۲۵ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۵۹
کد خبرنگار: 1022
کد خبر: 84769398
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

گلستان ظرفیت تولید ۱۰ درصد پروتئین حیوانی کشور را دارد

گرگان- ایرنا- کارشناس حوزه دامپروری مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گلستان گفت: این استان شمالی توانایی تولید ۱۰ درصد از پروتئین حیوانی کشور را دارد که در صورت پیگیری و نظارت کافی می توان به این مهم دست یافت.

غلامعلی هلاکو روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: این مهم در سند راهبردی جامع استان گلستان در حوزه توسعه دامپروری تدوین و آماده اجرا توسط دستگاه های متولی شده است.
وی ادامه داد: در تدوین این سند اهداف راهبردی با روش ها و تکنیک های مختلف، احصا و خلاصه شد که در گام نخست اهداف راهبردی متاثر از قانون اساسی جمهوری اسلامی، قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی، قانون نظام جامع دامپروری، قانون افزایش بهره وری، قانون برنامه ششم توسعه و ماموریت وزارت جهاد کشاورزی و در ذیل راهبرد اصلی استان(تجارت بین الملل مبتنی بر مزیت رقابتی) و بر بستر سند آمایش استان به دست آمده و در گام دوم این اهداف راهبردی در ماتریس های(قالب) تدوین برنامه راهبردی قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: این سند راهبردی دامپروری استان به منظور تامین پایدار پروتئین حیوانی برای جمعیت رو به رشد کشور طراحی شد و بخش دامپروری استان با پیوستن به زنجیره های ارزش ملی و بین المللی، تولید محصولات رقابت پذیر متناسب با استانداردهای جهانی به"هاب(قطب) تولید و بازاریابی محصولات پروتئینی" در کشور، منطقه و سایر کشورهای همسایه ایران تبدیل می شود.
وی اضافه کرد: این استان با رویکرد مدرن سازی و صنعتی شدن، حفظ و گسترش ذخایر ژنتیکی دام، انعقاد قراردادهای کشت فراسرزمینی، تامین و تولید خوراک استاندارد، واردات دام زنده از کشورهای منطقه برای ذبح در داخل استان، برندسازی، افزایش سطح ایمنی و بهداشت، توسعه تحقیقات کاربردی در دامپروری و بازار می تواند به قطب تولید و عرضه محصولات پروتئین در منطقه تبدیل شود.
هلاکو بیان کرد: در بخش ابتدایی طرح برای دستیابی به یک جمع بندی کلی و خلاصه و کارا از تجربه سایر کشورها در این زمینه از جمله استرالیا، کانادا، آفریقای جنوبی در این سند لحاظ و استفاده شده است.
وی تاکید کرد: این برنامه دارای یک برنامه راهبردی و یک سند بین بخشی است و نگاه صرف به دامپروری ندارد بلکه به اتمسفر و فضای کلی استان و کشور در آن توجه شده و با توجه به اهمیت بخش دامپروری در امنیت غذایی به ظرفیت های استان در تولید غذا بیشتر پرداخته شد و به مزیت نسبی استان نسبت به بیشتر استان در تولیدات دامی نقش آن در سطح ملی بیشتر توجه شده است.

این عضو جهاد کشاورزی استان گلستان تصریح کرد: با توجه به متاثر بودن بخش دامپروری و تولیدات آن به محیط پرورش و شرایط اقلیمی یکی از جوانب اصلی توجه تیم کارشناسی توجه به شاخص های آب و هوایی، زمین شناسی و اکوسیستم استان بوده و در این بخش گروهی متشکل از دانشگاه گرگان، با بهره گیری از تجربه سند آمایش استان، و با بهره گیری از اطلاعات اداره کل هواشناسی استان در ایستگاه های استان نقشه های سنجش از دور و تحلیلی خوبی تولید و بخشی در سند منعکس شده است.
هلاکو اضافه کرد: در این سند ضمن پرداختن به مولفه های جمیعتی استان، دما، رطوبت، کلاس خاک هم توجه شده است.

گلستان ظرفیت تولید ۱۰ درصد پروتئین حیوانی کشور را دارد
کارشناس حوزه دامپروری مرکز تحقیقات، آموزش  و ترویج کشاورزی گلستان ادامه داد: عموم برنامه های گذشته دامپروری گلستان از سوی کارشناسان بخش دامپروری تدوین شد ولی این سند با مشارکت افراد خارج از بخش دامپروری استان و مشاوره با خبرگان در رشته های مختلف تدوین شده است.
هلاکو گفت: این سند نتیجه یک کار جمعی و مشارکت علمی استادانی از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علوم کشاورزی گرگان، مرکز تحقیقات کشاورزی، موسسه تحقیقات پنبه کشور، همکاران اداره کل دامپزشکی، شرکت آب منطقه ای، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و همچنین نظرات خبرگان، بهره برداران و تولیدکنندگان برتر و پیشرو در قالب پرسشنامه های الکترونیک بوده است.

لزوم همراهی دستگاه ها در عملیاتی شدن سند دامپروری   
وی افزود: برنامه های عملیاتی طرح های بخش دولتی و عمومی استان در راستای سند چشم انداز، راهبردهای اصلی و بخشی از موارد مهمی است که باید در اجرای  سند دامپروری منطقه مورد توجه قرار گیرد.
هلاکو تاکید کرد: اجرایی شدن بندر خشک، سرمایه گذاری در هرم بالایی صنعت دامپروری، شبکه سازی تولید و بازار و همچنین توسعه صنایع فناوری محور از فرصت های بی نظیری است که پیش روی سرمایه گذاران در استان گلستان است.
افزود: علاوه براین ،با توجه به ظرفیت های اکولوژیک، فرصت های منطقه ای از جمله کشورهای حوزه ( سی آی اس) همچنین روابط با آسیای جنوب شرقی و آسیای شرق دور می تواند با تنوع بخشی به سبد صادراتی، درآمدهای مالی سرشاری را برای سرمایه گذاران در این بخش به ارمغان آورد.

گلستان ظرفیت تولید ۱۰ درصد پروتئین حیوانی کشور را دارد
هلاکو افزود: با این وجود، تولید غذا یکی از تکالیف اصلی وزارت جهاد کشاورزی محسوب می شود و گلستان یکی از قطب های تولید غذا در کشور، جایگاه ویژه ای در امنیت غذایی و امنیت ملی دارد که ما طبق داده های سازمان جهادکشاورزی بخش دامپروری در این خطه با تولید شیر، گوشت سفید و قرمز، تخم مرغ  بیش از ۱۲ درصد تولید ناخالص استان را به خود اختصاص داده است و برنامه ریزی و حرکت بر مدار درست در این بخش در دورنمای کلی تامین غذای کشور بسیار حائز اهمیت است.
مطابق داده های آماری جهادکشاورزی گلستان، در این استان شمالی از جمعیت ۲۱۴ هزار بهره بردار فعال در بخش کشاورزی، حدود ۷۰ هزار نفر از آن ها در حوزه دامپروری فعالیت دارند که وجود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین دام ، یک هزار و ۹ واحد مرغ گوشتی با ظرفیت جوجه ریزی ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه در هر دوره پرورش و پرورش شیلات و آبزیان با وجود مجتمع پرورش میگو گمیشان از جمله ظرفیت های دامپروری منطقه است.   
به گفته کارشناسان حوزه دامپروری گلستان، این استان ظرفیت پرورش دام و تولیدات بیشتری از رقم های فعلی دارد که می توان با سرمایه گذاری در طرح‌هایی مانند پرواربندی و راه اندازی واحدهای دامداری صنعتی و نیمه صنعتی از آن استفاده کرد که به رونق تولید، افزایش درآمد و ایجاد اشتغال جوانان این استان کمک زیادی می کند..
گلستان واقع در شمال کشور به دلیل تنوع اقلیمی، برخورداری از مراتع طبیعی، مزارع کشت علوفه، نیروی انسانی و سرمایه‌گذاری صورت گرفته در بخش‌های مختلف زنجیره تولیدات دامی از جمله کارخانجات خوراک دام، ظرفیت‌ مناسبی برای افزایش و بهبود کیفیت تولیدات دامی و در نتیجه افزایـش بهره‌وری بخش پرورش دام دارد.
گلستان با ۲ میلیون نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد و افتصاد اصلی آن بر پایه کشاورزی استوار است.

مرحله نخست تدوین سند چشم انداز استان در افق ۱۴۰۴ به گفته حمیدرضا دنکوب مشاور برنامه راهبردی استاندار گلستان در نیمه دوم سال جاری در استان عملیاتی می شود.

استان گلستان اکنون حدود  ۶.۵ درصد از تولید پروتئین کشور در بخش دامپروری اعم از طیور، لبنیات و گوشت قرمز را تامین می کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha