دیپلماسی فرهنگی موثر مرهون رصد هوشمندانه است

تهران- ایرنا- رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنان فرهنگی کشورمان را سربازان خط مقدم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برشمردو تأکید کرد: دیپلماسی فرهنگی نیازمند آینده پژوهی و رصد هوشمندانه است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی‌پور، در حاشیه دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ۶۰ کشور جهان که در حسینیه الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حال برگزاری است با اشاره به ایفای نقش رایزنان فرهنگی در مسیر پیشبرد اهداف فرهنگی ایران در خارج از کشور، اظهار داشت:  درصدد هستیم تا تصویر روشنی از انتظارات مقام معظم رهبری در قالب راهبردها ترسیم کنیم که در این بین، رایزنان فرهنگی مسئولیت و رسالت خودشان را به شایستگی انجام می‌دهند.

وی با اشاره به جایگاه قرارگاه فرهنگی مشترک، گفت: این قرارگاه وضعیت فرهنگی کشور را رصد کرده و فرصت‌ها و تهدیدها را شناسایی می‌کند که طبق آن به نقطه‌ای که تعریف کردند، دست یابند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به شعار اجلاس دهم رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور( دیپلماسی فرهنگی دانش بنیان، همگرا، صادرات فرهنگی) اشاره کرد و اظهار داشت: دیپلماسی فرهنگی نیازمند آینده پژوهی و رصد هوشمندانه است. ما نیازمند قواعد و قوانینی هستیم تا مسئله مدیریت امور فرهنگی ـ بین‌المللی را از مدیریت سازمانی به مدیریت قرارگاهی تبدیل کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد تا در دوره جدید مدیریت سازمان و دولت مردمی، با کمک و حمایت‌های ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، تحول ساختاری در حوزه فرهنگ داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور تأکید کرد: مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی ، رئیس جمهور، مجلس شورای اسلامی و وزیر ارشاد نسبت به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ایجاد تحول کرده است. به ویژه اینکه به تحولات منطقه و سرتاسر جهان نگاه ویژه نایل شده است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: ما معتقدیم نزدیک کردن گفتمان تمدن‌ساز انقلاب اسلامی به آرمان‌ها و اهداف، مبنای ایجاد تمدّن نوین اسلامی است.

وی ادامه داد: برای این منظور، انسجام بخشی، شبکه سازی و توانمندسازی در داخل و خارج از کشور تعبیه شده است و در این بین، ظرفیت‌های متعددی داریم که در مسیر تحقق آن گام برداریم.

دیپلماسی فرهنگی موثر مرهون رصد هوشمندانه است

توجه به موضوع دیپلماسی عمومی، ایجاد ساز و کار مناسب برای ارتباط بین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مجلس شورای اسلامی، تقویت جایگاه قرارگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تخصیص بودجه ارزی و ایجاد صندوق حمایت از توسعه روابط فرهنگی ایران با کشورهای مختلف از دیگر محورهای سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در این مراسم بود.

در بخشی دیگر، رایزنان فرهنگی ایران در فرانسه، تونس، دهلی نو و جمهوری آذربایجان به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پیرامون گسترش تولید و صادرات فرهنگی، ایجاد قانون گذاری جدی و تخصیص بودجه در سطح بین‌المللی، لزوم شناساندن صحیح ایران اسلامی به جهانیان، سرمایه‌گذاری ویژه در حوزه فرهنگ و ... پرداختند.

دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی در یک نگاه 

به گزارش ایرنا، دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور روز شنبه، اول مردادماه ۱۴۰۱با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی ایمانی پور و رایزنان فرهنگی کشورمان در خارج از کشور در محل حسینیه الزهرا(س) این سازمان، گشایش یافت.

دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور تا ششم مردادماه جاری با شعار «دیپلماسی فرهنگی دانش بنیان، همگرا، صادرات فرهنگی» در تهران در حال برگزاری است.

اجلاس به گونه‌ای طراحی شده که همه بازیگران مؤثر در عرصه دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران حضور داشته باشند و سخنان و ایده‌های خود را بیان کنند.

دیپلماسی فرهنگی موثر مرهون رصد هوشمندانه است

طبق برنامه شماری از مسئولان کشوری، مقامات، وزرا، و شخصیت های مختلف از جمله محمد باقرقالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، سردار وحیدی وزیر کشور، علی احمدی معاون سازمان برنامه و بودجه، پیمان جبلی رئیس سازمان صداو سیما همزمان با ایام برگزاری این اجلاس به ایراد سخن پرداخته و تا پایان روز ششم هم ادامه خواهد داشت.

این اجلاس عصر پنجشنبه ششم مردادماه جاری با برگزاری آیین اختتامیه با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کنفرانس خبری محمد مهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به کار خود پایان می دهد. 

افتتاح نمایشگاه محصولات فرهنگی صادرات محور، زیارت مرقد مطهر امام خمینی (ره) بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی ایران، برگزاری کارگاه های مختلف فرهنگی و ماموریت قرارگاهی، برگزاری نشست های تخصصی با حضور مسئولان و رایزنان فرهنگی از جمله برنامه های آتی این اجلاس است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha