۲۵ تیر ۱۴۰۱، ۳:۴۰
کد خبر: 84822312
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

موافقت آمریکا با فروش سامانه‌های راکتی هیمارس به استونی

تهران-ایرنا- پنتاگون اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا با فروش سامانه‌های راکتی «هیمارس» به استونی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار موافقت کرده است.

به گزارش ایرنا از رویترز، پنتاگون جمعه شب افزود: بسته نظامی اختصاص داده شده به استونی شامل ۶ سامانه راکتی هیمارس، مهمات، تجهیزات پشتیبانی، قطعات یدکی و حمایت تکنیکی می‌شود.

آژانس همکاری امنیتی دفاعی پنتاگون روز جمعه علاوه بر ۲ مورد فروش تجهیزات نظامی خارجی دیگر، کنگره را از فروش احتمالی این سامانه‌ها به استونی مطلع کرد. 

وزارت امورخارجه آمریکا همچنین به طور جداگانه فروش احتمالی موشک‌های هوا به هوای میان‌برد و تجهیزات مرتبط با نروژ به ارزش ۹۵۰ میلیون دلار و فروش اژدرهای سبک‌ام کی ۵۴ به کره جنوبی به ارزش تخمینی ۱۳۰ میلیون دلار را تأیید کرد.

به گزارش ایرنا، وزارت دفاع آمریکا اوایل ماه ژوئن در بیانیه‌ای از ارسال چهار سامانه موشکی هیمارس (HIMARS) به اوکراین خبر داده بود. در بیانیه وزارت دفاع آمریکا آمده بود که قبل از استفاده از این سلاح‌ها، سربازان اوکراینی باید سه هفته آموزش ببینند. 

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد نظامیان اوکراینی در حال استفاده از سامانه‌های هیمارس هستند. 

آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تسلیحات سنگین از جمله توپخانه راکتی هوویتزر و هیمارس به اوکراین ارسال می‌کنند که سامانه‌های هیمارس دقیق‌تر است و برد بیشتری در مقایسه با مدل‌های روسی خود دارد. 

در حالی که غرب برای کمک به سلاح‌هایی را به اوکراین ارسال کرده، کی‌یف معتقد است که فقط بخشی از تسلیحات لازم را دریافت کرده و برای دریافت سلاح‌های سنگین‌تر تلاش بسیار می‌کند. 

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در حالیکه کشورش در بحران افزایش قیمت‌ها و تورم به سر می‌برد، اعلام کرد مجموع کمک‌های نظامی ایالات متحده به اوکراین تاکنون به ۷.۳۲ میلیارد دلار رسیده است. 

وی افزود: بر اساس اختیاراتی که رئیس جمهور آمریکا به ما داده است، مجوز پانزدهمین برداشت از تسلیحات و تجهیزات وزارت دفاع آمریکا به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار را صادر می‌کنم. این تسلیحات برای دفاع اوکراین از خود است.

بلینکن افزود: این مجوز مجموع کمک نظامی آمریکا به اوکراین از زمان آغاز حمله بی‌رحمانه، بی‌دلیل و تمام عیار روسیه در ۲۴ فوریه را به بیش از ۷.۳۲ میلیارد دلار می‌رساند که شامل ۲.۲ میلیارد دلار کمک نظامی در چند هفته گذشته می‌شود. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. 

جنگ اوکراین در پنجمین ماه خود به سر می‌برد و واکنش‌ها به تهاجم روسیه، ارسال تسلیحات به اوکراین و بروز تبعات تازه آن در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha