۶ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۴۱
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85489298
T T
۱۲ نفر

برچسب‌ها

نصب تندیس باباطاهر در همدان + فیلم

۶ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۴۱
کد خبر: 85489298
نصب تندیس باباطاهر در همدان + فیلم

همدان-ایرنا- معاون خدمات شهری شهرداری همدان گفت: تندیس باباطاهر شاعر و عارف نامی ایران زمین، در ضلع شمالی میدان باباطاهر همدان و در نزدیکی آرامگاه این شاعر بزرگ نصب شد.

حامد جلیلوند روز یکشنبه در گفت وگو باخبرنگار ایرنا با بیان اینکه این تندیس پنج متر ارتفاع دارد و به سفارش سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری همدان ساخته شده است اضافه کرد: هادی ضیاءالدینی از برجسته‌ترین هنرمندان و برترین‌های مجسمه‌ساز این اثر را ساخته است.

وی ادامه داد: قرار بود این تندیس همزمان با روز بزرگداشت باباطاهر در سی و یکم اردیبهشت ماه، رونمایی شود که با توجه با حادثه رخ داده برای بالگرد رئیس جمهور و شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانشان در این سانحه، برنامه‌های بزرگداشت روز باباطاهر لغو شد.

جلیلوند خاطرنشان کرد: تندیس باباطاهر در محل مورد نظر واقع در ضلع غربی آرمگاه باباطاهر نصب و در معرض دید عموم قرار گرفته است.

آرامگاه بابا طاهر عریان در بالای تپه‌ای کم‌ ارتفاع در شهر همدان قرار دارد که یکی از جاهای دیدنی همدان محسوب می‌شود. بنای فعلی این آرامگاه با طرحی هشت ضلعی در میدانی مستطیل شکل در سال ۱۳۴۴ بنا شده است.

قدمت آرامگاه اصلی باباطاهر به دوره سلجوقیان و قرن ششم می‌رسد. باباطاهر از مشهورترین دوبیتی سرایان ایران است. در آرامگاه او نیز در محوطه داخلی ۲۴ دو بیتی بر روی ۲۴ قطعه سنگ زیبا حک کرده‌اند.

همچنین در کنار آرامگاه او برخی از بزرگان همچون محمد ابن عبدالعزیز، میرزا علی نقی کوثر، مفتون همدانی و ابوالفتح اسعد دفن شده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha