۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۹:۳۰
کد خبرنگار: 1022
کد خبر: 84748483
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مدیرکل دامپزشکی: کانون بیماری دامی در گلستان نداریم

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۹:۳۰
کد خبر: 84748483
مدیرکل دامپزشکی: کانون بیماری دامی در گلستان نداریم
مایه کوبی دام در گلستان

گرگان- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: با اجرای مستمر طرح های پیشگیری از بیماری های دامی توسط این اداره کل، کانون بیماری در این استان وجود ندارد.

غلامرضا محرابی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود : طرح مایه کوبی فراگیر رایگان علیه آبله (بیماری ویروسی عفونی نشخوارکننده کوچک)، شاربن ( سیاه زخم) و لمپی اسکین ( بیماری حاد ویروسی، بسیار عفونی و پوستی ) در جمعیت یک میلیون و ۴۰۰ هزار دام سبک و ۱۴۰ هزار دام سنگین که از زمستان سال قبل در دست اجرا است، خرداد سال جاری پایان می یابد.

وی ادامه داد: در اجرای طرح مزبور۳۶ گروه مایه کوب بخش خصوصی و ۱۴ گروه مایه کوب بخش دولتی مشارکت دارند.

وی همچنین از اجرای طرح مایه کوبی رایگان PPR (طاعون نشخوار کنندگان کوچک ) در جمعیت دام سبک در این استان اعم بومی و عشایر کوچنده اکراد خراسان با پیش بینی یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس از چند روز آینده خبر داد و گفت: اجرای این طرح به مدت ۶۰ روز در استان ادامه خواهد داشت.

محرابی در خصوص اصلاح ارز ترجیحی تصریح کرد: این طرح، تاثیری در افزایش قیمت دارو و واکسن حوزه دامپروری ندارد و دامداران استان نگران اجرای آن نباشند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی از سال ۱۳۹۸ واردات تمامی اقلام دارو و واکسن های دامی، طیور و آبزیان را با ارز نیمایی انجام داد و اصلاح ارز ترجیحی( ۴۲۰۰ تومانی) مشکلی در بحث تامین دارو در این حوزه ایجاد نمی کند.
وی ادامه داد: اکنون برای تامین داروی موردنیاز پرورش دام در این استان ۱۰۵ داروخانه دامپزشکی فعال وجود دارد.

مطابق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، در این استان چهار میلیون و ۲۰۰ واحد دامی، هزار و ۹ واحد مرغداری با ظرفیت اسمی جوجه‌ریزی ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه در هر دوره پرورش (۴۵ روزه ) به جز طیور بومی و پرورش آبزیان وجود دارد و صنعت دامپروری این استان جایگاه هشتم کشوری را در تولید به خود اختصاص داده است.

براساس این گزارش در این استان شمالی ۲۲۰ هزار بهره بردار کشاورزی وجود دارد که حدود ۷۰ هزار آن در حوزه دامپروری اشتغال دارند.

استان گلستان با یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت، ۴۷ درصد آن روستایی بوده و اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha