هفت تن فرآورده‌های خام دامی در شاهرود معدوم شد

شاهرود - ایرنا - رییس شبکه دامپزشکی شاهرود گفت: هفت تن فرآورده‌های خام دامی فاسد و غیرقابل مصرف از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون در این شهرستان شناسایی و معدوم شد.

مجتبی گلی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شناسایی این میزان فرآورده‌های خام دامی با همکاری و بازرسی مشترک کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی، اداره صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی انجام شد.

وی به راه‌اندازی ۲ کشتارگاه دام جدید طی سال گذشته در شاهرود اشاره کرد و گفت: نظارت و بازرسی‌های بهداشتی مستمر از این ۲ کشتارگاه و ساماندهی کشتار روستایی در دستور کار کارشناسان شبکه دامپزشکی شهرستان است.

گلی با بیان اینکه پیشگیری از همه‌گیری بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از راهبردهای مهم شبکه دامپزشکی شهرستان شاهرود است، ادامه داد: طرح تشدید بازرسی‌های بهداشتی مشترک با همراهی سایر دستگاه‌های نظارتی در راستای عرضه و توزیع فرآورده‌های خام دامی سالم در عید نوروز و ماه مبارک رمضان اجرایی شد.

رییس شبکه دامپزشکی شاهرود اضافه کرد: این اداره در راستای رسالت خود با عنوان تهیه غذا سالم از مزرعه تا سفره خانوار، گام‌های موثری برداشته است.

خدمات‌رسانی به مردم مناطق محروم در دستور کار است

وی با اشاره به اینکه خدمت‌رسانی در مناطق دور دست از جمله خارتوران، طرود و روستاهای بخش بسطام در دستور کار است، اظهار کرد: هم اکنون هیچ نوع بیماری همه‌گیری (اپیدمی) از جمله تب برفکی بین دام‌های بزرگ و کوچک شهرستان به سبب اجرای به موقع طرح واکسیناسیون وجود ندارد.

گلی با بیان اینکه به محض گزارش مردمی وجود یک مورد بیماری کارشناسان بی‌درنگ به محل اعزام می‌شوند، افزود: کارشناسان پس از شناسایی کانون آلوده با انجام اقدام‌های لازم از همه‌گیری بیماری جلوگیری می‌کنند.

رییس شبکه دامپزشکی شاهرود به بیماری‌های دامی از جمله تب برفکی، آبله شاربن و تب مالت اشاره کرد و ادامه داد: واکسیناسیون دام‌ها در چندین نوبت طی سال به صورت پوشش کامل در شهرستان انجام می‌شود.

هفت تن فرآورده‌های خام دامی در شاهرود معدوم شد

واکسیناسیون به موقع تا ۸۰ درصد بیماری‌های دامی را کاهش داد

وی با بیان اینکه واکسیناسیون تب برفکی چهار بار در سال انجام می‌شود، تصریح کرد: یکی از مهمترین عواملی که موجب شده تا ۸۰ درصد این بیماری‌ها را به مانند سال های گذشته نداشته باشیم، انجام به موقع واکسیناسیون است.

گلی با اشاره به اینکه اردوهای جهادی با اولویت مناطق کم برخوردار و محروم با اعزام همکاران دامپزشک انجام می‌شود، ابراز کرد: در این اردوهای جهادی خدماتی چون واکسیناسیون، بیماریابی، آموزش و ترویج سمپاشی و همچنین خدمات دارویی و درمانی ارایه می‌شود.

به گفته وی، ساخت و مرمت حمام‌های کنه به طور مستمر در مناطق کم برخوردار و محروم شهرستان در دستور کار است.

بیماری تب کریمه در شاهرود وجود ندارد

رییس شبکه دامپزشکی شاهرود با بیان اینکه بیماری تب کریمه بین دام‌های این شهرستان وجود ندارد، گفت: با نظارت‌های مستمر،کنترل و آموزش‌های لازم به دامداران، تاکنون موردی از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه در شهرستان شاهرود گزارش نشده است.

وی با اشاره به اینکه مردم با خیال آسوده از لاشه دارای مهر بهداشتی شبکه دامپزشکی استفاده کنند، ابراز کرد: چنان چه در قصابی و یا هر مکان دیگری لاشه‌ای بدون مهر و تاییدیه بهداشتی یافتند، به دامپزشکی گزارش دهند تا اقدام لازم صورت پذیرد.

گلی با بیان اینکه مردم گوشت مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های معتبر و دارای جواز کسب تهیه کنند، تصریح کرد: گوشت گوسفند تازه کشتار شده باید تا ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود سپس از آن استفاده گردد.

۲۹۰ هزار دام سبک، ۱۹ هزار رأس دام سنگین و بیش از هزار نفر شتر و ۸۰ واحد فعال مرغداری در شهرستان شاهرود وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha