نهضت ملی مسکن؛ روزنه امید ۶۰۰ ایثارگر مازندرانی برای خانه‌دار شدن

ساری - ایرنا - دولت سیزدهم با هدف حمایت از خانه‌دار شدن جامعه ایثارگری تاکنون اقدامات بسیار گسترده‌ای را در سطح کشور انجام داده که مصداق این مطلب تهیه زمین مورد نظر برای ساخت ۶۰۰ واحد مسکونی ویژه جامعه ایثارگری در مازندران است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دولت سیزدهم از ماه های گذشته تاکنون برای تحقق هدف ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی، مقدمات گسترده اجرای این طرح بزرگ را با تامین هزاران هکتار زمین در اقصی نقاط کشور آغاز کرده که در این بین جامعه ایثارگری مازندران نیز امیدوار هستند که با تهیه و تامین زمین مورد نیاز، بتوانند در آینده ای نزدیک صاحب خانه شوند.
مازندران استانی گردشگر پذیر که سالانه میزبان میلیون ها مسافر و گردشگر از اقصی نقاط کشور است که به علت فاصله کم دریا با جنگل با کمبود زمین برای اجرای طرح های مختلف از جمله ساخت واحدهای مسکونی مواجه است که به نظر می‌رسد با همت دولت سیزدهم این مشکل اساسی در قالب اجرای طرح های مختلف قابل رفع است.
طبق گزارش رسمی راه و شهرسازی مازندران در مجموع ۱۲۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن مازندران نام نویسی کردند که از میان این افراد ۲۰ هزار نفر به علت نداشتن شرایط قانونی حذف شدند. نداشتن شرط سابقه پنج سال سکونت در شهر منتخب و داشتن ملک خصوصی مهم ترین علت حذف شدن این افراد از گردونه طرح بوده است.
سهمیه مازندران در طرح نهضت ملی مسکن ساخت سالانه ۳۸ هزار واحد مسکونی و در مجموع چهار سال دولت سیزدهم ۱۵۲ هزار خانه است. طبق مقررات نهضت ملی مسکن، متقاضیان با داشتن پنج شرط تاهل، سرپرست خانوار بودن و مردان مجرد ۲۳ سال به بالا، حداقل سابقه پنج سال سکونت درشهر مورد تقاضا، نداشتن مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، می‌توانند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
بر اساس این قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن) نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند. همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است چرا که این افراد سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانونگذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. در عین حال، زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن می‌توانند ثبت‌نام کنند.
به گفته مسوولان اداره کل راه و شهرسازی مازندران تامین زمین مورد نیاز برای ساخت ۶۰۰ واحد مسکونی ویژه خانواده های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران این استان انجام شده و معاونت املاک و حقوقی اداره‌ کل راه و شهرسازی مازندران کار واگذاری اراضی به اقشار ویژه، دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و عمومی و همچنین تامین زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن را در راستای سیاست‌های دولت، بر عهده دارد.
در این راستا از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰ مورد اراضی با کاربری‌های مسکونی واگذار شده و در مازندران واگذاری ۱۲ هکتار اراضی غیرمسکونی شامل اداری، تجهیزات شهری، خدماتی، درمانی و بهداشتی، صنعتی و مذهبی انجام شده است.
همچنین در مسیر اجرای طرح نهضت ملی مسکن در مازندران، اراضی مورد نیاز برای ساخت بیش از ۲۷ هزار واحد تامین شد و در این راستا نیز تاکنون بیش از ۵۰ هکتار اراضی، تغییر کاربری و الحاق به محدوده شده است.

نهضت ملی مسکن؛ روزنه امید ۶۰۰ ایثارگر مازندرانی برای خانه‌دار شدن

اختصاص پنج درصد از تسهیلات ملی مسکن به ایثارگران مازندران

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران با اشاره به اختصاص پنج درصد از تسهیلات ملی مسکن به ایثارگران مازندران از جمله مصوبات سفر رئیس جمهور به این استان گفت که هر چند که این طرح بسیار کند و حرکت لاکپشتی داشت اما در نهایت زمین مورد نیاز برای ساخت واحدهای مسکونی ویژه جامعه ایثارگری مازندران توسط اداره کل راه و شهرسازی استان تهیه و تامین شده است و امیدواریم در روزهای آینده نیز کار انتقال سند زمین به سرانجام مطلوب برسد.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در هفدهمین سفر استانی دولت سیزدهم، روز جمعه ۲۰ اسفند وارد استان مازندران شد. بازدید از تعدادی طرح‌ اقتصادی و عمرانی و بازدیدهای سرزده، دیدار با اقشار مردم، دیدار با مجموعه کارشناسان ارشد محیط زیست و همچنین شرکت در شورای اداری استان در سفر یک‌روزه رئیس جمهور به مازندران برنامه‌ریزی شده بود.
نتیجه نخستین سفر هیات دولت سیزدهم به مازندران تصویب حدود ۱۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه‌های مختلف بود که از این مبلغ حدود ۶۲۴ میلیارد تومان به صورت نقدی در مرحله اول اختصاص یافت.
استاندار مازندران در روز ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ با اعلام تشکیل ستاد ویژه پیگیری مصوبات سفر رییس جمهوری به این استان، در حکمی حسین شاه‌پری را به عنوان مسوول ستاد و بازرس ویژه پیگیری منصوب کرده است.

سعید کهنسال در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همچنین در راستای اجرای طرح خانه دار شدن جامعه ایثارگری مازندران، در کارگروه مسکن استان مصوب شد که اداره کل راه و شهرسازی در شهرهایی که مسکن احداث کرده است این واحدهای مسکونی را در اختیار جامعه ایثارگری مازندران قرار دهد.

وی گفت: مسئولان راه و شهرسازی مازندران اعلام کردند که در پنج یا ۶ شهر که کار ساحت مسکن به اتمام رسیده است آماده واگذاری هستند اما این مهم نیز باید از طریق جامعه ایثارگری استان مورد پذیرش قرار گیرد.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران با بیان اینکه ۸۹۹ خانواده معظم شهدا و ایثارگران این استان متقاضی دریافت تسهیلات مسکن هستند، گفت: پرونده متقاضیان واجد شرایط به بانک‌های عامل ارسال شده است.
سعید کهنسال از آغاز فرایند پرداخت تسهیلات مسکن به جامعه ایثارگری مازندران از ۲۲ آذرماه امسال خبر داد و خاطرنشان کرد: اولویت پرداخت وام تبصره‌ای مسکن شامل خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگرانی است که تاکنون موفق به دریافت این تسهیلات نشده‌اند.

نهضت ملی مسکن؛ روزنه امید ۶۰۰ ایثارگر مازندرانی برای خانه‌دار شدن

افزایش سقف تسهیلات مسکن ایثارگران
وی با بیان اینکه هیات وزیران با افزایش سقف تسهیلات مسکن ایثارگران در سالجاری موافقت کرده است، اظهار داشت: طبق مصوبه هیات وزیران، سقف تسهیلات مسکن ایثارگران در سالجاری به ازای هر واحد مسکونی در شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر و همچنین مراکز استان‌ها چهار میلیارد ریال، سایر شهرستان‌ها سه میلیارد ریال و روستاها نیز ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله تعیین شده است.
وی با اشاره به اینکه طبق این مصوبه، سقف تسهیلات مسکن در شهرهای جدید معادل سقف تسهیلات مرکز همان استان و با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله بدون رعایت الگوی مصرف و نوساز بودن مسکن تعیین شده است، گفت: خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و آزادگانی که در سال‌های گذشته تسهیلات خرید یا ساخت مسکن تا سقف ۲۵۰ میلیون ریال را دریافت کردند و وام مسکن خود را در طی ۲ سال گذشته تسویه کرده باشند، در صورت افزایش سهمیه می‌توانند دوباره نسبت به دریافت تسهیلات بر اساس دستورالعمل اقدام کنند.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثاگران مازندران با بیان اینکه این نهاد بر اساس سهمیه تخصیصی از سوی بنیاد مرکز، افراد واجد شرایط و دارای اولویت را به بانک‌های عامل معرفی می‌کند، عدالت محوری بر مبنای اعتماد سازی جامعه هدف را از رویکردهای اصلی عنوان کرد و گفت: تمام تلاش‌ها، رفع دغدغه و نگرانی خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران در بخش مسکن است و بی شک از تمام ظرفیت‌ها و امکانات موجود برای تحقق این مهم استفاده خواهد شد.
کهنسال، از تشکیل کارگروه تامین مسکن ایثارگران در استانداری مازندران خبر داد و افزود: به مدیران بانک‌های ملت، تجارت، رفاه، سپه، صادرات و مسکن تاکید شده است ضمن عمل به تعهدات خود، نسبت به پراخت تسهیلات مسکن به خانواده های معظم شهدا و ایثارگران استان اهتمام بیشتری داشته باشند
مازندران در دوران جنگ تحمیلی بیش از ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید، ۳۴ هزار جانباز و ۲ هزار و ۳۶۰ آزاده را در راه دفاع از کیان اسلامی تقدیم انقلاب کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha