رایزنان فرهنگی به جای اثرپذیری از شرایط منطقه، به اثرگذاری در تحولات روی آورند

تهران- ایرنا- وزیر کشور گفت: در شرایط فعلی رصد و بازنگری فعال هر رایزن فرهنگی بر کسی پوشیده نیست اما نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران شایسته است بجای حضور انفعالی در محل ماموریت خود به بازی‌سازی دست یابند و به جای اثرپذیری از شرایط منطقه و کشور میزبان به اثرگذاری در تحولات روی آورند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، احمد وحیدی عصر دوشنبه - ۳ مردادماه - در دهمین دوره اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور که در حسینیه الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حال برگزاری است با اشاره به رسالت سنگین سربازان فرهنگی نظام در حوزه بین‌المللی با یاد از نخستین رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت: آیت‌الله تسخیری همواره دغدغه توسعه فرهنگی را داشت و در اواخر عمر با وجود کسالت هرگز از ماموریت و مسئولیت خود غافل نشد.

رئیس سابق کمیسیون دفاعی-امنیتی شورای راهبردی روابط خارجی  ادامه داد: در راستای گسترش علوم و معارف اسلامی به جهانیان و تبیین جایگاه و تشریح مواضع انقلاب اسلامی و در مسیر بسط مناسبات فرهنگی با ملل و اقوام مختلف دنیا و به ویژه کشورهای همسایه نخستین بحث ترسیم جایگاه رایزنان فرهنگی در ابعاد مختلف آن است. چارچوب‌هایی که اگر مورد تحلیل درست واقع شوند قدرت ملی را تجزیه و تبیین خواهند کرد.

وحیدی ادامه داد: یکی از ابعاد سنجش قدرت ملی تحلیل قدرت فرهنگی هر کشوری است که در خصوص درجه دقیق میزان احصاء این توانمندی رصد آماری مولفه‌های نفوذ فرهنگی به حساب می‌آید. به عبارت دیگر وقتی ما قادر باشیم در سطح منطقه مورد نظر یا در نگاه کلی در گستره جهانی مخاطبان خودمان را فارغ از طبقه‌بندی‌های اجتماعی و در قبال یک شبهه یا مسئله به اقناع و اجماع برسانیم و به اصطلاح افکار عمومی را به داده‌های آماری و تحلیلی ارایه شده‌مان جلب نماییم آن‌جاست که می‌توان از نفود و قدرت فرهنگی صحبت به میان آورد.

وی همچنین با بیان این که ارتقاء قدرت فرهنگی به بازیگران فعال و وجود یک سناریوی ساختارمند نیازمند است، گفت: در شرایط فعلی رصد و بازنگری فعال هر رایزن بر کسی پوشیده نیست اما نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران شایسته است بجای حضور انفعالی در محل ماموریت خود به بازی‌سازی دست یابند و به جای اثرپذیری از شرایط منطقه و کشور میزبان به اثرگذاری در تحولات روی آورند.

رایزنان فرهنگی به جای اثرپذیری از شرایط منطقه، به اثرگذاری در تحولات روی آورند

وزیر کشور با تاکید بر تقویت تعاملات، رایزنی‌ها و وابستگی‌های فرهنگی کشورمان با کشورهای همسو ادامه داد: این یک اصل شناخته شده است که به میزان افزایش قدرت فرهنگی، امنیت ملی ما افزایش خواهد یافت و مولفه‌های فرهنگ و امنیت دو روی یک سکه هستند و رایزنان فرهنگی در این حوزه عاملان تضمین این قدرت یا همان امنیت مورد نیاز به حساب می‌آیند.

وحیدی در ادامه فراهم کردن جنبه‌های تقریبی و توجه حداکثری به مسئله وحدت اسلامی را از رایزنان فرهنگی مطالبه کرد و گفت: حال سوالی که مطرح می‌شود این است که ما چطور باید بازیگران فعال و غیرمنفعلی باشیم و با چه ظرفیتی بایستی این مهم را عملی نماییم؟ پاسخ ساده است و توجه شما رو به این نکته مطعوف می‌کنم که به ظرفیت‌های بی‌نظیر و نه حتی کم‌نظیر بی‌اعتنا نباشیم. به زعم بسیاری از خبرگان حوزه فرهنگ ما ابرقدرت فرهنگی بودیم و هستیم و هیچ تردیدی نداریم که در رقابت با ملت‌های مدعی ارزش بیشتری نداشته باشیم، ثروت‌ها و ظرفیت‌های کمتری نداریم.

وی افزود: امروز قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران را تنها کافی است در بین ملت بزرگ نیجریه مشاهده نمایید که در قالب فعالیت یک شاگرد مکتب انقلاب اسلامی چطور شگفتی‌ساز شده است و نظر و البته هجمه دستگاه‌های اطلاعاتی غرب و مرجعیت غربی و عربی را به سمت خود معطوف داشته است. خب همین نشانه‌گذاری‌ها از قدرت فرهنگی ایران اسلامی هستند که نیازمند تبلیغ و تبیین هستند.

رایزنان فرهنگی به جای اثرپذیری از شرایط منطقه، به اثرگذاری در تحولات روی آورند

به گفته وی نمونه بهتر و ساده‌تری را بیان نمایم که در کلیپ تهیه شده از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز به آن پرداخته شده بود و در قابی از حضور سردار دلها در این سازمان روایت‌گری می‌کرد. شهادت سردار قاسم سلیمانی به ظاهر پدیده ساده‌ای است اما همین اتفاق را باید یک نقطه عطف فرهنگی برشمرد که بدنبال آن همبستگی بیشتر جبهه مقاومت رقم خورد و تصاویر غیرقابل پیش‌بینی و متعددی در قاب رسانه‌های جهان از شیوه تشییع پیکر شهید یاد شده ثبت و ضبط شد. خب ظرفیت فرهنگی همین‌ها هستند. همین سرود «سلام فرمانده» که مایه اعجاب بیگانگان است چطور و با چه گرایش و شیفتگی در کشورهای مختلف جهان طنین‌انداز شده است.

وحیدی با اشاره به تلاش غرب در پنهان داشتن ضعف‌های بزرگ خود در پشت ماسک صنعتی گفت: در برابر داشته‌های معنوی ایران اسلامی غرب با فروکاستن از انسان‌گرایی تا سرحد جسدگرایی نزول پیدا کرده و آدمی را با همه ابعاد معنویی و الهی آن در کالبد مادی محدود ساخته است و با استفاده از رسانه و ابزارهای پر زرق و برق صنعتی این اقدام را هم عادی‌سازی می‌کند.

وی افزود: در عمق آنچه از جانب غرب پیداست بن‌بست‌هایی جدی در حوزه فرهنگی است که بر حسب همین تهی بودن چنته از دارایی بجای انجام اقدامات ایجابی به سراغ ترفندهای ایجابی آمده و بجای بالا بردن مقام خود در تلاش برای پایین کشاندن جایگاه معنویت و نهادینه نمودن ایران هراسی و اسلام هراسی در عرصه بین‌المللی است.

وزیر کشور ادامه داد: به دنبال همین اقدامات خصمانه رایزنان فرهنگی لازم است ضمن شناسایی روایت‌های دروغین و تلاش برای تبیین واقعیت‌های موجود در اقدام متقابلی ضعف‌ها و به عبارتی چهره واقعی غرب را به جهانیان از زبان روایی کارشناسان غیرایرانی به نمایش گذارند تا از این محل با آشکار کردن حقیقت خود به خود تضمین‌کننده امنیت ملی و قدرت فرهنگی جمهوری اسلامی باشند.

رایزنان فرهنگی به جای اثرپذیری از شرایط منطقه، به اثرگذاری در تحولات روی آورند

وحیدی تصریح کرد: وقتی ما نتوانیم دشمن را در سرزمین خود مورد هجمه قرار دهیم آن‌ها با اقدمات و فعالیت‌های تهاجمی ما را به چالش خواهند کشاند.

دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی در یک نگاه 

به گزارش ایرنا، دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور روز شنبه، اول مردادماه ۱۴۰۱با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی ایمانی پور و رایزنان فرهنگی کشورمان در خارج از کشور در محل حسینیه الزهرا(س) این سازمان، گشایش یافت.

دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور تا ششم مردادماه جاری با شعار «دیپلماسی فرهنگی دانش بنیان، همگرا، صادرات فرهنگی» در تهران در حال برگزاری است.

اجلاس به گونه‌ای طراحی شده که همه بازیگران مؤثر در عرصه دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران حضور داشته باشند و سخنان و ایده‌های خود را بیان کنند.

طبق برنامه شماری از مسئولان کشوری، مقامات، وزرا، و شخصیت های مختلف همزمان با ایام برگزاری این اجلاس شروع به سخنرانی کرده و تا پایان روز ششم هم ادامه دارد.

 این اجلاس عصر پنجشنبه ششم مردادماه جاری با برگزاری آیین اختتامیه با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کنفرانس خبری محمد مهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به کار خود پایان می دهد. 

رایزنان فرهنگی به جای اثرپذیری از شرایط منطقه، به اثرگذاری در تحولات روی آورند

افتتاح نمایشگاه محصولات فرهنگی صادرات محور، زیارت مرقد مطهر امام خمینی (ره) بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی ایران، برگزاری کارگاه های مختلف فرهنگی و ماموریت قرارگاهی، برگزاری نشست های تخصصی با حضور مسئولان و رایزنان فرهنگی از جمله برنامه های آتی این اجلاس است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha