سبد خالی ورزش استان سمنان از حمایت مالی صنعتگران

سمنان- ایرنا- بی‌توجهی و بی‌میلی صنایع استان سمنان در حمایت مالی از ورزش قهرمانی سبب گلایه فعالان عرصه ورزش شده است، چرا که انتظار دارند بیش از یکهزار و ۹۰۰ واحد صنعتی و معدنی فعال استان نسبت به مسوولیت اجتماعی خود در قبال ورزش قهرمانی که ابزار تبلیغاتی قدرتمند نیز محسوب می‌شود، حرفه‌ای عمل کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امروزه اقشار مختلف مردم ایران به خصوص جوانان و نوجوانان توسعه ورزش قهرمانی را یکی از وظایف اصلی دولت ها می دانند؛ در صورتی که در هیچ کجای دنیا دولت ها حمایت مادی از هیچ رشته ورزشی انجام نمی دهند و این امر را به بخش خصوصی می سپارند.

براساس تجربه، شرکت‌های حامی تیم‌های ورزشی قهرمانی، شرکت‌های خصوصی در ابتدای راه حمایت های چشمگیری از رشته های مختلف ورزشی انجام می دهند؛ اما در پی آن خود تیم های ورزشی هستند که با قدرت گرفتن حرفه‌ای با حضور در لیگ های مختلف داخلی و خارجی به منبع درآمد برای حامیان مالی تبدیل می شوند و به این ترتیب ورزش در این کشورها یک صنعت سودآور است.

آحاد جامعه انتظار دارند که دولت در همه رشته های ورزشی سرمایه گذاری کند و از نقش شرکت های صنعتی که در نزدیکی آن ها فعالیت می کنند، غافل هستند.

تیم گردانی در ایران از رویه فوق به دور است و آحاد جامعه انتظار دارند که دولت در همه رشته های ورزشی سرمایه گذاری کند و از نقش شرکت های صنعتی که در نزدیکی آن ها فعالیت می کنند، غافل هستند.
حمایت از ورزش علاوه بر اینکه موجب توسعه نشاط و شادابی می‌شود، ابزار تبلیغاتی قدرتمندی برای صنایع به شمار می‌رود، که پرداختن به این اصل مهم موجب پیوند اقتصاد صنایع و ورزش می شود.

سبد خالی ورزش استان سمنان از حمایت مالی صنعتگران

صنایع معدنی بهترین ظرفیت حمایت از ورزش استان سمنان

استان سمنان با یکهزار و ۹۰۰ واحد صنعتی و معدنی و اشتغالزایی برای ۵۵ هزار نفر به عنوان گلوگاه اقتصادی شرق کشور محسوب می‌شود، اما پیوند منطقی و معنادار ورزش حرفه‌ای و صنعت با گذشت سبقه طولانی در تولید، در آن رقم نخورده و ریشه های محکمی ندارد و هنوز صنعت نتوانسته به مطالبات ورزش حرفه ای این خطه به درستی پاسخ دهد.

طبق آمارها، بخش صنعت و معدن ۳۴ درصد از اشتغال استان سمنان و ۲۲ درصد از تولید ناخالص این استان را به خود اختصاص داده است.

براساس گزارش‌ها، پراکندگی و تنوع مواد معدنی در گستره ۹۷ هزار و ۴۹۱ کیلومتر مربعی استان سمنان به گونه ای است که از معادن این استان سالانه نزدیک به ۲۲ میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود و سهم استان سمنان از ۷۲ ماده معدنی شناسایی شده در کشور، ۴۲ نوع ماده معدنی است.
براساس آمارها ۲۰ درصد از معادن کشور، سهم استان سمنان است و استان ، با داشتن ۶۲۶ معدن، از نظر تعداد معادن رتبه پنجم و در شاخص استخراج رتبه ۶ کشور را دارد.

استان سمنان دارای رتبه اول از نظر تولید گچ، نمک، سلستین و زئولیت، رتبه دوم در تولید سولفات سدیم و رتبه سوم تولید زغال سنگ و کرومیت در کشور است.

حمایت صنایع از ورزش قهرمانی سمنان، بازی ۲ سر برد

گزارش ارائه شده بخشی از جایگاه معادن استان سمنان در کشور است و استان در شاخص استخراج رتبه ششم کشور را به خود اختصاص داده که جایگاهی قابل توجه و نشان از رونق این شاخه از صنعت در کنار ذخایر خدادادی است، اما حمایت از تیم ورزشی و عمل به مسوولیت اجتماعی در این بخش اقتصادی کمترین حرکت و اقدامی وجود ندارد و انتظار است سازمان‌های مردم نهاد و مسوولان حمایت از ورزش قهرمانی را از معدن‌داران استان مطالبه کنند.

استان سمنان علاوه بر بخش معدنی در بخش صنعتی نیز قطب کشور محسوب می شود و نزدیک به یک‌هزار و ۹۰۰ واحد صنعتی شامل بزرگ، متوسط و کوچک در استان فعال است که ۲۰ درصد صنایع متوسط به بالا هستند و به عنوان نمونه کشوری در بخش صادرات معرفی شده‌اند، اما نقشی در حمایت از ورزش قهرمانی استان سمنان ایفا نمی‌کنند؛ تا جایی که تیم لیگ برتری فوتبال ساحلی استان سمنان به دلیل مشکلات مالی تا مرز حذف پیش رفت.

سبد خالی ورزش استان سمنان از حمایت مالی صنعتگران

استفاده از ظرفیت صادرکنندگان و واحدهای آلاینده برای حمایت از ورزش

به گفته حمیدرضا مداح، معاون امور بازرگانی و اقتصادی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان، صادرات کالاهای تولیدی کارخانه‌های این استان از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان مهر ۴۱ درصد افزایش یافت و بیش از ۱۳۳ هزار تن کالا به ارزش حدود ۲۲۰ میلیون دلار از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان مهر از گمرک استان سمنان صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از نظر ارزش ۴۱ درصد رشد دارد.

کالاهایی از قبیل شمش سرب، سود سوزآور، محصولات یکبار مصرف، هیدروکربن سبک، کابل، فروسیلیسیوم، کولر آبی، پودر لباسشویی، قطعات و اجزا از آهن و فولاد، کرک و پشم حلاجی شده ، سیمان ، کاشی و سرامیک ، شیرینی و شکلات از مبدا استان سمنان به کشورهایی نظیر عراق ، ترکیه ، هند ، ایتالیا ، ارمنستان ، گرجستان ، هنگ کنگ ، ازبکستان ، ترکمنستان ، افغانستان ، امارات متحده عربی ، اندونزی صادر شد که میزان صادرات استان خود گویای توان واحدهای صنعتی استان در حمایت از ورزش قهرمانی است.

براساس آخرین گزارش اعلامی از سوی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان سمنان ۴۱ واحد صنعتی استان طی پایش و نظارت‌ها در فهرست صنایع آلاینده قرار گرفت که بر اساس تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده، واحدهای تولیدی آلاینده محیط زیست که استانداردها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نمی کنند، به تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، مشمول پرداخت یک درصد از قیمت فروش خود به عنوان عوارض آلایندگی می شوند که یک درصد فروش جریمه‌ای سنگین و گاه بیشتر از سود واحد صنعتی است که اگر بخشی از این عوارض آلایندگی در بخش ورزش حرفه‌ای هزینه شود ورزش استان سمنان را متحول و بر نشاط اجتماعی می‌افزاید و از آسیب‌های اجتماعی می‌کاهد.

سبد خالی ورزش استان سمنان از حمایت مالی صنعتگران

قانون درباره حمایت صنایع از ورزش حرفه‌ای چه می‌گوید؟

طبق ماده ۴۳ قانون ششم توسعه، معادن و صنایع معدنی علاوه بر عوارض آلایندگی تا یک درصد از فروش خود را باید برای عوارض آسیب‌های عمومی پرداخت کنند و علاوه بر این باید ۲ درصد از عوارض فروش معادن به شهرداری‌ها پرداخت شود؛ بنابراین با توجه به وجود معادن غنی و برداشت سالانه نزدیک به ۲۲ میلیون تن مواد معدنی در منطقه می‌توان با وصول عوارض، کمک بزرگی برای شهرداری و حمایت از ورزش قهرمانی داشت.

طی سنوات گذشته با پیگیری دولت و تصویب نمایندگان مجلس، قوانین و مشوق‌های خوبی برای ایجاد انگیزه در راستای حضور فعال صاحبان صنایع در ورزش و حمایت از رشته‌های مختلف و تعالی آنها برای جذب شهروندان به خصوص قشر جوان و تامین سلامتی و نشاط اجتماعی مصوب شد.

یکی از روش‌های غیرمستقیم حمایت دولت از ورزش در سال‌های گذشته، حمایت‌های مالیاتی بود که یکی از آنها معافیت مالیاتی برای باشگاه‌های ورزشی است که برابر ماده ۱۳۴ قانون مالیات‌های مستقیم، مخصوص مکان‌های با پروانه فعالیت معتبر از وزارت ورزش و جوانان است.

سبد خالی ورزش استان سمنان از حمایت مالی صنعتگران

طبق مقرات باید صنایع و معادن استان سمنان بخشی از درآمد خود را برای اجرای مسئولیت اجتماعی به فعالیت‌های مختلف ورزشی اختصاص دهند.

علی تشنه‌دل، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان، پیشتر گفته بود: اولویت در تخصیص تسهیلات برای تشویق واحدهای معدنی و صنعتی در توجه به مسوولیت اجتماعی خود در بخش‌های مختلف مانند حامی تیم‌های ورزشی شدن و توجه به توانمندسازی روستاییان مجاور معادن، در دستور کار است، اما به رغم اهمیت موضوع و مقررات موجود و پیگیری‌های مستمری که تاکنون به وسیله اقشار مختلف مردم و مسئولان به خصوص دست اندرکاران ورزش و ورزشکاران برای حمایت و توسعه و تقویت رشته های مختلف صورت گرفته، هنوز اقدام قابل توجه و عاجلی در استان سمنان دیده نمی‌شود.

وظیفه اصلی وزارت ورزش و جوانان بر اساس دستورات مقام معظم رهبری توسعه ورزش همگانی برای ایجاد شور، نشاط و سلامت اجتماعی است که این مهم به عنوان دستورالعمل به همه ادارات کل استان ها ابلاغ شد و اقدامات چشمگیری نیز در این خصوص انجام می‌شود، اما باید قبول کرد دولت به تنهایی قادر به انجام همه امور نیست و از سویی صنایع نیز باید به مسوولیت اجتماعی خود عمل کنند.

بر پایه گزارش‌ها، انتظار است فعالان اقتصادی به میدان بیایند و فکر نکنند که کمکی که آنها می کنند به مردم و یا دولت است؛ زیرا صنایع با حمایت از ورزش سلامت جسمی و روحی مردم را ارتقاء می دهند که این مساله نیز کمک بزرگی به بهبود شرایط تولید می کند و بهره وری جامعه و در نهایت صنایع را بالا می رود.

سبد خالی ورزش استان سمنان از حمایت مالی صنعتگران

برآیند داده‌ها در استان سمنان نشان می‌دهد حمایت فعالان اقتصادی به خصوص صنایع از ورزش استان سمنان چندان چشمگیر نیست و آنها در تحقق این مسئولیت اجتماعی خود کمرنگ عمل می کنند و باید در این زمینه اقدامی عاجل شود.

استان سمنان در رشته‌های ورزشی مختلف مانند فوتبال ساحلی، فوتسال، رشته‌های رزمی، هاکی، بدمینتون و تیراندازی در کشور حرف برای گفتن دارد و ورزشکاران نام‌آور و مدال‌آوری را در عرصه ملی داشته است و حمایت از این ورزشکاران قهرمان بدون شک جایگاه استان را در ورزش قهرمانی ارتقا می‌دهد و ورزش استان را متحول می‌کند.

سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha