برخی جزایر فرهنگی در خارج کشور به راهبری پدافندی محدود شده‌اند

تهران- ایرنا- دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری با بیان اینکه در خط مقدم جبهه فرهنگی نظام، تلاش‌ها باید تعیین کننده و نَه در حالت انفعال به ارائه پاسخ و واکنش محدود شود، گفت:  امروز جزایر فرهنگی بسیاری در عرصه مرزهای خارج از کشور فعالیت دارند که موضع آن‌ها بجای سیاست آفندی به راهبری پدافندی محدود شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سعید محمد روز چهارشنبه - ۵ مردادماه - در دهمین دوره اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور که در حسینیه الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حال برگزاری است، افزود: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کشور به دلیل همجواری با کشورهای همسایه و به تازگی به دلیل توسعه دامنه فعالیت‌های خود، زمینه‌های همکاری بسیاری با نمایندگان فرهنگی کشورمان در خارج از مرزهای ملی دارند.

ارتقاء امور فرهنگی و دغدغه‌های صادرات آثار هنری

وی با اشاره به اینکه رایزنان فرهنگی در حقیقت مرزبانان عقیدتی و اعتقادی کشور در اقصی ‌نقاط جهان هستند، افزود: هم‌اکنون ۲۵۰۰ شرکت تولیدی و صنعتی و بیش از ۵۰۰ هزار نیروی انسانی در مناطق آزاد  فعالیت دارند که این پویایی اقتصادی آن هم بدون اتکا به بودجه دولتی ظرفیت بزرگی را فراهم کرده است تا در این نقاط مرزی با توسعه مولفه‌های اقتصادی ورای آن به ارتقاء امور فرهنگی و دغدغه‌های صادرات آثار هنری هم پرداخت.

برخی جزایر فرهنگی در خارج کشور به راهبری پدافندی محدود شده‌اند

دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی یادآور شد: حکمرانی اسلامی یکی از اهداف انقلاب اسلامی است که به برکت و مجاهدت بسیاری از شهیدان و شیفتگان به آرمان‌های معنوی به منصه ظهور رسید. اتفاقی که از زمان حضرت رسول (ص) به بعد علی‌رغم تلاش ائمه هدی بدلیل وجود محدودیت‌ها و فشارها هرگز مدیریت قلمرو اسلامی در قالب حکومت اسلامی محقق نشد.

شرایط را در همه جوانب ایده‌آل ترسیم کنیم

وی ادامه داد: الگوی حکمرانی بر مدار عدالت‌خواهی در جهان شیوه متفاوتی است که به دلیل انحصاری بودن بقای آن تلاش مضاعفی را هم خواستار است تا با تحمیل فشار و تهدید و تحریم این دارایی و سرمایه ما در عرصه جهانی خدشه‌دار نشود. در این راستای حفظ ارزش‌ها نیز لازم است به جای ترسیم فضای بی‌عیب و بجای آن که شرایط را در همه جوانب ایده‌آل ترسیم کنیم با دغدغه ارتقاء و بهبود شرایط بایستی آسیب‌شناسی فرهنگی داشته باشیم تا در بزنگاه‌های ایراد شبهه از سوی دشمن پاسخ متقنی را ارایه دهیم.

رویکرد اصلی در حوزه فرهنگ به تاسی از اقدمات مقام معظم رهبری 

دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری یادآور شد: گفتمان ما و اساسا رویکرد اصلی ما در حوزه فرهنگ باید به تاسی از اقدمات مقام معظم رهبری و به طور نمونه در نامه‌ای که ایشان به جوانان اروپایی و آمریکایی نوشتند، باید حالت پویایی داشته باشد. اکنون چون در جمع اصحاب عالی فرهنگ در حوزه بین‌الملل هستیم عرض می‌کنم در خط مقدم جبهه فرهنگی نظام تلاش‌های ما باید تعیین کننده باشد نه این که در حالت انفعال صرفا به ارایه پاسخ و واکنش محدود شود.

برخی جزایر فرهنگی در خارج کشور به راهبری پدافندی محدود شده‌اند

محدودیت سیاست آفندی به راهبری پدافندی  

وی تصریح کرد: متاسفانه امروز جزایر فرهنگی بسیاری که گاه با یکدیگر هماهنگی هم ندارند در عرصه مرزهای خارج از کشور فعالیت می‌کنند که که موضع آن‌ها نیز بجای سیاست آفندی به راهبری پدافندی و حراستی محدود شده است.

محمد  با اشاره به حدیث نبوی «هرکس زمینی را احیاء کند مالکیت آن را پیدا خواهد کرد» گفت: بنده فارغ از جنبه حقوقی این روایت به مفهوم ظریف این حدیث شریف اشاره می‌کنم و خدمت رایزنان عزیز فرهنگی عرض می‌کنم امروز زمین‌ها و قلب‌های پاکی در جای جای جهان وجود دارد که با آبیاری و تحجیر آن از سوی نمایندگان جمهوری اسلامی به اراضی ابدی تحت حمایت آن تبدیل خواهند شد.

صادرات تولیدات خوب فرهنگی و صنایع دستی زمینه ساز ارتباطات دولت‌ها و ملت‌ها

وی با اشاره به داشته‌های فراوان فرهنگی ایران در تاریخ اظهار کرد: بر حسب توصیه ائمه معصومین هرکس از شرایط زمانه خود آگاه باشد هیچ گاه هجمه‌ها و هجوم‌ها برای او  گیج کننده و غیر قابل کنترل نخواهند بود. بر همین اصل رایزنان با تکیه بر اصل احترام به عقاید و آرادب بومی ملت‌ها خوب است نسبت به این آسیب‌شناسی اهتمام داشته و در عرصه جنگ نرم فرهنگی طراح زمین پیکار و تعیین کننده و به بیان زیبای شهید حسن باقری پس از کسب اطلاعات از دشمن نقطه‌زن دقیق باشند.

دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به جاذبه‌های متعدد گردشگری در ایران افزود: از مبادی ورود و خروجی مناطق آزاد ما این آمادگی را داریم تا تولیدات خوب فرهنگی و صنایع دستی را به کشورهای هدف با هدف ارتقاء سطح تعاملات فرهنگی صادرات نموده و زمینه را برای ارتباطات بهتر دولت‌ها و ملت‌ها فراهم کنیم.

اعلام آمادگی برای جذب گردشگر و مبادلات فرهنگی 

وی اظهار داشت: بیش از سه دهه از عمر مناطق آزاد می‌گذرد و ۱۵ منطقه آزاد تجاری هم‌اکنون در جمهوری اسلامی ایران و ۳۳ منطقه اقتصادی فعال در توسعه همه جانبه مولفه‌های پیرفتی فعالیت دارند که بنا به ظرفیت موجود در مناطقی چون کیش، بانه و مریوان، قصر شیرین، قشم، چابهار، انزلی، ارس، اروند و ماکو این آمادگی را داریم تا ضمن عقد تفاهم‌نامه بیشترین خدمات را برای جذب گردشگر و مبادلات فرهنگی ارایه دهیم. برای همین منظور ما افزون بر مناطق آزاد هم‌مرز با نمایندگانی از کشورهای چین، روسیه، قطر، عمان و سوریه هم وارد مذاکره شده‌ایم تا از ظرفیت مناطق آزاد فرامرزی در کنار این رسالت ترسیمی بهره بگیریم.

برخی جزایر فرهنگی در خارج کشور به راهبری پدافندی محدود شده‌اند

در پایان این مراسم رایزنان فرهنگی ایران در اندونزی و قطر به ارایه دیدگاه‌های خود در عرصه جذب گروه‌های خارجی و صادرات محصولات هنری و صنایع دستی پرداختند.

به گزارش ایرنا، دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که اول مرداد با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از مسئولان و شخصت های کشور در حسینیه الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گشایش یافت، عصر فردا (پنجشنبه) ششم مرداد با برگزاری آیین اختتامیه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نشست خبری تشریح دستاوردها و روند برگزاری اجلاس به کار خود پایان خواهد داد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت الله علیرضا اعرافی رئیس حوزه های علمیه کشور، آیت الله محسن قمی معاون ارتباطات بین المللی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، علی احمدی معاون سازمان برنامه و بودجه، آیت الله رضا رمضانی رئیس مجمع جهانی اهل بیت (ع)، احمد وحیدی وزیر کشور، حسین روزبه معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شماری از مسئولان این سازمان در این اجلاس به ایراد سخن پرداختند. افتتاح نمایشگاه محصولات فرهنگی صادرات محور در حاشیه این اجلاس از دیگر برنامه های جانبی این رویداد است.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha