مدیرکل دامپزشکی سمنان: تب کریمه کنگو با رعایت بهداشت در عیدقربان خطرآفرین نیست

سمنان- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی استان‌سمنان با اشاره به نبود مورد مثبت ابتلا به تب کریمه کنگو در استان گفت: معاینات دام پیش از ذبح، رعایت نکات بهداشتی هنگام ذبح و نگهداری ۲۴ ساعته لاشه در یخچال، پخت کامل گوشت، در عید قربان از بروز بیماری تب کنگو پیشگیری می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمیدرضا حسینی روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان سمنان بیان کرد: یک میلیون و ۶۰۰ هزار دام سبک و ۶۰ هزار دام سنگین در استان سمنان وجود دارد که ۶۰ درصد دام سبک با یک میلیون و ۷۰ هزار راس متعلق به عشایر است.

وی با اشاره به نوع نگهداری و تردد، دام های عشایری را گروه پرخطر برشمرد و ادامه داد: معاینات و سمپاشی رایگان دام های عشایر و روستایی به صورت مستمر برای پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو در حال انجام است و به دلیل تغییر رفتار این ویروس با گسترش در ۱۴ استان کشور و ابتلای ۳۴ نفر و فوت ۲ نفر، ابتلا به این بیماری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان اظهارداشت: تاکنون مورد مثبتی از تب کریمه کنگو در استان گزارش نشده و از اسفند تا مهرماه خطر ابتلا به ۸۷۰ عامل بیماری زا انگلی، قارچی و میکروبی مشترک بین انسان و دام وجود دارد.

حسینی "کنه" را مخرن اصلی بیماری تب کریمه کنگو برشمرد و افزود: عملیات سمپاشی در راستای حذف و کنترل این بیماری با خرید ۲ هزار و ۲۸۶ لیتر سم و توزیع رایگان در جامعه هدف عشایری و روستایی و ۵۳۰ هزار نوبت سر عملیات سمپاشی انجام شد.

وی بیماری تب کریمه کنگو را بدون درمان و واکسن دانست و اضافه کرد: امکان تهیه سم برای واحد های صنعتی دام از ۳۰ داروخانه دامپزشکی استان سمنان فراهم است و دامداران، چوبداران، پرسنل دامپزشکی، دامپزشکان و سلاخان از گروه های در معرض خطر هستند.

گوشت قرمز تنها از مراکز مجاز تهیه شود

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به رعایت اقدامات بهداشتی به عنوان مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو خاطرنشان کرد: تهیه گوشت از مراکز مجاز با توجه به مهر و برچسب دامپزشکی، استفاده از دستکش هنگام بسته بندی و شست‌وشو و ضدعفونی تخته و ابزار آشپزخانه پس از بسته بندی از ضروری ترین اقدامات پیشگیرانه است.

حسینی تصریح کرد: پس از خرید گوشت قرمز به مدت ۲۴ ساعت و امعا و احشاء دام به مدت ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری و سپس طبخ شود همچنین آماده سازی گوشت با پخت کامل و پرهیز از کبابی کردن انجام شود.

وی با اشاره به پرهیز از مصرف خام یا نیمه پخته گوشت افزود: ۶ کشتارگاه فعال دام در استان سمنان با حضور ناظران دامپزشک و ناظران ذبح شرعی و دولتی فعال هستند و دام ها پیش از ذبح معاینه و لاشه ها بعد از ذبح کنترل شده و پس از ۲۴ ساعت نگهداری در یخچال به بازار عرضه می شود به همین علت شهروندان با خرید از مراکز مجاز نگرانی ابتلا به بیماری نداشته باشند.

۴۲ گروه نظارت دامپزشکی در عید قربان فعال است

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان ابرازداشت: نیروهای نظارتی و گروه های دامپزشکی روز عید قربان در قالب ۱۸ گروه ثابت و ۲۴ گروه سیار در استان برای کنترل دام و لاشه و نحوه نگهداری و ذبح نظارت دارند.

حسینی با اشاره به فعالیت گروه های نظارتی از ساعت ۶ صبح تا ۱۴ روز عید قربان اضافه کرد: ۳۰ دامپزشک، ۳۴ بازرس و ۲۰ ناظر شرعی در ۴۲ گروه عملیاتی ثابت و سیار در کشتارگاه های سمنان، شاهرود، دامغان، گرمسار، مهدیشهر و سطح شهر حضور دارند.

وی اظهارداشت: سامانه ۱۵۱۲ (بدون پیش شماره) روز عید قربان آماده ارائه مشاوره، پاسخگویی به سوالات و درخواست ارائه خدمات شهروندان با اعزام گروه های نظارتی به محل ذبح است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان یادآورشد: دام در میادین شهری به دلیل خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو عرضه نمی شود و مراکز عرضه دام در حاشیه شهر ها برای جلوگیری از آلودگی با حضور گروه های سمپاشی مستقر خواهد بود.

حسینی افزود: امکان ذبح دام در کشتارگاه ها و تحویل لاشه پس از ۲۴ ساعت وجود دارد همچنین گوشت های قربانی پس از ۲۴ ساعت نگهداری در یخچال توزیع یا طبخ شود.

واکسیناسیون دام های سبک سنگین به صورت مستمر انجام می شود

 وی با اشاره به خطر ابتلای ۸۵ درصد دام سبک به بیماری طاعون عنوان کرد: واکسیناسیون دام ها بر اساس شیوه نامه به صورت فصلی انجام می شود و واکسیناسیون پیشگیری از طاعون تا ۱۵ تیرماه، و تب مالت تا پایان تیر انجام می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان انجام واکسیناسیون را رایگان دانست و اضافه کرد: واکسیناسیون آبله با آغاز فصل پاییز و بازگشت دام ها به قشلاق و تب برفکی دام سبک و سنگین از اول مرداد تا پایان شهریورماه در استان سمنان انجام می شود.

حسینی بیان کرد: در سه ماهه نخست سال ۱۰ محموله آلایش غیرخوراکی دام، کرک و موی بز، دارو و محصولات لبنی با درآمدزایی یک میلیون دلاری به آسیای میانه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپا صادر شد.

وی یادآورشد: سال گذشته از محل صادرات فراورده های دامی استان سمنان ۱۰میلیون دلار درآمدزایی شد./

                                    

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha