۹ دی ۱۴۰۱، ۱۲:۲۷
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 84983842
T T
۱۱ نفر

برچسب‌ها

تیوب سواری در همدان؛ والدین نگران و فرزندان سرشار از هیجان

همدان- ایرنا- این روزها تیوب سواری به عنوان یک تفریح زمستانی جذاب و مهیج اما خطرناک و پرحادثه در نقاط کوهستانی به ویژه دامنه‌های الوند همدان جان دوباره گرفته و بازار آن امروز در تعطیلی جمعه داغ‌تر از همیشه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، همه ساله با بارش برف و سفید پوش شدن ارتفاعات استان همدان، تیوب سواری، سرسره بازی و برف بازی بر روی آب‌های یخ زده از جمله در شیب‌های تند بلوار ارم در ضلع جنوبی شهر، و کناره‌های شیب دارد مسیر منتهی به، عباس آباد، دره مرادبیگ رونق می‌گیرد و برخی افراد به ویژه نوجوانان و جوانان، بی‌تفاوت و بی‌توجه به خطرات و آسیب‌ها، بدون رعایت جوانب احتیاط و ایمن‌سازی به این تفریح زمستانی حادثه آفرین دست می‌زنند.

سفیدپوش شدن همدان پس از هفته‌ها انتظار فرصتی را ایجاد کرده تا مردم دل به رخت سفید طبیعت زده و تیوب سواری و لیزخوردن در شیب‌های دامنه ارتفاعات منطقه را به لذتی پرهیجان توام با اتفاقات تلخ و شیرین بازهم تجربه کنند.

همدان اگرچه به نسبت سال‌های گذشته از بارش‌های کمتری در ماه‌های اخیر به خصوص با شروع فصل زمستان برخوردار بوده اما سرمای شدید هوا و پایدار ماندن برف در نقاط کوهستانی شرایط خوبی را برای پرداختن به بازی تیوب سواری فراهم کرده است.

مکان‌های غیر مترقبه ورزشی که بی‌هیچ هزینه و زحمت و ابزاری، فقط به لطف طبیعت و همراهی ابر وباد برای فراهم ساختن نزولات آسمانی خلق شده اما در پشت صحنه آن حوادثی ناگوار مانند شکستن دست وپا و جراحات سرو صورت هم هست.

بازدیدهای میدانی امروز خبرنگار ایرنا به خصوص در منطقه جنوبی شهر همدان، شیب‌های تند بلوار ارم و مسیر منتهی به حیدره، امامزاده کوه، عباس آباد و دره مرادبیگ، حکایت از تجمع گسترده شهروندان برای تیوب سواری، برف بازی و ساخت آدمک‌های برفی دارد.

دلخوشی جوانان و نوجوانان برای تیوب سواری و لیز خوردن پر شتاب در مسیرهایی است که براثر استفاده زیاد لغزنده و وسوسه کننده است.

والدین نگران، فرزندان پرهیجان

تیوب سواری هراندازه که برای والدین ایجاد نگرانب می کند و خطرات احتمالی دارد، اما برای فرزندان آنها سرشار از هیجان، شور و نشاط است.

رضا مخدومی پدر یکی از جوانان تیوب سوار در این باره گفت: به اصرار فرزندانم برای تیوب سواری آن‌ها به این منطقه آمده‌ام در حالی که به هیچ عنوان از این بازی راضی نیستیم چرا که خطرات زیادی دارد.

وی اضافه کرد: متاسفانه تیوب سواری به عنوان یک بازی رایج در فصول زمستان تبدیل شده و نمی‌توان جوانان را از این بازی منع کرد بنابراین بهتر است مسوولان مسیرهای امن را برای این بازی درنظر بگیرند تا شاهد اتفاقات ناخوشایند نباشیم.

مخدومی اظهار داشت: در مسیر تیوب سواری نمی‌توان سرعت را مهار کرد و در مسیرهای صاف سرعت افزایش می‌یابد و همین مساله باعث می‌شود که آن‌ها کنترل خود را از دست بدهند و حتی دچار سانحه شوند.

یکی دیگر از تیوب سواران حاضر در منطقه عباس آباد همدان گفت: بیشتر جوانان اواخر وقت برای پرداختن به این بازی به عباس آباد می‌آیند و همین حضور دسته جمعی به جذابیت بازی افزوده است.

فرهاد رضاجانپور در پاسخ به این سوال که چرا اسکی را جایگزین تیوب سواری نمی‌کنید، گفت: اسکی ورزش پرهزینه‌ای است و مهمتر اینکه فقط در روز بویژه روزهای تعطیل می‌توان به پیست تاریک دره رفت اما هرموقع که اراده کنیم می‌توانیم تیوب سواری را در این منطقه داشته باشیم.

یک شهروند: اسکی ورزش پرهزینه‌ای است و مهمتر اینکه فقط در روز بویژه روزهای تعطیل می‌توان به پیست تاریک دره رفت اما هرموقع که اراده کنیم می‌توانیم تیوب سواری را در این منطقه داشته باشیم.

وی اظهار داشت: تیوب سواری نیاز به تخصص ندارد در حالی که برای اسکی بازی باید آموزش‌های لازم را فرا گرفت که نیاز به هزینه دارد.

مریم بیات نیز در این باره گفت: خیلی خوب است که همه به شکل خانوادگی برای تیوب سواری می‌آییم چون امنیت آن بیشتر است اما انتظار می‌رود در مسیرهایی که مردم برای تیوب سواری می‌روند نیروی پلیس، اورژانس و امداد خودرو مستقر شوند.

وی افزود: نمی‌توان مردم را از شادی و لذت بازی‌های زمستانی منع کرد هر چند به هیچ عنوان تیوب سواری را یک بازی ایمن در فصل زمستان نمی‌دانم اما با وجود این استقبال پرشمار نیاز است که وسایل امدادی در مناطق پرازدحام به خصوص بلوار ارم و عباس آباد همدان مستقر باشند.

بیات ادامه داد: البته شاید این درخواست جزو وظایف امدادرسانان و پلیس نباشد اما مردم هم انتظار دارند در کنار بازی، اطمینان و آرامش هم وجود داشته باشد.


تیوب سوار، تفریح مهارنشدنی

یکی از مربیان فعال در رشته‌های ورزشی زمستانی گفت: در روزهای برفی جوانان برای برف بازی و سر سره بازی به مناطقی نظیر عباس آباد و گنجنامه می‌روند که این حرکت بسیار خطرناک بوده و ممکن است صدمات جبران‌ ناپذیر به ‌همراه داشته باشد.

فرشاد عبدالهی بیان داشت: عدم کنترل تیوب در مسیرهای بازی، پرتاب شدن تیوب سواران و وجود سنگ و اشیا برنده احتمالی در زیر برف‌ها باعث جراحت، و نیز ضربه‌های مغزی و قطع نخاع خواهد شد.

وی اضافه کرد: تیوب سوار تفریح مهار نشدنی است اما خیلی طرفدار دارد و بهتر است مسوولان اجرایی فضای استانداردی را برای فعالیت در این بازی فراهم کنند چرا که نمی‌توان مردم را از این تفریح لذت بخش منع کرد.

تیوب سوار تفریح مهار نشدنی است اما خیلی طرفدار دارد و بهتر است مسوولان اجرایی فضای استانداردی را برای فعالیت در این بازی فراهم کنند چرا که نمی‌توان مردم را از این تفریح لذت بخش منع کرد.

عبدالهی افزود: اغلب جوانان اواخر وقت برای پرداختن به این بازی به مناطق دامنه الوند همدان می‌روند و همین حضور دسته جمعی به جذابیت بازی افزوده است.
وی ادامه داد: تیوب سواری همانند اسکی نیاز به تخصص و آموزش ندارد و خانواده‌ها از هر طبقه‌ای می‌توانند بدون هزینه در این ورزش فعالیت کنند.

تیوب سوار پرهیجان اما غیراستاندارد
مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان نیز با تاکید بر اینکه قانونی مبنی بر منع مردم برای تیوب سواری وجود ندارد، گفت: تیوب سواری روی برف هر چند پرهیجان و لذت برانگیز، اما بازی غیراستانداردی است و خانواده‌ها باید مراقب خطرات احتمالی این هیجان زمستانی باشند.

علی حقیقی اظهار داشت: همه ساله با شروع فصل زمستان شاهد فعالیت خانواده‌ها به ویژه جوانان در بازی تیوب سواری هستیم که این بازی و تفریح با خطرات زیادی نیز همراه است.

وی با تاکید بر اینکه تیوب سواری هیچ گونه ایمنی ندارد و فعالیت در آن خودجوش بوده و دستگاه ورزش نیز آن را تایید نمی‌کند، افزود: تیوب سواری ورزش محسوب نمی‌شود، : این بازی از گذشته ایجاد شده و حتی اگر هم جوانان اصرار به این بازی دارند ابتدا باید شرایط ایمنی آن را رعایت کنند.

وی اظهار داشت: تیوب سواری روی برف قابل مهار و ایمنی لازم نیست و ممکن است در مسیر بازی با اشیاء برنده یا سنگ برخورد کنند.

حقیقی با بیان اینکه اغلب مسیرها در شیب دامنه‌های کوهستانی همدان ایجاد می‌شود و هیچ گونه امنیتی در آن فراهم نیست، توصیه کرد: خانواده‌ها اگر اصرار به تیوب سواری دارند بهتر است از مسیرهایی استفاده کنند که حداکثر ایمنی لازم را داشته باشد.

همه ساله با بارش سنگین برف مسیرهای خودجوش از سوی مردم در مناطق پرشیب نظیر عباس آباد و بلوار ارم همدان ایجاد می‌شود که البته توجهی به خطرات جانبی آن نمی‌کنند.

تیوب سواری از رشته‌های ورزش زمستانی محصوب نمی‌شود و به همین دلیل اجازه استفاده به افراد از این وسیله خطرناک و حادثه آفرین در پیست اسکی تاریکدره همدان داده نمی‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha