زبان فارسی ابزار قدرتمند دیپلماسی عمومی است/وسعت زبان هر کشور، اقتدار و نفوذ بیشتر

تهران- ایرنا- رئیس بنیاد سعدی با اشاره به قابلیت‌های ابزار قدرتمند زبان فارسی در توسعه دیپلماسی عمومی گفت: بنیاد سعدی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به مثابه دو بال برای نشر فارسی در گنبد گیتی به شمار می‌آیند.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، غلامعلی حداد عادل در دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ۶۰ کشور جهان که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حال برگزاری است، گفت: حضور رایزنان در بنیاد سعدی با همه برنامه‌هایی که در این مدت و همزمان با اجلاس رایزنان برگزار شده، متفاوت است.
وی ادامه داد: کار بنیاد سعدی مکمل و امتداد کار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بوده و هست. در این ارتباط بنیاد سعدی نهالی به شمار می آید که از ساقه برومند سازمان، قلمه زده شده و رشد کرده است. به راستی ما جوهر و ماهیت خود را همان ماهیت سازمان می‌دانیم و به عنوان قدیمی‌ترین عضو شورای عالی سازمان به همان اندازه که به بنیاد سعدی غیرت دارم، این تعصب را به سازمان هم دارم.

وسعت زبان هر کشور، اقتدار و نفوذ بیشتر

رئیس بنیاد سعدی یادآور شد: در جهان امروز و حتی در تاریخ دیروز بشر، رابطه ای مستقیم میان اقتدار هر کشور و میزان گسترش زبان آن کشور فراتر از مرزهای رسمی آن وجود دارد. هر کشوری که زبانش وسعت بیشتری از جهان را گرفت، مسلماً اقتدار و نفوذ بیشتری هم دارد و زبان فارسی، با عنایت به همین اصل، امروز چنین ظرفیت و قابلیتی را دارد.
حدادعادل تصریح کرد: بیش از ۱۰ سال است که بنیاد سعدی تاسیس شده و جایگاهی که برای سازمان فرهنگ و ارتباطات در راستای گسترش زبان‌فارسی پیش‌بینی شده بود، امکان یک چنین امر وسیعی را در سطح جهان نمی‌داد. به همین دلیل ایجاد یک سازمان ضروری بود تا بتوانیم در چالش‌های امروز موفق شویم.

در آموزش زبان فارسی بنای تصدی‌گری نداریم

وی اظهار کرد: امروز ما و سازمان فرهنگ یکی هستیم. بنای کار ما این بوده که به موضوع آموزش به غیر فارسی‌زبانان به چشم یک رشته تخصصی و دانش علمی ویژه نگاه کنیم. ما در آموزش زبان فارسی بنای تصدی‌گری نداریم و اهتمام ما به ایجاد زیرساخت‌های لازم در این زمینه است. اگر هر بخش دولتی و خصوصی ایرانی و غیر ایرانی بخواهد در این زمینه اقدامی صورت دهد، ما به آن کمک خواهیم کرد.

شائبه رقابت در ذهن ما نیست

وی سپس به معرفی کتاب‌های منتشر شده در بنیاد سعدی پرداخت و افزود: یکی از کارهای ما در این ۱۰ سال تالیف کتاب بوده که از نظر ظاهر، آبرومند و از نظر محتوا، علمی هستند و تاکنون درحدود ۴۰ عنوان کتاب تالیف کرده‌ایم. ما به این واقعیت واقفیم که فضای مجازی، آموزش زبان را دگرگون کرده است و می‌خواهیم آموزش را آسان و ارزان کنیم.
رئیس بنیاد سعدی گفت: ما و سازمان دو دست یک پیکر هستیم. شائبه رقابت در ذهن ما نیست. در دوره ابوذر ابراهیمی ترکمان این راه همکاری گشوده شد و در زمان ریاست ایمانی‌پور هم سرعت بیشتری پیدا کرده است.

زبان فارسی ابزار قدرتمند دیپلماسی عمومی است/وسعت زبان هر کشور، اقتدار و نفوذ بیشتر

وی ادامه داد: درست است که از لحاظ ستادی دو ساختمان متفاوت داریم اما در اجرا، ما به جز رایزنان فرهنگی، مجری دیگری نداریم. حقیقت امر در مقام عمل این است که هیچ اتفاق خاصی رخ نداده که از رایزنان سلب اختیار شود. امروز دست شما پر است و این تفاوت امروز با ۱۰ سال قبل است.
حداد عادل با اشاره به تلاش های خالصانه شهدای گمنام صدر اسلام گفت: تبلیغ و توسعه دامنه جغرافیایی اسلام از شبه جزیره تا اقصی نقاط جهان، مدیون اعتبار و جان پاک شهدایی است که بدون نام و نان و با اخلاص، از خود گذشتند تا باور مقدس اسلام بماند و روز به روز بارور شود. این شهدای گرانقدر رفتند و امروز اسمی از آنان در هیچ کتاب تاریخی نیست. امیدوارم تلاش و خدمات حاملان اقتدار فرهنگی نظام مقدس اسلامی کشورمان برای ابد ماندگار شود.

به گزارش ایرنا، دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که اول مرداد با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از مسئولان و شخصت های کشور در حسینیه الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گشایش یافت، عصر فردا (پنجشنبه) ششم مرداد با برگزاری آیین اختتامیه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نشست خبری تشریح دستاوردها و روند برگزاری اجلاس به کار خود پایان خواهد داد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت الله علیرضا اعرافی رئیس حوزه های علمیه کشور، آیت الله محسن قمی معاون ارتباطات بین المللی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، علی احمدی معاون سازمان برنامه و بودجه، آیت الله رضا رمضانی رئیس مجمع جهانی اهل بیت (ع)، احمد وحیدی وزیر کشور، حسین روزبه معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شماری از مسئولان این سازمان در این اجلاس به ایراد سخن پرداختند. افتتاح نمایشگاه محصولات فرهنگی صادرات محور در حاشیه این اجلاس از دیگر برنامه های جانبی این رویداد است.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha