۲۲ شهریور ۱۴۰۱، ۷:۵۶
کد خبرنگار: 3107
کد خبر: 84878343
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

همت دولت برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- حوزه فرهنگی خراسان شمالی که در سال های اخیر متاثر از کرونا با رکود مواجه بود با روی کار آمدن دولت سیزدهم با تزریق اعتبارات جدید بازسازی زیرساخت‌های آن مورد توجه قرار گرفت و فرهنگ و هنر دیار قومیت ها رنگ و بوی بهتری به خود گرفت.

خراسان شمالی را گنجینه فرهنگ ها و رنگین کمان قومیت‌ها می‌ نامند و این خطه از شمالشرق کشور اقوام مختلف کرد، ترک، ترکمن، تات و فارس با آداب و رسومی متفاوت در خود جای داده است و هر کدام از این اقوام خواستگاه هنر خاص خود هستند و اکنون این دیار رنگارنگ به مامنی برای اظهار ذوق و سلیقه هنری تبدیل شده است.

دیار قومیت ها با هنر و هنروری شکل گرفته است و هر نقطه از آن همانند نگینی درخشان از خلاقیت هنری جلوه‌گری می‌کند و مردمان کرمانج زبان این دیار با موسیقی و تار، ترکمن ها با اسب و طراحی فرش و ترک ها با خلق صنایع دستی نگاره هایی از هنر را در پیکره این خطه ترسیم کرده اند.

نقوش و نگاره های این دیار گواه عمق ریشه هنر در این سرزمین را دارد و هر یک از اقوام به واسطه اعتقادات و باورهای خاص خود دستی بر هنر کشیده و نوآوری خلق می کنند.

اما هنرمندان گنجینه فرهنگ ها چند سالی است که متاثر از کرونا حال ناخوشی را سپری کردند به طوری که برخی از هنرمندان این خطه به دلیل مشکلات موجود تا حدودی راهشان را از این بخش جدا و به شغل دیگری روی آوردند.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تزریق اعتبارات به طرح های نیمه تمام فرهنگی خراسان شمالی بسیاری از زیرساخت ها شکلی دوباره به خود گرفت و انتظار می رود بسیاری از شاخص ها در سال های آتی ارتقا یابد.

سفر دوم تیرماه جاری هیات دولت به خراسان شمالی نقطه امیدی برای هنرمندان بود و تخصیص ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح های نیمه تمام فرهنگی تنها بخشی از حمایت های دولت محسوب می شد در حالی که مسوولان فرهنگی استان در طی یکسال گذشته تلاش های زیادی را برای رضایتمندی هنرمندان انجام داده اند و پرداخت سه میلیارد تومان وام حمایتی به اصحاب فرهنگ و هنر، اجرای ۵۸ طرح فرهنگی اشتغالزا و اجرای یکهزار ۱۵۰ برنامه فرهنگی، هنری در این خطه از شمالشرق  کشور بیانگر رقم خوردن اتفاقات خوب در حوزه فرهنگی است.

همت دولت برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی خراسان‌شمالی

اختصاص ۱۳۰ میلیارد تومان به طرح های نیمه‌تمام

دولت مردمی رییسی با برنامه کاربردی که در پیش گرفته، اولویت کاری خود را برای اتمام طرح های نیمه تمام قرار داده است و در سفری که رییس جمهور به استان خراسان شمالی داشت ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای مجتمع های فرهنگی و هنری مصوب کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با اشاره به مصوبه رییس جمهور به مجتمع های فرهنگی و هنری استان گفت: این میزان اعتبار برای تکمیل طرح های نیمه تمام فرهنگی استان شامل مجتمع فرهنگی "دوبرار" بجنورد، شهرستان فاروج، گرمه و جاجرم است.

تقی صادقی اظهار داشت: این میزان اعتبار برای تکمیل طرح های نیمه تمام فرهنگی استان شامل مجتمع فرهنگی بجنورد « دوبرار»، شهرستان فاروج، گرمه و جاجرم است.

وی افزود: برای مجتمع فرهنگی و هنری بجنورد « دوبرار» با گستره ۱۲ هزار و ۶۵۰ مترمربع ۱۲۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. این مجتمع دارای سالن های مختلف از جمله نمایش، کتابخانه و بخش اداری است و ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: همچنین مجتمع فرهنگی فاروج با هزار و ۵۰ متر مربع زیربنا با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی ۶ میلیارد تومان اعتبار هم برای ساخت و هم برای تجهیز این مجتمع درنظر گرفته شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان جاجرم و گرمه ۲ میلیارد تومان است که فقط برای تجهیز آن هزینه می شود.

همت دولت برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی خراسان‌شمالی

پرداخت ۳ میلیارد تومان وام حمایتی 

پرداخت تسهیلات در قالب طرح های متفاوت از دیگر اقدامات دولت برای اصحاب فرهنگ و هنر این مرز و بوم بود همچنین پرداخت عیدی به هنر کارت های آنها توانست در شرایط کرونایی و مدت زمان یکساله از مشکلات آنها بکاهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در این‌باره گفت: سه میلیارد و ۳۶۱ میلیون تومان تسهیلات در قالب وام و عیدی به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان در دولت سیزدهم پرداخت شد.

تقی صادقی اظهار داشت: بخشی از این تسهیلات در قالب طرح های "یادمان" به ۳۹ نفر و به هر نفر بین هشت تا ۱۰ میلیون تومان،  "طرح شمیم" و "طرح جوانه" در مجموع به پنج نفر تسهیلات به ارزش ۱۷۵ میلیون تومان پرداخت شد.

وی تصریح کرد: در مجموع ۲ میلیارد و ۸۳۵ میلیون تومان به ۶۷۵ از هنرمندان خراسان شمالی عضو صندوق هنر به مناسبت عید نوروز و شب یلدا پرداخت شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی اضافه کرد: ۶۷۵ هنرکارت برای هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران فعال استان صادر شده است که ۱۰۰ کارت در دولت سیزدهم صادر شد.

صادقی با اشاره به اینکه در مجموع ۴۲۰ هنرمند خراسان شمالی عضو بیمه صندوق اعتباری هنر هستند، گفت: از این تعداد؛ ۶۶ نفر در دولت سیزدهم بیمه شدند و ۱۳۴ نفر نیز از بیمه تکمیلی هنرمندان بهره مند شدند.

همت دولت برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی خراسان‌شمالی

اجرای ۵۸ طرح فرهنگی اشتغالزا

دولت سیزدهم با نگاه پرفروغی که به هنرمندان دارد طرح هایی را برای اشتغالزایی و کسب درآمد آنها در نظر گرفته است تا در شرایط کنونی باری را از دوش آنان برداشته و هنرمندان این خطه با عزمی راسخ به فعالیت خود ادامه دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در این رابطه گفت: ۵۸ طرح فرهنگی اشتغالزا با اعتبار چهار میلیارد و ۷۰ میلیون تومان در مدت یکساله دولت سیزدهم اجرا شد.

وی اظهار داشت: از این تعداد؛ ۳۸ طرح فرهنگی در قالب تسهیلات مشاغل خانگی با اعتبار یک میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان به هنرمندان خراسان شمالی پرداخت شده است.

صادقی افزود: در مجموع به طور میانگین برای هر طرح ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان تسهیلات مشاغل خانگی چهار درصد و با بازپرداخت پنج تا هفت سال پرداخت شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی تصریح کرد: متقاضیان در رسته‌های مختلف نمایش، آموزشگاه‌های آزاد هنری، موسیقی، هنرهای تجسمی، فرهنگ و ادب، مد و لباس، موسسات فرهنگی هنری، کانون های آگهی و تبلیغات، رسانه ها از مشمولان طرح های اشتغالزا هستند.

وی عنوان کرد: زنان، دختران، دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و کسانی که به هر دلیلی مایل به فعالیت در محیط خانه هستند با ثبت‌نام در سامانه مشاغل خانگی مجوز فعالیت دریافت کنند.

صادقی اضافه کرد: همچنین ۲۰ طرح نیز در قالب تبصره ۱۸ با اعتبار ۱۱ میلیارد و ۶۱۰ میلیون تومان به هنرمندان خراسان شمالی دریافت شده است که تاکنون به هشت طرح با اعتبار سه میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان به هنرمندان خراسان شمالی پرداخت شده است.

وی یادآور شد: از محل تبصره ۱۸ تسهیلات ۱۰ درصد با بازپرداخت پنج ساله به متقاضیان پرداخت شد و آموزشگاه های هنری، چاپخانه ها، موسسات سینمایی از جمله مراکز فرهنگی و هنری هستند که از این تسهیلات بهره‌مند می شوند.

بر اساس تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد با تاکید بر اشتغال جوانان به دولت اجازه داده می‌شود ۱۰۰ درصد منابع حاصله از ما به التفاوت قیمت حامل‌های انرژی را به شکل تسهیلات بانکی در جهت حمایت از طرح‌های تولید، اشتغال و آموزش و کمک به کارورزی جوانان دانش آموخته دانشگاهی پرداخت کند.

همت دولت برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی خراسان‌شمالی

اجرای یکهزار و ۱۵۰ برنامه فرهنگی

اداره کل ارشاد اسلامی خراسان شمالی در مدت یکساله دولت سیزدهم یکهزار و ۱۵۰ برنامه فرهنگی، هنری، قرآنی و رسانه ای در سطح ملی و استانی برگزار کرده است.

جشنواره ملی فیلم کوتاه روستا و عشایر، جشنواره ملی عکس رضوی، میزبانی جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان، دومین جشنواره هنرمندان دوستدار کتاب خراسان شمالی، ششمین جشنواره صنعت چاپ استان همایش نخبگان فرهنگی و هنری و دولت مردمی با حضور معاون امور پارلمانی رییس جمهور و افتتاح هنرستان هنرهای زیبا در بجنورد ازجمله برنامه های فرهنگی و هنری است که در این دولت اجرا شد.

همچنین در بازه زمانی یکساله دولت تعداد موسسه های فرهنگی و هنری خراسان شمالی از ۱۱ هزار و ۴۲ مرکز به ۱۱ هزار و ۷۲ مرکز افزایش یافت و برگزاری نمایشگاه های هنرهای تجسمی دارای مجوز با ۶۸ درصد رشد و اجرای نمایش با ۷۸ درصد رشد موقعیت مناسبی را در حوزه فرهنگ استان ایجاد کرد.

همت دولت برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی خراسان‌شمالی

 افزوده شدن ۴ هزار و ۲۵۰ مترمربع به فضای فرهنگی 

اجرای سه طرح فرهنگی و هنری در طی فعالیت یکساله دولت سیزدهم در مجموع چهار هزار و ۲۵۰ مترمربع به فضای فرهنگی خراسان شمالی افزود.

مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان گرمه با ۲ هزار و ۲۰۰ متر مربع با اعتبار سه میلیارد و ۵۷۵ میلیون تومان از جمله این طرح ها است که عملیات ساخت این مجتمع از سال ۱۳۸۵ آغاز و در هفته دولت سال قبل به بهره برداری رسید.

 این مجتمع دارای فضاهای آموزشی، اداری، سالن آمفی تئاتر است که با تمامی امکانات لازم محیط فرهنگی مناسبی را در این شهرستان فراهم کرده است.

همچنین عملیات اجرایی کتابخانه شهرستان محروم مانه و سملقان طرحی دیگر است که با زیربنای ۲ هزار و ۲۰۰ مترمربع و با اعتبار ۷۸ میلیارد و ۴۲۰ میلیون ریال در ۲ فاز در سال ۱۳۸۶ آغاز شد.

 فاز یک این کتابخانه شامل فضای مطالعه، سالن مرجع، اتاق کتابدار و مخزن است که در سال ۱۳۹۷ به بهره برداری رسید و فاز دوم آن با عنوان سالن آمفی تئاتر است که دارای فضاهای اداری، اتاق گریم، اتاق کنترل صوت و نور، اتاق سمعی و بصری در هفته دولت امسال بهره برداری شد.

 سالن آمفی تئاتر این طرح با زیر بنای ۸۵۰ متر مربع و فضای کتابخانه آن یکهزار و ۳۵۰ متر مربع زیربنا دارد.

 همچنین عملیات ساخت مجتمع فرهنگی هنری جاجرم با زیربنای یکهزار و ۵۰ متر مربع با اعتبار ۳۱ میلیارد و ۴۱۱ میلیون از سال ۱۳۸۵ آغاز شد که در هفته دولت امسال به بهره برداری رسید.

برهمین اساس، سالن های آموزشی، اداری، سالن آمفی تئاتر از جمله فضاهای در نظر گرفته شده برای این مجتمع فرهنگی و هنری است.

خراسان شمالی با ۸۶۳ هزار نفر جمعیت که ۴۴ درصد آنها در روستاها سکونت دارند در شمالشرق کشور واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha