هفت هزار و ۷۷۵ ناشنوا و کم‌شنوا در استان کرمانشاه زیرپوشش بهزیستی هستند

کرمانشاه - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اعلام اینکه اکنون هفت هزار و ۷۷۵ نفر ناشنوا و کم‌شنوا زیرپوشش بهزیستی استان کرمانشاه است، گفت: از این تعداد چهار هزار و ۵۸۸ نفر مرد و مابقی زن هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ «فرحناز محمدی» روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی ناشنواییان در سرسرای اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه، افزود: در حال حاضر تقربیا  ۱۰۰ درصد نوزادان تازه متولد استان کرمانشاه توسط دستگاه های غربالگری سنجش شنوایی می شوند که اگر دچار مشکلی هستند به موقع برای درمان آنها مانند کاشت حلزون اقدام شود.

وی در خصوص پیشگیری از ناشنوایی نیز گفت: برای پیشگیری از معلولیت ناشنوایی باید موضوع غربالگری و آزمایش ژنتیکی قبل از بارداری و حتی قبل از ازدواج جدی گرفته شود؛ زیرا به فرض مثال اگر در زمان باداری نیز متوجه شویم بچه ناشنوا به دنیا می آید قانون اجازه سقط جنین نمی دهد به همین خاطر باید قبل بارداری آزمایش ژنتیک و غربالگری را جدی بگیریم.

محمدی در ادامه میزان معلویت ناشنوایی را به چهار قسمت ناشنوایی خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید تقسیم بندی کرد و افزود: از هفت هزار و ۷۷۵ ناشنوایی زیرپوشش بهزیستی استان ۹۴۶ مورد آن ناشنوای ضعیف یا خفیف، ۲ هزار و ۸۵۰ نفر ناشنوایی متوسط، ۲ هزار و ۹۰۳ نفر ناشنوایی شدید و هزار و ۵۶ نفر ناشنوای خیلی شدید است.

وی با بیان اینکه ناشنواییان خفیف و متوسط از نظر توانایی، قابلیت، نیاز و هوش با افراد عادی جامعه هیچ فرقی ندارند، گفت: اما جامعه و دستگاه های اجرایی در برخورد با آنها عادی برخورد نمی کنند مثلا وقتی براساس قانون سه درصد استخدامی های دولتی باید از جامعه معلولان باتوجه به توانایی های باشد، اما دستگاه های دولتی در استخدام و پذیرش آنها تعلل می کنند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه یکی دیگر از مشکل ناشنواییان استان را ارتباط برقرار کردن با دستگاه های اجرایی و افراد دیگر در محیط زندگی دانست و از دستگاه های اجرایی خواست پرسنلی را برای یادگیری زبان اشاره به بهزیستی معرفی کنند تا به آنها آموزش داده شود.

محمدی همچنین از خانواده های دارای معلول ناشنوا خواست بیایند در دوره های زبان اشاره شرکت کنند و تا بتوانند در منزل با زبان اشاره با فرزند خود صحبت و تعامل برقرار کنند.

وی بیان داشت: زبان اشاره ناشنواییان یک زبان بین المللی است و یادگیری آن توسط ناشنواها و دیگران می تواند به آنها خیلی کمک کند و با تمام جهان ارتباط برقرار کنند.

این مقام مسئول در بخش پایانی صحبت های خود به تجلیل از ناشنواییان موفق رشته های مختلف استان کرمانشاه در حاشیه افتتاحیه کتابخانه ناشنوایان در کتابخانه امیرکبیر شهر کرمانشاه خبر داد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که ۱۷۰ هزار نفر آن زیرپوشش سازمان بهزیستی است و از این تعداد حدود ۴۵ هزار نفر از این سازمان ماهیانه مستمری دریافت می کنند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha