ایمانی‌پور: بی‌انسجامی نهادهای فرهنگی در خارج از ایران عواقب خوشایندی ندارد

تهران- ایرنا- رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطلات اسلامی گفت: در ایفای تعهدات فرهنگی، نهادهای متعددی در عرصه بین‌المللی فعالیت دارند که کثرت این مجموعه‌ها مانع فعالیت نیست اما انسجام نداشتن آن‌ها عواقب خوشایندی ندارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور روز دوشنبه - سوم مردادماه - در کارگاه «ماموریت قرارگاهی سازمان، همگرایی متعاملین» در حاشیه سومین روز دهمین دوره اجلاس «رایزنان فرهنگی ایران خارج از کشور» گفت: تلاش داریم با جلب نظر خبرگان عرصه دیپلماسی عمومی برای رفع موانع احتمالی در راستای اشاعه مفاهیم معنوی انقلاب اسلامی و معارفه واقعی شرایط روز کشور گام‌های بلندی برداشته و رسالت سنگین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را که همانا قرارگاهی فرهنگی در مرزهای فراسرزمینی است ایفا نماییم.

تاکید بر اثربخشی اقدامات فرهنگی در سطح ملت‌های مختلف جهان 

وی با اشاره به این که اجرای نقش قرارگاهی در جبهه فرهنگی بین‌المللی الزاماتی دارد، افزود: برای هم‌افزایی و استماع نکات بعضا مغفول شبکه متعاملین خود در خارج از کشور کارگروه‌های بسیاری را در عرصه دیپلماسی راه‌اندازی کرده و با دغدغه‌های دانش‌بنیان و با همکاری دستگاه دیپلماسی سیاسی، معاونت بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، نیروی قدس سپاه پاسداران و مجمعین اهل بیت و تقریب مذاهب، در وهله نخست درصدد شناخت دقیق جامعه هدف در بین رایزنان فرهنگی برآمده‌ایم تا بر اثربخشی اقدامات فرهنگی خود در سطح ملت‌های مختلف جهان بیافزاییم.

تاکید بر مسئله همگرایی فعالیت‌های برون مرزی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر مسئله همگرایی فعالیت‌های برون مرزی هم، اظهار داشت: امروز بنا به ماهیت کار و شرایط برخی از کشورها و ملت‌های جهان انجام اقدامات فرهنگی اعم از برگزاری هفته‌های فیلم یا آیین‌های رونمایی از کتاب و تجلیلی از شخصیت‌های ایرانی مهاجر در اقصی‌نقاط جهان نهادها و مجموعه‌های مختلفی با اولویت‌بندی ایفای وظایف فرهنگی، هنری، دینی و علمی فعالیت دارند که ما در سازمان فرهنگ با تکثر متولیان امر مخالفت نداریم اما بنا به مشاهدات میدانی و بنا به سال‌ها تجربه کار فرهنگی انسجام نداشتن این معاونت‌ها و مراکز و موسسات مخل اعتبار ایران و نام انقلاب در عرصه گیتی می‌دانیم.

ایمانی‌پور: بی‌انسجامی نهادهای فرهنگی در خارج از ایران عواقب خوشایندی ندارد

برای توسعه فرهنگ به صادرات آن هم فکر می‌کنیم

وی با اشاره به رویکرد جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در راستای انجام اقدامات فرهنگی، اظهار کرد: در راستای راهبری درست روابط فرهنگی بین‌المللی و با هدف تحقق اهداف عالی نظام پس از وقفه‌ای ۱۰ ساله اجلاس رایزنان فرهنگی را برگزار و «دیپلماسی فرهنگی دانش‌بنیان، همگرا، صادرات فرهنگی» را شعار دهمین دوره انتخاب کردیم تا به صراحت اعلام کنیم ما برای توسعه فرهنگ به صادرات آن هم فکر می‌کنیم.

ایمانی‌پور اضافه کرد: برای تحقق این مهم فارغ از شعارهای مرسوم کارگروه‌های ویژه‌ای را دایر کرده و تبیین ادبیات آن را در دستور کار خود قرار داده‌ایم تا هوشمندانه‌ترین رفتار را در حوزه دیپلماسی عمومی داشته باشیم.

دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی در یک نگاه 

به گزارش ایرنا، دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور روز شنبه، اول مردادماه ۱۴۰۱با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی ایمانی پور و رایزنان فرهنگی کشورمان در خارج از کشور در محل حسینیه الزهرا(س) این سازمان، گشایش یافت.

دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور یکم تا ششم مردادماه جاری با شعار «دیپلماسی فرهنگی دانش بنیان، همگرا، صادرات فرهنگی» در تهران برگزار می‌شود.

ایمانی‌پور: بی‌انسجامی نهادهای فرهنگی در خارج از ایران عواقب خوشایندی ندارد

اجلاس به گونه‌ای طراحی شده که همه بازیگران مؤثر در عرصه دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران حضور داشته باشند و سخنان و ایده‌های خود را بیان کنند.

طبق برنامه قرار است شماری از مسئولان کشوری، مقامات، وزرا، و شخصیت های مختلف همزمان با ایام برگزاری این اجلاس به ایراد سخن بپردازند.

 این اجلاس عصر پنجشنبه ششم مردادماه جاری با برگزاری آیین اختتامیه با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کنفرانس خبری رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به کار خود پایان می دهد. 

افتتاح نمایشگاه محصولات فرهنگی صادرات محور، زیارت مرقد مطهر امام خمینی (ره) بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی ایران، برگزاری کارگاه های مختلف فرهنگی و ماموریت قرارگاهی، برگزاری نشست های تخصصی با حضور مسئولان و رایزنان فرهنگی از جمله برنامه های آتی این اجلاس است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha