موردی از بیماری تب کریمه کنگو در گلستان مشاهده نشد

گرگان - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: موردی از بیماری تب کریمه کنگو در این استان شمالی تاکنون گزارش نشده ولی باید اقدامات پیشگیرانه لازم در تماس با دام، گوشت و آلایش دامی و مصرف آن ها و برنامه مبارزه با " کنه ها " اعمال شود.

غلامرضا  محرابی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: این اداره کل علاوه بر ادارات دامپزشکی در شهرستان ها، از ظرفیت گروه های جهادی دامپزشکی برای پایش کامل دام ها و ممانعت از شیوع تب کریمه کنگو در منطقه استفاده می کند.

به گفته وی اکنون در مناطق دور افتاده و سخت گذر شهرستان های تابعه استان از ظرفیت بالقوه این گروه های جهادی دامپزشکی در راستای پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و دام به ویژه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو استفاده می شود.

موردی از بیماری تب کریمه کنگو در گلستان مشاهده نشد
وی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت دهیاران و شوراهای روستایی به منظور سم پاشی رایگان دام ها و جایگاه های نگهداری دام و ضد عفونی دامداری با همکاری بهره برداران روستایی، اطلاع رسانی در شهرها،  توزیع کتابچه های پیشگیری از تب کریمه کنگو، نظارت و برخورد با ذبح دام در معابر عمومی شهری و بازارهای هفتگی، برپایی دوره های آموزشی برای گروه های پرخطر شامل قصابان، ذبح کنندگان و کادر درمان در بیمارستان ها، تدارک و اجرا می شود.

موردی از بیماری تب کریمه کنگو در گلستان مشاهده نشد

محرابی ضمن تاکید بر خرید گوشت از فروشگاه‌های مجاز تحت نظارت دامپزشکی، گفت : گوشت این مراکز از کشتارگاه های دام استان تهیه و بازرسی های قبل، حین و بعد از کشتار دام ها از سوی ناظرین بهداشتی دامپزشکی انجام و از سویی گوشتی که می‌خواهد به مردم عرضه شود مدت زمان  ۲۴ تا ۴۸ ساعت در دمای ۲ تا چهار درجه سانتی گراد نگهداری می شود.

بیماری تب کریمه کنگو از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که بیشتر از راه گزش کنه آلوده منتقل می‌شود و علائم مشکوک به این بیماری باید جدی گرفته شود، زیرا زمان نقش بسیار مهمی در درمان این بیماری ویروسی دارد.
این بیماری در فصل تابستان همزمان با فصل فعالیت ناقل و مخزن بیماری (کنه‌ها) شیوع بیشتری دارد و احتمال ابتلا به آن در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی یادشده وجود دارد، این بیماری از آسیا، آفریقا و اروپا گزارش شده و در کشورهای همسایه شامل عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان شایع است.
بیماری در حیوانات اهلی به غیر از یک دوره تب علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری به انسان طی ذبح حیوان آلوده و یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده وجود دارد.
در استان گلستان حدود 2 میلیون راس دام سبک شامل گوسفند و بز و حدود ۶۰۰ هزار راس دام سبک عشایر ( استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی و سمنان ) و نیمه کوچنده بومی(ترکمن) و ۳۶۰ هزار راس دام سنگین وجود دارد که از سوی بیش از ۵۰ هزار بهره بردار پرورش داده می شود.

استان گلستان با ۲ میلیون نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد و اقتصاد اصلی ساکنان آن ها بر پایه کشاورزی استوار است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha