتراض به دستمزد موافقت کرده اند.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

اتحادیه کارگری انگلیس دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: حدود ۸۸ درصد از اعضای اتحادیه آتش نشانی با مشارکت به اعتصاب جمعی رای مثبت داده اند.

پیش از این اعضای اتحادیه آتش نشانی در ماه نوامبر (آبان) پیشنهاد دولت برای افزایش دستمزد ۵ درصدی را رد کرده بودند.

به دنبال موافقت آتش نشانان برای اعتصاب سراسری، اتحادیه کارگری انگلیس اعلام کرد که دولت و کارفرمایان برای جلوگیری از این اعتصابات ده روز مهلت دارند یک پیشنهاد اصلاحی ارایه دهند و به رأی بگذارند.

تورم مهار نشدنی، افزایش بهای مواد غذایی و انرژی، کمبود گاز و برق و قطع آب ناشی از آن، همه و همه مردم انگلیس را که از رفاه همیشگی خود محروم شده‌اند، به اعتراض و اعتصاب کشانده است.

نخست‌وزیر انگلیس چندی پیش با اعتراف به مشکلات عمیق اقتصادی تصریح کرد که مردم نباید توقع داشته باشند که دولت حلال تمام مشکلات مالی آن‌ها باشد.

وی همچنین عنوان کرد که مشکلات اقتصادی کشور در سال جدید میلادی (۲۰۲۳) از بین نخواهد رفت.

https://irna.ir/xjLD4R

**پمپئو: راه حل پایان جنگ روسیه و اوکراین باید مورد قبول طرفین باشد

مایک پمپئو، رئیس پیشین سیا و وزیر خارجه سابق آمریکا گفت که راه حل پایان جنگ اوکراین و روسیه باید از سوی روس ها و اوکراینی ها قابل قبول باشد.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

مایک پمپئو وزیر خارجه تندروی دولت دونالد ترامپ در گفتگویی که در یوتیوب منتشر شده است، افزود: هر روز این جنگ برای ما، برای آمریکا، خطر بزرگی ایجاد می کند.

این مقام سابق آمریکایی اضافه کرد: ما باید این جنگ را به پایان برسانیم. من فقط یک راه برای پایان دادن به این درگیری می دانم و آنهم ارائه ابزارهای مورد نیاز به اوکراینی ها است. سپس باید راه حلی پیدا کنیم که دو ویژگی داشته باشد. این راه حل باید برای مردم روسیه و مردم اوکراین قابل قبول باشد.

پمپئو تاکید کرد م ما این ظرفیت را داریم که از قدرت آمریکا استفاده کنیم. این قدرت نظامی نیست بلکه استفاده از نفوذ آمریکا جهت دستیابی به راه حل سریع و دائمی است.

وی ادامه داد: کمتر درگیری ای وجود دارد که یک طرف به طور کامل طرف دیگری را نابود می کند. این درگیری ها معمولا با یک مصالحه به پایان می رسند و اطمینان دارم جنگ اوکراین نیز اینگونه خواهد بود.

وزیر خارجه سابق آمریکا پیش از این گفته بود: ما (واشنگتن) و اوکراینی ها در موقعیت وحشتناکی قرار داریم زیرا آمریکا قدرت بازدارندگی خود را از دست داده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا نیز با آغاز کارزار انتخاباتی خود در جمع هوادارانش در ایالت کارولینای جنوبی گفت: بایدن با ضعف و بی‌کفایتی ما را در آستانه جنگ جهانی سوم قرار داده است. ما در مقام ریاست جمهوری صلح را از طریق اعمال زور احیا می‌کنم.

وی افزود که اگر در سال ۲۰۲۰ بار دیگر به ریاست جمهوری می‌رسید جنگ اوکراین و روسیه رخ نمی‌داد اما حالا نیز می‌تواند ظرف ۲۴ ساعت یک «توافق صلح» حاصل کند.

ترامپ گفت: من برای دفاع از آمریکایی‌ها در مقابل تهدید موشک‌های مافوق صوت و تسلیحات هسته‌ای، با بهترین فناوری روز سپرهای دفاع موشکی نسل آینده خواهم ساخت.

ایالات متحده از آغاز جنگ اوکراین، ۲۷.۱ میلیارد دلار کمک امنیتی به اوکراین ارائه کرده است.

اوکراین به دنبال آن است که جنگنده‌های مدرن اف ۱۶ یا همان اف ۱۵ نیروی هوایی آمریکا، یا انواع مشابه اروپایی آنها شامل تورنادوی آلمان یا گریپن سوئد را جایگزین ناوگان جت‌های دوران شوروی خود کند. ده‌ها هواپیمای مدرن‌تر در طول سال آینده در دسترس خواهند بود زیرا کشورهایی مانند فنلاند، آلمان و هلند تلاش می کنند ناوگان خود را به جنگنده‌های اف 35 آمریکایی ارتقا می‌دهند.

به گزارش پولیتیکو، حتی اگر آمریکا تصمیم بگیرد که از ارسال جنگنده F-۱۶ به اوکراین خودداری کند، سایر کشورهای غربی جنگنده های ساخت آمریکا را در اختیار دارند . وزیر امور خارجه هلند، هفته گذشته به پارلمان این کشور گفت که در صورت درخواست کی یف، کابینه وی به تامین اف-۱۶ رسیدگی خواهد کرد. البته ابتدا باید آمریکا ارسال این جنگنده ها را از این کشور تایید کند.

https://irna.ir/xjLD4S

**انگلیس زمان انتقال تانک ها به اوکراین را اعلام کرد

بن والاس وزیر دفاع انگلیس گفت تانک های اهدایی بریتانیا به اوکراین قبل از تابستان در خط مقدم خواهند بود.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

والاس وزیر دفاع انگلیس دوشنبه شب در پاسخ به این سوال که در تانک های انگلیسی چه زمانی در میدان جنگ اوکراین مستقر خواهند شد، گفت: " این زمان تابستان یا ماه مه خواهد بود - احتمالاً نزدیک به زمان عید پاک خواهد بود. "

وی در ادامه افزود که دلایل امنیتی او را از تعیین جدول زمانی آموزش برای نیروهای اوکراینی در مورد استفاده از تانک ها باز می گذارد.

انگلیس هفته گذشته اعلام کرد که طبق برنامه تانک های ارسالی این کشور به اوکراین تا پایان ماه مارس (فروردین) خواهند رسید.

انگلیس پیشتر (۸ دی) همزمان با ارسال کمک‌های تسلیحاتی جدید به اوکراین اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳ حدود ۲.۳ میلیارد پوند (۲.۷۷ میلیارد دلار) دیگر به کی‌یف کمک خواهد کرد.

وزیر دفاع انگلیس با اعلام این خبر گفت: برخی از این کمک‌ها شامل حمایت‌های غیرنظامی و بشردوستانه است. انگلیس در سال ۲۰۲۲ نیز ۲.۳ میلیارد پوند به اوکراین کمک کرد.

https://irna.ir/xjLD4Y

**صلیب سرخ و هلال احمر: دنیا برای یک بیماری همه‌گیر دیگر آماده نیست

«فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ» و «جوامع هلال احمر» هشدار دادند که دنیا به رغم تجربه مقابله با کرونا برای یک بیماری همه‌گیر دیگر آماده نیست.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

این دو نهاد که به IFRC موسوم هستند، دوشنبه در گزارشی با عنوان «فجایع جهانی» اعلام کردند: هر چند همه‌گیری کووید-۱۹ اهمیت آمادگی در برابری یک بیماری گسترده را نشان داد، کشورها برای یک وضعیت اضطراری بهداشتی دیگر آمادگی ندارند.

«جاگان چاپگین» دبیرکل IFRC تاکید کرد: پیشنهاد ما به رهبران دنیا این است که به ایجاد اعتماد، مبارزه با نابرابرای و بسیج فعالان و جوامع محلی به فعالیت‌هایی روی بیاورند که به حفظ جان انسان‌ها کمک می‌کند. یک بیماری همه‌گیر دیگر جهانی در همین حوالی است.

این نهاد افزود که جامعه جهانی برای آمادگی با وضعیت‌های اضطراری بهداشتی باید به تدابیر پیشگیرانه بیشتر توجه کند و در سطوح محلی آمادگی‌ها را بالا ببرد.

این نهاد همچنین پیشنهاد کرد که کشورها باید جوامع خود را در برابر تبعات اقتصادی و اجتماعی بیماری‌های همه‌گیر حفاظت کرد و به جمع‌آوری اطلاعات در زمان بروز وضعیت‌های اضطراری بهداشتی بپردازند.

https://irna.ir/xjLD4Q

**صندوق بین المللی پول : تعیین سقف قیمتی انرژی بر صادرات نفت روسیه تاثیر جدی ندارد

صندوق بین المللی پول (IMF) در گزارشی جدید اعلام کرد که محدودیت های قیمتی کشورهای غربی تاثیر جدی بر صادرات نفت روسیه نخواهد داشت.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

صندوق بین المللی پول در بروزرسانی گزارش ژانویه که روز دوشنبه درباره چشم انداز توسعه اقتصاد جهانی منتشر شد ، افزود:سقف تعیین قیمت نفت روسیه از سوی گروه هفت موجب شده تا مسکو ، صادرات را از کشورهایی که به تحریم‌ها ملحق شده‌اند به کشورهایی که تحریمی اعمال نکرده‌اند، تغییر دهد و این مساله تاثیر منفی قابل‌توجهی بر صادرات روسیه نداشته است.

کشورهای گروه هفت ، اتحادیه اروپا و استرالیا از پنجم دسامبر سال گذشته سقف قیمت ۶۰ دلاری نفت روسیه را که از طریق دریا برای کشتی‌ها و سرزمین‌های زیرمجموعه خود عرضه می‌شود، وضع کردند.

علاوه بر این، از ۵ فوریه ۲۰۲۳، قیمت های نهایی فرآورده های نفتی اعمال می شود که پارامترهای آن متعاقبا تعیین می شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در ۲۷ دسامبر،فرمانی مبنی بر اقدامات تلافی جویانه امضا کرد که بر اساس آن، عرضه نفت روسیه برای خریدارانی که از فوریه به این محدودیت پیوستند، ممنوع شد.

در عین حال رئیس دولت طی بند جداگانه ای حق اتخاذ تصمیمات ویژه در زمینه عرضه نفت و فرآورده های نفتی را برای خود محفوظ دانست که اجرای آن در این فرمان ممنوع است.

وزارت انرژی فدراسیون روسیه موظف شد بر اجرای این ممنوعیت نظارت کند. این سند از اول فوریه ۲۰۲۳ لازم الاجرا می شود و تا اول ژوئیه ۲۰۲۳ معتبر است.

https://irna.ir/xjLD4Z

**زیان ۲.۱ میلیارد دلاری ایتالیا از واکسن های تاریخ مصرف گذشته و بدون استفاده کرونا

ایتالیا حدود ۲ میلیارد یورو (۲.۱ میلیارد دلار) برای میلیون‌ها دوز واکسن کرونا تولیدی هزینه کرده که تاریخ مصرف آن منقضی و یا بدون استفاده مانده است.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

روزنامه ایتالیایی (La Stampa daily) در گزارشی تخمین زد که ۲۸ میلیون دوز واکسن مازاد در اواخر سال گذشته منقضی شد، این در حالی است که ۳۴ میلیون دوز از واکسن برای مقابله با سویه اومیکرون نیز امسال بلااستفاده می ماند.

براساس این گزارش، ۶۰ میلیون دوز واکسن کرونا دیگر نیز به آفریقا اهدا شد، اما به دلیل مشکلات لجستیکی هرگز به کسانی که نیازمند بودند، نرسید.

اورازیو شیلاچی وزیر بهداشت دولت ایتالیا در دسامبر سال گذشته از تولید بیش از حد واکسن کرونا انتقاد و پیشنهاد کرد که قراردادهای تحویل با شرکت های داروسازی باید به گونه ای تنظیم شود که از هدر رفتن بودجه عمومی جلوگیری شود.

واکسن های کرونا در حالی بلا استفاده در ایتالیا منقضی می شوند که سازمان ملل از زمان آغاز عرضه واکسن در سال ۲۰۲۱، نگرانی هایی را در مورد هدر رفتن واکسن ها مطرح کرده بود.

سازمان جهانی بهداشت بارها از نابرابری در توزیع واکسن کووید-۱۹ بین کشورهای کم درآمد و با درآمد بالا اعتراض کرده است.

https://irna.ir/xjLD4M

**خیز عربستان برای افزایش تولید نفت و گاز

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان دوشنبه شب گفت که کشورش به دنبال صادرات هیدروژن و افزایش تولید نفت و گاز است.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

بن سلمان این سخنان در مراسم افتتاح نمایشگاه "اکتفاء ۲۰۲۳ " در کشورش بیان کرده است.

وی گفت: عربستان برای افزایش تولید گاز در حدود ۶۰ درصد تلاش می کند و برای انتقال آن خطوط لوله به طول چهار هزار کیلومتر خواهد کشید.

وزیر انرژی عربستان ادامه داد که ریاض یک "آزمایشگاه انرژی" را با سرمایه گذاری حدود یک میلیارد دلار راه اندازی کرده است.

وی در پایان گفت که عربستان به دنبال تأمین تولید هیدروژن سبز و آبی و صادرات آن به جهان در قالب منابع انرژی پاک است.

https://irna.ir/xjLD4K

**حمله پهپادی آمریکا به استان مارب یمن

منابع خبری از حمله پهپادی آمریکا به استان نفت خیز «مارب» در شمال شرقی یمن خبر دادند.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

خبرگزاری اسپوتنیک امروز سه شنبه به نقل از یک منبع محلی در استان مارب یمن اعلام کرد که یک فروند پهپاد ارتش آمریکا به یک خودرو هنگام توقف در پمپ بنزینی در منطقه الصمده در بخش دشت عبیده واقع در شرق شهر مارب مرکز استان مارب حمله کرد.

به گفته این منبع، در این حمله «حسان الخضرمی» از سرکردگان ارشد شبکه تروریستی «القاعده« و برادرش کشته شدند.

این منبع افزود: این دومین حمله در طول دو ماه اخیر بود. در حمله مشابه سی ام ماه نوامبر گذشته به خانه ای در منطقه «حدباء آل عوشان» در بخش الوادی در شرق شهر مارب که الحضرمی در آن سکونت داشت، او از حمله جان سالم بدر برده بود.

https://irna.ir/xjLD5L

**پژوهشگر صهیونیست: اسرائیل از درون درحال فروپاشی است

یک پژوهشگر صهیونیست با انتقاد از اقدامات کابینه راست و افراطی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم بویژه اصلاحات قضایی گفت که این اقدامات به معنای فروپاشی از درون و پایان رژیم صهیونیستی است.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

پروفسور «دانیال کانمان» پژوهشگر صهیونیست که برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۰۲ است، در گفت وگو با شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی تاکید کرد که اکنون بیش از زمان جنگ اکتبر ۱۹۷۳ نگران این رژیم است.

وی با اشاره به برنامه کابینه تندروی نتانیاهو برای ایجاد اصلاحات قضایی که منجر به اعتراضات گسترده در سرزمین های اشغالی شده است، افزود: بیشترین چیزی که مرا نگران می کند، «کودتای قضایی» است.

این پژوهشگر ۸۸ ساله اضافه کرد: "به نظر من این پایان دنیا است. این پایان اسرائیلی است که من می شناختم."

کانمان ادامه داد: "در مقایسه ای درخصوصی میزان نگرانی ام درباره اسراییل متوجه شدم که نگرانی من اکنون بیش از زمان جنگ اکتبر ۱۹۷۳ است، آن زمان به این اندازه نگران نبودم در حالیکه اکنون نگران ماهیت اسرائیل هستم."

این پروفسور صهیونیست گفت: "نمی دانم چه اتفاقی در اسرائیل افتاده است، این مکانی نیست که من در آن بزرگ شدم و نوه هایم تمایل به زندگی در آن داشته باشند. وقتی قوه مجریه در سیستم قضایی نفوذ کند، حاکمیت هر حزبی را تداوم می بخشد و بی شک این وضعیت به معنای پایان «دموکراسی» (ادعایی صهیونیستها) است.

وی گفت: " از نظر من، این ها اصلاحات قضایی نیست بلکه نابودی «دموکراسی» (ادعایی صهیونیستها) است."

هزاران نفر از صهیونیستها در سرزمین‌های اشغالی چند هفته است که شنبه شب ها در تل آویو و تعداد دیگری از شهرهای سرزمین‌های اشغالی علیه آنچه آن را «کودتای سیاسی» می خوانند و در اعتراض به تصمیمات و سیاست های کابینه افراطی و تندروی بنیامین نتانیاهو اعتراض می کنند.

رسانه‌های صهیونیست شمار تظاهرات کنندگان را ده‌ها هزار نفر برآورد کرده‌اند.

شنبه‌های سرزمین‌های اشغالی به روزهای سیاه نتانیاهو تبدیل شده است.

«یاریو لیوین » وزیر دادگستری کابینه نتانیاهو مدافع پروژه جنجال برانگیز اصلاح نظام قضایی است و تمرکز خود را بر تهیه طرح قوانین لازم برای انجام اصلاحات در سیستم قضایی رژیم اسرائیل معطوف کرده تا آن را در پایان ژانویه به کمیسیون قانونگذاری و برای تغییر قانون پایه این رژیم در کنست (پارلمان) بفرستد. این اصلاحات در صورت تصویب، ریشه دار ترین تغییرات در سیستم حکمرانی رژیم اسرائیل خواهد بود.

تغییراتی که لیوین آن را مشخص کرده است، بشدت از قدرت دیوان عالی رژیم اسرائیل خواهد کاست و به کابینه اجازه خواهد داد که کمیسیون انتخاب قضات را در دست گیرد و همچنین به صورت گسترده از قدرت مشاوران حقوقی کابینه نیز کم خواهد کرد.

https://irna.ir/xjLCP7

**برنامه اپوزیسیون ترکیه برای بعد از انتخابات این کشور اعلام شد

۶ حزب مخالف دولت و حزب حاکم ترکیه اعلام کردند که پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، تغییرات گسترده‌ای را درباره اداره این کشور و اجرای برخی سیاست‌های داخلی و خارجی اعمال خواهند کرد.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

پیش از این، تاریخ رسمی و قانونی انتخابات ترکیه برای تاریخ ۱۸ ماه ژوئن ۲۰۲۳ (۲۸ خردادماه ۱۴۰۲) برنامه‌ریزی شده بود ولی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری این کشور با جدی‌تر شدن انتقادها به قانونی نبودن حضور او در این رقابت و با تغییر تاریخ انتخابات، زمان آن را به ۱۴ ماه مِی (۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) جلو کشید.

با وجود این شبهه در خصوص انتخابات، احزاب مخالف اردوغان خود را برای هر سناریویی آماده کرده‌اند و روز گذشته تفاهم نامه مشترک خود را تحت عنوان سند «سیاست‌های مشترک» منتشر و عزم خود را برای پایان دادن به دو دهه قدرت نمایی حزب حاکم عدالت و توسعه و اردوغان اعلام کردند.

رهبران ۶ حزب مخالف اردوغان شامل «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوری خواه خلق، «مرال آکشنر» رهبر حزب نیک (خوب)، «تمل کاراملا اوغلو» رهبر حزب سعادت، «گلتکین اویسال» رهبر حزب دموکرات، «علی باباجان» رهبر حزب جهش و دموکراسی(دوا) و «احمد داوود اوغلو» رهبر حزب آینده برای پیگیری اقدامات مشترک خود طی یکسال گذشته، ۱۱ بار جلسه مشترک تشکیل داده‌اند.

رهبران این احزاب در سند «سیاست‌های مشترک» خود اعلام کردند که به صورت مشترک هم‌پیمان شده‌اند که پس از پیروزی در برابر اردوغان رقیب سرسخت خود، نظام پارلمانی در این کشور را در انتخابات بهار سال آینده، دوباره احیا کنند.

رهبران این احزاب همچنین اعلام کردند که در صورت پیروزی در انتخابات، با اصلاح مجدد قانون اساسی، بسیاری از اختیاراتی را که پس از تغییرات ۱۸ ماده قانون اساسی در همه پرسی سال ۲۰۱۷ در اختیار اردوغان و رئیس جمهوری این کشور قرار گرفته و به وی قدرت بیشتری بخشیده است، کاهش دهند.

رهبران این احزاب قرار است در نشست ۱۳ فوریه ۲۰۲۳ (۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۱) نامزد نهایی خود را برای رقابت با اردوغان، نامزد معرفی شده از سوی حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی به صورت رسمی معرفی و اعلام کنند.

اپوزیسیون ترکیه در برنامه انتخاباتی، اصلاح ساختار نظام سیاسی را اولویت خود ذکر و اعلام کردند که افزایش دوره ریاست جمهوری از پنج به هفت سال، برپایی دوباره نظام پارلمانی و نیز پاسخگو کردن دولت از طریق انتخاب یک نخست‌وزیر قدرتمند را به صورت جدی محقق خواهند کرد.

طبق قوانین ترکیه، برای تغییر قانون اساسی باید دو سوم یعنی ۴۰۰ نماینده از جمع ۶۰۰ نماینده مجلس به پیشنهاد اصلاحیه قانون اساسی رای مثبت دهند و بر همین اساس، انتخابات پارلمانی ترکیه نیز که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود، از اهمیت بالایی برخوردار است.

احزاب اپوزیسیون ترکیه، ایجاد روابط نزدیک و بدون تنش با غرب، پیگیری عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، مبارزه با فساد، اصلاح نظام مدیریت شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی دولتی تی.آر.تی و خبرگزاری دولتی و رسمی آناتولی و نیز فراهم کردن آنچه آن را فعالیت بدون جانبدارانه دانستند، از جمله برنامه‌های خود اعلام کردند.

به نوشته تارنمای روزنامه «سورچو» متعلق به جریان مخالف دولت ترکیه، احزاب ۶ گانه همچنین در برنامه «سیاست‌های مشترک» خود اعلام کردند که در صورت پیروی در انتخابات، با اصلاح نوع رابطه با آمریکا، اعتماد متقابل را به روابط دو کشور بازخواهند گرداند.

به نوشته این رسانه، موضع احزاب مخالف در این سند در خصوص جنگ روسیه و اوکراین به صورت شفاف اعلام نشده ولی این احزاب اعلام کردند که روابط ترکیه با روسیه را با توجه به ضرورت حفظ روابط همسان و مذاکرات متوازن و سازنده ادامه خواهند داد.

احزاب مخالف همچنین در این سند اعلام کردند که با قانون اساسی، محدودیت های ایجاد شده در زمینه آزادی های مدنی از جمله آزادی تجمع و تظاهرات را برچیده و بستر آزادی فکر، عقیده و بیان را تقویت خواهند کرد.

زمان برگزاری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس ملی ترکیه ابتدا برای تاریخ ۱۸ ماه ژوئن(۲۸ خردادماه ۱۴۰۲) برنامه‌ریزی شده بود ولی اردوغان با تغییر تاریخ انتخابات، زمان آن را ۱۴ ماه مِی ( ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) اعلام کرد.

انتخابات پیش رو، دومین دور انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پس از تغییر نظام سیاسی این کشور از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

https://irna.ir/xjLD6P

**ادامه تکاپوی آسیایی ناتو؛ اتحادیه نظامی غرب بدنبال افزایش همکاری با ژاپن

ینس استولنبرگ دبیرکل ناتو روز سه شنبه در ادامه سفر خود به شرق آسیا و پس از پایان سفرش به کره جنوبی، صبح امروز (سه شنبه) و در بدو ورود به توکیو، بر ضرورت توسعه همکاری ناتو با ژاپن تاکید کرد.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

استولنبرگ پس از اتمام سفر دو روزه خود به کره جنوبی به ژاپن سفر کرد. دبیرکل ناتو قرار است در جریان سفر خود به ژاپن با فومیو کیشیدا نخست وزیر این کشور دیدار کند.

استولتنبرگ در سخنرانی کوتاهی در ژاپن گفت:" جنگ در اوکراین برای همه ما اهمیت دارد و بنابراین ما نیز از حمایتی که ژاپن با استفاده از هواپیماها و پتانسیل حمل و نقل خود انجام می دهد، بسیار سپاسگزاریم."

به باور کارشناسان، دبیرکل ناتو در سفری که به سئول کرده و نخستین گام از سفرش به دو کشور کره جنوبی و ژاپن به شمار می آید بدنبال تقویت و تحکیم روابط با متحدان آمریکایی در جنگ اوکراین و افزایش رقابت با چین بود.

بنظر می رسد سفر دبیرکل ناتو به کره جنوبی و ژاپن مقدمه ای برای ایجاد ایجاد نسخه آسیایی ناتو و تقابل و جنگ در منطقه آسیا-پاسیفیک باشد.

دبیرکل ناتو در سخنرانی خود در بنیاد "چی" در مطالعات پیشرفته در سئول از کره جنوبی برای کمک هایش به اوکراین قدردانی کرد اما درعین حال این کشور را به حمایت بیشتر نظامی ترغیب کرد و افزود اکنون نیاز فوری به مهمات جنگی برای اوکراین وجود دارد.

وی گفت: «من کره جنوبی را به ادامه و آغازِ کار بر روی مسائل ویژه حمایت نظامی ترغیب می کنم. در نهایت تصمیم با خود شماست اما باید بگویم بسیاری از متحدان ناتو که پیش از این هرگز سیاست صادرات سلاح به کشورهایی که در جنگ هستند را نداشتند با حمله روسیه به اوکراین این سیاست را تغییر دادند.

در دیدار استولنبرگ با مقام های رسمی کره جنوبی، وی خاطرنشان کرد رویدادها در اروپا و آمریکا به سایر مناطق به هم می پیوندند و متحدان خواستار کمک برای مدیریت تهدیدهای جهانی با افزایش شراکت در آسیا هستند.

کره جنوبی قراردادهای مهمی را از آغاز جنگ اوکراین برای فراهم کردن صدها تانک، هواپیما و سایر سلاح ها به لهستان که از اعضای ناتو است امضا کرده است. باوجود این یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی پیش تر اعلام کرده بود که قوانین کشورش که برخلاف تامین سلاح برای کشورهای درگیر جنگ است فراهم کردن سلاح برای اوکراین را دشوار کرده است.

در پاسخ به سخنان رئیس جمهوری کره جنوبی، دبیرکل ناتو گفت کشورهایی مانند آلمان، سوئد و نروژ سیاست هایی مشابه کره جنوبی داشتند اما آنها را تغییر دادند. وی همچنین تاکید کرد پیروز نشدن روسیه در این جنگ حائز اهمیتی فوق العاده است و این موضوع نه تنها برای اوکراین مهم است بلکه از فرستادن پیام اشتباه به حکومت های اقتدارگرا از جمله چین اجتناب می کند که با اعمال زور می توان آنچه خواست را بدست آورد.

دبیرکل ناتو با اشاره به افزایش ظرفیت های نظامی پکن و عملکردش در منطقه گفت باوجود این که چین رقیب و مخالف ناتو نیست اما به شکلی بیشتر و ویژه تر در دستورکار ناتو قرار گرفته است. وی همچنین افزود ما باید درباره مسائلی از جمله کنترل سلاح، تغییرات اقلیمی و سایر موضوعات با چین وارد گفتگو شویم.

ناتو و تلاش برای بحران سازی علیه چین

تلاش ناتو برای افزایش همکاری با آسیا در حالی رو به افزایش گذاشته است که پیش تر ژنرال ۴ ستاره نیروی هوایی آمریکا در یادداشتی به فرماندهان نیروی هوایی و افسران تحت فرمان خود نسبت به وقوع جنگ میان واشگتن و پکن در ۲۰۲۵ هشدار داد و از آن‌ها خواست که خود را برای آن آماده‌ کنند.

مایک مینیهان (Mike Minihan) رییس فرماندهی تحرک هوایی ارتش آمریکا در یادداشتی به افسران تحت فرمانش نوشت پیش‌ بینی می‌کند که آمریکا و چین تا ۲ سال آینده وارد جنگ خواهند شد و آن‌ها باید خودشان را «برای خالی کردن یک خشاب با شلیک به سر آماده کنند».

در یادداشت این ژنرال آمریکایی که به دست شبکه خبری ان‌بی‌سی رسیده، آمده است: امیدوارم در اشتباه باشم. اما باور دارم که در سال ۲۰۲۵، در جنگ خواهیم بود.

مینیهان توضیح می‌دهد: تایوان و آمریکا در ۲۰۲۴ سرگرم انتخابات ریاست جمهوری خواهند بود و این امر این فرصت را به چین می‌دهند تا علیه تایوان اقدام کند.

در همین رابطه،‌ پاتریک رایدر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای گفت: راهبرد دفاع ملی به وضوح نشان می‌دهد که چین چالش پیش روی وزارت دفاع است و ما با همکاری در کنار متحدانمان برای حفظ صلح در آب‌های منطقه هند و اقیانوس آرام (Indo-Pacific) متمرکز هستیم.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا نیز در اوایل ماه جاری درباره احتمال حمله قریب‌الوقوع چین به تایوان گفت بود: آنچه اخیرا شاهد هستیم، رفتار بسیار تحریک‌آمیز از سوی نیروهای چین و تلاش آن‌ها برای ایجاد یک هنجار جدید است. اما من تردیدم دارم که این به معنای حمله‌ای قریب‌الوقوع باشد.

بر اساس این گزارش، بخش تحرک هوایی نیرو هوایی ارتش آمریکا، ۵۰ هزار پرسنل و نزدیک به ۵۰۰ هواپیما در اختیار دارد که وظیفه حمل‌ونقل و سوخت‌رسانی را برعهده دارند. مأموریت آن‌ها، برقراری و ارائه تحرک هوایی در سطح جهان است. این فرماندهی همچنین نقش مهمی در ارائه حمایت‌های بشردوستانه ایفا می‌کند.

در آگوست ۲۰۲۲، پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، چین مذاکرات با ایالات متحده را در تعدادی از زمینه ها به حالت تعلیق درآورد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پس از سفر مناقشه برانگیز پلوسی به تایوان، در دیدار با رئیس جمهور چین گفته بود آمریکا به دنبال جنگ سرد و یا تشکیل ائتلافی در برابر چین نیست و از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند و هیچ نیتی برای درگیری با چین ندارد.

با این حال واشنگتن با ارسال تسلیحات به این جزیره واکنش چینی‌ها را برانگیخته است.

اکنون کوین مک کارتی رییس جدید مجلس نمایندگان آمریکا نیز قصد دارد در بهار امسال به تایوان سفر کند که قطعا تنش‌ها را در این منطقه بین دو قدرت جهانی بیش از پیش خواهد کرد.

کارشناسان هشدار می‌دهند که روابط پکن و واشنگتن همچنان پرتنش خواهد بود و رقابت در سال جاری میلادی ۲۰۲۳ تشدید خواهد شد.

https://irna.ir/xjLD8g

**پکن: ناتو پا از گلیم خود فراتر گذاشته است
سخنگوی وزارت امورخارجه چین در واکنش به سخنان دبیرکل ناتو درباره چین در سفر به کره جنوبی گفت چین نه تنها چالشی برای کشورهای جهان نیست بلکه شریک خوبی است.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت ناتو با ادعاهایی به عنوان متحد منطقه ای دفاعی فراتر از مناطق سنتی خود برای دفاع ظاهر می شود و به قلمروهای جدیدی پیشروی می کند. این درحالی است که روابط امنیتی و نظامی خو را با کشورهای آسیا- اقیانوسیه تقویت کرده است.

کشورهای منطقه باید در برابر چنین پیشروی هایی هشیار باشند. ناتو باید ذهنیت جنگ سرد و تقابل را رها کند و به کارهایی بپردازد که امنیت و ثبات را به اروپا و با نگاهی کلی تر به جهان اشاعه دهد.

وی در ادامه سخنانش ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه به تعهدات خود در مسیر همکاری در آسیا-اقیانوسیه پایبند بمانند و در دفاع و بهبود صلح جهانی، ثبات، پیشرفت و رفاه قدم بردارند.

ین استولنبرگ دبیرکل ناتو از ۲۹ ژانویه تا اول فوریه ۲۰۲۳میلادی(۹ تا ۱۲ دی) به کره جنوبی و ژاپن سفر می کند. او در نخستین گام از سفرش به دو کشور کره جنوبی و ژاپن در سئول بدنبال تقویت و تحکیم روابط با متحدان آمریکا در جنگ اوکراین و افزایش رقابت با چین است.

https://irna.ir/xjLD9q

**هشدار اندیشکده آمریکایی درمورد عواقب تاخیر در تجهیز ارتش اوکراین؛ به نفع روسیه است

جدیدترین ارزیابی یک اندیشکده آمریکایی نشان می دهد که اکراه و تاخیر اروپا و آمریکا در تجهیز ارتش اوکراین به جنگ افزارهای غربی موجب شده تا نیروهای روس ابتکار عمل را در این جنگ به دست گیرند.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

بر اساس ارزیابی جدید موسسه آمریکایی "مطالعه جنگ"، تاخیر کشورهای غربی در ارسال کمک های نظامی کلیدی مانند تانک، فرصت را در اختیار روسیه قرار داده تا "ابتکار عمل" را در جنگ اوکراین به دست آورده و کی یف در ماه های اخیر نتواند ضد حمله جدیدی را برای پس گرفتن مناطق اشغال شده انجام دهد.

بنابراعلام این اندیشکده، توانایی اوکراین در انجام هرگونه ضد حمله به دلیل "اکراه غربی‌ها در تأمین جنگ افزارهای پیشرفته غربی، به ویژه تانک، سامانه‌های آفندی دوربرد، و پدافند هوایی" محدود شده است. اگرچه چالش‌های داخلی نیز سد راه پیشروی ارتش اوکراین شده، اما "همیشه سلاح و تدارکات محور اصلی برنامه ‌ریزی و اجرای عملیات ها هستند. "

در ادامه این گزارش آمده که کی یف که پیش از آغاز جنگ فاقد صنایع دفاعی موثر بود، برای تجهیز ارتش خود، عقب راندن نیروهای روس و انجام حملات متقابل، به شدت به متحدان غربی وابسته است.

موسسه مطالعه جنگ نوشت که کمک های غرب در ماه های ابتدایی درگیری محدود به تامین ادوات و مهمات شرقی اوکراین بود، اما در اوایل تابستان، ارسال این منابع از سوی کشورهای دوست این کشور رو به کاهش گذاشت. به گفته این اندیشکده، به دلیل آنکه کشورهای غربی قادر به تولید تسلیحات زمان شوروی سابق نیستند، کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس باید در آن زمان به تامین تسلیحات غربی روی می آوردند.

این اندیشکده افزود: با وجود اینکه کی یف تا ماه ژوئیه توپ و موشک اندازهای آمریکا را دریافت می کرد، با این حال پیشروی اوکراین در استان خرسون بسیار کندتر از منطقه خارکیف بود، زیرا آنها نگران اتمام سلاح های خود در جریان این ضد حمله بودند.

به باور این اندیشکده، اگر کشورهای غربی حامی اوکراین در تابستان ۲۰۲۲ تجهیز این کشور به سامانه های ساخت غرب را آغاز می کردند، اوکراین پس از بازپس گیری مناطقی در خارکیف و خرسون و ادامه حملات متقابل خود مجهزتر بود و می توانست جلوی تجدید قوای روس ها را گرفته و مانع از به دست گرفتن ابتکار عمل از سوی آنها شود.

این ارزیابی درحالی منتشر می شود که در هفته های اخیر کشورهای غربی و به خصوص آلمان و آمریکا در زمینه ارسال تانک و جنگنده به اوکراین دچار اختلاف نظر شدند.

به گفته منابع آگاه، در حالی که کی یف خود را برای عملیات جدید برای بازپس گیری بخش هایی از خاک خود در بهار آینده آماده می کند، تلاش ها در داخل وزارت دفاع آمریکا برای ارسال جت های جنگنده شتاب بیشتری گرفته است.

این گزارش می افزاید: کی یف اکنون با توجه به تایید سریع ارسال تانک ها و سامانه های دفاع هوایی پاتریوت که تا چندی پیش صادرات آنها به اوکراین ممنوع بود، نسبت به ارسال جت های آمریکایی خوشبین شده است.

با این حال، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دیشب (۱۰ بهمن) با ارسال جنگنده اف ۱۶ به اوکراین مخالفت و اعلام کرد که این جنگنده را به کی یف ارسال نمی کند.

در همین حال، ماتیوش موراویسکی نخست وزیر لهستان دیروز گفت که کشورش می تواند جت های جنگنده اف - ۱۶ خود را با هماهنگی با ناتو، در اختیار ارتش اوکراین قرار دهد.

https://irna.ir/xjLD9P

**فرار سرمایه و کاهش ارزش سهام؛ اولین پس لرزه کابینه نتانیاهو

۳۷۰ اقتصاددان صهیونیست در بیانیه ای نسبت به کاهش سهام بانک های بزرگ رژیم صهیونیستی در بورس و پیامدهای اقتصادی اقدامات کابینه افراطی و تندروی «بنیامین نتانیاهو» از جمله فرار سرمایه ها هشدار دادند.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

سهام بانک های بزرگ صهیونیستی در بورس روز یکشنبه به میزان ۴.۳درصد کاهش یافت، این امر به دلیل نگرانی هایی است که در پی تغییرات مورد نظر کابینه نتانیاهو به وجود آمده و صهیونیست ها از این ترس دارند که سرمایه گذاران، سرزمین های اشغالی را ترک کنند و رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی پایین بیاید.

اقتصاددانان صهیونیست در بیانیه خود نسبت به کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی و سرمایه گذاری خارجی، متوقف شدن فعالیت شرکت های تکنولوژی بزرگ و خروج آنها از سرزمین های اشغالی، فرار مغزها، آسیب به رشد و توسعه اقتصادی و همچنین آسیب به معیشت صهیونیست ها هشدار دادند.

نتانیاهو اخیرا با ۳۰ نفر از تاجران ‌و بازرگانان از جمله مدیران سه بانک بزرگ صهیونیستی دیدار کرد و مزایای اصلاحات فراگیر کابینه خود را با آن ها در میان گذاشت. وی مدعی شد که این اصلاحات منجر به افزایش یک تا ۱.۵ درصدی تولیدات داخلی رژیم صهیونیستی می شود.

در همین حال، «دوف کوتلر» مدیرعامل بانک صهیونیستی «هبوعلیم» اعلام کرد که در روزهای اخیر برخی از عاملان بخش های خصوصی، از حساب های پس انداز خود برداشت هایی داشته اند.

«اوری لیوین» مدیرعامل بانک صهیونیستی «دیسکونت» نیز تاکید کرد که اخیرا ارزش شِکل( هر سه و نیم ِشکل، یک دلار است) در مقابل دلار روند کاهشی داشته و از درآمدهای نهادهای رسمی نیز کاسته شده است.

مدیرعامل بانک «دیسکونت» به نتانیاهو گفت که نباید نگرانی اقتصاددان ها را نسبت به اصلاحات نادیده گرفت و باید هوشیارانه در این زمینه گام برداشت.

وی خطاب به نخست وزیر رژیم صهیونیستی افزود: «ممکن است ما اشتباه کرده باشیم و حق با تو باشد، اما اگر تو اشتباه کنی، بهای اشتباهت ضربه کشنده ای به دموکراسی (مورد ادعای صهیونیستها) و اقتصاد خواهد زد.»

بر اساس این گزارش، هزاران نفر از صهیونیستها در سرزمین‌های اشغالی چند هفته است که شنبه شب ها در تل آویو و تعداد دیگری از شهرهای سرزمین‌های اشغالی علیه آنچه آن را «کودتای سیاسی» می خوانند و در اعتراض به تصمیمات و سیاست های کابینه افراطی و تندروی بنیامین نتانیاهو اعتراض می کنند.

https://irna.ir/xjLD7K

**تداوم فضاسازی‌ کی‌یف علیه ایران و روسیه/ نگرانی از ناتوانی پدافند هوایی اوکراین

یک مقام دفاعی اوکراین در راستای تداوم جوسازی‌های اخیر در مورد روابط نظامی ایران و روسیه مدعی شد که روسیه به دنبال واردات پهپاد و موشک بالستیک از ایران است.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

روزنامه پراودای اوکراین نوشت که سرهنگ یوری ایهنات (Yuriy Ihnat) سخنگوی نیروی هوایی اوکراین شب گذشته و در جریان یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که روسیه به دنبال دریافت موشک های بالستیک ایران است و پدافند هوایی اوکراین در برابر این جنگ‌افزار کارایی ندارد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت دریافت سامانه های پدافند هوایی پاتریوت و اس ای ام پی – تی (SAMP/T)، خبر داد که ایتالیا و فرانسه آمادگی خود را برای انتقال این سامانه ها به اوکراین اعلام کرده اند.

به ادعای این نظامی اوکراینی، موشک های ساخت ایران تهدید هوایی اصلی علیه این کشور به شمار می روند. وی مدعی شد که روسیه قصد خود برای دریافت پهپادهای انتحاری و موشک های فاتح و ذوالفقار از ایران را کنار نگذاشته است.

در همین حال، ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو نیز دیشب در سفر به کره جنوبی مدعی شه بود که روسیه "جنگ افزار بیشتری از کشورهایی مانند ایران و کره شمالی تهیه می‌کند."

این در حالی است که "کایرلو بودانوف"، رئیس اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین، چندی پیش تصریح کرده بود که ایران هیچ موشکی در اختیار روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین قرار نداده است.

وی ادعا کرد که روسیه در تلاش است تا از ایران مهمات بخرد و می خواهد که ایرانی‌ها به آنها موشک های بالستیک بفروشند؛ "با این حال، ایران هرگز حتی یک موشک تحویل نداده است."

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران اخیرا گفت: ما مقدار محدودی پهپاد ماهها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده‌ایم و با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم چنانچه هرگونه مستندی در اختیار دارند که روسیه از پهپاد ایرانی در اوکراین استفاده کرده، آن را در اختیار ما قرار بدهد.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد نیز تاکید کرده است: ایران بی طرفی فعال خود را در جنگ اوکراین حفظ کرده و هرگز سلاحی به طرفین این جنگ برای استفاده در آن نداده است.

https://irna.ir/xjLDcr

**کارشکنی وزارت دادگستری آمریکا در مقابل ارائه اطلاعات اسناد محرمانه بایدن به کنگره

روزنامه واشنگتن تایمز نوشت: وزارت دادگستری آمریکا به بهانه به خطر افتادن تحقیقات کنونی فدرال درخصوص کشف اسناد محرمانه از منزل و دفتر کار سابق جو بایدن، در مقابل درخواست کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا برای ارائه اطلاعات این اسناد کارشکنی می‌کند.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

در گزارش این روزنامه آمریکایی آمده است: کارلوس اوریاته (Carlos Uriate) دستیار دادستان آمریکا در نامه ای به جیم جوردن رئیس جمهوریخواه کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده است اطلاعاتی که قانونگذاران آمریکایی درخواست کرده اند می تواند مانع از روند تحقیقات بازرس ویژه در این خصوص شود.

براساس این گزارش، در نسخه ای از این نامه که در اختیار این روزنامه قرار گرفته خطاب به رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا آمده است: درخواست شما برای ارائه اطلاعات غیرعمومی نقش محوری در تحقیقات کنونی بازرس ویژه دارد. سیاست وزارت دادگستری همواره حفظ محرمانگی اطلاعات مربوط به مسائل این چنینی بوده است. افشای اطلاعات مربوط به تحقیقات در حال انجام به کنگره، آن را به خطر می اندازد و نشان می دهد که کنگره ممکن است فشار سیاسی نامناسبی را وارد کرده یا تلاش کند در تصمیم گیری های وزارت دادگستری درخصوص برخی مسائل خاص اعمال نفوذ کند.

دستیار دادستان آمریکا هم چنین نوشت: افشای این اطلاعات می تواند الزامات قانونی یا دستورات دادگاه را نقض کند، نقشه راه تحقیقات ما را افشا کند و در توانایی وزارت دادگستری در مدیریت جمع‌آوری حقایق، مصاحبه با شاهدان و پیگرد کیفری در صورت لزوم تداخل داشته باشد.

مریک گارلند دادستان آمریکا، ماه جاری میلادی رابرت هور را به عنوان بازرس ویژه تحقیقات مربوط به کشف اسناد محرمانه در منزل و دفتر کار سابق بایدن در دوران معاونتش منصوب کرد.

راسل دای (Russell Dye) سخنگوی کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا فقدان تمایل در وزارت دادگستری برای ارائه اطلاعات به این کمیته را که بیشتر اعضای آن از جمهوریخواهان هستند، مورد انتقاد شدید قرار داده و گفت: اعضای کمیته ما به حق، نگران استانداردهای دوگانه وزارت دادگستری هستند. برخی از اسناد محرمانه بایدن در اندیشکده ای کشف شده که از چین کمک مالی دریافت کرده است. این نگران کننده است که وزارت دادگستری بیش از این که همکاری کند، گرفتار سیاست بازی شده است.

نامه اوریاته در واکنش به درخواست روز دوشنبه جیم جوردن برای ارائه همه اسناد و ارتباطات مربوط به تحقیقات وزارت دادگستری در خصوص اسناد محرمانه بوده که شامل نامه نگاری ها با وکیل بایدن و اسناد مربوط به انتصاب بازرس ویژه می شود.

وزارت دادگستری آمریکا چنین استدلال می کند که افشای این اطلاعات بر خلاف مقررات داخلی این وزارتخانه و مقررات بازرسی ویژه در حفظ و حراست از یکپارچگی چنین تحقیقاتی است.

https://irna.ir/xjLDc7

**باکو: شهروندان جمهوری آذربایجان به جز موارد ضروری به ایران سفر نکنند
وزارت خارجه جمهوری آذربایجان امروز ضمن طرح ادعایی درباره وضعیت ایران و با اشاره به حمله اخیر به سفارت این کشور در تهران، به اتباع خود توصیه کرد تا به جر امور ضروری به ایران سفر نکنند.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

در بیانیه مذکور که در تارنمای این وزارتخانه منتشر شده از مسافران آذربایجانی راهی ایران خواسته شده تا احتیاط بیشتری پیشه کرده و اتباعی که در ایران حضور دارند نیز مقررات ایمنی و امنیتی را رعایت کنند.

همچنین سرکنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز برای رسیدگی به امور کنسولی و دیگر درخواست های شهروندان این کشور تعیین شده است.

این بیاینه در حالی منتشر می شود که الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان در گفت وگوی تلفنی اخیر با آیت الله رئیسی رئیس‌جمهوری ایران با تشکر از ابراز همدردی و تسلیت وی به دولت و مردم کشورش تصریح کرده بود: این یک جنایت غیرمنتظره بود ولی همکاری دو کشور در این زمینه باید چنان باشد که کسی به بهانه چنین حوادثی فرصت اخلال در روابط دوستانه دو کشور را پیدا نکند.

ساعت هشت صبح روز جمعه هفتم بهمن ماه راننده یک دستگاه خودرو با توقف مقابل سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و پس از به‌کار گیری سلاح موفق به ورود به داخل ساختمان سفارت شد و یک فرد از جمهوری آذربایجان کشته و ۲ نفر را مجروح کرد.

بررسی ها نشان می دهد که عامل این حادثه انگیزه شخصی از این حمله داشته و بنا بر اعلام مرکز رسانه قوه قضاییه، این متهم فروردین ماه امسال شکایت‌ مفقودی همسرش را که اهل باکو بوده، در ارومیه ثبت کرده است.

https://irna.ir/xjLDf9

**ماموریت سرّی ناتو در شرق آسیا

سفر جاری دبیرکل ناتو به منطقه شرق آسیا به مقصدهای سئول و توکیو که در ظاهر با هدف تقویت همکاری‌های این بلوک نظامی تحت رهبری آمریکا با کره جنوبی ژاپن انجام شده به نظر می رسد اهداف پنهانی را نیز برای محقق کردن برخی اهداف جنگ طلبانه آمریکا در آینده در منطقه شرق آسیا داشته باشد.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

سفر جاری چهار روزه و مفصل ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو به سئول و توکیو از ۲۹ ژانویه(9 بهمن) شروع شده اول فوریه(12 بهمن) خاتمه می یابد. او در نخستین گام از سفرش به دو کشور کره جنوبی و ژاپن در سئول بدنبال تقویت و تحکیم روابط با متحدان اسیایی ناتو و آمریکا در جنگ اوکراین و افزایش رقابت با چین است.

موضوع چین و جنگ اوکراین را باید اصلی ترین محور سفر استولتنبرگ به شرق آسیا و شاه بیت حرفهای او با مقامات سئول و توکیو دانست؛ البته زمانی که صحبت از شرق آسیا می شود، به نظر می رسد "چین" اصلی ترین هدف باشد؛ موضوعی که در واقع بخش اصلی و پنهان ماموریت وی به شرق آسیا را تشکیل می دهد.
دبیرکل ناتو در سخنرانی خود در بنیاد "چی" در مطالعات پیشرفته در سئول از کره جنوبی برای کمک هایش به اوکراین قدردانی کرد اما درعین حال این کشور را به حمایت بیشتر نظامی ترغیب کرد و افزود اکنون نیاز فوری به مهمات جنگی برای اوکراین وجود دارد.

دبیرکل ناتو قبل از آغاز سفر جاری خود به شرق اسیا، در حرفهایی وسوسه کننده برای کره جنوبی و ژاپن و البته خطرناک برای امنیت منطقه و جهان گفته بود: چین، روسیه و کره شمالی(سه کشوری که آمریکا سخت بدنبال تضعیف آنهاست) سلاح های هسته ای دارند اما متحدان ناتو (اشاره تلویحی به کره جنوبی و ژاپن) چنین سلاح هایی ندارند و این یک وضعیت خطرناک برای جهان است".

در دیدار استولنبرگ با مقام های رسمی کره جنوبی، وی در سخنانی که حکایت از نقشه های ناتو برای گسترش نفوذ و مداخله جویی هایش در منطقه شرق آسیا با هدف محدود کردن و مهار چین دارد، خاطرنشان کرد رویدادها در اروپا و آمریکا به سایر مناطق به هم می پیوندند و متحدان خواستار کمک برای مدیریت تهدیدهای جهانی با افزایش شراکت در آسیا هستند.

دبیرکل ناتو با اشاره به افزایش ظرفیت های نظامی پکن و عملکردش در منطقه گفت باوجود این که چین رقیب و مخالف ناتو نیست اما "به شکلی بیشتر و ویژه تر در دستورکار ناتو قرار گرفته است". وی همچنین افزود ما باید درباره مسائلی از جمله کنترل سلاح، تغییرات اقلیمی و سایر موضوعات با چین وارد گفتگو شویم.

سفر جاری دبیرکل ناتو و حرفهای نه چندان عادی او درباره چین در این سفر، وقتی در کنار اظهارات اخیر مایک مینیهان (Mike Minihan) ژنرال چهار ستاره و رییس فرماندهی تحرک هوایی ارتش آمریکا درباره چین قرار می گیرد، معنایی واضح تر و البته خطرناک تر به خود می گیرد.

مایکل مک کال نماینده تگزاس در مجلس نمایندگان آمریکا نیز هشدار ژنرال چهار ستاره مایک مینیهان مبنی بر اینکه آمریکا در سال ۲۰۲۵ بر سر تایوان با چین وارد جنگ خواهد شد را تایید کرد.

شاید حرفهای اخیر و عجیب فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن که گفته بود "شرق آسیا، اوکراین فردا خواهد "، با توجه به حرفهای این ژنرال آمریکایی چندان هم بی ربط و بیراه نباشد.

این مقام نظامی ارشد آمریکا به تازگی در یادداشتی پیش بینی کرده است که آمریکا و چین تا ۲ سال آینده وارد جنگ خواهند شد و آن‌ها باید خودشان را «برای خالی کردن یک خشاب با شلیک به سر آماده کنند».

کارشناسان معتقدند آمریکا بعد از دخالت غیرمستقیم برای به راه انداختن جنگ اوکراین و حالا هم با حمایت مستقیم از اوکراین در برابر روسیه به دنبال تضعیف و مهار حداکثری روسیه به عنوان یکی از اصلی ترین قدرت های رقیب است، بعید نیست بخواهد در آینده و بعد از تجدید قوای خود و متحدان ناتویی اش، سناریویی مشابه جنگ اوکراین و روسیه را این بار در شرق آسیا و با هدف مهار و تضعیف چین به راه بیاندازد. آمریکا به ویژه از سال گذشته تا کنون همواره به دنبال داغ تر کردن و متشنج تر کردن مسئله تایوان و تا حدودی هم کره شمالی بوده و همواره بطور مستقیم و نیز از طریق ابزاری در اختیار به نام "ناتو"، سعی در تحریک کره جنوبی و ژاپن و ترغیب آنها به افزایش بودجه دفاعی، گسترش توانمندی های نظامی و استفاده از آنها به عنوان جبهه ای موثر در جنگی احتمالی آینده علیه چین دارد.

از سوی دیگر استولتنبرگ در مصاحبه با خبرگزاری یونهاپ گفت: ما باید مشارکت میان ناتو و کره جنوبی را تقویت کنیم زیرا امنیت ما بیش از پیش در هم تنیده شده است. آنچه در آسیا و هند-اقیانوسیه رخ می‌دهد برای اروپا و ناتو مهم است.

وی در بخش دیگری از مصاحبه خود گفت: ما باید با تهدیدها و چالش‌های جهانی از جمله تهدیدهایی که از سوی چین ایجاد می‌شود، مقابله کنیم. یکی از راه‌های مقابله با این تهدیدها همکاری نزدیک‌تر با شرکایمان در منطقه است.

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن و یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی در نشست ائتلاف نظامی ناتو که از ۲۸ تا ۳۰ ژوئن (۷ تا ۹ تیر) در مادرید برگزار شد، شرکت کردند. در آن زمان سران ژاپن و کره جنوبی این ادعا را مطرح کردند که کشورهایشان به واسطه تجاوز روسیه تهدید می شوند و به همین دلیل به سمت ناتو روی گردان شده اند.

از آنجا که ژاپن درگیر مناقشات ارضی با روسیه است و مرز دریایی با این کشور دارد و حمایت تاریخی کرملین از کره شمالی نیز یک نگرانی امنیتی برای سئول محسوب می شود، این دو کشور از نگرانی های امنیتی خود دست آویزی برای پیوستن به ناتو بدست آوردند.

اما دلیل اصلی احتمالا موضوع دیگری بود. کره جنوبی و ژاپن به دلیل هم جواری با چین و اختلافاتی که با این ابرقدرت شرق دارند، همواره و بنا بر تحریک ها و ترغیب هایی که از سوی آمریکا ناتو صورت می گیرد، در تلاش هستند تا از راه های گوناگون، راهی برای کاهش قدرت و مهار نفوذ اژدهای زرد بیابند و نشست سران ناتو در مادرید، فرصت خوبی برای تقویت تحرکات چین ستیزانه این دوکشور آسیایی و متحدان ناتویی آنها از جمله واشنگتن بود.

طبق توافق های انجام شده میان سئول و ناتو در تابستان ۲۰۲۲، دو طرف جدای از همکاری در زمینه‌های نظامی و امنیتی، «شراکت و همکاری استراتژیک جدیدی» خواهند داشت تا با چالش‌های چندجانبه و تهدیدات امنیتی مواجهه شوند.

کره‌جنوبی و ناتو برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ وارد همکاری استراتژیک شدند و بعد از آن از طریق توافق‌های جداگانه این شراکت را در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ توسعه دادند. کره جنوبی حدود دو ماه قبل نیز دفتر نمایندگی خود در ناتو را رسما افتتاح و راه اندازی کرد.

سایت تحلیلی گلوبال تایمز چین در گزارشی، با اشاره به سیاست های نظامی دولت ژاپن نوشت: ژاپن به طور فزاینده ای در تلاش برای توجیه افزایش قدرت نظامی خود به بهانه تهدیدهای خارجی است اما با نگاهی به منطقه، این ژاپن است که با پیروی دقیق از استراتژی ایالات متحده، وضعیت منطقه را به لبه خطر نزدیک می کند.

این تحرکات توکیو نیازمند توجه بسیار است، اگر ژاپن همچنان به عنوان مهره ایالات متحده در منطقه آسیا و اقیانوسیه برای ایجاد مشکل عمل می کند، باید مراقب باشد که خود قربانی ایالات متحده یا حتی اوکراین در شرق آسیا نشود.

عبارت «شرق آسیا، اوکراین فردا است» اخیرا به یکی از عبارات و تکیه کلام های مورد علاقه نخست وزیر ژاپن تبدیل شده است و وی در سخنرانی اصلی خود در نوزدهمین گفتگوی لاشانگری‌ در سنگاپور در ماه ژوئن (خرداد) و اواخر همان ماه در نشست سران ناتو این عبارت را تکرار کرد.

پیام کیشیدا واضح است: او خواستار توجه بیشتر به منطقه و به اصطلاح نگرانی‌های امنیتی ژاپن از سوی ایالات متحده و متحدانش در ناتو است که از زمان شروع جنگ بر روی مقابله با روسیه در اروپا تمرکز کرده‌اند. به ویژه سخنان کیشیدا متوجه چین است. او در تلاش است تا سایر کشورهای غربی را متقاعد کند که چین بزرگترین چالش بعدی است که باید به طور مشترک توسط غرب با آن مقابله شود.

چنین ایده ای در سفر اخیر نخست وزیر ژاپن به اروپا و ایالات متحده بیشتر مطرح شد. به گزارش رادیو فرانسه، در نشست ۲+۲ در روز چهارشنبه، توکیو و واشنگتن در مورد نحوه رسیدگی به مشکلات پکن به توافق رسیدند و «یک ائتلاف استراتژیک» علیه چین ایجاد کردند.

علاوه بر این، کیشیدا با فشار برای همکاری با اروپا در تحقق «اقیانوس هند-اقیانوس آرام، آزاد و باز» تلاش می کند تا اعضای بیشتری از ناتو را در چارچوب استراتژی آسیای شرقی خود وارد کند و آنها را متقاعد کند تا همکاری نظامی با ژاپن را برای مقابله با چین تقویت کنند.

از سوی دیگر دولت یون سوک یول روابط نزدیکی با ناتو برقرار کرد. رئیس جمهوری کره جنوبی در ماه ژوئن 2022 در اجلاس سران ناتو شرکت کرد و دولتش در ماه نوامبر یک دفتر نمایندگی در این سازمان با هدف دفاع سایبری، مبارزه با تروریسم و مسائل امنیت منطقه ای ایجاد کرد.

کره جنوبی نیز گرچه این روزها به یکی از غول های صنعتی و اقتصادی آسیا تبدیل شده، وضعیتی شکننده دارد به ویژه اینکه در کنار یک قدرت هسته ای مثل کره شمالی قرار گرفته که شدت خصومت بین آنها بر کسی پوشیده نیست. کره شمالی روابط نزدیکی با چین دارد و کره جنوبی برای در امان ماندن از هرگونه گزند احتمالی از سوی کره شمالی به عنوان یک قدرت هسته ای و موشکی، همواره به فکر آن است تا به یک قدرت و هم پیمان خارجی تکیه کند.

به نظر می رسد افزایش رفت و آمدها و همکاری های میان ژاپن و کره جنوبی با ناتو و آمریکا، به شکلی است که شرایط در شرق آسیا را به سمت یک درگیری احتمالی سوق می دهد؛ جنگی که هدف اصلی آن مهار چین خواهد بود و بهانه خوبی به نام تایوان هم برای روشن شدن جرقه این جنگ وجود دارد. در چنین شرایطی، اگرچه چین فعلا سیاست و رویکرد سکوت و صبر راهبردی را در پیش گرفته است اما بدون تردید واشنگتن و ناتو نسبت به ابعاد خطرناک و گسترده "خشم اژدهای زرد" بی اطلاع نیستند.

https://irna.ir/xjLCFj

**لغو بیش از یک هزار پرواز و سرگردانی مسافران در آمریکا

بیش از یکهزار پرواز در سراسر آمریکا به علت شرایط بد آب هوایی زمستانی لغو و فرودگاه‌ها در ده‌ها ایالت این کشور در حالت آماده باش قرار گرفتند.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

شبکه خبری سی ان ان با انتشار این خبر افزود: به علت استقرار سامانه سخت آب و هوایی زمستانی در مرکز آمریکا، تا اواخر روز دوشنبه (شب گذشته به وقت محلی ) بیش از یک هزار و ۱۰۰ پرواز داخلی و یا خارجی آمریکا لغو و اختلال در پروازها و سرگردانی مسافران همچنان ادامه دارد.

بنابراین گزارش، فرودگاه های دالاس و تگزاس تحت تاثیر شرایط بد آب و هوایی زمستانی قرار گرفته اند، در غرب نیز فرودگاه های «لاس‌وگاس هری‌رید» در ایالت نوادا و فرودگاه بین المللی «دنور » واقع در ایالت کلورادو با تاخیرهای عمده ای در پروازهای خود به همین علت مواجه شده اند.

تا اواخر روز گذشته علاوه بر لغو یک هزار و ۱۰۰ پرواز ورودی و و خروجی در آمریکا، همچنین بیش از پنج هزار پرواز در سراسر آمریکا با تاخیر و تا بامداد امروز (سه شنبه به وقت محلی) بیش از ۹۰۰ پرواز نیز لغو شده است.

این گزارش حاکی است نیمی از لغو پروازها ، ۴۸۰ پرواز متعلق به خطوط هوایی «ساوث وست» (Southwest Airlines flights) مستقر در دالاس ایالت تگزاس بوده که طی تعطیلات با لغو ۱۲ درصد از برنامه های پروازی روز دوشنبه خود با بحران مواجه شده است.

وضعیت بد آب و هوایی زمستانی که از ۳۰ ژانویه (۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۱) در فرودگاه های آمریکا آغاز شده تا اول فوریه ، (چهارشنبه ۱۲ بهمن ماه) ادامه خواهد داشت و شرکت خطوط هوایی «ساوث وست» این وضعیت را به تمامی فرودگاه های واقع در ایالت های تگزاس، اوکلاهما، تنسی، آرکانزاس و کنتاکی اعلام کرده است.

شرایط سفرهای زمینی در کشور نیز به علت بارش های شدید مخاطره آمیز و وضعیت جاده ها لغزنده و خطرناک اعلام شده است.

https://irna.ir/xjLDdf

**صندوق بین المللی پول: رشد اقتصادی چین در ۲۰۲۳ فراتر از پیش بینی خواهد بود

صندوق بین المللی پول اعلام کرد:رشد اقتصادی چین در سال مالی پیش رو، ۰.۸ درصد بیشتر از پیش‌بینی اکتبر ۲۰۲۲ است.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

صندوق بین المللی پول (IMF) روز دوشنبه پیش بینی کرد که اقتصاد چین در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۵.۲ درصد رشد خواهد کرد که ۰.۸ درصد بیشتر از پیش بینی اکتبر ۲۰۲۲ است.

صندوق بین‌المللی پول در به‌روزرسانی جدید گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی خود گفت: پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۳ به ۵.۲ درصد برسد که نشان‌دهنده بهبود سرعت رشد است.

صندوق بین المللی پول گفت: پیش بینی می شود رشد جهانی از ۳.۴ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۲.۹ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یابد و سپس به ۳.۱ درصد در سال ۲۰۲۴ برسد.

صندوق بین المللی پول اعلام کرد افزایش نرخ های بانک مرکزی برای مبارزه با تورم و درگیری روسیه و اوکراین همچنان بر فعالیت های اقتصادی تاثیر می گذارد.

براساس این به روز رسانی، انتظار می رود تورم جهانی از ۸.۸ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۶.۶ درصد در سال ۲۰۲۳ و ۴.۳ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش یابد که همچنان بالاتر از سطح قبل از همه گیری کووید -۱۹ (۱۹-۲۰۱۷) در حدود ۳.۵ درصد است.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که گسترش سریع کووید-۱۹ در چین رشد اقتصادی را در سال ۲۰۲۲ کاهش داد، اما بازگشایی‌های اخیر راه را برای بهبودی سریع‌تر از حد انتظار هموار کرده است.

در این بیانیه آمده است: انتظار می رود با بازگشایی کامل در سال ۲۰۲۳، رشد اقتصادی در چین افزایش یابد.

به‌روزرسانی همچنین می‌گوید که موازنه ریسک‌ها همچنان به سمت نزولی است، اما ریسک‌های نامطلوب رشد جهانی از زمان گزارش اکتبر ۲۰۲۲ تعدیل شده است.

صندوق بین‌المللی پول با اشاره به اینکه با توجه به شرایط سخت‌تر پولی و رشد پایین‌تر که به طور بالقوه بر ثبات مالی و بدهی تأثیر می‌گذارد، به کارگیری ابزارهای احتیاطی کلان و تقویت ساختار چارچوب‌های بازپس‌گیری بدهی ضروری است.

https://irna.ir/xjLDdS

**پیشتازی حزب حاکم ترکیه در نظرسنجی‌های انتخاباتی

نظرسنجی موسسات پیمایش افکار عمومی در ترکیه نشان می‌دهد که حزب حاکم عدالت و توسعه و «ائتلاف جمهور» پیشتاز رقابت‌های انتخاباتی بهار سال آینده این کشور است.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

انتخابات ترکیه در کمتر از ۳.۵ ماه دیگر یعنی ۱۴ ماه مِی (۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار می شود و قرار است در این رقابت مهم، به صورت همزمان رییس جمهور و اعضای پارلمان ۶۰۰ نفری ترکیه انتخاب شوند.

حزب حاکم «عدالت و توسعه» در این انتخابات به همراه حزب «حرکت ملی» در قالب «ائتلاف جمهور» و احزاب مخالف شامل حزب جمهوری خواه خلق، حزب نیک(خوب)، حزب سعادت، حزب دموکرات، حزب دموکراسی و پیشرفت (دوا) و حزب آینده نیز در قالب «ائتلاف ملت» و تحت نام «میز ۶ گانه» حضور دارند.

علاوه بر این، حزب مشهور دموکراتیک خلق‌ها نیز که جامعه کُرد ترکیه را نمایندگی می‌کند، اعلام کرده که به صورت مستقل در رقابت انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور حضور خواهد یافت.

همچنین چند حزب کوچک نیز که در این دور از انتخابات ترکیه فرصت عرض اندام پیدا کرده‌اند، با سازماندهی تشکیلات حزبی و استانی خود در رقابت حضور دارند.

موسسه پیمایش افکار عمومی او.آر.سی(ORC) نتایج آخرین نظرسنجی خود را که طی یک هفته اخیر انجام داده، منتشر و اعلام کرد که بر اساس نتایج این نظرسنجی، حزب حاکم «عدالت و توسعه» در رقابت‌های حزبی همچنان پیشتاز است و حزب جمهوری خواه خلق ترکیه نیز در رده دوم محبوبیت و مقبولیت قرار دارد.

این موسسه نظرسنجی اعلام کرد: آخرین پیمایش افکار عمومی با شرکت چهار هزار و ۵۸۰ نفر در ۴۵ استان از ۸۱ استان ترکیه انجام شده و شهروندان در پاسخ به سوال «اگر یکشنبه پیش رو انتخابات برگزار شود، به کدام حزب رای می دهید؟»، ۳۰.۲ درصد حزب عدالت و توسعه، ۲۳.۱ درصد حزب جمهوری خواه خلق، ۱۹.۳ درصد حزب نیک(خوب)، ۷.۶ درصد حزب دمکراتیک خلق‌ها، ۵.۵ درصد حزب حرکت ملی، ۲.۷ درصد حزب آینده، ۲.۶ درصد حزب دوا، ۲.۳ درصد حزب دمکرات ترکیه، ۱.۸ درصد حزب ظفر، ۱.۶ درصد حزب اتحاد بزرگ و ۱.۴ درصد نیز حزب ترکیه بزرگ را انتخاب کرده‌اند.

بنا به اعلام این موسسه نظرسنجی، مجموع آرای سایر احزاب ترکیه نیز ۱.۹ درصد بوده و افزایش آرای ۲ حزب ظفر و اتحاد بزرگ در مقایسه با نظرسنجی دو ماه پیش جالب توجه بوده و در این دوره از نظرسنجی، آرای حزب حرکت ملی نیز کاهش یافته است.

موسسه پیمایش افکار عمومی او.آر.سی ترکیه همچنین اعلام کرد که در این نظرسنجی، آرای «ائتلاف جمهور» شامل حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی ۳۵.۷ درصد و «ائتلاف ملت» شامل حزب جمهوری خواه خلق، حزب نیک(خوب)، حزب سعادت، حزب دموکرات، حزب دموکراسی و پیشرفت(دوا) و حزب آینده ۴۲.۴ درصد بوده و مجموع آرای احزاب میز ۶گانه هم به ۴۸.۷ درصد رسیده است.

موسسه افکار سنجی سوسیو پولیتیک(SOSYO POLITIK) ترکیه نیز بر اساس آخرین نظرسنجی خود، میزان آرای احزاب سیاسی این کشور به ترتیب حزب عدالت و توسعه ۳۳.۲ درصد، حزب جمهوری خلق ۲۸.۵ درصد، حزب نیک(خوب) ۱۳.۳ درصد، حزب دموکراتیک خلق‌ها ۱۳.۱ درصد، حزب حرکت ملی ۶.۱ درصد، حزب دموکراسی و پیشرفت ۲.۹ درصد، حزب سعادت ۰.۸ درصد، حزب کارگر ترکیه ۰.۶ درصد و حزب ظفر ۰.۴ درصد اعلام کرد.

این موسسه نظرسنجی از افزایش میزان آرای حزب کُردی دموکراتیک خلق‌ها پس از اعلام حضور این حزب در رقابت انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه با نامزد اختصاصی خود خبر داد.

حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه نیز بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی سفارشی خود اعلام کرد که میزان آرای این حزب با افزایش قابل توجهی مواجه شده و آرای احزاب میز ۶ گانه رقیب رو به کاهش نهاده است.

هر چند که محافل سیاسی و رسانه‌ای ترکیه به اعتبار نتایج این نظرسنجی با دیده شک می‌نگرند، ولی انجام این نظرسنجی و انتشار نتایج آن به دنبال اصلاحات و وعده‌های اقتصادی دولت ترکیه از جمله اصلاحات مربوط به بازنشستگی زودهنگام و افزایش حداقل دستمزد و حقوق بازنشستگان، اعتبار آن را چندان زیر سوال نمی‌برد.

بر اساس این نظرسنجی، شهروندان بلاتکلیف ترکیه بعد از اصلاحات و وعده‌های اقتصادی دولت شروع به روی آوردن به حزب عدالت و توسعه کرده‌اند و آرای این حزب با افزایش سه درصدی به بیش از ۴۱ درصد رسیده است.

بر اساس نتایج نظرسنجی حزب حاکم ترکیه، درصد کسانی که می گفتند «من هرگز به اردوغان رای نمی دهم» به ۴۷ درصد کاهش یافته و نرخ رای بالقوه اردوغان به عنوان نامزد حزب حاکم به ۵۳ درصد رسیده است.

«احسان آکتاش» مدیر موسسه پیمایش افکار عمومی گِنار(Genar) ترکیه چند روز پیش نتایج آخرین نظرسنجی این موسسه را در یک کانال تلویزیونی اعلام کرد و گفت: بر اساس نظرسنجی‌ها، ۶ ماه پیش میزان آرای اردوغان ۴۲ درصد بود ولی اکنون به ۴۹ درصد افزایش یافته است.

وی میزان آرای «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه و جدی‌ترین رقیب وی را حدود ۱۵ درصد اعلام و اضافه کرد: پس این افراد، «منصور یاواش» شهردار آنکارا از حزب جمهوری خواه خلق، «صلاح‌الدین دمیرتاش» رهبر سابق و زندانی حزب دموکراتیک خلق‌ها و «مرال آکشنر» رهبر حزب نیک(خوب) ترکیه در ردیف‌های بعدی محبوبیت انتخاباتی قرار دارند و «اکرم امام‌ اوغلو» شهردار استانبول و یکی از افراد سرشناس حزب جمهوری خواه خلق ترکیه نیز که اپوزیسیون به او امیدوار بود، در جدول نامزدهای ریاست جمهوری در ردیف ششم قرار گرفته است.

بنا به ادعای مدیر موسسه پیمایش افکار عمومی گِنار ترکیه، آرای حزب نیک(خوب) نیز حدود ۱۲ درصد بوده و افزایش جدی در آرای حزب حرکت ملی مشاهده می‌شود، به طوری که آرای این حزب به ۹ درصد رسیده و اگر حزب عدالت و توسعه مرتکب اشتباه بزرگی نشود و به عقلانیت و موضع منطقی خود به همین شکل ادامه دهد، اردوغان در دور اول انتخابات برنده می‌شود.

پیش از این، تاریخ رسمی و قانونی انتخابات ترکیه برای تاریخ ۱۸ ماه ژوئن ۲۰۲۳(۲۸ خردادماه ۱۴۰۲) برنامه‌ریزی شده بود ولی اردوغان با جدی‌تر شدن انتقاد به قانونی نبودن حضور او در این رقابت و با تغییر تاریخ انتخابات، زمان آن را به ۱۴ ماه مِی (۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) جلو کشید.

انتخابات پیش رو، دومین دور انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پس از تغییر نظام سیاسی این کشور از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

https://irna.ir/xjLDcT

**قانونگذار ایرلندی: اتحادیه اروپا در برابر تجاوزگری‌های اسرائیل ساکت است

میک والاس نماینده ایرلند در پارلمان اروپا امروز در توییتی از انفعال اتحادیه اروپا در قبال تجاوزگری های قانون‌شکنانه رژیم صهیونیستی علیه ایران و سوریه انتقاد کرد.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

والاس نوشت: حکومت آپارتاید اسرائیل هیچ احترامی برای قوانین بین المللی قائل نیست. آنان به نحو غیرقانونی سوریه و ایران را هر زمان که دوست داشته باشند، بمباران کرده و اتحادیه اروپا نیز هیچ نمی‌گوید.

وی افزود: اکنون هم ملزومات پزشکی (ارسال شده) برای مردم رنجور سوریه را نابود کرده و اتحادیه اروپا هیچ نمی گوید.

وی پیشتر با توییت یکی از سخنرانی‌های اخیر خود در این نهاد قانونگذاری به انتقاد از گزارش سالانه اتحادیه اروپا در مورد دموکراسی و حقوق بشر و بی توجهی به مصائب فلسطینیان پرداخته و نوشته بود: چطور اجازه می دهیم که هر روز علیه فلسطینیان جنایت شود و ما ساکت بمانیم.

این نماینده چپ‌گرا با گزینشی خواندن گزارش مذکور گفت: اتحادیه اروپا گزارش سال ۲۰۲۲ درمورد دموکراسی و حقوق بشر در جهان را به نگارش در آورده بدون آنکه به کشتار و آزار و اذیت فلسطینیان به دست حکومت آپارتاید اسرائیل اشاره کند.

یک مقام آگاه روز گذشته اعلام کرد که در ۱۵ ساعت گذشته، پهپادهای متجاوز رژیم صهیونیستی سه بار به منطقه مرزی البوکمال سوریه که با عراق هم مرز است حمله کرده اند که در اثر آن سه کامیون آسیب دیده و فقط یک راننده سوری زخمی شده است. گفته می شود که کامیون های مذکور حامل مواد غذایی، اقلام دارویی و ملزومات پزشکی بودند.

https://irna.ir/xjLDgd

**واشنگتن: هرچالشی برای سئول، آمریکا را هم تحت تاثیر قرار می دهد

وزیر دفاع آمریکا امروز سه شنبه در حالی که بار دیگر بر پایبندی تعهدات آهنین کشورش نسبت به متحد آسیایی تاکید کرد هشدار داد هرآنچه منجر به چالشی برای کره جنوبی و یا آمریکا شود، هر دو متحد را به عنوان یک کل واحد تحت تاثیر قرار خواهد داد.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا قصد دارد امروز با لی جونگ سوپ همتای خود در سئول دیدار کند و درباره مسائل بازدارندگی در برابر تهدیدهای موشکی و هسته ای کره شمالی به بحث و تبادل نظر بپردازند.

وزیر دفاع آمریکا در بخشی از سخنانش به خبرگزاری یونهاپ با عنوان "متحدان آماده درکنار یکدیگر می ایستند" گفت: «تعهدی که آمریکا در قبال کره جنوبی دارد شامل ظرفیت های دفاع موشکی و هسته ای و حضور ۲۸ هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی در این کشور است. بنابراین رقبا و حریفان ما می دانند اگر یکی از دو کشور را دچار چالش کنند در واقع هر دو کشور را به عنوان کلی واحد تحث تاثیر قرار دادند. »

اظهارات لوید آستین در واکنش به سخنان کیم جونگ اون رهبر کره شمالی درباره نیاز به افزایش تجهیزات هسته ای کشورش و نامیدن کره جنوبی به عنوان دشمنی قطعی در جلسه حزب حاکم این کشور در ماه دسامبر ۲۰۲۲ منتشر شد.

این دیپلمات آمریکایی هدف سفر خود به کره جنوبی را تحکیم و تقویت همکاری و بحث و تبادل نظر درباره چالش های امنیتی مشترک عنوان کرد و خاطرنشان کرد من اینجا هستم تا بر افزایش تعهدات بازدارندگی برای کره جنوبی تاکید کنم. وی از شراکت سئول-واشنگتن به عنوان یکی از قوی ترین و انعطاف پذیرترین اتحادها در تاریخ یاد کرد و خواستار هشیاری هردو کشور شد.

وزیردفاع آمریکا در پایان سخنانش بر اهمیت تقویت همکاری سه جانبه آمریکا، ژاپن و کره جنوبی از جمله انجام رزمایش های سه جانبه دفاعی موشک بالستیک و زیردریایی ضد موشکی تاکید کرد و گفت هنگامی که این ۳ کشور در کنار هم باشند، همگی امنیت بیشتری خواهیم داشت.

https://irna.ir/xjLDdD

**وسوسه هسته ای؛ طعمه خطرناک ناتو برای جلب توجه سئول

ینس استولنبرگ دبیرکل ناتو روز سه شنبه در ادامه سفر خود به شرق آسیا و پس از پایان سفرش به کره جنوبی، صبح امروز (سه شنبه) وارد توکیو شد، اما هدف وی برای انجام این سفر چندان خوشایند به نظر نمی رسد.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

استولنبرگ در جریان سفر خود به کره جنوبی عمدتا پیرامون موضوعات مربوط به جدیدترین تحولات در کره شمالی باب سخن را گشود.

بر اساس این گزارش، سفر دبیر کل ناتو به کره جنوبی از اهمیت افزایش همکاری میان دو طرف حکایت دارد.

وی همچنین اشاره کرد که ناتو و کره جنوبی می توانند اطلاعاتی را در پاسخ به تردیدهای ناشی از برنامه هسته ای و موشکی کره شمالی با یکدیگر به اشتراک بگذارند و بر ضرورت بازدارندگی هسته ای سخن گفت.

دبیر کل ناتو تصریح کرد: چین، روسیه و کره شمالی به سلاح های هسته ای دسترسی دارند اما در زمره متحدان ناتو به شمار نمی آیند و این مساله دنیا را به جای خطرناکی تبدیل کرده است.

بر اساس این گزارش، استولتنبرگ از تهدید هسته ای چین، روسیه و کره شمالی به عنوان دستاویزی برای تقویت همکاری با کره جنوبی استفاده می کند. به بعارت دیگر هدف ناتو بسیار روشن است و این هدف توسعه همکاری با کره جنوبی. در واقع به اشتراک گذاشتن اطلاعات هسته ای تنها بهانه است که ناتو می خواهد از آن طریق به شمال شرق آسیا نزدیکتر شده و نفوذ خود را افزایش دهد.

به باور برخی از تحلیلگران، مهمترین دلیل نزدیک شدن ناتو به کره جنوبی، گسترش نفوذ این سازمان در منطقه هند-اقیانوسیه برای مهار چین است.

اگرچه ناتو مدعی است که موقعیتش به عنوان یک اتحاد دفاعی منطقه ای همچنان به قوت خود باقی است، اما این سازمان از سال گذشته میلادی تحرکاتی را با هدف توسعه روابط با کشورهای اسیا-اقیانوسیه مانند ژاپن و کره جنوبی آغاز کرده است.

بر اساس این گزارش، بن بست ایجاد شده در حل و فصل مشکلات شبه جزیره کره و ناتو از جمله بقایای جنگ سرد در منطقه اوراسیا به شمار می آید. اکنون شبه جزیره کره از جمله قربانیان جنگ سرد به شمار می آید، اما ناتو از ذینفعان است.

ناتو پس از پایان یافتن جنگ سرد به نوعی ضرورت و مشروعیت موجودیت خود را از دست داد اما با سوءاستفاده از فضای پرتنش و پرالتهاب ناشی از وقوع بحران و درگیری های جدید در جهان جان سالم به در برد.

بر اساس این گزارش، ناتو در حال حاضر چشم اندازهای های جدیدی را در شبه جزیره کره برای خود متصور شده است و دقیقا مانند کفتاری است است که به زخم های عفونی دیگر حیوانات خیره شده است و مترصد فرصت است.

به باور کارشناسان، دبیرکل ناتو در سفری که به سئول کرده و نخستین گام از سفرش به دو کشور کره جنوبی و ژاپن به شمار می آید بدنبال تقویت و تحکیم روابط با متحدان آمریکایی در جنگ اوکراین و افزایش رقابت با چین بود.

تحلیلگران همچنین می گویند سفر دبیرکل ناتو به کره جنوبی و ژاپن مقدمه ای برای ایجاد ایجاد نسخه آسیایی ناتو و تقابل و جنگ در منطقه آسیا-پاسیفیک به شمار می آید.

https://irna.ir/xjLDgG

**مقام پاکستانی: ایران بابت تعلل گازی اسلام آباد، غرامت ۱۸ میلیارد دلاری می‌خواهد

روزنامه "نیوز" پاکستان روز سه شنبه به نقل از مقام رسمی وزارت انرژی این کشور نوشت ایران بابت تعلل هشت ساله اسلام آباد در عمل به تعهدات خود در قبال قرارداد خط لوله گاز "آی-پی"(ایران-پاکستان) خواستار پرداخت غرامت ۱۸ میلیارد دلاری از سوی پاکستان شده است.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

این رسانه پاکستانی بدون اشاره به نام مقام یاد شده، به نقل از وی نوشت: در سفر یک هیات رسمی پاکستان به ایران در هفته های اخیر، طرف ایرانی با تاکید بر اینکه تحریم های آمریکا علیه ایران کاملا غیرقانونی بوده و رسما نمی تواند مبنای توقف قراردادها و همکاری های اقتصادی سایر کشورها با ایران شود، از این هیات پاکستانی خواسته تا براساس تعهداتش به قرارداد گازی با ایران، خط لوله گاز را حداکثر تا ماه مارس ۲۰۲۴ (پایان سال ۱۴۰۲) درخاک خود احداث کند و یا خود را برای پرداخت غرامت ۱۸ میلیارد دلار براساس بندهای درج شده در قرارداد در خصوص جریمه تاخیر اجرای تعهدات، آماده کند.

در قرار داد گازی ایران و پاکستان، پایان سال ۲۰۱۴ به عنوان ضرب الاجل این قرارداد تعیین شده بود. ایران مدتها قبل از این ضرب الاجل، به تعهد خود عمل کرد و خط لوله انتقال گاز به پاکستان را تا نزدیک مرز این کشور احداث کرد. طرف پاکستانی اما با وجود گذشت نزدیک به یک دهه از ضرب الاجل این قرارداد، به بهانه تحریم های آمریکا هنوز هیچ اقدامی در جهت اجرای تعهداتش انجام نداده است.

طبق مفاد این قرارداد، پاکستان موظف به پرداخت جریمه عدم انجام تعهدات خود است. جمهوری اسلامی ایران تاکنون با توجه به حسن همسایگی، اقدامی حقوقی برای دریافت جریمه از طرف پاکستانی انجام نداده است.

طبق این قرارداد، هر یک از طرفین که به تعهدات خود در زمان تعیین شده(پایان سال ۲۰۱۴) عمل نکند، به ازای هر روز تاخیر در اجرای تعهدات، موظف به پرداخت مبلغ مشخصی به عنوان غرامت به طرف مقابل است.

این رسانه پاکستانی با اشاره به اینکه طبق قرارداد یاد شده، پاکستان از اول ژانویه سال ۲۰۱۵ تاکنون مشمول پرداخت جریمه به ایران می شود، نوشت: اگر ایران بخواهد این موضوع را به دادگاه بکشاند، پاکستان ناگزیر به پرداخت میلیاردها دلار غرامت خواهد بود.

https://irna.ir/xjLDhD

**صندوق بین‌المللی پول: اقتصاد انگلیس در سال ۲۰۲۳ کوچکتر می‌شود

با اینکه همه کشورهای اروپایی در بحران اقتصادی به سر می برند و تورم به شکل افسارگسیخته‌ای افزایش یافته است، اما طبق ارزیابی جدید صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد انگلیس از هر نظر در بدترین وضعیت نسبت به سایر قدرت‌های اقتصادی جهان قرار دارد و در سال جدید میلادی کوچکتر خواهد شد.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

طبق برآورد این نهاد بین‌المللی، اقتصاد انگلیس بر خلاف ادعای دولت این کشور در سال ۲۰۲۳ میلادی ۰.۶ درصد منقبض می شود.

جرمی هانت وزیر دارایی انگلیس در واکنش به این پیش‌بینی گفت که انگلیس در سال گذشته میلادی نسبت به بسیاری از پیش بینی ها بهتر عمل کرد و به طور تلویحی ارزیابی صندوق بین‌المللی پول را زیر سووال برد. اما راشل ریوز، وزیر دارایی دولت در سایه گفت که این ارقام نشان می‌دهد بریتانیا «از همتایان خود عقب است».

صندوق بین‌المللی پول عنوان کرد که پیش‌بینی خود را بر اساس قیمت بالای انرژی، افزایش هزینه‌های وام مسکن و افزایش مالیات و همچنین کمبود مداوم کارگر در انگلیس کاهش داده است. این سازمان بین‌المللی همچنین پیش‌بینی کرده که انگلیس تنها کشوری باشد که اقتصاد آن در سال آینده (۲۰۲۴) به نسبت تمام اقتصادهای پیشرفته و نوظهور، حتی از روسیه که تحت تحریم است، کوچک‌تر شود.

شبکه بی‌بی‌سی انگلیسی در گزارشی نوشت: کوچکتر شدن اقتصاد بدان معناست که شرکت ها پول کمتری به دست می آورند و تعداد افراد بیکار افزایش می یابد. «پیر-اولیویه گورینشاس» اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول در همین رابطه گفت که پیش‌بینی امسال نشان‌دهنده «وابستگی زیاد» انگلیس به گاز طبیعی مایع گران قیمت است که هزینه‌های زندگی را افزایش داده است.

مقامات انگلیس اصرار دارند که پیش‌بینی صندوق بین المللی پول همیشه درست نبوده است. ریچارد هولدون معاون وزیر حمل و نقل انگلیس به شبکه خبری اسکای گفت که آمارهای این نهاد بین‌المللی در سال‌های اخیر اشتباه از آب درآمده و طبق پیش‌بینی او اقتصاد انگلیس عملکرد بهتری را ثبت خواهد کرد.

پل جانسون، مدیر مؤسسه مطالعات مالی انگلیس هم گفت: "بهترین حدس من این است که اقتصاد امسال به طور کلی راکد خواهد بود. ما در مسیر رشد قرار نخواهیم داشت اما رکود عمیقی هم نخواهیم داشت. این عالی نیست، به خصوص که ما باید با قدرت بیشتری از مشکلات ناشی از همه‌گیری کرونا خارج شویم و به خصوص که در دهه گذشته رشد اقتصادی بسیار خوبی نداشته ایم.»

این درحالیست که سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) چندی پیش در گزارشی مشابهی پیش‌بینی کرده بود که تولید ناخالص داخلی انگلیس در سال جاری ۰.۴ درصد کاهش یافته و سال بعد (۲۰۲۴) هم فقط ۰.۲ درصد رشد کند. بر اساس این گزارش، اقتصاد انگلیس در میان کشورهای گروه ۲۰ پس از روسیه و سوئد بدترین وضعیت را تجربه خواهد کرد. سازمان همکاری اقتصادی و توسعه پیش‌بینی کرده که کمک هزینه مالی دولت انگلیس برای مقابله با افزایش قیمت انرژی باعث افزایش تورم، بالارفتن نرخ بهره ‌بین‌بانکی و در نتیجه افزایش بدهی می شود.

اقتصاد انگلیس بر اثر چندین بحران متوالی وارد دوره رکود شده است. نرخ تورم به ۱۰.۵ درصد رسیده که بالاترین حد در نزدیک به ۴۱ سال گذشته است. اندرو بیلی رئیس بانک مرکزی انگلیس با بیان اینکه این کشور وارد یک دوره طولانی رکود شده درباره چالش‌های اقتصادی دو سال آینده هشدار داد. وی در یک نشست خبری اعلام کرد که انگلیس با یک رکود "بسیار چالش برانگیز" مواجه است و خانواده‌ها روزهای سختی را پیش‌رو خواهند داشت.

کمیته سیاست‌های پولی بانک مرکزی برای مهار تورم، نرخ بهره پایه را به ۳ درصد افزایش داده که بالاترین میزان طی ۱۴ سال گذشته محسوب می‌شود. این میزان افزایش از سال ۱۹۹۲ میلادی تاکنون سابقه نداشته و به این ترتیب چند صد پوند دیگر به اقساط ماهانه وام مسکن انگلیسی‌ها اضافه می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که در جلسه روز پنجشنبه، نرخ بهره به ۴ درصد و ماه بعد به ۴.۲۵ درصد برسد. رسانه‌های انگلیسی این افزایش را برای میلیون‌ها شهروند بدهکار بانک «دردناک» توصیف می‌کنند.

نشریه اکونومیست چندی پیش در گزارشی وضع موجود اقتصاد انگلیس را یک بحران مزمن نامید که با خروج این کشور از اتحادیه اروپا تشدید شد. در این گزارش می‌خوانیم ؛ انگلیس در یک بلاتکلیفی ۱۵ ساله گرفتار شده است. این کشور تمایل دارد خود را به عنوان یک مکان پویا و بازار آزاد تصور کند، اما اقتصادش از بسیاری از کشورهای ثروتمند دنیا عقب است. به نوشته اکونومیست یک حفره عمیق در اقتصاد بریتانیا ریشه دوانده و خروج از اتحادیه اروپا اوضاع را بدتر کرده است.

https://irna.ir/xjLDjF

**اعتصاب بخش دولتی، چالش بزرگ نخست وزیر انگلیس

تارنمای پولیتیکو به روایت چالش بزرگ پیش روی ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس همزمان با آمادگی مردم این کشور برای برپایی اعتصابات بی‌سابقه پرداخته و نوشت: کارگران بخش دولتی در اعتصاب هستند، هزینه زندگی افزایش یافته و دولت با مشکلات جدی مواجه است.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

این تارنمای خبری افزود: ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس درحالی صحبت از «افول ملی» را رد می کند که ۵۰۰ هزار نفر از کارگران بخش دولتی خود را آماده بزرگترین اعتصاب بی سابقه در ۱۲ سال گذشته می‌کنند.

رابرت ساندرز مورخ دانشگاه لندن در این زمینه گفت: دشوار می توان شباهت بین زمستان نارضایتی بین سالهای (۱۹۷۹-۱۹۷۸) و اوضاع انگلیس در سال ۲۰۲۳ را نادیده گرفت.

در دهه ۱۹۷۰ میلادی، دولت انگلیس به رهبری حزب کارگر در موجی از اعتصابات که همه چیز را در بر می گرفت، با اتحادیه های تجاری سوسیالیست مواجه بود درحالی که مارگارت تاچر رئیس وقت حزب محافظه کار در جبهه مخالف دولت قرار داشت و به دنبال فرصت می گشت.

اما اعتصاباتی که برای برگزاری در روز چهارشنبه برنامه ریزی شده است می تواند سیر نزولی موقعیت محافظه کاران به ریاست ریشی سوناک را درست مانند جیمز کالاهان رهبر حزب کارگر در دوران اعتصابات گسترده زمستان سخت آن سال انگلیس نشان دهد.

پولیتیکو نوشت: برآورد می شود این اعتصاب های گسترده با مشارکت ۱۰۰ هزار نفر از کارکنان ادارات دولتی، بنادر، فرودگاه ها و مراکز آموزش رانندگی برگزار شود و صدها هزار نفر از معلمان در انگلیس و ولز، رانندگان قطار از ۱۴ اپراتور ملی و کارکنان ۱۵۰ دانشگاه انگلیس در آن شرکت می کنند.

هر چند که هر یک از این بخش ها دلایل خاص خود را برای اعتصاب دارند، بسیاری از آنها به دلایل مشترکی همچون تغییر نکردن دستمزدها، در شرایط تورم کمرشکن دست از کار می کشند. این امر کار را برای سوناک دشوار می کند و وی نمی تواند تقصیر را به گردن مظنونان همیشگی در درون جنبش های اتحادیه های کارگری بیندازد.

حزب محافظه کار در گذشته از اقدامات اتحادیه های کارگری به عنوان ابزاری سیاسی استفاده کرده و بر روی آرای تعداد قابل توجهی از رای دهندگان عادی که از توقف خدمات عمومی خشمگین هستند، حساب کرده است.

محافظه کاران اغلب از اعتصابات به عنوان چماقی برای سرکوب مخالفان خود در حزب کارگر استفاده کرده اند و معتقدند حزب چپ گرا به خاطر کمک های اتحادیه های کارگری به این اتحادیه ها مدیون هستند اما اکنون احساسات عمومی تغییر کرده و آنها نمی توانند براحتی اتحادیه های کارگری را در اعتصابات مقصر بدانند.

براساس این گزارش، سوناک تلاش کرده خود را فردی منطقی معرفی کند و تاکید دارد که همیشه از کارگران استقبال می کند اما هشدار داده که باید بین حق برگزاری اعتصاب با ارائه خدمات عمومی، توازن برقرار کرد. برای این منظور او به قوانینی که از مدتها قبل وعده داده بود مبنی بر اجرای حداقل استانداردهای خدمات در بخش هایی که تحت تاثیر اقدامات صنعتی قرار گرفته اند، پایبند بوده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: رویکرد محتاطانه سوناک در مقابل اعتصاب ها، دستکم تا حدی به دلیل تحولات سیاسی از زمان شیوع همه گیر کرونا در سال ۲۰۲۰ بوده است.

همدردی عمومی با کارکنان بخش بهداشت که در صف مقدم مبارزه با کرونا بوده اند، با توجه به فشارهایی که بر کادر بیمارستان و پرستاران در این دوران وارد شده، تشدید شده است. این در حالیست که تورم در انگلیس به کارگران همه بخش های انگلیس، نه تنها بخش دولتی، آسیب رسانده است و در مقایسه با گذشته، زمینه بیشتری را برای ابراز همدردی با اعتصاب کنندگان فراهم آورده است.

طبق نظرسنجی جدید موسسه پابلیک فرست (اول مردم) بیش از نیمی از انگلیسی ها (۵۹ درصد) از اعتصاب پرستاران حمایت می کنند. این نظرسنجی نشان داد ۴۳ درصد مردم از اعتصاب معلمان، ۴۱ درصد از اعتصاب کارگران اداره پست و ۳۶ درصد از اعتصاب کارگران بخش حمل و نقل ریلی حمایت می کنند.

سوناک وعده مقابله با تورم را داده و حامیانش به دلایل منطقی متقاعد شده اند که باید از این وعده حمایت کنند. با این حال برخی از نمایندگان حزب محافظه کار مخالف افزایش دستمزدها هستند زیرا به اعتقاد آنها به افزایش تورم کمک می کند.

به نوشته این رسانه، نگرانی گسترده تر محافظه کاران در دولت سوناک این است که در نهایت موج اعتصاب ها احساس نارضایتی عمیقی را در انگلیس ایجاد کند. تورم در این کشور همچنان بالا است و افراد مستقلی که آینده را پیش بینی می کنند در دسامبر گذشته عنوان کردند که انگلیس در رکودی بلندمدت تر از رکود سال گذشته گرفتار خواهد شد.

https://irna.ir/xjLDgJ

**کابینه شانه خالی کرد؛ خودمان باید امنیت خودمان را تامین کنیم

روزنامه صهیونیستی «اسرائیل الیوم» با اشاره به عجز و لابه صهیونیستها در پی عملیات موفق ضد صهیونیستی مبارزان فلسطینی نوشت که بسیاری از صهیونیستها معتقدند که مصوبه کابینه نتانیاهو برای توزیع سلاح در بین شهرک نشینان به معنای شانه خالی کردن کابینه از مسئولیت و واگذاری تامین امنیت به خود آنها است.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

روزنامه صهیونیستی «اسرائیل الیوم» امروز (سه شنبه) در مقاله‌ای به قلم «أرئیل کهانا» تحلیلگر صهیونیست نوشت که تصمیم کابینه نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای توزیع اسلحه بین شهرک نشینان در واکنش به کشته شدن هفت صهیونیست و زخمی شدن 12 نفر دیگر از آنها در عملیات یک جوان فلسطینی در شهرک «النبی یعقوب» واقع در شمال قدس، واکنش‌های زیادی را در بین صهیونیستها در پی داشته است.

در پی عملیات این جوان فلسطینی که جمعه شب انجام شد، کابینه نتانیاهو یک سری اقدامات را علیه فلسطینی ها از جمله تخریب خانه های مبارزان فلسطینی و سلب تابعیت خانواده های آنها را در دستور کار قرار داد. تسهیل اعطای مجوز به شهرک نشینان صهیونیست برای داشتن سلاح و تجهیز آنها به سلاح از دیگر تصمیم های کابینه رژیم صهیونیستی بود.

اما کهانا در مقاله خود تاکید کرد که به اعتقاد بسیاری از صهیونیست ها تصمیم کابینه نتانیاهو برای مسلح کردن شهرک نشینان موج عملیات ضد صهیونیستی فلسطینی ها و حامیان آن‌ها را متوقف نمی‌کند و باعث فشار و مجازات تشکیلات خودگردان فلسطین نمی شود و و در زمینه توسعه شهرک‌های صهیونیست‌نشین تاثیری ندارد و "پناه امنی" برای صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی ایجاد نمی کند.

این تحلیلگر در مقاله خود به نقل از یک صهیونیست این سوال را مطرح کرد که "اگر کابینه اسرائیل می‌خواهد که اسرائیلی ها خودشان از خودشان دفاع کنند، پس چه نیازی است که ما مالیات بدهیم که خرج دستگاههای امنیتی و نظامی شود؟"

وی توزیع اسلحه بین شهرک نشینان صهیونیست برای مقابله با عملیات ضد صهیونیستی را نشان دهنده نبود ابزار و نداشتن راهکار از سوی کابینه جدید رژیم صهیونیستی دانست و افزود: همین امر در مورد تصمیم برای مستقر کردن نظامیان ارتش اسرائیل در خیابان‌های قدس نیز صدق می‌کند زیرا هدف از استقرار آنها برقراری امنیت نیست بلکه هدف فقط ایجاد احساس امنیت است. همه اینها درحالی صورت می گیرد که «ائتلاف کابینه نتانیاهو» در شعارهای انتخاباتی اخیر خود وعده‌های محوری داده بود که «امنیت را بازخواهند گرداند.

این نویسنده صهیونیست با اشاره به اینکه هم اکنون نیز سلاح به وفور در سرزمین های اشغالی وجود دارد، از تصمیم کابینه برای توزیع سلاح انتقاد کرد و نوشت که تصمیم کابینه نتانیاهو اسفبار است زیرا در خیابان‌های سرزمین‌های اشغالی و قدس کمبود سلاح وجود ندارد بلکه بر عکس، سلاح‌های بسیاری وجود دارد. ساکنان صهیونیست قدس صدای تیراندازی را از محله‌های ۲۴/۷ (فلسطینی نشین) می‌شنوند و به جای پخش اسلحه در خیابان‌های آرام شهر لازم است که سلاح‌های غیرقانونی از خیابان‌های خطرناک سرزمین‌های اشغالی جمع آوری شود.

وی افزود: همه می‌دانند که بخشی از سلاح‌های قانونی که اسرائیلی ها امروز می‌خرند، حداقل فردا به بازار غیرقانونی فروش سلاح خواهد رسید و فلسطینی ها به آن دست خواهند یافت. افزودن بر میزان سلاح ها در خیابان‌ها نتیجه معکوس خواهد داد. با این برداشت، وزرا چه فایده‌ای از تصمیم خود گرفته اند؟ ناتوانیِ حاکمیتی که مشخصه پنج کابینه قبلی نتانیاهو بود، در کابینه ششم او نیز ادامه دارد و «اسموتریچ» وزیر دارایی، «بن گویر» وزیر امنیت داخلی کابنیه جدید نتانیاهو و وزرای حزب لیکود در تغییر این موضوع موفق نیستند.

کهانا اضافه کرد: "این ضعف اسرائیل نه تنها برای دشمنان ما که دیگر ترسی ندارند بلکه برای اسرائیلی‌ها نیز پیام بدی دارد. "

وی با اشاره به اینکه نتانیاهو پس از عملیات جمعه شب جوان فلسطینی در قدس از صهیونیست ها خواسته بود که همه چیز را به دستگاههای امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی بسپارند و خود کاری نکنند، نوشت: نخست وزیر دو بار از اسرائیلی ها خواسته است که اجرای قانون را به مجریان واگذار کنند اما با اقدامات خود پیامی برعکس می‌دهد. زمانی که کابینه او قادر به تامین امنیت نیست و می‌گوید اسرائیلی ها خود امنیت خود را تامین کنند این، تقریبا" به معنای انتقام گیری است. اگر کابینه از کسی حمایت نمی‌کند، جای تعجب نیست که قانون را در خدمت خود بگیرند و برای خود بخواهند.

این تحلیلگر صهیونیست در مقاله خود به قتل و خشونت گسترده در آمریکا به خاطر وجود مقادیر زیادی سلاح در دست آمریکایی اشاره می کند و سرنوشت مشابهی را برای رژیم صهیونیستی در آینده ترسیم می کند و به کنایه به نتانیاهو می گوید: ما از نتانیاهو می‌خواهیم که از «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در جریان دیدار کنونی اش از تل آویو بپرسد که در کشوری که سلاح‌ها بدون هیچ مانعی در خیابان‌ها در دسترس و همراه افراد است، چه اتفاقی می‌افتد؟

وی افزود که نتانیاهو، «اسموتریچ» و «بن گویر» و دیگر وزیران از حزب لیکود باید به جای فرار از مسئولیت، مسئولیت‌پذیر باشند. آن‌ها باید چشم اندازی و برنامه و طرحی ارائه دهند که حاکمیت صهیونیستها در سرزمین‌های اشغالی را تقویت کند و به عملیات ضد صهیونیستی پایان دهد زیرا آن‌ها به این دلیل انتخاب شدند که قول داده بودند سلاح‌های غیرقانونی را جمع آوری کرده و جلوی خالی شدن انبارهای مهمات ارتش را گرفته و به درگیری بین صهیونیستها پایان داده و علیه عملیات ضد صهیونیستی اقدام کنند.

این نویسنده با اشاره به تظاهرات گسترده صهیونیست ها در هفته های اخیر علیه کابینه نتانیاهو و سیاست هایش اشاره کرد که درباره هیچ کدام موارد و وعده های بالا در ماه اول دوره تصدی کابینه جدید نتانیاهو تصمیم گیری نشده است؛ حتی زمانی که صهیونیستها در خیابان‌ها فریاد می‌زنند که ما شرم آورانه به کجا می رویم؟

https://irna.ir/xjLD7C

**روسیه: غرب متوجه شده آمریکا بحران اوکراین را به وجود آورده است

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که غرب به این نتیجه رسیده که اقدامات تحریک‌آمیز واشنگتن وضعیت فعلی در اوکراین را به وجود آورده است.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

زاخارووا امروز سه‌شنبه به شبکه سولوویف گفت: مشخص شد که آمریکا موجب وضعیت اوکراین شده اما این ما نیستیم که تازه به این مساله پی برده است.

وی خاطر نشان کرد: ما خیلی وقت پیش متوجه شدیم و سال‌ها سعی کردیم تا در این باره به همه بگوییم. هرچند کارشناسان، دانشمندان سیاسی و روزنامه نگاران در غرب تازه به این قضیه پی بردند، با احتیاط یا حتی پیگیرانه می‌گویند که به نظر همه اینها با اقدام‌های تحریک آمیز آغاز شده است. اقدام‌های تحریک آمیز مشخصا از سوی واشنگتن صورت گرفته است.

زاخارووا با اشاره به مداخله برخی کشورها برای ارائه راه حل در جهت حل بحران اوکراین بیان کرد: همانطور که مشخص شد، کشورهایی هستند که برنامه‌ای برای اجرا نداشتند و اکنون آن را به طور مستقیم گفته‌اند، بنابراین باید پاسخگوی (این بحران) باشند.

بوریس جانسون نخست وزیر اسبق انگلیس اخیرا گفت که «فرمت نرماندی» که برای یافتن راه حلی مسالمت آمیز برای درگیری در جنوب شرقی اوکراین ایجاد شد، یک «تقلید دیپلماتیک» بوده است.

دسامبر گذشته، آنگلا مرکل صدراعظم سابق آلمان در مصاحبه‌ یک روزنامه فاش کرد که توافق‌های مینسک تلاشی در راستای خرید زمان برای اوکراین بمنظور قوی تر شدن این کشور بود.

طبق گفته مرکل، "برای همه روشن بود" که درگیری متوقف شده و موضوع حل نشده است، "اما زمان گرانبهایی برای اوکراین فراهم شد."

https://irna.ir/xjLDjx

**مقاومت فلسطین به تل آویو پیام هشدار آمیز فرستاد

گروه های مقاومت فلسطین در پی اعمال محدودیت ها و ضرب و شتم اسرای فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی از طریق میانجیگران به این رژیم هشدار دادند که هرگونه آسیب رسیدن به اسرای فلسطینی پیامدهای ناگواری برای تل آویو در سرزمین های اشغالی به همراه خواهد داشت.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

گروه های مقاومت فلسطین در پیامی هشدار آمیز تاکید کردند که تنش های موجود در زندان ها تنها محدود به آنجا نخواهد بود و گسترده تر خواهد شد.

این روزنامه به نقل از یک منبع گروه های مقاومت فلسطین افزود که نیروهای مقاومت فلسطین اخیرا چندین نشست در حمایت از اسرای فلسطینی و در پی تحرکات رژیم صهیونیستی علیه آنها در داخل زندانها، برگزار کردند.

این منبع گفت که گروه های مقاومت اخیرا از طریق میانجیگران این موضوع را به اطلاع رژیم صهیونیستی رسانده اند که تنش ها را تشدید خواهند کرد.

مقاومت فلسطین در پیام خود به میانجیگران اعلام کرده که آسیب به اسرای فلسطینی پیامدهای سختی را در داخل و خارج زندان در پی خواهد داشت و آنچه اکنون در زندان های صهیونیستها درحال وقوع است، تلاشی خبیثانه برای دور کردن نگاه ها از شکست سنگینی است که رژیم صهیونیستی در عملیات قهرمانانه قدس متحمل آن شد.

به نوشته این منبع، در سایه تداوم حملات و تعرض های رژیم صهیونیستی علیه اسرای فلسطینی و در واکنش به عملیات شهادت طلبانه قدس، ۱۲۰ اسیر فلسطینی در زندان نقب روز گذشته اعتصاب غذا کردند.

باشگاه اسرای فلسطینی در همین حال اعلام کرد که این اعتصاب در پاسخ به حملات و تعرض شدید علیه اسرای بندهای ۲۶ و ۲۷ زندان رژیم صهیونیستی در منطقه «نقب» در جنوب فلسطین اشغالی و انتقال برخی دیگر از بند ۸ به بند ۶ و برآورده نکردن نیازهای اساسی آن ها صورت گرفته است.

صهیونیست ها دو روز پیش در استان نابلس به خانواده اسرا اجازه ملاقات با فرزندان خود در زندان نقب را ندادند. همچنین دیگر زندان های صهیونیستی در چند روز گذشته شاهد حملات به اسرا و تحریم ده ها اسیر بوده اند.

یگان سرکوب رژیم صهیونیستی موسوم به «متسادا» اخیرا به بند ۸ زندان نقب یورش برده و تنش های شدیدی را ایجاد کردند.

این یگان همچنین به بندهای ۲۷ و ۲۸ در این زندان یورش بردند.

زندانبانان به اسیران فلسطینی در بند زندان های «مجدو» و «عوفر» نیز یورش بردند و بمب های حاوی گاز در داخل سلول های اسرا انداختند و همچنین ده ها دیگر از آن ها را به سلول انفرادی بردند.

در زندان «دامون» نیز نیروهای اشغالگر به سلول شماره ۱۰ یورش برده و وسایل برقی اسرا را بردند.

منابع فلسطینی اخیرا اعلام کردند که به دنبال انتقال یکی از زندانیان اسیر فلسطینی به سلول انفرادی، اسرای جهاد اسلامی برای مقابله با اتفاقات آتی خواستار اعتراض عمومی در همه زندان‌های رژیم صهیونیستی شدند.

نهاد «مهجه القدس» در بیانیه کوتاهی نوشت که این اعتراض عمومی پس از آن اعلام شد که فرمانده «زید بسیسی» رئیس هیأت فرماندهی عالی اسرای جهاد اسلامی فلسطین از زندان «بئر السبع» به سلول انفرادی در زندان «جلبوع» منتقل شده است.

پیشتر سازمان زندان‌های رژیم صهیونیستی از انتقال سه زندانی «تونل آزادی» به زندان‌های دیگر این رژیم خبر داد.

اسرای تونل آزادی به پنج اسیر جنبش جهاد اسلامی و یک اسیر دیگر وابسته به جنبش فتح گفته می شود که به حبس طولانی‌مدت محکوم بودند و در ۱۵ شهریور ۱۴۰۰، ساعت یک بامداد موفق شدند از زندان «جلبوع» در شمال فلسطین اشغالی که از مهم‌ترین زندان‌های امنیتی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود، فرار کنند.

براساس گزارش رسانه های فلسطین، رژیم صهیونیستی «محمد قاسم احمد عارضه» اسیر فلسطینی اهل شهرک «عرابه» در استان جنین را از زندان «ریمونیم» به زندان «رامون» منتقل کرد.

همچنین «ایهم فؤاد نایف کمامجی» اسیر فلسطینی اهل شهرک «کفردان» در استان جنین نیز از زندان رامون به زندان «اوهلیکیدار» منتقل شد.

https://irna.ir/xjLDg3

**آمریکا در میان کشورهای با درآمد بالا بدترین نتایج در حوزه سلامت را دارد

گزارش یک گروه تحقیقاتی نشان می‌دهد که آمریکا در میان کشورهای با درآمد بالا بیشترین هزینه را در حوزه بهداشت و سلامت انجام می‌دهد اما بدترین نتایج را به دست می‌آورد.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

نتایج تحقیقات گروه «صندوق مشترک‌المنافع» که امروز سه‌شنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که آمریکا در مقایسه با کشورهای همتای خود بالاترین نرخ مرگ مادر و فرزند و بالاترین نرخ مرگ و میر بر اثر عوامل قابل درمان یا قابل اجتناب را دارد.

بر اساس این گزارش، آمریکایی‌ها عمر کوتاه‌تری دارند زیرا نظام سلامت آمریکا آنطور که می‌تواند، کارایی ندارد.

پژوهشگر ارشد این گروه گفته است که برای رسیدن به کشورهای با درآمد بالا، دولت و کنگره باید دسترسی به مراقبت بهداشتی را گسترش دهند، با تمام قوا برای کنترل قیمت‌ها اقدام کنند و در خدمات اجتماعی و برابری سلامت سرمایه گذاری نمایند.

گزارش گروه صندوق مشترک المنافع حاکی از آن است که مردم در آمریکا کمتر از کشورهای دیگر به پزشک مراجعه می‌کنند که این مساله احتمالا به تعداد زیر حد میانگین پزشکان متخصص آمریکا مربوط می‌شود. همچنین طبق این گزارش، آمریکا تنها کشور در میان کشورهای مورد مطالعه است که پوشش همگانی سلامت ندارد. در سال ۲۰۲۱، ۸.۶ درصد از جمعیت آمریکا بیمه نبودند.

علت اصلی برای اینکه برخی از آمریکایی‌ها برای پوشش سلامت ثبت نام نمی‌کنند توان مالی آنها ذکر شده، درحالیکه هزینه‌های آزاد درمان نیز منجر شده تا تقریبا نیمی از بزرگسالان از انجام مراقبت‌های درمانی صرف نظر کنند یا در آن تاخیر بیاندازند.

در این کار تحقیقاتی همچنین هزینه‌های آمریکا با هزینه‌های کشورهای آلمان، فرانسه، سوئیس، نروژ، کره جنوبی، هلند، سوئد، کانادا، استرالیا، انگلیس، ژاپن و نیوزیلند به ازای هر فرد در حوزه سلامت مقایسه شده که نشان از اختلاف فاحش واشنگتن با کشورهای نامبرده دارد.

درحالیکه آمریکا هزینه ۱۱ هزار و ۹۱۲ دلاری به ازای هر فرد می‌کند، هزینه کشورهای نامبرده در این زمینه از ۴ هزار و ۳۹۳ دلار (برای کره جنوبی) تا ۷ هزار و ۳۸۲ دلار (برای آلمان) متغیر است.

https://irna.ir/xjLDg2

**دیپلمات ایتالیایی: آمریکا و اسرائیل به دنبال بی‌ثباتی در ایران هستند

آلبرتو برادانینی سفیر اسبق ایتالیا در تهران، گفت: از نظر آمریکا، ایران در فهرست دشمنان این کشور قرار دارد به همین خاطر بی ثباتی آن به سود واشنگتن و تل آویو است.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

این دیپلمات ایتالیایی در گفت و گو با خبرگزاری تاس افزود: ایران، روسیه، چین، کره شمالی و ونزوئلا در فهرست دشمنان آمریکا قرار دارند. واشنگتن مایل است که (ایران) مانند سایر کشورهای منطقه یعنی عراق، سوریه، لیبی و یمن ویران شود. خاورمیانه از لحاظ منابع طبیعی و همچنین به دلیل موقعیت اسرائیل که جنبه های مهمی از سیاست خارجی و داخلی آمریکا را تعیین می کند، اهمیت دارد.

به نظر وی، زمان حملات به خاک ایران تصادفی نیست.

برادانینی که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ سفیر ایتالیا در ایران بود، گفت: آنها از زمانی که به بهانه انتقال هواپیماهای بدون سرنشین (ایران) به روسیه تمام توجهات به اوکراین جلب شده بود، استفاده کردند. برنامه آنها این است که در زمانی که ایران دچار مشکلات است، خیزش اعتراضات داخلی را آغاز کنند.

او توضیح داد که روایت مورد حمایت رسانه های غربی بسیار بدوی است؛ به خصوص که "ادعای ساخت بمب هسته ای به دست ایران که صحیح نیست. "

برادانینی با اشاره به تعلل جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در بازگرداندن این کشور به برجام، گفت: در اینجا نیز رفتار امپریالیستی آمریکا غالب است. آنها تنش و درگیری ایجاد کرده، به هرج و مرج دامن زده و دلار را تقویت می کنند. (در نهایت) فروشندگان اسلحه تجهیزات نظامی گران قیمت به همگان عرضه می کنند.

https://irna.ir/xjLDkn

**حماس: جنایت زندان «دامون» بی پاسخ نخواهد ماند

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تاکید کرد که حملات رژیم صهیونیستی به اسرای فلسطینی و ضرب و شتم آنها به ویژه اسرای زن در زندان «دامون» بی پاسخ نمی ماند.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

نیروهای اشغالگر صبح امروز (سه شنبه) به اسرای زن فلسطینی در زندان دامون یورش برده و ضمن ضرب و شتم وسایل آن ها را بردند.

جنبش حماس تاکید کرد که این جنایت بی پاسخ نخواهد ماند و اسرا در نبرد زندان ها تنها نخواهند بود.

این جنبش فلسطینی از تمام ملت فلسطین و موسسه های مردمی و رسمی و همه آزادگان جهان خواست که با تمام امکانات در کنار اسرا و علیه رژیم صهیونیستی و جنایت های آن بایستند.

حماس تاکید کرد که ملت و مقاومت فلسطین تا زمان آزادی اسرا در کنار آن ها خواهند ایستاد.

بر اساس این گزارش، در پی عملیات شهادت طلبانه در قدس و شکست مفتضحانه رژیم اشغالگر صهیونیستی در این عملیات، تعرض صهیونیست ها به اسرای فلسطینی افزایش یافته است.

در همین حال، گروه های مقاومت فلسطین نیز در پی اعمال محدودیت ها و ضرب و شتم اسرای فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی از طریق میانجیگران به این رژیم هشدار دادند که هرگونه آسیب رسیدن به اسرای فلسطینی پیامدهای ناگواری برای تل آویو در سرزمین های اشغالی به همراه خواهد داشت.

هیات امور اسرا و زندانیان سابق فلسطینی دربند زندانهای رژیم صهیونیستی پیشتر نسبت به شرایط سخت اسرای زن فلسطینی هشدار داده بود؛ اسرای زن فلسطینی در شرایط سخت و ناراحت کننده ای در زندان دامون نگهداری می شوند و از لحظه دستگیری مورد ضرب و شتم و توهین قرار می گیرند و انواع محدودیت های روحی و جسمی از سوی ماموران و نظامیان رژیم صهیونیستی بر آنها اعمال می شود.

این مرجع تصریح کرده که زندان «دامون» که اسرای زن فلسطینی در آن نگهداری می شوند، در دوران استعمار انگلیس، انبار دخانیات بود، لذا بازداشت شدگان در این مکان از حداقل امکانات زندگی برخوردار بوده و این مکان به هیچ وجه به عنوان زندان از شرایط استاندارد برخوردار نیست.

https://irna.ir/xjLDkq

**پیگیری چند پرونده در دیدار معاون قوه قضائیه ایران با رئیس شورای عالی قضایی عراق

کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران و دبیر ستاد حقوق بشر که به عراق سفر کرده است ؛ روز سه شنبه با «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق دیدار و گفت و گو کرد.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

در این دیدار غریب آبادی در راس هیات قضایی ایران با عالی ترین مقام قضایی عراق درباره «قضایای متعددی» گفت و گو و رایزنی کرد و دو طرف به مسائل و پرونده های مهم برای هر دو طرف ایرانی و عراقی پرداختند.

در این دیدار، محمد کاظم آل صادق سفیر ایران در بغداد، نجم عبدالله دادستان کل عراق و لیث جبر رئیس هیات نظارت قضایی عراق نیز حضور داشتند.

معاون قوه قضائیه دیروز و امروز دیدارهای متعددی با مقام های قضایی عراق داشت. پیگیری و تسریع رسیدگی به پرونده ترور فرماندهان شهید پیروزی یکی از دستورکارهای اصلی سفر کاظم غریب آبادی است که بنا به دعوت ریاست عالی دستگاه قضایی عراق به بغداد سفر کرده است.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در آستانه صدور کیفرخواست پرونده ترور شهید سلیمانی و همراهان ایشان، در بدو ورود به بغداد خواستار تسریع در تکمیل پرونده ترور فرماندهان پیروزی شد. او ابتدا در محل ترور شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهندس المهدی و همراهانشان حضور یافت و به مقام شامخ این شهدا ادای احترام کرد.

غریب آبادی با تاکید بر تسریع رسیدگی و تکمیل پرونده ترور فرماندهان بزرگ پیروزی، اظهار داشت: در این سفر سه روزه، این پرونده مورد پیگیری جدی قرار خواهد گرفت. در ایران این پرونده در آستانه صدور کیفرخواست است و امیدواریم در عراق نیز هر چه زودتر کیفرخواست، تقدیم دادگاه شود تا همه مرتکبان و آمران و عاملان در پیشگاه عدالت محاکمه شوند.

چند روز پیشتر، فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق در مراسم رسمی سالگرد شهادت فرماندهان پیروزی اقدام دولت ترامپ در ترور فرماندهان مقاومت را «جنایت خائنانه» خواند و بر ضرورت پیگیری «بی تردید» دستگاه قضایی درباره پرونده این جنایت تاکید کرد.

زیدان در سخنان خود گفت که عراق حکم بازداشت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا را با استناد به اعتراف خود او در ارتکاب جنایت، صادر کرده است.
https://irna.ir/xjLDmS

**اعتراض پکن به مداخله‌جویی جمهوری چک در امور داخلی چین

روزنامه گلوبال تایمز در توئیتی به نقل از وزارت امورخارجه چین اعلام کرد چین، جمهوری چک را ترغیب کرد تا بر تعهداتش پیرامون اصل چین واحد پایبند بماند و تماس تلفنی رئیس جمهوری این کشور را با رئیس اجرایی تایوان به شدت محکوم کرد.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

سخنگوی وزارت امورخارجه چین ضمن محکومیت شدید تماس تلفنی «پتر پاول» رئیس جمهوری منتخب جمهوری چک با «تسائی اینگ ون» رئیس اجرایی تایوان در واکنش به این اقدام گفت جمهوری چک باید بر تعهداتش نسبت به اصول چین واحد پایبند بماند و از دولت این کشور خواست اقدامات فوری برای از بین بردن تاثیرات منفی این اتفاق را اتخاذ کند.

مائو نینگ افزود چین نارضایتی خود را این اقدام ابراز و خاطرنشان کرد تایپه هیچگونه روابط رسمی با پراگ ندارد.

چین و تایوان از سال ۱۹۴۹ به دلیل جنگ داخلی با دولت های جداگانه اداره می شوند اما چین همواره این جزیره را بخشی از خاک خود می داند.

از زمان سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ماه اوت سال جاری به این جزیره، چین فشار نظامی بر تایوان را افزایش داده است.

https://irna.ir/xjLDhM

**سه سال بعد از برگزیت؛ خشم توام با پشیمانی عمومی

با گذشت درست سه سال از خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا، این کشور بر خلاف وعده‌های دولت در یک وضعیت بحران قرار دارد و این شرایط باعث خشم توام با پشیمانی فزاینده مردم شده است.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

۱۲ بهمن ۱۳۹۸ انگلیس به استناد رأی مردم این کشور در همه‌پرسی سال ۱۳۹۵، به صورت رسمی به ۴۷ سال عضویت در اتحادیه اروپا پایان داد. بوریس جانسون نخست وزیر وقت انگلیس و از چهره‌های تندرو با انتشار توئیتی در حمایت از برگزیت وعده آغاز فصل جدیدی را در تاریخ کشور مطرح کرد و به "طلوع دورانی تازه" خوش‌آمد گفت.

طرح خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را اولین بار دیوید کامرون نخست وزیر اسبق این کشور در سال ۲۰۱۳ مطرح کرد تا لندن را از اجرای برخی قوانین دست‌وپاگیر اتحادیه معاف کند. او به ظاهر اعتقادی به برگزیت نداشت اما از این اهرم برای چانه‌زنی در برابر سران اتحادیه اروپا استفاده کرد.

در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ میلادی ۵۱.۹ درصد مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا و ۴۸.۱درصد آن‌ها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند و به این ترتیب کامرون از مقام خود کناره‌گیری کرد و سکان دولت دست ترزا می وزیر وقت کشور انگلیس افتاد تا پروژه برگزیت را اجرا کند.

سال ۲۰۱۹ در نتیجه سه سال چانه زنی دولت «ترزا می» با اتحادیه اروپا، دو طرف به توافقی دست یافتند که مجلس عوام انگلیس با آن موافقت نکرد. سرانجام «ترزا می» از مقام خود کناره‌گیری کرد و بوریس جانسون جانشین او موفق شد با برگزاری انتخابات زودهنگام، آرایش مجلس را به نفع حزب خود تغییر و توافق به عمل آمده را با اندکی اصلاحات از سد مجلس عبور دهد.

این توافق ۳ بهمن ۱۳۹۸ با توشیح ملکه به قانون تبدیل و به این ترتیب دوره گذار از ۹ روز بعد (۱۲ بهمن ۱۳۹۸) آغاز شد. انگلیس در این دوره (گذار) یازده ماهه بدون داشتن حق رای، تابع قوانین اتحادیه اروپا بود تا خود را برای یک طلاق تمام عیار آماده کند.

۱۲ دی ۱۳۹۹ این دوره هم به پایان رسید و انگلیس رسما با اتحادیه اروپا خداحافظی کرد. مردم انگلیس آن‌شب در انزوای مضاعف حاصل از قرنطینه نوع چهار و با خاطرات آتش بازی های حاشیه رودخانه تایمز سال نو را آغاز کردند.

دولت انگلیس ادعا کرده و می‌کند که به توافقی با اتحادیه اروپا دست یافته که فرصت‌های تجاری جدیدی را فرا روی این کشور قرار خواهد داد. اما در توافق جدید انگلیس امتیازهای بسیاری به طرف مقابل داده است فقط برای اینکه به گفته نخست وزیر پیشین انگلیس "برگزیت برگزیت باشد". فقط برای آنکه به مردم بگویند به توافقی دست پیدا کردند تا بتوانند نقطه پایانی بر چهار سال و نیم کشمکش بگذارند.

توافق حاضر نه به انگلیس آزادی ماهیگیری در آبهای خودش را می دهد، نه آن را از مقررات و استاندارد های اتحادیه اروپا آزاد می کند، نه حتی آنقدر آزادی عمل می دهد که انگلیس بتواند با سایر کشورها معاهدات تجاری مستقل امضا کند. حتی راه را برای دخالت اتحادیه اروپا در مرز داخلی بین ایرلند شمالی و سرزمین اصلی باز می گذارد.

مردم انگلیس هم این روزها که تورم در کشور به بالاترین حد در نیم قرن گذشته رسیده، بیشتر متوجه بی فایده بودن برگزیت شده‌اند. در توافق بدست آمده، انگلیس امتیاز خاصی بدست نیاورده و آنچه از آن با نام حفظ حاکمیت یا در دست گرفتن کنترل و سرنوشت کشور تعبیر می‌شود عملاً با محدودیت‌های تحمیل شده در این توافق بی معنی است.

دولت انگلیس می‌گوید که در توافق به دست آمده به خواسته اصلی اش یعنی «در دست گفتن کنترل» کشور رسیده است. اما شاید اصلی‌ترین دستاورد برگزیت را بتوان رها شدن از تعهد به احکام دیوان دادرسی اروپا، آزادی عمل بیشتر در برخورد با شهروندان انگلیسی خلاصه کرد.

در واقع اگر تنها دستاورد معنی دار برگزیت را همین رهایی از دیوان دادرسی اروپا ارزیابی کنیم، تنها دستاورد اقتصادی می تواند این باشد که دادگاه های انگلیس آزادانه تر بتوانند احکامی به نفع کارفرما و به ضرر کارگر صادر کنند. چیزی که به دلیل حمایت های قانونی اتحادیه اروپا از نیروی کار، دشوار می نمود.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر مردم انگلیس از برگزیت پشیمان شده و به رغم تلاش دولت برای اینکه همه‌گیری کرونا و شرایط جدید ناشی از جنگ اوکراین را مقصر نشان دهد، میل افکار عمومی برای به بازگشت به اتحادیه اروپا رو به افزایش است.

یافته‌های موسسه معتبر «بی‌ام‌جی» نشان می‌دهد که از هر ۱۰ طرفدار برگزیت، یکی پشیمان شده و خواستار عضویت مجدد انگلیس در اتحادیه اروپاست. طبق این نظرسنجی بیشتر انگلیسی‌ها معتقدند که در صورت بازگشت این کشور به اتحادیه اروپا، بحران هزینه‌های زندگی بهبود و تجارت با سایر کشورها توسعه خواهد یافت.

۴۷ درصد در این نظرسنجی پیش‌بینی کرده‌اند که عضویت مجدد انگلیس در اتحادیه اروپا آثار مثبتی خواهد داشت و ۲۴ درصد خلاف آن را تصور می‌کنند. از نظر کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند با عضویت مجدد انگلیس در اتحادیه اروپا مشکلات نظام رو به فروپاشی بهداشت این کشور، جایگاه و نفوذ آن در جهان نیز بهبود خواهد یافت. تنها حوزه‌ای که آن‌ها بازگشت انگلیس به اتحادیه اروپا را غیرسودمند می‌دانند مهاجرت است. ۳۳ درصد معتقدند که با عضویت مجدد در اتحادیه اروپا، اوضاع بدتر و ۲۶ درصد بر این باورند که بهتر خواهد شد.

در کل، یافته‌های نظرسنجی بی‌ام‌جی نشان می‌دهد که ۴۳ درصد موافق بازگشت انگلیس به اتحادیه اروپا و ۴۱ درصد مخالف هستند. این نظرسنجی از یک هزار و ۵۰۲ بزرگسال در تاریخ ۲۴ تا ۲۶ ژانویه صورت گرفته است.

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس امروز طی سخنانی ادعا کرد: طی سه سال گذشته ما در راستای استفاده از آزادی‌های برگزیت گام‌های بزرگی را برای مقابله با چالش‌های کشور برداشته‌ایم. چه بلحاظ توزیع سریع واکسن کرونا، انعقاد قراردادهای تجاری با بیش از 70 کشور یا بازپس گیری کنترل مرزهایمان، ما به عنوان یک کشور مستقل با اطمینان در مسیر پیش رو حرکت کردیم.

اما مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که بسیاری از کسب و کارها در نتیجه برگزیت زیان کرده و تازه‌ترین مورد، چند روز پیش رخ داد که شرکت هواپیمایی فلای‌بی برای دومین بار اعلام ورشکستگی کرد. طبق نظر سنجی به‌عمل‌آمده از سوی اتاق‌های بازرگانی انگلیس (BCC)، بیش از سه چهارم از شرکت‌های تجاری در انگلیس گفته‌اند که توافق تجاری صورت گرفته میان دولت لندن با اتحادیه اروپا برای دوران پسا برگزیت هیچ کمکی به توسعه تجارت آن‌ها کمک نکرده است.

بسیاری از فعالان تجاری در انگلیس، برگزیت را یک «فاجعه» و «دروغ بزرگ» می‌دانند که اقتصاد کشور را به ورطه نابودی کشانده است.

https://irna.ir/xjLDns

**گام عملی کمیسیون اروپا در تقابل با قانون کاهش تورم بایدن

کمیسیون اروپا فردا چهارشنبه طرح خود در واکنش به قانون کاهش تورم آمریکا که اقدامات پیشنهادی این کمیسیون را شامل می‌شود، ارائه می‌کند.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

پیش‌نویس این طرح اقدامات پیشنهادی کمیسیون اروپا را در واکنش به قانون کاهش تورم آمریکا (IRA) شامل می‌شود.

بر اساس این پیش‌نویس که به رویت این پایگاه خبری رسیده است، کمیسیون اروپا درصدد است برنامه‌ای به منظور هدف‌گذاری ظرفیت بخش‌ صنعتی، کاهش نظارت‌ها در راستای گسترش فناوری‌های جدید و صدور مجوز تخصیص یارانه‌های ملی و اعتبارات مالیاتی بیشتر برای فناوری‌های پاک پیشنهاد کند.

این پیش‌نویس علاوه بر این که قرار است فردا به صورت رسمی منتشر شود، به گونه‌ای تنظیم شده است که در نشست اعضای پارلمان و همچنین سران اروپا در بروکسل در روزهای نهم و دهم فوریه (۲۰ و ۲۱ بهمن ماه) نیز ارائه شود.

در همین رابطه، اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا در روزهای ابتدایی ماه جاری میلادی، یک دورنمای کلی از آنچه «طرح صنعتی قرارداد سبز» (Green Deal Industrial Plan) خواند، ارائه کرده بود.

بر این اساس، این پیش‌نویس ۱۷ صفحه‌ای با عنوان «طرح صنعتی قرارداد سبز برای عصر صفر خالص» (A Green Deal Industrial Plan for the Net-Zero Age)، اقدامات پیشنهادی این طرح در بخش‌های مختلف از جمله تنظیمات نظارتی، دسترسی‌های ملی و قوانین تجاری در راستای کربن‌زدایی و استفاده از انرژی‌های پاک را توضیح می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید: قوانین محکم اتحادیه اروپا در زمینه ممانعت کشورها از ارائه تسهیلات و یارانه‌ها به صنایع داخلی خود که از زمان آغاز همه‌گیری کرونا از سخت‌گیری آن کاسته شده بود، با شروع درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین آسان‌تر شد.

اکنون در پاسخ به تصمیم دولت آمریکا برای ارائه یارانه به فناوری‌های پاک تحت عنوان «قانون کاهش تورم»، کمیسیون اروپا درصدد است این قوانین را با معرفی «بحران موقت و چارچوب حالت گذار» حتی بیش از پیش آسان کند.

«قانون کاهش تورم» (IRA) در ماه اوت امسال (مردادماه) توسط جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا امضا شد؛ این قانون یارانه‌ قابل توجهی را به فناوری‌هایی که در مسیر عبور از سوخت های فسیلی نقش تعیین کننده دارند،‌ اختصاص می‌دهد. نکته قابل توجه این است که بخش زیادی از این یارانه‌، تنها محصولات «ساخت آمریکا» را در بر می‌گیرد.

در همین رابطه تارنمای پولیتیکو ماه گذشته در گزارشی به دورنمای تاریک صنایع تولیدی در اروپا و تردیدها درباره به آخر خط رسیدن «ساخت اروپا» پرداخته و نوشته بود: تصویب قانون جدید آمریکا در حمایت از صنایع سبز تحت عنوان «قانون کاهش تورم»، مقام‌های اروپایی که واشنگتن را متحد خود می‌دانستند،‌ بهت‌زده و خشمگین کرده است.

افزایش بهای انرژی در اروپا از یک طرف صنایع را برای بقا در عرصه رقابت با چین و آمریکا به خروج از خاک اروپا ناچار خواهد کرد و از طرف دیگر، قانون جدید کاهش تورم آمریکا بسیاری از کسب‌وکارها را به تغییر مکان به این کشور تشویق می‌کند.

به گزارش یورواکتیو، کمیسیون اتحادیه اروپا قرار است روز چهارشنبه (۱ فوریه) به طور رسمی این پیش‌نویس را منتشر کند.

https://irna.ir/xjLDjL

**شمار کشته شدگان واژگونی قایق در پاکستان به ۴۰ نفر رسید

شمار کشته شدگان واژگونی یک قایق در دریاچه سد "تاندا" در ایالت خیبرپختونخوا در شمال غرب پاکستان، به ۴۰ نفر رسید.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

براساس اطلاعات پلیس پاکستان عملیات امداد و نجات هنوز در جریان است تا جسد ۲ دانش آموز دیگر که هنوز مفقود هستند پیدا شود. دانش آموزان مدرسه دینی روستای میر پادشاه معمولا برای برپایی اردوهای دانش آموزی به منطقه دریاچه سد تاندا می رفتند.

این حادثه روز یکشنبه درحالی اتفاق افتاد که در قایق بیش از ۳۰ مسافر و بیش از ظرفیت آن سوار شدند.

رئیس پلیس، پلیس محلی و پرسنل ارتش بلافاصله پس از وقوع حادثه در محل حاضر شدند. برای کمک به غواصان ارتش تیم هایی از کهات و پیشاور نیز به محل حادثه اعزام شدند.

https://irna.ir/xjLDnH

**یک نماینده مجلس ترکیه، دولت آنکارا را به نسل کشی کردها متهم کرد
یک نماینده مجلس ترکیه، دولت آنکارا را به نسل‌کشی علیه کردها متهم کرد و گفت که دولت کشورش همچنان به سرکوب کردها ادامه می دهد.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

خانم «تولای هاتیم اوغلوللاری» که از شهر آدانا و با حمایت حزب کُردی دموکراتیک خلق های ترکیه به مجلس این کشور راه یافته است، افزود: حاکمیت کنونی با روش‌های جنگی ویژه و نیز از طریق دیپلماتیک تمام مسیرهای سرکوب را امتحان کرده و به نسل‌کشی سیاسی و فرهنگی کردها در ترکیه ادامه می‌دهد.

وی در یک سخنرانی در کنگره عمومی تحت عنوان «کنگره خلق‌های دمکراتیک» با پیشگامی حزب دمکراتیک خلق‌ها در استانبول، ترکیه را یکی از چهار بخش کردستان دانسته و دولت کشورش را به زعم خود «ساختار فاشیستی» خواند و بیان کرد: هیات حاکمه ترکیه به دست حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی افتاده و آنها هر روش را برای تحکیم جایگاه خود در سده جدید مباح و مجاز شمرده و به سرکوب کردها ادامه می دهند.

این نماینده عضو حزب دموکراتیک خلق‌ها اظهار کرد: دولت ترکیه با از بین بردن موقعیت کُردها در شمال و شرق سوریه و برای جلوگیری از شکل گیری حکومت محلی آنها در همه چهار بخش کردستان، دست به عملیات های نظامی در داخل و خارج از کشور می‌زند.

وی هدف دولت ترکیه را مرگ روژوا (مناطق کردنشین سوریه) عنوان کرد و با درخواست آزادی «عبدالله اوجالان» رهبر زندانی حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک.) افزود: او با رهبری خود توانسته مسائل ملت‌های خاورمیانه را حل کند.

این نماینده مجلس ملی ترکیه که با سیاست «وطن آبی» ترکیه و پیگیری حقوق این کشور در دریای مدیترانه نیز مخالف است، ۱۹ دسامبر ۲۰۲۲ در راس هیاتی به لیبی رفت و با افراد مرتبط با خلیفه خفتر فرمانده کل نیروهای شرق لیبی دیدار و اعلام کرده بود که تفاهم‌نامه حوزه اختیارات دریایی ترکیه با لیبی را قبول ندارد.

حزب کُرد دموکراتیک خلق‌های ترکیه در رقابت انتخابات مجلس این کشور در سال ۲۰۱۸ هم توانست ۶۷ کرسی را از مجموع ۶۰۰ کرسی مجلس ملی ترکیه به دست آورد.

این حزب که هم‌اکنون ۵۹ کرسی از ۵۷۹ کرسی فعال پارلمان ترکیه را در اختیار دارد، پس از لغو مصونیت پارلمانی ۹ نماینده به اتهام عضویت در گروه‌های تروریستی،حمایت از گروه تروریستی پ.ک.ک و نیز قطع بودجه ۲۹ میلیون دلاری سال جاری از محل بودجه خزانه دولت، با تهدید انحلال توسط دادگاه قانون اساسی ترکیه رو به روست.

حزب دموکراتیک خلق‌ها که همواره از سوی دولت ترکیه به عنوان جبهه‌ای سیاسی علیه دولت مرکزی محسوب شده و به ارتباط با گروه تروریستی پ.‌ک.‌ک و اقدام علیه یکپارچگی دولت و ملت ترکیه متهم می شود، اتهامات علیه خود را رد کرده و مدعی است که به دلیل مخالفت جدی این حزب با سیاست‌های رئیس جمهور ترکیه، قربانی فشار و سرکوب شده است.

این حزب در آخرین موضع گیری خود علیه دولت آنکارا، اعلام کرد که از ۲۴ ژوئیۀ ۲۰۱۵ به بعد، بیش از ۱۷ هزار عضو این حزب بازداشت شده‌اند و برای چهار هزار نفر آنها حکم زندان صادر شده است.

«صلاح الدین دمیرتاش» و «فیگن یوکسک داغ» رهبران مشترک سابق این حزب از زمان دستگیری در چهارم نوامبر سال ۲۰۱۶ تاکنون در زندان به سر می برند. این دو زمان دستگیری نماینده مجلس ملی ترکیه بودند.

https://irna.ir/xjLDmQ

**لاوروف: انرژی در اولویت همکاری‌های روسیه و پاکستان است

وزیر امور خارجه روسیه که روز گذشته میزبان بلاول بوتو زرداری همتای پاکستانی خود بود، از آمادگی دو کشور برای افزایش همکاری در حوزه انرژی و تامین گاز و نفت مورد نیاز پاکستان توسط روسیه به عنوان یکی از موضوع های همکاری اولویت دار برای دو کشور خبر داد.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

سرگئی لاوروف در جریان ملاقات با بلاول بوتو زرداری گفت: مسکو و اسلام آباد بطور یقین تمایل دوجانبه برای افزایش سطح همکاری ها با اولویت همکاری در حوزه انرژی دارند.

لاوروف پاکستان را یکی از شرکای سیاسی مهم روسیه خواند و گفت: روسیه و پاکستان در خصوص بیشتر مسائل بین المللی و منطقه ای دیدگاه مشترک دارند و در حوزه سازمان ملل، سازمان همکاری شانگهای و دیگر نهادی های بین المللی، همکاری نزدیک دارند.

زرداری نیز در این ملاقات با اشاره به همکاری های پیش روی روسیه و پاکستان در حوزه انرژی، تصریح کرد: از کشورهای ثالث انتظار نداریم که در موضوع توسعه همکاری های پاکستان و روسیه در زمینه انرژی و تامین نفت و گاز پاکستان توسط روسیه، مداخل کنند.

در ملاقات لاوروف و زرداری همچنین در باره راه اندازی مجدد خطوط پروازی مستقیم میان دو کشور بحث و تبادل نظر شد.

https://irna.ir/xjLDpM

**تاکید روسیه بر ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها

دیپلمات ارشد روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها، تدابیر جبرانی ایران در برجام را که در برابر بدعهدی طرف‌های مقابل در اجرای تعهدات این توافق صورت گرفت و به بهانه‌ای برای هیاهوی غرب تبدیل شده است، برگشت‌پذیر توصیف و بر لزوم بازگشت به میز مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام تاکید کرد.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

میخائیل اولیانوف این مطلب را در گفت‌وگو با اسپوتنیک مطرح کرد و افزود؛ خروج واشنگتن از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باعث توسعه برنامه هسته ای ایران شد و آن را فراتر از محدودیت های تعیین شده در این توافق برد، اما این اقدامات قابل برگشت هستند.

اولیانوف افزود: اولا گام‌های ایران در توسعه برنامه هسته ای اش تحت کنترل کامل و هوشیارانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفته و در ثانی برگشت‌پذیر هستند. اولیانوف بر همین اساس نتیجه گرفت که بازگشت ایران به اجرای تعهدات برجامی « نیازمند اقدامات زیادی نیست و تنها بازگشت به میز مذاکرات و احیای توافق هسته‌ای را نیاز دارد.»

دیپلمات روس در ادامه با اشاره به اینکه مذاکرات وین در وضعیت بن‌بست قرار دارد گفت: از اول سپتامبر تاکنون مذاکره دیپلماتیک جدی صورت نگرفته است اما برای این‌که بگوییم برجام مرده‌ است، هنوز زود است.

از نظر اولیانوف «شانس احیای برجام وجود دارد و این مسئله نیازمند تصمیم سیاسی تمامی طرف‌های برجام برای بازگشت به میز مذاکرات است تا بتوان مذاکرات را به یک نقطه عقلانی رساند»

وی با بیان اینکه ایران برای پایان دادن به این بن‌بست از اراده سیاسی برخوردار است، اضافه کرد: چین و روسیه نیز از خود چنین اراده‌ای را نشان داده‌اند اما طرف‌های غربی در حال حاضر چنین اراده سیاسی را از خود نشان نداده‌اند.

این دیپلمات روس درباره گمانه‌زنی یک رسانه‌ انگلیسی مبنی بر احتمال بازنگری لندن نسبت حمایت از برجام هم گفت: حضور یا عدم حضور انگلیس در توافق هسته‌ای، در شرایط فعلی چندان اهمیتی ندارد و تصمیم‌گیری در این زمینه بر عهده انگلیس است.

وی افزود: به طور کلی طبق برجام هیچ فرایند خروج یا اقدام یکجانبه تعریف نشده و همانطور که ایالات متحده به صورت یکجانبه از برجام خارج شد، هرگونه اقدام این چنینی به مفهوم نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است.

هفته نامه ساندی تلگراف چندی پیش با انتشار گزارشی به نقل از منابع دولت لندن ادعا کرد که این کشور در پی اعدام علیرضا اکبری جاسوس سرویس اطلاعات مخفی انگلیس در ایران، در حال تجدیدنظر و بازنگری درباره حمایت از برجام است.

این نشریه انگلیسی به نقل از مقام یادشده مدعی شد که «چشم‌انداز» روند مذاکرات رفع تحریم‌ها به طور قابل توجهی تغییر کرده و انگلیس در حال بررسی گزینه‌های خود در این رابطه است. ساندی تلگراف بر همین اساس در گزارشی نتیجه گرفت که انگلیس درپی اعدام جاسوس انگلیس در حال بازنگری موضع خود در قبال برجام است.

همان زمان یک سخنگوی دفتر نخست وزیر انگلیس به خبرنگار ایرنا گفت که موضع دولت لندن در قبال توافق هسته‌ای و مذاکرات رفع تحریم‌ها تغییری نکرده و دست‌یابی به توافق نهایی همچنان امکان پذیر است.

مذاکرات رفع تحریم‌ها بعد از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده دیپلماتیک به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل مانده و تجربه نشان داده که کاخ سفید به رغم ادعای دیپلماسی اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت ترامپ علیه ایران ندارد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق نهایی وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که علاوه بر تضمین طرف‌های مقابل به پایبندی، تحریم‌ها را به صورت موثر و قابل‌راستی آزمایی رفع کند.

https://irna.ir/xjLDpS

**بررسی ایجاد شهرک های صنعتی مشترک در دیدار سفیر ایران با وزیر صنعت عراق

«محمد کاظم آل صادق»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد، امروز سه شنبه در محل وزارتخانه با «خالد بتال الجغیفی»، وزیر صنعت و معدن عراق در زمینه همکاری های صنعتی مشترک دیدار و گفتگو کرد.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

در این ملاقات، سفیر جمهوری اسلامی ایران با برشمردن ظرفیت ها، مزایای نسبی و فرصت های موجود برای توسعه همکاری های صنعتی و معدنی بر آمادگی بخش صنایع و معادن ایران و نیز شرکت های مرتبط برای توسعه این همکاری ها تاکید کرد.

بررسی ابعاد احداث شهرک های صنعتی مشترک و انعقاد قرارداد در این خصوص، آمادگی برای راه اندازی کارخانه سیمان، خط تولید لبنیات، کارتن سازی، لاستیک سازی، مواد غذایی در عراق، ظرفیت بالقوه صادرات مجدد از عراق به ایران و ... از جمله محورهای مطرح شده از سوی آل صادق بود.

وزیر عراقی نیز توسعه مناسبات صنعتی و اقتصادی را به مصلحت دو کشور دانست و تمرکز کنونی سیاست های صنعتی و معدنی عراق را حمایت و راه اندازی از صنایع راهبردی خواند و به نیاز کشورش برای مشارکت با طرف های ایرانی به ویژه در زمینه صنایع پتروشیمی اشاره کرد.

خالد بتال الجغیفی، حمایت از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط و ایجاد صندوق حمایت از جوانان را در زمره اولویت های وزارتخانه تحت امر خود دانست و افزود که از شرکت های ایرانی مرتبط برای حضور در همایش معادن در ماه می ۲۰۲۳ (حدود سه ماه دیگر) دعوت به عمل خواهد آمد.

https://irna.ir/xjLDqz

**ادعای انگلیس: ایران از فرصت احیای برجام استفاده نکرد

وزیر امور خارجه انگلیس بدون اشاره به اینکه مذاکرات وین در خصوص ازسرگیری اجرای برجام به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا به بن‌بست کشیده شد، ادعا کرد: ایران به "طرز خیره‌کننده‌ای" از این فرصت استفاده نکرد.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

جیمز کلورلی این ادعا را روز سه‌شنبه در نشست مجلس عوام انگلیس مطرح کرد و مدعی شد: برنامه‌ هسته‌ای ایران هرگز تا این اندازه پیشرفته نبوده است. ایران به تشدید فعالیت‌های اتمی خود ادامه می‌دهد و با این کار صلح و امنیت جهانی را به مخاطره می‌اندازد.

وی با بیان اینکه «ما به کار با دوستان و متحدان بین‌المللی ادامه می‌دهیم تا از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم» ادعا کرد: گزینه تعامل سازنده از طریق برجام در دست ایرانی‌ها است اما آن‌ها به طرز خیره‌کننده‌ای از این فرصت استفاده نکردند.

او در پاسخ به سووال «مایکل فبریکنت» نماینده‌ حوزه «میچ‌فیلد» درباره لزوم به‌کارگیری مکانیسم ماشه در برجام توسط انگلیس ادعا کرد که قضاوت مسئولان ایران در روند احیای برجام یک «شکست چشمگیر» بود. وی درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران هم گفت: ما این حق را برای خود محفوظ می داریم که اگر ایرانی‌ها روند دستیابی به سلاح هسته‌ای را متوقف نکنند، تحریم‌های بیشتری را وضع کنیم.

ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.

این درحالیست که ایران با وجود بدعهدی طرف مقابل، حداکثر شجاعت و بصیرت خود را با موافقت برای مشارکت در مذاکرات وین با هدف حفظ توافق برجام نشان داد اما تجربه ماه‌ها مذاکرات در وین ثابت کرد کاخ سفید به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق نهایی وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که علاوه بر تضمین طرف‌های مقابل به پایبندی، تحریم‌ها را به صورت موثر و قابل‌راستی آزمایی رفع کند.

https://irna.ir/xjLDqT

**تاکید اتحادیه اروپا بر ضرورت آزادی تردد در گذرگاه لاچین

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که این بلوک از جمهوری آذربایجان می‌خواهد تا آزادی و امنیت تردد در گذرگاه لاچین را تضمین کند.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

جوسپ بورل امروز سه‌شنبه گفت که از دسامبر ۲۰۲۲، اتحادیه اروپا از نزدیک تحولات گذرگاه لاچین و پیامدهای انسانی آن را دنبال می‌کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که با وزیران خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تماس است و همچنان تماس نزدیک خود را با آنها حفظ می‌کند.
بورل خاطر نشان کرد: اتحادیه اروپا از آذربایجان خواسته تا اقداماتی را که در حیطه صلاحیت خود برای تضمین آزادی و امنیت تردد در گذرگاه لاچین است، در راستای تعهداتش ذیل بیانیه سه جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: تحریم‌ها تنها یکی از ابزارهای اتحادیه اروپا برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی و امنیتی مشترک است و در این قضیه مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

این دیپلمات ارشد اروپایی تاکید کرد: تلاش اتحادیه اروپا با ارمنستان و آذربایجان بر دستیابی به راه حل‌هایی از طریق گفت و گو متمرکز است که سران دو کشور تعهد خود را به آن ابراز کرده‌اند.

https://irna.ir/xjLDrj

**لاوروف: زیرپا گذشتن قطعنامه ها عادت غرب است/ تصمیم آمریکا برای کنار گذاشتن برجام اشتباه بود

وزیر خارجه روسیه درباره سخنان همتای آمریکایی خود مبنی بر امکان بکارگیری گزینه نظامی برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران گفت: غرب همواره ترجیح می دهد، قطعنامه های شورای امنیت را زیرپا بگذارد و به تجاوزگری روی آورد.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

سرگئی لاوروف روز سه شنبه در نشست خبری با همتای مصری خود افزود: درباره رویکرد غرب نسبت به ایران نگرانیم و تصمیم غربی ها برای کنار گذاشتن برجام یک اشتباه بزرگ بود.

وی اضافه کرد: روسیه از تلاش های رئیس جمهوری ترکیه برای از سرگیری روابط با دولت سوریه حمایت می کند و آمادگی دارد سطح تلاش ها را در این باره افزایش دهد.

لاوروف گفت: برای پیوستن ایران به تماس های سه جانبه میان ترکیه، سوریه و روسیه به توافق رسیده ایم و منطقی است که تماس های آینده برای از سرگیری روابط ترکیه و روسیه با میانجیگری روسیه و ایران انجام شود.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: برای مشخص شدن زمان دیدارها و برنامه های آینده در رو سطح نظامی و سیاسی درحال تلاش هستیم و باید به سوی دستیابی به نتایج مشخصی گام برداریم.

لاوروف از دریافت "پیامی مشخص" از طرف همتای آمریکایی خود از طریق وزیر خارجه مصر خبر داد.

وی گفت: ما موضع متوازن و مسئولانه مصر را ارج می نهیم و همتای مصری من پیامی را که از وزیر خارجه آمریکا در قاهره دریافت کرده بود را ابلاغ کرد. خمواره تاکید کرده ایم که روسیه از هر پیشنهاد جدی استقبال می کند و این جدیت شامل همه ابعاد می شود.

لاوروف افزود: در این پیام به روسیه اعلام شده است که مسکو باید از اقدامات خود دست بردارد و این کار به موفقیت منجر می شود.

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: بخش دوم درخواست و پیام آمریکا و اروپا توسط دبیرکل ناتو وقتی که گفت: روسیه شکست می خورد و غرب اجازه نمی دهد اوکراین شرکست بخورد زیرا این به معنای شکست اروپا و همه جهان است . او نه تنها مسئولیت اعضای ناتو را به دوش می کشد بلکه مسئولیت همه جهان را به دوش دارد.

لاوروف گفت: سخن فقط درباره اوکراین و نظام کی یف نیست زیرا این نظام از خود استقلالی ندارد بلکه تسلیم دیکته های آمریکا است و آن ها نمی خواهند به ابهت آمریکا خدشه ای وارد شود.
وی بیان کرد: از همتای آمریکایی ام می خواهم که ادامه نامه اش را وقتی بنویسد که تنها خواستار خروج روسیه از اوکراین نباشد.

وزیر خارجه مصر نیز گفت: روسیه به عنوان یک کشور عضو شورای امنیت و ساز وکار چهارجانبه بین المللی همواره از موضوع فلسطین دفاع کرده است و ما از ارتباط و ارائه پیشنهادات در این زمینه بی نیاز نیستیم.

سامح شکری افزود: ما به هماهنگی با یکدیگر تا زمان حل و فصل بحران ها ادامه می دهیم و امیدواریم این تلاش مشترک ما را از درگیری ها و بحران ها که به ضرر امنیت و ثبات است خارج کند.

وی اضافه کرد: با طرف آمریکایی درباره تحولات اخیر گفت و گو کردیم و امروز فرصتی دست داد تا همان موضوعات را با همتای روسی بررسی کنم.

شکری گفت: مصر در همه تماس ها در خصوص بحران اوکراین خواستار مذاکراتی است که به نتایجی برای پایان یافتن درگیری نظامی منجر شود و به سود همه طرف ها باشد.

وزیرخارجه مصر روز گذشته در قاهره میزبان آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود بود که در یک سفر غیرمنتظره و برای فرستادن پیامی به مسئولان روسی به مصر سفر کرده بود.

https://irna.ir/xjLDqK

**دادگاه عالی لندن در حال بررسی مجوز دولت انگلیس برای فروش تسلیحات به عربستان است

دادگاه عالی لندن قانونی یا غیرقانونی بودن تصمیم دولت انگلیس برای از سرگیری فروش تسلیحات به عربستان را بررسی می‌کند.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

دادگاه عالی لندن امروز (سه شنبه) قانونی یا غیرقانونی بودن تصمیم دولت انگلیس برای از سرگیری فروش تسلیحات به عربستان که می‌تواند در جنگ یمن مورد استفاده قرار گیرد را بررسی خواهد کرد.

به نوشته این پایگاه خبری، سازمان غیردولتی «کمپین علیه تجارت اسلحه» که مقر آن در بریتانیا است، با طرح شکایت دولت انگلیس را به مشارکت در نقض قوانین بین‌المللی و ایجاد بزرگترین فاجعه انسانی در جهان (جنگ یمن) که منجر به مرگ ده‌ها هزار نفر شده، متهم کرده است.

پیش بینی می‌شود بررسی‌های قانونی دادگاه عالی لندن تا پایان هفته به طول انجامد. سازمان غیردولتی «کمپین علیه تجارت اسلحه» پس از آنکه انگلیس در تابستان ۲۰۲۰ از از سرگیری فروش تسلیحات به عربستان خبر داد، این شکایت را تنظیم کرد.

پیش از جلسه استماع دادگاه، «امیلی آبل» هماهنگ‌کننده رسانه‌ای سازمان یاد شده، دولت انگلیس را متهم کرد که از طریق جنایات جنگی و کشتار غیرنظامیان به دنبال کسب سود است.

پیشتر نیز این سازمان در سال ۲۰۱۹ در پرونده خود علیه دولت انگلیس زمانی که دادگاه استیناف حکم داد که مجوز دولت انگلیس برای فروش سلاح به عربستان غیرقانونی است، پیروز شده بود. دادگاه استیناف دستور داده بود که دولت بریتانیا در این موضوع تجدید نظر کند.

در همین حال، «لیز تراس» در دوران تصدی خود در وزارت تجارت بین‌الملل انگلیس در این خصوص بازبینی انجام داد و در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که مجوزهای صادرات تسلیحات انگلیس به عربستان از سر گرفته می‌شود.

تراس ادعا کرده بود که فروش تسلیحات به عربستان نقض قوانین بین المللی بشردوستانه نیست.

در مقابل، سخنگوی سازمان غیردولتی «کمپین علیه تجارت اسلحه» اظهارات تراس را کاملا" مزخرف و توهین‌آمیز نسبت به تمامی یمنی‌هایی که زندگی آن‌ها با سلاح‌های انگلیسی ویران شده است، توصیف کرد.

سازمان یاد شده اعلام کرد که از سال ۲۰۱۵، دولت انگلیس مجوز فروش تسلیحات از جمله جنگنده، بمب‌های هدایت شونده و موشک را به ارزش ۷.۹ میلیارد پوند (۹.۸ میلیارد دلار) به ریاض داده است.

این سازمان اضافه کرد که انگلیس در کنار آمریکا، یکی از بزرگترین تامین کنندگان تسلیحات و تجهیزات نظامی عربستان است.

«مارتین بوچر» مشاور صلح و درگیری‌ها در سازمان خیریه آکسفام گفت که بخش قابل توجهی از حملات هوایی عربستان در جنگ یمن علیه مردم غیرنظامی در این کشور بوده است.

وی افزود: لازم است مجوز فروش تسلیحات انگلیسی به عربستان بررسی و فورا" متوقف شود.

موسسات خیریه در انگلیس در سال ۲۰۲۱ از دولت این کشور به خاطر نصف کردن کمک‌های بشردوستانه به یمن انتقاد کردند.

از زمان آغاز حملات و بمباران عربستان در مارس سال ۲۰۱۵ با همکاری بزرگترین شرکت تسلیحاتی انگلیس و سایر سازندگان تسلیحات غربی در یمن تاکنون هزاران غیرنظامی کشته شده‌اند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

این کشورها پس از ۷ سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آن‌ها مجبور به پذیرش آتش بس شدند.

https://irna.ir/xjLDcP

**حزب‌الله: اهانت به قرآن و کشتار مسلمانان نشانه ورشکستگی انسانی و اخلاقی غرب است

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان طی سخنانی اهانت به قرآن کریم در برخی کشورهای غربی و اقدامات تروریستی و کشتار مسلمانان در پاکستان را نشانه «ورشکستگی غرب» ارزیابی کرد.

ازتاکید روسیه برازسرگیری مذاکرات رفع تحریمها تا ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک ایران وعراق

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در توییتی نوشت: توهین آگاهانه به قرآن کریم در سوئد، هلند و تعدادی از کشورهای غربی تحت نظارت دولتهای آنها بیانگر میزان ظلم و پرخاشگری نسبت به مسلمانانی است که تسلیم انحراف‌ها و اصول آنها نمی‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: تلاقی غرب در اهانت به قرآن و اقدام داعش مورد حمایت آمریکا برای قتل و کشتار صدها نفر در پاکستان، نشانه‌ای از ورشکستگی آنها در سطح انسانی است.

پیش از این نیز حزب الله در بیانیه‌ای ضمن عرض تسلیت شهادت جمعی از نمازگزاران گفت: اصرار گروهای تکفیری بر ارتکاب جنایت های هولناک و هدف قرار دادن امنیت و ثبات کشورهای مسلمان مستلزم ایجاد همکاری کشورهای اسلامی برای مبارزه با قاتلانی است که به دروغ تظاهر به دین داری می کنند.

حزب الله در پایان تلاش مضاعف دولت پاکستان در برقراری امنیت و تعقیب مجرمان و مقابله با تروریسم آنها را خواستار شد.

این حادثه تروریستی روز دوشنبه در مسجدی واقع در منطقه قرمز شهر «پیشاور» پاکستان رخ داد که در جریان آن صدها تن کشته و زخمی شدند.

تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسوولیت انفجار در شهر پیشاور را برعهده نگرفته است.

سیزدهم اسفند سال گذشته درپی عملیات انتحاری در حین اقامه نماز جمعه در مسجد شیعیان شهر پیشاور در منطقه "کوچه رسالدار" دست کم یکصد نمازگزار به شهادت رسیدند. گروه تروریستی داعش مسوولیت این حمله را برعهده گرفت.

https://irna.ir/xjLDrp


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha