۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۴۶
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85481969
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

روزنامه آمریکایی: ارتش اوکراین ثابت کرد آماده مقاومت در برابر نیروهای روسیه نیست

تهران-ایرنا- روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در تشریح شرایط دشوار «سربازان خسته اوکراینی» در برابر پیشروی روسیه به سمت خارکیف نوشت ارتش اوکراین ثابت کرد به دلیل فقدان منابع کافی، فاقد آمادگی لازم برای مقاومت در برابر نیروهای روسیه است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، نیویورک تایمز با اشاره به پیشروی روسیه به سمت خارکیف افزود: ارتش روسیه با «چنان سرعت و قدرتی مرز شمالی اوکراین را در هم کوبید» که «استحکامات ناکافی» اوکراین عملا «مانعی ایجاد نکرد».

این روزنامه افزود برخی از سربازان اوکراینی که کاملا غافلگیر شده بودند از مواضع خود عقب‌نشینی کردند.

نیویورک تایمز تاکید کرد که روسیه از لحاظ برخورداری از «گلوله‌های توپخانه امتیاز بزرگ‌تری نسبت به اوکراین دارد» و منابع تهی شده دفاع هوایی اوکراین نتوانسته با نیروی هوایی روسیه مقابله کند.

بر اساس این گزارش، حمله روسیه مشکلاتی را برای سربازان خسته از جنگ اوکراینی ایجاد کرده است. به عنوان نمونه، برخی از استحکامات دفاعی «کافی نبودند» یا «به شکل نامنظمی ترتیب داده شده بودند» و ستاد فرماندهی اوکراین از اعزام نیروهای جدید از میان نیروهای ذخیره به این بخش از جبهه نبرد خودداری کرد و در مقابل، برخی از نیروها را از مناطق دیگری به این منطقه منتقل کرد.

این روزنامه آمریکایی محدودیت «نیروهای ذخیره اوکراینی برای اعزام به منطقه» را دلیل این امر دانست و به نقل از فرماندهان ارتش اوکراین که خواستند نامشان فاش نشود، نوشت: اوضاع در منطقه خارکیف برای ارتش اوکراین بحرانی است.

خبرگزاری تاس در همین زمینه گزارش داد: کی‌یف این موضوع را درک می‌کند که اوضاع در منطقه خارکیف برای سربازان اوکراینی به شدت وخیم است.

ستاد کل ارتش اوکراین در ۱۴ مه (۲۵ اردیبهشت) در گزارشی اعلام کرد که نیروهای کی‌یف مجبور شده‌اند «به سمت موقعیت‌های مطلوب‌تر» در نزدیکی مناطق ولچانسک (Volchansk) و لوکیانتسی (Lukyantsy) حرکت کنند. فرماندهی نظامی اوکراین همچنین از انتقال ذخایر اضافی به این منطقه خبر داد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین تایید کرده که مجبور به استفاده از نیروهایی از مناطق دیگری برای مقابله با حملات روسیه در خارکیف شده است. وی در نشست با شورای عالی فرماندهان در خارکیف در ۱۶ مه (۲۷ اردیبهشت) تایید کرد که اواضاع در این منطقه به شدت دشوار است.

در عین حال اظهارات برخی از سربازان اوکراینی درباره فقدان آمادگی کامل استحکامات نظامی در منطقه خارکیف رسوایی جدیدی را برای دولت کی‌یف رقم زده است. سربازان اوکراینی این فقدان آمادگی را به شکست ارتش اوکراین در این منطقه مرتبط دانسته‌اند.

وزارت دفاع روسیه در ۱۸ مه (۲۹ اردیبهشت) اعلام کرد که نیروهای این کشور روستای استرایتسا (Staritsa) در منطقه خارکیف را در نتیجه اقدامات فعالانه و تداوم پیشروی به عمق خط دفاعی دشمن، آزاد کرده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha