هشدار اندیشکده آمریکایی درمورد عواقب تاخیر در تجهیز ارتش اوکراین؛ به نفع روسیه است

تهران – ایرنا – جدیدترین ارزیابی یک اندیشکده آمریکایی نشان می دهد که اکراه و تاخیر اروپا و آمریکا در تجهیز ارتش اوکراین به جنگ افزارهای غربی موجب شده تا نیروهای روس ابتکار عمل را در این جنگ به دست گیرند.

به گزارش ایرنا، بر اساس ارزیابی جدید موسسه آمریکایی "مطالعه جنگ"، تاخیر کشورهای غربی در ارسال کمک های نظامی کلیدی مانند تانک، فرصت را در اختیار روسیه قرار داده تا "ابتکار عمل" را در جنگ اوکراین به دست آورده و کی یف در ماه های اخیر نتواند ضد حمله جدیدی را برای پس گرفتن مناطق اشغال شده انجام دهد.

بنابراعلام این اندیشکده، توانایی اوکراین در انجام هرگونه ضد حمله به دلیل "اکراه غربی‌ها در تأمین جنگ افزارهای پیشرفته غربی، به ویژه تانک، سامانه‌های آفندی دوربرد، و پدافند هوایی" محدود شده است. اگرچه چالش‌های داخلی نیز سد راه پیشروی ارتش اوکراین شده، اما "همیشه سلاح و تدارکات محور اصلی برنامه ‌ریزی و اجرای عملیات ها هستند. "

در ادامه این گزارش آمده که کی یف که پیش از آغاز جنگ فاقد صنایع دفاعی موثر بود، برای تجهیز ارتش خود، عقب راندن نیروهای روس و انجام حملات متقابل، به شدت به متحدان غربی وابسته است.

موسسه مطالعه جنگ نوشت که کمک های غرب در ماه های ابتدایی درگیری محدود به تامین ادوات و مهمات شرقی اوکراین بود، اما در اوایل تابستان، ارسال این منابع از سوی کشورهای دوست این کشور رو به کاهش گذاشت. به گفته این اندیشکده، به دلیل آنکه کشورهای غربی قادر به تولید تسلیحات زمان شوروی سابق نیستند، کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس باید در آن زمان به تامین تسلیحات غربی روی می آوردند.

این اندیشکده افزود: با وجود اینکه کی یف تا ماه ژوئیه توپ و موشک اندازهای آمریکا را دریافت می کرد، با این حال پیشروی اوکراین در استان خرسون بسیار کندتر از منطقه خارکیف بود، زیرا آنها نگران اتمام سلاح های خود در جریان این ضد حمله بودند.

به باور این اندیشکده، اگر کشورهای غربی حامی اوکراین در تابستان ۲۰۲۲ تجهیز این کشور به سامانه های ساخت غرب را آغاز می کردند، اوکراین پس از بازپس گیری مناطقی در خارکیف و خرسون و ادامه حملات متقابل خود مجهزتر بود و می توانست جلوی تجدید قوای روس ها را گرفته و مانع از به دست گرفتن ابتکار عمل از سوی آنها شود.

این ارزیابی درحالی منتشر می شود که در هفته های اخیر کشورهای غربی و به خصوص آلمان و آمریکا در زمینه ارسال تانک و جنگنده به اوکراین دچار اختلاف نظر شدند.

به گفته منابع آگاه، در حالی که کی یف خود را برای عملیات جدید برای بازپس گیری بخش هایی از خاک خود در بهار آینده آماده می کند، تلاش ها در داخل وزارت دفاع آمریکا برای ارسال جت های جنگنده شتاب بیشتری گرفته است.

این گزارش می افزاید: کی یف اکنون با توجه به تایید سریع ارسال تانک ها و سامانه های دفاع هوایی پاتریوت که تا چندی پیش صادرات آنها به اوکراین ممنوع بود، نسبت به ارسال جت های آمریکایی خوشبین شده است.

با این حال، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دیشب (۱۰ بهمن) با ارسال جنگنده اف ۱۶ به اوکراین مخالفت و اعلام کرد که این جنگنده را به کی یف ارسال نمی کند.

در همین حال، ماتیوش موراویسکی نخست وزیر لهستان دیروز گفت که کشورش می تواند جت های جنگنده اف - ۱۶ خود را با هماهنگی با ناتو، در اختیار ارتش اوکراین قرار دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha