از سرمایه گذاری بین المللی در مازندران تا هرج و مرج و بحران در انگلیس

تهران- ایرنا- تایید سرمایه‌گذاری پنج کشور در ۲۵ طرح اقتصادی مازندران، پیروزی حزب سیاسی آبه شینزو در انتخابات پارلمانی، ایران در صدر برنامه سفر بایدن به منطقه، توقف عرضه گاز روسیه به اروپا، بحران اقتصادی و ادامه هرج‌ومرج در فرودگاه اصلی انگلیس مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**سرمایه‌گذاری پنج کشور در ۲۵ طرح اقتصادی مازندران تایید شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران از تایید سرمایه‌گذاری پنج کشور به ارزش ۲۳ میلیون دلار در ۲۵ طرح اقتصادی مازندران از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

از سرمایه گذاری بین المللی در مازندران تا هرج و مرج و بحران در انگلیس

حسن خیریانپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با رایزنی‌های مستمر مسئولان ارشد استان، سرمایه‌گذاری کشورهای قطر، عمان، کویت، امارات و روسیه در حوزه گردشگری، انرژی و صنعت استان تایید شد و به زودی این طرح‌ها در گام اجرایی قرار خواهند گرفت.

وی با بیان این که در سال گذشته مجوز ۲ طرح سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش ۱۰ میلیون دلار برای فعالیت در حوزه‌های تولید و صنعت مازندران از سوی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی جمهوری اسلامی ایران صادر شد، خاطر نشان کرد: باوجود تحریم‌های کشورهای غربی اما با دیپلماسی اقتصادی فعال دولت سیزدهم و پیگیری‌های استاندار حضور سرمایه گذاران خارجی در ماه‌های گذشته در مازندران چشمگیر و قابل توجه بوده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران همچنین از پیشنهاد سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه انرژی به ارزش ۲.۵ میلیون دلار در قالب سه طرح در مازندران خبر داد و گفت: این طرح‌ها اکنون از سوی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی جمهوری اسلامی ایران در دست بررسی قرار دارد.

خیریانپور اضافه کرد: ۵.۹ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی هم سال گذشته در قالب ۲ طرح نیروگاه مولد مقیاس کوچک شهرستان آمل و یک طرح در حوزه درمان شهرستان چالوس جذب شد.

وی با بیان این که دستگاه‌های اجرایی کارکنان مجرب خود را برای رایزنی با فعالان اقتصادی کشورهای مختلف به کار بگیرند، ادامه داد: با تمام توان موانع اداری را برای جلب رضایت فعالان اداری را برخواهیم داشت و به نوعی استان مازندران زیر پای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن می کند.

معاون استاندار مازندران با بیان این که از ابتدای فروردین امسال تاکنون ۳۵ طرح سرمایه گذاری داخلی با اشتغالزایی برای یک‌هزار و ۲۵ نفر و با پیش‌بینی هزینه ۵۰ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران مجوز فعالیت دریافت کردند، تصریح کرد: روند اعطای مجوز سرمایه گذاری داخلی با بررسی اهلیت فعال اقتصادی در استان حداکثر ۲ تا سه هفته است.

صنعت همواره در مازندران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و ۱۵ درصد از تولید ناخالص استان از این بخش است و دستکم سه هزار واحد صنعتی با اشتغال‌زایی مستقیم ۸۰ هزار نفر در استان وجود دارد که از این تعداد ۴۶۱ واحد صنعتی در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول به فعالیت هستند که نوسازی و روغن کاری چرخ دنده های این بنگاه های اقتصادی با تلاش دولت سیزدهم در دست اجرا است.

https://irna.ir/xjJX3t

**بغداد: هزینه واردات گاز از ایران ماهانه پرداخت می‌شود

وزیر برق عراق از تصفیه کامل بدهی‌های کشورش به ایران بابت خرید گاز خبر داد و گفت که اکنون هزینه واردات گاز از ایران ماهانه پرداخت می‌شود.

از سرمایه گذاری بین المللی در مازندران تا هرج و مرج و بحران در انگلیس

«عادل کریم» وزیر برق عراق در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که بدهی‌های عراق به ایران بابت خرید گاز تصفیه شده است و اکنون هزینه واردات گاز از ایران ماهانه پرداخت می‌شود.

وزیر برق عراق افزود: اخیرا یک میلیارد و ۶۴۹ میلیون دلار به تهران بابت بدهی‌های گاز پرداخت شده و بغداد هیچ گونه بدهی‌ در زمینه گاز به ایران ندارد و اکنون هم به صورت ماهانه مبالغ واردات گاز را به ایران پرداخت می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد که پس از توافقات انجام شده با وزیر نیروی ایران، تأمین گاز از جانب ایران بهتر از سال گذشته باشد و افزود که حجم صادرات گاز ایران به عراق در حال حاضر ۲۴۰ میلیون فوت مکعب در روز است و عراق به ۲۵۰ میلیون فوت مکعب در روز نیاز دارد.

به نوشته پایگاه میدل ایست نیوز، وزیر برق عراق همچنین تصریح کرد: برای تأمین همه نیاز برق کشور لازم است که تولید برق به ۳۵ هزار مگاوات برسد و برای تحقق این هدف، باید بودجه کافی اختصاص پیدا کند.

عادل کریم وزیر برق عراق اردیبهشت ماه گذشته در راس هیاتی وزارتخانه‌ای وارد ایران شد و با مسئولانی ایرانی درباره موضوع تزریق گاز به نیروگاه های عراق و «پرداخت بدهی‌ها» به بخش برق و نفت ایران بحث و گفت‌وگو کرد.

وزیر برق عراق پیشتر در ۳۰ فروردین امسال در گفت و گویی که خبرگزاری «ناس» این کشور منتشر کرد، گفته بود: تمام پولی که قرار است به طرف ایرانی بابت واردات گاز پرداخت شود، در بانک «TBI» (بانک تجارت عراق) نگهداری و ذخیره شده است. 

عادل کریم در آن زمان افزوده بود: این کشور در سال ۲۰۲۰ هیچ پولی به طرف ایرانی که حدود یک میلیارد و ۷۵۰ هزار دلار است، پرداخت نکرده است و تمام پولی که قرار است به طرف ایرانی پرداخت شود، در بانک «TBI» ذخیره شده است. 

عراق از یک مشکل بزرگ در تامین برق رنج می‌برد و برق در بسیاری از شهرهای عراق به ویژه در تابستان که دمای هوا به ۵۰ درجه می‌رسد، بصورت شبه دائمی قطع می‌شود.  

پیشتر در اوایل اسفند ماه گذشته، وزیران نفت ایران و عراق درباره افزایش صادرات گاز ایران به عراق و «پرداخت بدهی گاز عراق به ایران» مذاکره کردند.

«جواد اوجی» وزیر نفت ایران در این دیدار که در حاشیه نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در دوحه برگزار شد، درباره گسترش همکاری تهران و بغداد در بخش انرژی با «احسان عبدالجبار» همتای عراقی مذاکره کرد.  

همچنین سخنگوی وزارت برق عراق در اواسط اسفند ماه گذشته از سفر سه وزیر در راس سه هیات عراقی به تهران با هدف ازسرگیری تزریق گاز و تامین شبکه انرژی عراق خبر داده بود.  

«احمد موسی» در گفت و گوی تلویزیونی با اعلام این خبر تصریح کرده بود:  وضعیت مفروض این است که ایران، روزانه بیش از ۴۵ میلیون متر مکعب گاز به عراق برساند و ما آمادگی افزودن ۸ هزار مگاوات برق به شبکه ملی را داریم به شرط اینکه، سوخت لازم (گاز برای نیروگاه‌های تولید برق) برسد.  

عراق، سالانه به ۳۵ هزار مگاوات برق نیاز دارد. این در حالی است که هر سال یک هزار و ۵۰۰ مگاوات نیز به این احتیاج افزوده می‌شود. عراق، امسال ۴ هزار مگاوات به ظرفیت تولید خود خواهد افزود. همچنین قراردادهایی برای تولید ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات از طریق انرژی خورشیدی امضا کرده است.

https://irna.ir/xjJX5d

**مقام صهیونیستی : رژیم صهیونیستی جرات حمله به ایران را ندارد

عاموس گلعاد مدیر سابق اداره سیاسی و امنیتی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی اذعان کرد که رژیم متبوع وی « از بیم واکنش تهران» جرات حمله به ایران را ندارد.

از سرمایه گذاری بین المللی در مازندران تا هرج و مرج و بحران در انگلیس

گلعاد از حمله یاد شده به عنوان یک "ریسک بسیار خطرناک" نام برده و دلایل و عوامل متعددی برای اینکه رژیم اشغالگر قدس مرتکب چنین ریسکی نشود ، برشمرد.

گلعاد ژنرال ذخیره و رئیس کنونی مرکز سیاسی و راهبردی وابسته به دانشگاه "رایخمان" در پژوهش جدید خود با اشاره به این مطلب در میان عوامل یاد شده  از ترس و نگرانی رژیم صهیونیستی از پاسخ ایران و همپیمانان منطقه ای تهران همچون حزب الله لبنان به عنوان مهم ترین عامل یاد کرد.

وی گفت که فاصله جغرافیایی میان اسرائیل و ایران باعث شده تا ماموریت جنگنده ها جهت انجام عملیات به یک امر تقریبا ناممکن تبدیل شود زیرا به گفته منابع موجود در تل آویو جنگنده ها در طول مسیر به سوخت گازوئیل نیاز پیدا می کنند و تا زمانی که اسرائیل پایگاهی برای فرود جنگنده ها در اختیار نداشته باشد ، چنین عملیاتی به اجرا گذاشته نخواهد شد.

این مقام صهیونیستی افزود : علاوه بر آن از اظهارات مقامات اسرائیلی به ویژه نهادهای امنیتی اسرائیل این گونه فهمیده می شود که بدون دستیابی به چراغ سبزی از سوی واشنگتن ، اسرائیل به خود اجازه نخواهد داد تا با آمریکا به عنوان حامی شماره یک و همپیمان راهبردی خویش مقابله نماید؛ بویژه آنکه واشنگتن با انجام چنین عملیاتی مخالف است و علیرغم مخالفت دست پرورده خود اسرائیل با توافق هسته ای با ایران، در صدد امضای چنین توافقی با تهران است.

گلعاد با انتقاد ضمنی از عملکرد دولت متبوع خود گفت که اسرائیل به جای آنکه به سرعت نیروی نظامی خود را بسازد به دلایل ناشناخته و غیرقابل مفهومی در استفاده از کمک های مالی آمریکا در این خصوص تعلل ورزیده است.

این مقام صهیونیست بر لزوم ساخت یک سامانه دفاعی به رهبری آمریکا تاکید کرده و هماهنگی با واشنگتن را یک امر حیاتی و ضروری برای تل آویو برشمرده است.  وی گفت: حتی اگر ارتش اسرائیل از توان تهاجمی مستقل جهت مقابله با ایران برخوردار باشد اما به دلیل پیامدهای احتمالی چنین عملیاتی بدون هماهنگی راهبردی با واشنگتن نمی توان در اندیشه بکارگیری آن برآمد. 

گلعاد از ساختار و نظام سیاسی حاکم بر ایران به عنوان " یک ساختار و نظام با ثبات " نام برده و تاکید کرد که رژیم صهیونیستی هم اکنون دچار آشوب سیاسی و مشاجره های بی پایه و اساس شده و این امر انرژی کادر رهبری این رژیم را به فرسایش کشانده است .

این مقام صهیونیستی با اعتراف به اینکه ایران در زمینه ساخت موشک های بالستیک به « پیشرفت چشمگیری» دست یافته اظهار داشت : اسرائیل هم اکنون با کمربند آتش بر پا شده در خود ایران و کشورهایی همچون لبنان ، سوریه، یمن و تا اندازه ای عراق مواجه است . هم اکنون تقریبا فقط در لبنان ۱۵۰ هزار موشک وجود دارد که به این کشور قدرت زیادی بخشیده است . 

رای الیوم در پایان گزارش خود با اشاره به اینکه این ژنرال صهیونیستی در پژوهش خود به موشک های موجود در اختیار گروه های فلسطینی در نوار غزه نپرداخته، افزود: این در حالی است که یک پژوهش تلویزیونی در ماه می گذشته فاش کرد که شاخه نظامی جنبش حماس در نبرد " سیف القدس " ( شمشیر قدس ) حمله خود را که شامل ۳۶۲ موشک هدف گیری شده به سوی چندین شهر و شهرک اسرائیلی می شد را به حال تعلیق درآورد.

https://irna.ir/xjJX9d
 

**باوجود تمدید آتش‌بس، حملات نیروهای ائتلاف 31 کشته و 356 زخمی برجای گذاشته است

وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن یکشنبه شب اعلام کرد که شکار قربانیان نقض آتش‌بس در یمن از زمان آغاز ترک مخاصمه پیشنهادی سازمان ملل متحد به ۳۱ کشته و ۳۵۶ زخمی رسیده است.

از سرمایه گذاری بین المللی در مازندران تا هرج و مرج و بحران در انگلیس

این وزارتخانه اعلام کرد که از این تعداد، تنها در نتیجه حمله توپخانه‌ای ائتلاف متجاوز سعودی به صعده ۳۱ کشته و ۲۶۱ غیر نظامی زخمی شدند.

ائتلاف متجاوز سعودی، عصر یکشنبه بار دیگر آتش‌بس در یمن را نقض کرده و شهرستان مرزی «شدا» در غرب استان صعده را هدف قرار داده است.

منبع امنیتی به خبرگزاری سبأنت گفته که وضع جسمانی بیشتر مجروحان وخیم است و به بیمارستان رازح در غرب صعده (شمال یمن) منتقل شده‌اند.

این حملات ائتلاف متجاوز در حالی صورت می‌گیرد که هانس گراندبرگ فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن، ۱۲ خردادماه آتش بس در یمن را به مدت دو ماه دیگر تمدید کرد.

به پیشنهاد سازمان ملل متحد یک آتش بس دوماهه از دوم آوریل (۱۳ فروردین) در یمن برقرار شد که از مهمترین مفاد آن ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه دو پرواز رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعا بود.

با پایان این آتش بس که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شد، رایزنی های سازمان ملل برای تمدید دوباره آن آغاز شد و در نهایت فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن ۱۲ خرداد ماه از دستیابی به توافق برای تمدید دوماهه آن خبر داد.


https://irna.ir/xjJWSP

**افشای اسناد ارتباط پنهانی اوبر و رئیس جمهوری فرانسه

بیش از صد هزار سند فاش شده نشان می دهد که شرکت مشهور تاکسی اینترنتی «اوبر» روابط مخفیانه ای با برخی از سیاستمداران ارشد اروپایی، از جمله امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه در زمانی که وزیر اقتصاد بود، داشته است.

از سرمایه گذاری بین المللی در مازندران تا هرج و مرج و بحران در انگلیس

بیش از ۱۲۴ هزار سند که شامل افزون بر ۸۳ هزار ایمیل ارسال شده از سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ است، نشان می‌دهد که تراویس کالانیک رئیس سابق جنجالی اوبر، در زمانی که این شرکت در تلاش برای راه‌اندازی فعالیت اوبر در فرانسه بود، با ماکرون دوستی بسیار نزدیکی داشته است. البته اقدام آن زمان اوبر در فرانسه در پی اعتراضات خشونت‌بار گسترده‌شرکت های تاکسیرانی و رانندگان  این کشور اروپایی ناکام ماند.

این دو، نخستین بار در مهر ۱۳۹۳ مدت کوتاهی پس از منصوب شدن ماکرون به عنوان وزیر اقتصاد فرانسه، ملاقات کردند تا درباره راه اندازی اوبر در آن کشور گفت وگو کنند. بر اساس اسناد منتشره، ماکرون اوبر را به عنوان یک منبع جدید شغلی بالقوه می دید و مشتاق کمک به شرکت بود و بزودی به یکی از قابل اعتمادترین شرکای اوبر در دولت فرانسه تبدیل شد.

نتیجه نخستین جلسه این دو در ایمیل لابی‌گر اوبر مارک مک‌گان، مشاهده می شود که جلسه را «فوق العاده» توصیف کرده و افزود که «بزودی جشن خواهیم گرفت».

این جلسه یکی از حداقل چهار جلسه ای بود که ماکرون با کالانیک داشت؛ در حالی که این شرکت در تلاش بود در فرانسه قوانین را دور بزند و بحث و جدل های زیادی بر سر سرویس UberPop درگرفته بود که به رانندگان بدون مجوز اجازه می داد سفرهای با قیمت های پایین ارائه دهند.

کمی بعدتر، اعتراضات خشونت آمیزی به این سرویس آغاز شد و همزمان دادگاه ها و پارلمان فرانسه آن را ممنوع کردند. اما ماکرون به همکاری با اوبر در تلاش برای تصویب قوانین جدیدی در جهت منافع این شرکت تاکسی اینترنتی، ادامه داد.

در ایمیلی از کالانیک به ماکرون آمده است: "اوبر طرح کلی چارچوب قانونی برای شروع به کار اپلیکیشن را ارائه خواهد کرد. ما تیم های خود را برای شروع کار بر روی یک پیشنهاد عملی که می تواند به چارچوبی رسمی در فرانسه تبدیل شود، فعال خواهیم کرد. "

ماکرون بعداً به کالانیک پیامک داد: «هفته آینده همه را جمع خواهم کرد تا اصلاحات را تهیه کنم و قانون را اصلاح کنم».

اوبر پاپ در همان روز در فرانسه به حالت تعلیق در آمد، اما چند ماه بعد، ماکرون فرمانی را امضا کرد که شرایط صدور مجوز را برای رانندگان اوبر تسهیل کرد.

به گزارش فاکس بیزینس، بر اساس اسناد لو رفته، در ایمیل دیگری از اوبر به ماکرون، به عنوان رئیس جمهوری آینده، گفته شده که این شرکت از کمک او "بسیار سپاسگزار" است و تاکید شده: "روابط خاص ما در دولت آینده قطعی است. "

کالانیک  و سخنگوی ماکرون هر گونه سوء استفاده از قدرت و دور زدن قوانین را تکذیب کرده اند.

https://irna.ir/xjJWTy

**لیز تراس نامزدی خود را برای نخست وزیری انگلیس اعلام کرد

لیز تراس وزیر امور خارجه کنونی دولت بوریس جانسون آمادگی خود را برای نامزدی برای کسب جایگاه نخست وزیری انگلیس اعلام کرد.

از سرمایه گذاری بین المللی در مازندران تا هرج و مرج و بحران در انگلیس

تراس وزیر امور خارجه انگلیس یکشنبه شب با انتشار مقاله ای در روزنامه تلگراف نوشت: من پیش‌قدم خواهم شد؛ زیرا می توانم رهبری کنم و تصمیمات سخت را بگیرم. من بصیرت روشنی از جایی که باید باشیم و تجربه و عزم برای رسیدن ما به آنجا دارم.

وزیر امور خارجه انگلیس ادامه داد: من به عنوان یک محافظه‌کار با شرکت در انتخابات رقابت خواهم کرد و به عنوان یک محافظه‌کار حکومت خواهم کرد.

وی در ادامه، روسیه، چین و بحران اقتصادی را از جمله چالش هایی که در زمان حاضر انگلیس با آنها مواجه است نام برد.

تراس همچنین تاکید کرد: تحت رهبری من، از روز نخست، شروع به کاهش مالیات ها خواهیم کرد تا اقدامات فوری برای کمک به مردم برای مقابله با هزینه های زندگی انجام دهم.

پیش از این در روز شنبه جرمی هانت وزیر بهداشت و امور خارجه سابق انگلیس که در انتخابات سال 2019 در برابر بوریس جانسون شکست خورد و همچنین ساجد جاوید وزیر سابق بهداشت در مصاحبه‌های جداگانه‌ای اعلام کردند که به رقابت برای جانشینی جانسون به عنوان نخست‌وزیر انگلیس می‌پیوندند.

https://irna.ir/xjJWTM


**آمادگی سوئد برای استرداد شماری از اعضای پ ک ک به ترکیه

رسانه های ترکی گزارش دادند؛ سوئد پس از امضای تفاهم‌نامه ای در شهر مادرید اسپانیا، فهرستی از ده عضو حزب کارگران کردستان (پ ک ک) را برای استرداد به ترکیه آماده کرده است.

از سرمایه گذاری بین المللی در مازندران تا هرج و مرج و بحران در انگلیس

شبکه تی آر تی ترکیه در گزارشی اعلام کرد که سرویس امنیتی سوئد، فهرستی از 10 نفر از اعضای پ ک ک را برای استرداد تهیه کرده است.

آماده کردن لیست افراد پ ک ک برای استرداد به ترکیه توسط سوئد در حالی انجام می شود که پیش از این آنکارا با ارسال درخواستی رسمی به کشورهای سوئد و فنلاند از این کشورها استرداد افرادی را خواسته بود که آنکارا آنها را تروریست خطاب می‌کند.

آنکارا می‌گوید؛ بسیاری از اعضای اصلی حزب کارگران کردستان (پ‌ ک‌ ک) در کشورهای سوئد و فنلاند مستقر شده‌اند. پیش از این ترکیه شرط عضویت این دو کشور اسکاندیناوی در ناتو را اخراج تروریست‌ها از خاکشان اعلام کرده بود.

سوئد و فنلاند در اواسط ماه می برای پیوستن به ناتو به طور رسمی درخواست دادند اما با مخالفت ترکیه روبرو شد.

دولت ترکیه اصرار داشت که استکهلم و هلسینکی قبل از عضویت باید تروریست‌ها را از خاک خود اخراج کند.

https://irna.ir/xjJWTS

**طالبان: نظام صد درصد اسلامی در افغانستان حاکم خواهد شد

هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان اعلام کرد که در آینده نزدیک نظام صد درصد اسلامی در افغانستان حاکم خواهد شد.

از سرمایه گذاری بین المللی در مازندران تا هرج و مرج و بحران در انگلیس

هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان با ایراد سخنرانی در مسجد عیدگاه قندهار گفت: تمامی قانون های که در حکومت‌های گذشته افغانستان تصویب و عملی شده، شرعی نبوده اند و ملغا خواهند شد.

رهبر طالبان همچنین از مردم خواست که از نظام کنونی در افغانستان پشتیبانی و قوانین شرعی را رعایت کنند.

مولوی هبت‌الله آخند زاده ادامه داد: لایحه‌های تمامی وزارت‌خانه های دوره اشرف غنی و کرزی و نیز بیست سال گذشته را خواسته‌ام؛ به عالمان دین واگذار کرده‌ام و از آن بازدید می‌کنیم؛ آن چیزهای که غیر شرعی و به نفع مردم نیستند را حذف می‌کنیم و یک نظام خالص شرعی می‌سازیم.

همزمان با این نماز عید قربان در کابل در روز یکشنبه با حضور ملامحمد حسن آخند، رییس کابینه امارت اسلامی، مولوی عبدالسلام حنفی، معاون اداری رییس کابینه اعضای کابینه و شمار دیگر از مقام های غیرنظامی و نظامی امارت اسلامی در مسجد جامع ارگ برگزار شد.

رییس کابینه طالبان  با انتقاد از بسته ماندن دارایی های افغانستان از سوی آمریکا؛ از مخالفان امارت اسلامی خواست که با استفاده افز فرمان عفو عمومی به کشور برگردند.

پیش از این رهبر طالبان در یک پیام به مناسبت فرا رسیدن عید قربان از کشورهای دیگر خواسته بود که در امور داخلی افغانستان مداخله نکنند و باید با حکومت کنونی تعامل داشته باشند.

https://irna.ir/xjJWTV


**حزب سیاسی آبه شینزو در انتخابات پارلمانی اکثریت را به دست آورد


ائتلاف حاکم ژاپن در انتخابات پارلمانی این کشور که در روز یکشنبه برگزار شد، اکثریت آرا را کسب کرد.

از سرمایه گذاری بین المللی در مازندران تا هرج و مرج و بحران در انگلیس

 انتخابات پارلمانی ژاپن دو روز پس از ترور شینزو نخست وزیر سابق در کمپین انتخاباتی با هدف پیروزی در مجلس علیای پارلمان برگزار شد.

به نظر می رسد ترور آبه منجر به افزایش مشارکت رأی دهندگان شد؛ به طوری که مشارکت از 49 درصد در سال 2019 به 52 درصد در سال جاری رسید.

کسب اکثریت آرا به ائتلاف حاکم اجازه می دهد تا قانون اساسی ژاپن را تغییر دهد؛ حزبی که خواستار کناره گیری از جنگ و پتانسیل تبدیل شدن ژاپن به یک قدرت نظامی است.

پیش از این، فومیو کیشیدا نخست وزیر کنونی ژاپن در روز شنبه در یک رویداد کمپین انتخاباتی گفت: من مسؤولیت پذیرفتن ایده های نخست وزیر سابق آبه را دارم.

مجلس سنای ژاپن در مجموع دارای ۲۴۸ کرسی دارد که نیمی از آن هر سه سال یکبار تمدید می‌شود.

افزایش قیمت‌ها، چالش‌های مرتبط به حوزه تامین برق به ویژه به دلیل موج گرمایی که ژاپن را از اواخر ژوئن تحت تاثیر قرار داده و نگرانی‌های محلی از جمله چالش‌های پیش روی این کشور است که در کارزارهای انتخاباتی مورد توجه نامزدها قرار دارد.

https://irna.ir/xjJWVd

**مداخله‌جویی رییس‌جمهوری سابق لهستان در امور داخلی روسیه

«لخ والسا» رئیس‌جمهوری پیشین لهستان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی خواستار تغییر نظام سیاسی روسیه شد و از کشورهای غربی خواست علاوه بر تلاش برای اوکراین با هدف آزادسازی روسیه هم وارد عمل شوند. 

از سرمایه گذاری بین المللی در مازندران تا هرج و مرج و بحران در انگلیس

«لخ والسا» که از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ رئیس جمهوری لهستان بود، در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی لهستان گفت باید برای تغییر نظامی سیاسی روسیه وارد عمل شد. وی سپس از غرب خواست تا تنها به آزادسازی اوکراین محدود نشود. 
روزنامه فرانسوی "لوفیگارو" دیروز یکشنبه بخش‌هایی از مصاحبه این مقام پیشین دولت ورشو را با شبکه تلویزیونی لهستان منتشر کرد که در آن وی از غرب خواسته است فراتر از آزادی اوکراین گام بردارد و روسیه را آزاد کند. 
والسا همچنین با یادآوری دوران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق گفت: ما مردم آنجا را تنها گذاشتیم. این «اشتباه غرب» بود. وی سپس خاطرنشان کرد: من می خواستم [در دوران ریاست جمهوری خود] متفاوت عمل کنم اما اجازه نداشتم.
«ولادیمیر پوتین» در تاریخ ۲۴ فوریه (۵ اسفند) و سه روز پس از به رسمیت شناختن استقلال جمهوری های دونتسک و لوهانسک دستور حمله به اوکراین را صادر کرد و روابط پرتنش میان مسکو و کی یف را به یک رویارویی نظامی تغییر داد.

https://irna.ir/xjJWY4

**نخست وزیر رژیم صهیونیستی: ایران در صدر برنامه سفر بایدن به منطقه است


یائیر لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی یکشنبه شب گفت که ایران در صدر برنامه‌ سفر جوبایدن رییس جمهوری آمریکا به خاورمیانه قرار دارد.

از سرمایه گذاری بین المللی در مازندران تا هرج و مرج و بحران در انگلیس

لاپید که جلسه هفتگی کابینه اسرائیل سخن می‌گفت، مدعی شد: وقتی بایدن از اسرائیل به عربستان می رود، این سفر حامل پیام صلح و امید از سوی تل‌آویو است.

وی از کشورهای عربی خواست که روابط خود با اسرائیل را عادی‌ کنند؛ چرا که به ادعای وی، تل‌آویو دستان خود را به سوی همه کشورهای منطقه دراز می‌کند.

لاپید که از احیای مذاکرات هسته‌ای غرب با ایران بسیار عصبی است، در ادامه ادعا کرد: افزایش اقدام مشترک برای مقابله با ایران در رأس برنامه‌های سفر بایدن قرار خواهد داشت.

وی بار دیگر عاجزانه درخواست تکراری تل‌آویو را به زبان آورد و خواستار تحریم ایران و پاسخ قاطع به آنچه وی مدعی بلندپروازی هسته‌ای تهران است، شد.

منابع صهیونیستی اعلام کردند که «سفر بایدن به تدارکات، تدابیر و تفاهمات در چارچوب مسؤولیت فرماندهی مرکزی آمریکا (تروریست های سنتکام) در خاورمیانه مربوط می‌شود؛ چراکه اسرائیل سال‌ها پس از عضویت در فرماندهی آمریکا در اروپا، به فرماندهی مرکزی آمریکا در خارومیانه پیوسته است».

در همین راستا، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش داد که آمریکا در ماه مارس گذشته نشستی محرمانه با مقامات ارشد نظامی رژیم صهیونیستی و فرماندهان نظامی کشورهای عربی در شهر "شرم الشیخ" مصر برگزار کرد.

به نوشته وال استریت ژورنال، در نشست شرم الشیخ "آویو کوخاوی" رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل و سرلشکر "فیاض بن حامد الرویلی" رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عربستان، سپهبد "سالم بن حمد النبیط" فرمانده نیروهای مسلح قطر و فرماندهان ارشد اردن، مصر، بحرین و امارات متحده گرد هم آمدند.

این روزنامه در ادامه مدعی شد: «بسیاری از زیرساخت‌ها برای یک سیستم بالقوه دفاع هوایی منطقه‌ای ایجاد شده است.»

پیش از این، رسانه‌های عبری اعلام کرده بودند که «ماهیت سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به منطقه، عربستان سعودی و با هدف اعتمادسازی است؛ اما در نهایت، هموار کردن راه برای عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان صورت می‌گیرد».

چند روز پیش کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که جو بایدن در نخستین سفرش به عنوان رئیس جمهوری آمریکا به خاورمیانه، در تاریخ ۱۳ تا ۱۶ جولای (۲۲ تا ۲۵ تیر ماه) به این منطقه و مشخصاً اسرائیل، کرانه باختری و عربستان سفر خواهد کرد.

https://irna.ir/xjJWSD

**عرضه گاز روسیه به اروپا متوقف شد

گزارش ها حاکی است روسیه به منظور تعمیر و نگهداری، عرضه گاز را به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم از امروز دوشنبه متوقف کرده‌ است.

از سرمایه گذاری بین المللی در مازندران تا هرج و مرج و بحران در انگلیس

بر اساس داده‌های اپراتور خط لوله "نورد استریم"، ارسال گاز از روسیه به اروپا از امروز دوشنبه ساعت  ۰۴:۰۰ بامداد به وقت محلی قطع شده است.

گفته می‌شود هر دو خط لوله گاز (نورد استریم ۱ و ۲) به منظور تعمیر و نگهداری از جمله آزمایش قطعات مکانیکی و سامانه‌های اتوماسیون متوقف شده‌اند. انتظار می‌رود تعمیر و نگهداری این خطوط لوله از تاریخ ۱۱ تا ۱۲ ژوئیه (۲۰ تا ۲۱ تیر) انجام شود.

پیش از این، شرکت روسی گازپروم مجبور شده‌ بود به دلیل تاخیر در تعمیر و نگهداری توربین‌ها از سوی شرکت‌های آلمانی و کانادایی، عرضه گاز نورد استریم ۱ خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این امر اروپایی‌ها را مجبور کرد تا از حجم ذخایر گازی که برای فصل سرما کنار گذاشته می‌شود استفاده کنند و حتی برخی کشورهای اروپایی به فکر بازگشت به تولید زغال سنگ هستند.

مسکو بارها هشدار داده‌است که تاخیرهای بیشتر می تواند منجر به توقف کامل جریان گاز از طریق این خط لوله شود.

اروپا در ماه‌های گذشته به دلیل بحران سوخت ناشی از تحریم‌ها علیه روسیه، با افزایش سرسام‌آور بهای گاز روبرو شده‌است. به گفته مقام های آلمانی، تاسیسات ذخیره‌سازی گاز این کشور در حال حاضر ۶۱ درصد است که کمتر از حد معمول برای این فصل بشمار می‌رود و در صورت توقف صادرات گاز روسیه، این کشور تنها برای دو ماه گاز کافی خواهد داشت.

https://irna.ir/xjJWZL

**ریزگردها وزیر محیط زیست سوریه را راهی ایران کرد

وزیر اداره محلی و محیط زیست سوریه برای شرکت در اجلاس وزیران محیط زیست کشورهای منطقه درباره مهار و کنترل ریزگردها راهی ایران شد.

از سرمایه گذاری بین المللی در مازندران تا هرج و مرج و بحران در انگلیس

هرچند روز یکبار هجوم ریزگردها باعث مختل شدن زندگی عادی مردم در منطقه و کشورهایی مانند ایران، عراق، عربستان، امارات و سوریه و... می شود.

گرگ گرد و غبار به گونه ای گلوی آسمان را می‌فشارد که رهایی از آن گاهی روزها به طول می انجامد.

ریزگردها که بلای جان محصولات کشاورزی، محیط زیست و موجودات زنده و انسان ها می شود، حتی در پر شدن تخت های بیمارستان ها در بخش های اورژانس و حتی بخش سرطانی نیز نقش پررنگی دارد.

پس از سفر رئیس سازمان محیط زیست ایران و هیئت همراه به سوریه در نهم خرداد ماه سال جاری، بین دو کشور تبادل نظر انجام شد.

پیرو دستور دکتر رییسی رئیس جمهوری اسلامی ایران بر پیگیری ویژه موضوع ریزگردها نشست و ادامه پیگیری های رفع چالش های زیست محیطی منطقه با محوریت گردو غبار با حضور کشورهای سوریه، عراق، امارات، عمان، قطر، ازبکستان و ارمنستان سه شنبه ۲۱ تیرماه در تهران برگزار می شود که به همین منظور وزیر اداره محلی و محیط زیست سوریه نیز شب گذشته با بدرقه مهدی سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق راهی تهران شد.

بنابر این گزارش، چند سالی بود که ریزگردها کمتر مهمان ناخوانده بودند، اما امسال با شدت و میزان بیشتر، گرد و غبار هر چند روز یکبار نفس منطقه را تنگ می کند؛ به گونه ای که در اردیبهشت ماه در شهر دمشق که دائما در معرض وزش بادهای مدیترانه ای قرار دارد، شاهد گرد و خاکی بسیار شدید بودیم که بیش از ۲۴ ساعت بر آسمان این شهر جولان داد.

وزیر اداره محلی و محیط زیست سوریه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تروریسمی که سوریه را هدف قرار داد به همه عوامل محیطی و خاک آسیب رساند، گفت: به دنبال پالایش بی رویه نفت، قطع غیرقانونی درختان و آتش سوزی جنگل ها و همچنین نقض مداوم منابع آبی و قطع آب رودخانه فرات سبب آسیب به محیط زیست شده است.

حسین مخلوف افزود: از سال ۲۰۰۶ در زمینه محیط زیست برنامه هایی در سوریه آغاز شده بود که اگر در همکاری با ایران، تثبیت شود و به یک برنامه اجرایی برسد، امکان بهره مندی از تجارب طرفین را در مقابله با ریزگردها که بر سلامت انسان، جامعه، اقتصاد و پوشش گیاهی تأثیر منفی دارد، فراهم می کند.

این روزها گرد و خاک در سوریه نیز همچون ایران و عراق به مشکلی برای مردم این کشورها تبدیل شده است؛ سوم تیرماه امسال طوفان گرد و خاک در حلب به حدی بود که سبب سقوط یک دکل برق شد و در عملکرد خط برق ۲۳۰ کیلوولت حلب_مسکنه اختلال ایجاد کرد.

بر اساس اعلام کارشناسان منشا بیشتر گرد و خاک در ایران خارج از کشور بوده و از کشورهای عراق و سوریه است.

https://irna.ir/xjJX3k

**خبرگزاری روسیه: آمریکا به کی‌یف برای حمله به غیرنظامیان کمک می‌کند

خبرگزاری روسی اسپوتنیک، نوشت: سازمان های اطلاعاتی آمریکا تصاویر ماهواره ای از جمله تصاویری از خاک روسیه را در اختیار کی یف قرار می دهند تا از آن برای انجام حملات و هدف قرار دادن غیرنظامیان استفاده کنند.

از سرمایه گذاری بین المللی در مازندران تا هرج و مرج و بحران در انگلیس

اسپوتنیک در گزارشی به نقل از عضو یک گروه هکری به نام "راهدیت" نوشت: «ما به طور قطع می دانیم که اطلاعات آمریکا تصاویر ماهواره ای، داده های راداری و از جمله تصاویر ماهواره ای از خاک روسیه را که موشک ها و گلوله های اوکراینی آنجا را هدف قرار می دهند، در اختیار نهادهای اطلاعاتی اوکراین قرار می دهد.

در عین حال، این عضو گروه راهدیت خاطرنشان کرد که گروه هکری «برگینی/Beregini» اوکراین تلاش کرده کانال هایی را برای دریافت اطلاعات درباره وضعیت نظامی موجود کسب کند.

این هکر گروه روسی که خواست نامش فاش نشود به اسپوتنیک گفت: ما کانال های ارتباطی بسیار خوبی برای کسب اطلاعات داریم؛ کانال هایی که نمایندگان نیروهای مسلح اوکراینی آنها را امن قلمداد می کنند. دختران گروه هکری برگینی کارشناسان فنی بسیار خوبی هستند و از عهده غیرممکن ها برمی آیند.

به گزارش گروه هکری راهدیت، هکرهای روسی و تیم هکرهای اوکراینی برگینی به اسناد محرمانه مربوط به عملیات نیروهای مسلح اوکراین دست یافته اند.

عضو راهدیت به اسپوتنیک گفت هکرهای برگینی، برخی از اطلاعات خود را از دوستان خود که در ارتش اوکراین خدمت می کنند، به دست می آورند.

اسپوتنیک نوشت: در تاریخ ۳ ژوئیه، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که اوکراین با استفاده از موشک های «توچکایو» با کلاهک های خوشه ای و پهپادهای تی یو- ۱۴۳ اقدام به حملات عمدی  به مناطق مسکونی شهرهای بلگورود (Belgorod ) و کورسک (Kursk) روسیه کرده و غیرنظامیان  را هدف قرار داده است. پدافند هوایی روسیه هر سه موشک را در هوا منهدم کرد، اما لاشه یکی از آنها بر روی یک منطقه مسکونی سقوط کرد.

 به گفته ویاچسلاو گلادکوف (Vyacheslav Gladkov)، فرماندار منطقه بلگورود، گلوله باران به ۶۵ خانه از جمله ساختمان های آپارتمانی آسیب رساند و چهار نفر کشته و چهار نفر دیگر از جمله یک کودک زخمی شدند.

عضو گروه هکری راهدیت روسیه به اسپوتنیک گفت: برای انجام این حملات به اطلاعاتی دقیق از محل اهداف نیاز هست.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد.

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ اوکراین با همه تبعات گسترده سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی اش پنجمین ماه خود را می گذراند.

https://irna.ir/xjJX3Q


**اعتراف نماینده ارشد اروپا به بازنده بودن در جنگ اوکراین

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با توجه به نشست گروه۲۰ در «بالی» اندونزی، ضمن ابراز تاسف از چرخش دیدگاه‌ها در روایت ها از جنگ اوکراین؛ به صراحت اعتراف کرد که درحال حاضر «ما برنده این جنگ نیستیم».

از سرمایه گذاری بین المللی در مازندران تا هرج و مرج و بحران در انگلیس

بورل با صدور بیانیه‌ای که بر روی تارنمای اتحادیه اروپا قرار گرفته است، نوشت: نشست وزاری خارجه گروه۲۰ در بالی اندونزی به من نشان داد که دیدگاه های متفاوتی در جهان در قبال روایت ها و وضعیت جنگ در اوکراین وجود دارد.

در بیانیه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به این نشست که هفتم  و هشتم ماه جولای برابر با ۱۶ و ۱۷ تیرماه با حضور وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه در اندونزی برگزار شد، آمده است: بطور اصولی هر کشوری حمله به تمامیت ارضی و قلمرو یک کشور دیگر را محکوم می کند اما زمانی که قرار به اسم بردن از کشور متجاوز و این که کدام طرف مسئول پیامدهای آن است، به میان می‌آید؛ بسیاری بدلایل مختلف از آن امنتاع می ورزند.

بورل همچنین نوشت: ماه مارس گذشته در رای گیری مجمع عمومی سازمان ملل، ۱۴۰ کشور جهان  تجاوز روسیه را محکوم کردند و هیچ یک از  کشورهای عضو گروه۲۰ بجز  کشور متخاصم، با این قطعنامه مخالفتی نکرد؛ اما اکنون  دیدگاه‌ها (با توجه به نشست گروه۲۰ در بالی)  به شدت متفاوت شده است.

در بیانیه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید شده است: روایت نبرد جهانی در نوسانی کامل است و  ما برنده جنگ اوکراین نیستیم.

خبرگزاری تاس ضمن پوشش این خبر نوشت: سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه که در نشست وزرای خارجه گروه۲۰ در بالی اندونزی شرکت کرده بود، با شماری از همتایان خود در حاشیه این نشست، دیدار و گفتگو کرده است.

https://irna.ir/xjJX3R

**بحران اقتصادی، چالش اصلی جانشین جانسون

چهره‌های کلیدی حزب حاکم محافظه‌کار درحالی برای تصاحب کرسی نخست وزیری انگلیس رقابت می‌کنند که بحران اقتصادی، تورم بی‌سابقه، خطر بروز رکود اقتصادی، نارضایتی عمومی نسبت به افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی با توجه به میزان بالای بدهی دولت، اصلی‌ترین چالش آن‌ها بشمار می‌رود.

از سرمایه گذاری بین المللی در مازندران تا هرج و مرج و بحران در انگلیس

راه‌حل‌های ارائه شده توسط نامزدهای رهبری حزب محافظه‌کار در چند روز گذشته به طور عمده بر پایه کاهش مالیات‌ها و افزایش حداقل دستمزد کارگران بوده است. لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس و یکی از گزینه‌های پیشرو در انتخابات که شب گذشته به صورت رسمی حضور خود را در انتخابات تائید کرد در یادداشتی برای نشریه دیلی تلگراف نوشته است که از روز نخست تشکیل دولت، مالیات‌هایی را که دولت بوریس جانسون افزایش داده کم خواهد کرد. او در ادامه نوشت که افزایش مالیات‌ها در شرایط کنونی سیاست مناسبی نیست و تصمیم دولت بوریس جانسون در آوریل گذشته را معکوس خواهد کرد.

این درحالیست که بدهی دولت انگلیس به دلیل پیامدهای ناشی از برگزیت، همه‌گیری کرونا و شرایط جدید ناشی از جنگ اوکراین به بالاترین حد پس از زمان جنگ جهانی دوم رسیده است. مجموع بدهی دولت انگلیس اینک به رقم سرسام‌آور ۲،۲۰۶.۵ میلیارد پوند، معادل ۱۰۴.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور رسیده که از دهه ۶۰ میلادی سابقه نداشته است.

هم زمان جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی در انگلیس، جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده است. شاخص نرخ تورم در انگلیس بر اساس تازه‌ترین گزارش اداره آمار ملی این کشور به ۹.۱ درصد در ماه گذشته میلادی (می) رسیده است که بالاترین رقم در ۴۰ سال گذشته بشمار می‌رود. پیش از جنگ اوکراین پیش‌بینی می‌شد که نرخ تورم با وجود فشارهای ناشی از برگزیت و بحران همه‌گیری کرونا در محدوده ۲ درصد سیر کند. اما حالا اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ تورم به دلیل افزایش بهای انرژی، تا پایان سال‌جاری میلادی به بالای ۱۱ درصد می رسد.

دولت بوریس جانسون آوریل گذشته در اقدامی که اعتراض های گسترده‌ای را در داخل به همراه داشت، مالیات‌ها را در لایحه بودجه سال ۲۰۲۲ که آوریل گذشته به پارلمان ارائه شد افزایش داد. با این تصمیم، محبوبیت حزب محافظه‌کار در نظرسنجی‌ها بشدت کاهش یافت و سرآغاز سلسله تحولاتی شد که سرانجام به کناره‌گیری نخست وزیر از قدرت منجر شد.

اما به نظر می رسد که حزب محافظه‌کار این روزها به چرخه همیشگی خود درخصوص کاهش مالیات‌ها و سپس افزایش آن پس از استقرار دولت بازگشته است. نامزدهای رهبری این حزب تلاش می‌کنند تا با وعده کاهش مالیات و افزایش حداقل دستمزدها آراء بیشتری را کسب کنند.

ریشی سوناک وزیر سابق دارایی انگلیس که در واقع معمار اصلی افزایش مالیات‌ها در دولت جانسون بود در یک عقب نشینی آشکار اعلام کرده است که در صورت پیروزی در انتخابات، مالیات‌ها را دوباره کاهش خواهد داد. «رحمان چیشتی» معاون وزیر امور خارجه انگلیس هم که به تازگی تمایل خود را برای تصاحب کرسی نخست وزیری اعلام کرده است می‌گوید که کاهش مالیات‌ها در اولویت دولت او خواهد بود. او با انتشار پیام ویدیویی در فیس‌بوک گفت: برای من مهم است که اطمینان حاصل کنم همه کسانی که سخت کار می کنند دولتی را در کنارشان داشته باشند که مالیات کمتری را اعمال می‌کند.

این درحالیست که ناظم زهاوی، وزیر دارایی و سیاستمدار عراقی‌الاصل انگلیس که در انتخابات حاضر شده است می‌گوید که مالیات‌ها فشار زیادی را روی مردم وارد کرده و این شیوه حزب محافظه‌کار نیست. او وعده داده که در صورت تصاحب کرسی نخست وزیری، علاوه بر اینکه مالیات‌ها را کاهش دهد، گزارشی از حساب‌های شخصی خود را هر سال منتشر خواهد کرد.

اما اینکه کاهش مالیات‌ها بتواند اوضاع اقتصادی انگلیس را بهبود بخشد، چندان گزاره صحیحی نیست. این سیاست اگر چه اهرم مناسبی برای کسب آراء در انتخابات بشمار می‌رود اما معضل اقتصادی کشور را که به سرعت در مسیر رکود اقتصادی حرکت می‌کند، درمان نخواهد کرد.

قیمت مواد غذایی و انرژی به حدی در انگلیس رسیده است که بسیاری از مردم سعی می‌کنند از وعده های غذایی خود صرف نظر، پول قرض کرده و یا کمتر بیرون بروند تا مخارج زندگی خود را تامین کنند.

با اینکه همه کشورهای اروپایی در بحران اقتصادی به سر می برند و تورم به شکل افسارگسیخته‌ای افزایش یافته است، اما آمار و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که انگلیس از هر نظر در بدترین وضعیت به نسبت تمام کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) قرار دارد.

بر اساس گزارش های منتشر شده در روزنامه های دیلی تلگراف، تایمز و گاردین، ناظم زهاوی، گرانت شاپس وزیر حمل و نقل، ساجد جاوید وزیر سابق بهداشت، جرمی هانت رئیس کمیته پارلمانی بهداشت، سوئلا براورمن دادستان پیشین کل کشور، لیز تراس وزیر امور خارجه و کیمی بادنوک معاون سابق نخست وزیر در امور زنان، همگی وعده کاهش مالیات را مطرح و سایر نامزدها اعلام کرده‌اند که مالیات‌ها را از وضع موجود افزایش نخواهند داد.

امروز (دوشنبه) فراکسیون حزب محافظه‌کار موسوم به کمیته ۱۹۲۲ درباره نحوه برگزاری انتخابات تصمیم‌گیری خواهد کرد. طبق رویه اگر تعداد نامزدها بیشتر از دو نفر باشد، انتخابات در چندین مرحله توسط نمایندگان حزب انجام و سرانجام دو نامزد باقی‌مانده به رای اعضای عمومی حزب گذاشته خواهند شد. 

پیش‌بینی می شود که روند انتخابات برای تعیین جانشین بوریس جانسون تا سپتامبر آینده  طول بکشد. نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد که ریشی سوناک و پنی موردانت وزیران پیشین دارایی و دفاع انگلیس از شانس بالاتری برای تصاحب کرسی نخست وزیری برخوردار هستند.

https://irna.ir/xjJX8j


**بزرگترین تهدید آمریکا از نظر رئیس اف بی آی

«کریستوفر ری» (Christopher Wray) رئیس  اف بی آی آمریکا در مصاحبه ای اختصاصی با نشریه انگلیسی فایننشیال تایمز هشدار داد که جاسوسی چین بزرگترین تهدید برای آمریکا و متحدانش به شمار می رود.

از سرمایه گذاری بین المللی در مازندران تا هرج و مرج و بحران در انگلیس

تارنمای فایننشیال تایمز، نوشت: درحالی که این روزها آمریکا و متحدانش  بیشترین توجه را بر موضوع روسیه و اوکراین متمرکز ساخته اند، رئیس اف بی آی بر اهمیت تمرکز بر چین تاکید دارد و جاسوسی چین را بزرگترین تهدید برای آمریکا و متحدانش می داند.

وی به این نشریه گفت: ما (آمریکا) و انگلیس توجه خود را بیشتر بر روی درگیری اوکراین و روسیه معطوف کرده ایم، با این حال می خواهیم اطمینان داشته باشیم که تهدید چین، که از بسیاری جهات بزرگترین،  گسترده ‌ترین  و بلندمدت‌ترین تهدیدی است که ما و متحدانمان با آن  مواجه ایم، همواره مدنظر باقی خواهد ماند.

رئیس پلیس آمریکا افزود: تصور نمی کنم که هیچ زمانی دو طرف اف بی آی و اداره امنیت داخلی انگلیس (MI۵) بر روی چنین  موضوعی اینگونه کار کرده باشند، این بیانگر آن است که تهدید چین تا چه اندازه مهم است، اما مساله دیگر این است که طرفین تا چه اندازه در اولویت داشتن این موضوع و مقابله با آن؛ دارای اشتراک نظر باشند .

کریستوفر ری در ادامه افزود: ابعاد این تهدیدی که درمورد آن صحبت می کنیم به آن صورتی نیست که باور داشته باشیم راه برون رفت از آن را بررسی کنیم.

به نوشته فایننشیال تایمز به نقل از رئیس اف بی آی، پس از روی کار آمدن «شی جین پینگ» در چین و اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درمورد شراکت با چین تا پیش از حمله به اوکراین، این موضوع بیشتر زیر ذره بین قرار گرفته است.

سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس درحالیکه تنش‌ها با چین بالا گرفته است، مدعی جاسوسی تجاری پکن و افزایش آن در غرب شده اند.

کن مک‌کالوم رییس اداره امنیت داخلی انگلیس (MI۵) و کریستوفر رای رییس اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)  ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱مدعی شدند که تهدید از جانب جاسوس‌های چینی در کشورشان بسیار بالا و همچنان در حال افزایش است.

مک‌کالوم در یک جلسه خطاب به مقام ها و مدیران اجرایی کسب و کارها گفت که اداره اطلاعات داخلی انگلیس به شدت عملیات متمرکز بر چین را گسترش داده و امروز تحقیقات آنها در این زمینه نسبت به سال ۲۰۱۸ هفت برابر شده است.

از سوی دیگر رییس اف‌بی‌آی آمریکا نیز ادعا کرد که تهدید چین برای واشنگتن و لندن و همچنین متحدان دیگر یک خطر فراگیر، مداوم و پیچیده است.

رای همچنین افزود که چین تصمیم گرفته است که فناوری دو کشور را سرقت کرده و از آن برای تضعیف تجارت و تسلط بر بازار آنها استفاده کند.

روسای دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس با تکرار مواضع دولت‌هایشان، بیان کرده اند که حمله چین به تایوان یک اختلال گسترده برای صنعت و تجارت جهان خواهد بود. آنها از کسب و کارها خواستند که هوشیار باقی بمانند و تهدیدهای احتمالی را گزارش کنند.

https://irna.ir/xjJX8F

**ادامه هرج‌ومرج در فرودگاه اصلی انگلیس

فرودگاه اصلی انگلیس موسوم به «هیترو» لندن روز دوشنبه ده‌ها پروازها را به دلیل تبعات سیاست تعدیل نیرو و شلوغی در سالن فرودگاه لغو کرد و مقامات نسبت به ادامه هرج و مرج در روزها و هفته‌های پیش‌رو که سفرهای تابستانی به اوج خود می‌رسد، هشدار دادند.

از سرمایه گذاری بین المللی در مازندران تا هرج و مرج و بحران در انگلیس

امروز دوشنبه که در واقع نخستین روز کاری هفته در انگلیس بشمار می‌رود، ۶۱ پرواز از فرودگاه هیترو لغو شد. این تصمیم به شلوغی بیش از حد و تکمیل شدن ظرفیت سالن فرودگاه نسبت داده شده است.

مقامات هیترو از شرکت‌های هواپیمایی خواسته‌اند که شمار بیشتری از پروازهای خود را در ایام تابستان لغو کنند. برخی از خطوط هوایی مانند بریتیش ایرویز، لوفت‌هانزا و ایزی‌جت هزاران پرواز خود را در ماه‌های ژوئیه و آگوست لغو کرده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد که این میزان برای جلوگیری از بروز اختلال کافی نبوده است. «ویز ایر» آخرین شرکتی بود که علیرغم پیش‌بینی تابستانی پرسود، ۵ درصد از برنامه پروازهای خود را کاهش داده است.

جان هالند-کای، مدیر عامل فرودگاه هیترو گفت: "ما تغییرات برنامه پرواز خطوط هوایی را برای به حداقل رساندن اختلال در سفرهای تابستانی بررسی خواهیم کرد؛ اما از آنها می خواهیم در صورت لزوم اقدامات بیشتری انجام دهند."

داده‌های آماری جدید نشان داد که هیترو در سال گذشته رکورد سومین فرودگاه ضعیف این کشور را به لحاظ تاخیر زده است. بر اساس گزارش سازمان هواپیمایی کشوری پروازها در این فرودگاه به طور متوسط ۱۱ دقیقه و ۴۸ ثانیه تاخیر داشته است.

بدترین تاخیر پروازها در فرودگاه بیرمنگام بود، جایی که پروازها به طور متوسط ۱۲ دقیقه و ۲۴ ثانیه تاخیر داشتند. فرودگاه ساوتهمپتون با ۱۲ دقیقه تاخیر دومین رکورد ضعیف را داشت. اکستر و آبردین هم در رتبه های چهارم و پنجم قرار گرفتند. وقت شناس ترین فرودگاه «ساوتند» بود که پروازهای آن به طور متوسط تنها دو دقیقه و ۴۸ ثانیه تاخیر داشت.

این روزها، بیشتر فرودگاه‌های انگلیس در نتیجه سیاست تعدیل نیرو در دوران همه‌گیری کرونا، هم زمان با فرارسیدن تعطیلات تابستانی و اوج مسافرت‌های هوایی با اختلالات گسترده‌ای روبروست و هر هفته بسیاری از پروازها لغو می‌شود.

فرودگاه گاتویک لندن در هفته‌های اخیر بیشترین میزان لغو پروازها را تجربه کرده است. فقط در یک هفته تعطیلات عید پاک بالغ بر ۲۰۰ پرواز در این فرودگاه لغو شد و در اثر آن هزاران مسافر سرگردان شدند.

این فرودگاه اعلام کرد که تعداد پروازهای روزانه خود را در ماه های شلوغ تابستان کاهش می دهد. به این ترتیب که از ۹۰۰ پرواز در روز به حدود ۸۲۵ پرواز  خواهد رسید.

طبق برآورد صورت گرفته ۴ هزار پرواز در تابستان امسال از فرودگاه گاتویک انگلیس لغو خواهد شد که در نتیجه آن برنامه مسافرتی ۸۰۰ هزار نفر نابود می‌شود. نشریه انگلیسی سان گزارش داد: مسافران خطوط هوایی چندین ماه است که با اخلال مواجه هستند و اوضاع در ایام تابستان وخیم‌تر خواهد شد.

کارشناسان می‌گویند که صنعت هواپیمایی این کشور، پس از رفع محدودیت‌های کرونایی، با یک رشد ۴۰ ساله در عرض چهار مواجه بوده است.

https://irna.ir/xjJX9r

**حکیم خواستار هماهنگی ایران و عراق در سطوح عالی برای زیارت اربعین شد

«سیدعمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق، در دیدار «علیرضا زاکانی» شهردار تهران، خواستار هماهنگی در سطح عالی میان دستگاه‌های ذیربط ایران و عراق در ایام زیارت اربعین حسینی (ع) شد.

از سرمایه گذاری بین المللی در مازندران تا هرج و مرج و بحران در انگلیس

در این دیدار که در دفتر رهبر جریان حکمت ملی عراق در بغداد برگزار شد، طرفین فرارسیدن عید سعید قربان را تبریک گفتند و برای دو ملت و امت اسلامی آرزوی توفیق کردند.

سیدعمار حکیم در این دیدار بر اهمیت رویارویی با چالش‌های مشترک تأکید کرد و خواستار استفاده از تجربه ایران و به‌خصوص تهران در ساخت‌وساز و مبادله تجارب در این عرصه شد.

وی همچنین خواستار هماهنگی در سطح عالی میان دستگاه‌های ذی‌ربط ایران و عراق در مراسم زیارت اربعین حسینی (ع) به عنوان یک راهپیمایی بزرگ اسلامی که بیانگر وفاداری به اهل بیت‌ (ع) است، شد.

https://irna.ir/xjJX9V

**برگزاری رزمایش نظامی بین‌المللی در فنلاند با حضور آمریکا

رزمایش نظامی بین المللی با شرکت ۷۵۰ نیروی نظامی از آمریکا، نروژ و سوئد روز دوشنبه در فنلاند آغاز شد.

از سرمایه گذاری بین المللی در مازندران تا هرج و مرج و بحران در انگلیس

هدف اصلی این رزمایش، بهبود همکاری متقابل نیروها و استفاده از تجهیزات عنوان شده است.

این رزمایش تا پایان ماه اوت (اوایل شهریور) ادامه خواهد داشت. پیشتر وزیران امور خارجه فنلاند و سوئد و سفیران ۳۰ کشور عضو ناتو پروتکل های الحاق هلسینکی و استکهلم به ائتلاف نظامی ناتو را امضا کردند.

فنلاند و سوئد پس از تصویب این پروتکل ها از سوی همه کشورهای عضو ناتو به عضویت این ائتلاف درمی آیند.

ترکیه بعد از ماه‌ها کشمکش با عضویت این دو کشور در سازمان ناتو موافقت کرد. دولت ترکیه با ارسال درخواستی رسمی به کشورهای سوئد و فنلاند از این کشورها استرداد افرادی را خواسته است که آنکارا آنها را تروریست خطاب می‌کند.

آنکارا می‌گوید بسیاری از اعضای اصلی حزب کارگران ترکیه (پ‌ک‌ک) در کشورهای سوئد و فنلاند مستقر شده‌اند. پیش از این ترکیه شرط عضویت این دو کشور اسکاندیناوی در ناتو را اخراج تروریست‌ها از خاکشان اعلام کرده بود.

طی توافقی سه کشور در نشست ناتو در شهر مادرید تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند که طی آن سوئد و فنلاند متعهد شدند که از فعالیت گروه‌های تروریستی جلوگیری کنند.

https://irna.ir/xjJXbz

**۵ کشته و ۸ زخمی در حمله مسلحانه در شمال بورکینافاسو

منابع خبری امروز دوشنبه گزارش دادند: یک یگان نظامی در ناحیه مرکزی شمال بورکینافاسو هدف حمله مسلحانه گروهی تروریستی قرار گرفت که در جریان آن ۵ غیرنظامی کشته و ۸ نظامی زخمی شدند.

از سرمایه گذاری بین المللی در مازندران تا هرج و مرج و بحران در انگلیس

تارنمای فرانسوی زبان «مالی اکتو» امروز دوشنبه به نقل از منابع آگاه خود با اعلام این خبر افزود: به دنبال این حمله که صبح یکشنبه توسط افراد مسلح ناشناس به یک مقر نیروهای نظامی در منطقه «بارسالوغو- Barsalogho» در استان «سانماتنگا – Sanmatenga» انجام شد، ارتش بورکینافاسو مجبور به عقب نشینی شد.

بنا به اعلام پایگاه نظارت بر حملات تروریستی «امنیت ساحل»، در این حمله که ساعت ۴ بامداد به وقت محلی روی داد، ۶ دستگاه خودرو وانت (پیکاپ) به همراه مقادیری سلاح به دست افراد مسلح افتاد و خسارت مادی قابل ملاحظه‌ای به این مقر نظامی و منطقه بارسالوغو وارد شد.

به نوشته تارنمای مالی اکتو، افراد مسلح به مردم منطقه بارسالوغو نیز حمله کردند و به گفته ساکنان محلی، مهاجمان پیش از فرار، ساختمانی را در یکی از بازارهای این منطقه به آتش کشیدند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

اواخر هفته گذشته نیز در حمله افراد مسلح به ناحیه روستایی «بوراسو - Bourasso» در شمال غربی بورکینافاسو، ۲۲ غیر نظامی کشته شدند.

بورکینافاسو از سال ۲۰۱۵ تاکنون درگیر حملات تروریستی است که به قربانی شدن بسیاری از افراد و آواره شدن بیش از ۱.۹ میلیون نفر منجر شده است.

گروههای تروریستی مانند القاعده و داعش که در کشور مالی مستقر هستند، به طور متناوب به اهدافی در شمال و شرق بورکینافاسو حمله می‌کنند.

https://irna.ir/xjJX9N

**ژاپن و آلمان بر ضرورت حفظ تحریم‌ها علیه روسیه تاکید کردند

وزیران امور خارجه ژاپن و آلمان با تاکید بر ضرورت حفظ تحریم ها علیه روسیه، وعده ادامه همکاری مشترک برای حمایت از نظم بین‌المللی موجود را مطرح کردند.

از سرمایه گذاری بین المللی در مازندران تا هرج و مرج و بحران در انگلیس

یوشیماسا هایاشی و آنالنا بربوک در جریان گفت‌وگوهای خود در توکیو توافق کردند که دو کشور همکاری‌های دفاعی خود را در منطقه هند و اقیانوس آرام گسترش دهند.

وزیر امور خارجه ژاپن در نشست خبری مشترک با همتای آلمانی خود گفت: ما نیاز به توافق با کشورهای همفکر درباره حمله روسیه به اوکراین داریم که بنیاد نظم بین‌المللی را زیر سوال برده است.

این گفت‌وگوها چند روز پس از برگزاری نشست گروه ۲۰ در بالی اندونزی انجام شد که در جریان آن سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز حضور داشت.

بربوک نیز در این نشست خبری اظهار داشت: دیدگاه ۱۹ کشور از مجموع ۲۰ عضو گروه ۲۰ این بود که با همکاری یکدیگر و تطبیق با نظم موجود به مقابله با چالش‌های جهانی برخیزند اما یک کشور با آنها همراهی نکرد.

در جریان این دیدار همچنین برلین و توکیو حمایت خود را از صادرات غلات اوکراین اعلام کردند. اوکراین از مهمترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان گندم در دنیاست و جنگ روسیه و اوکریان باعث اختلال در صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه شده است.

هایاشی همچنین بدون نام بردن از چین اظهار داشت: ژاپن و آلمان به همکاری خود در مقابله با تلاش های یکجانبه برای تغییر وضعیت موجود و اجبار اقتصادی در منطقه اقیانوس هند و آرام ادامه خواهند داد.

وزرای امور خارجه دو کشور همچنین درباره میزبانی هیروشیما از نشست وزرای خارجه گروه هفت که سال آینده میلادی برگزار خواهد نیز با یکدیگر رایزنی کردند.

بربوک همچنین همدردی خود را با مردم ژاپن به دلیل ترور شینزو آبه نخست وزیر سابق این کشور که روز جمعه و در جریان یک سخنرانی انتخاباتی مورد سوقصد قرار گرفت، اعلام کرد.

https://irna.ir/xjJXc5
 

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha