۵ تیم دامپزشکی گنبد بر سلامت ذبح دام‌ در عید قربان نظارت دارند
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس- ایرنا- رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس از فعالیت پنج تیم نظارتی بر سلامت لاشه دام اهالی این شهرستان مرزی در روز عید سعید قربان خبر داد و گفت: شهروندانی که در این روز خارج از محیط کشتارگاه دام ذبح می‌کنند می‌تواند از تیم‌های نظارتی این نهاد برای سلامت لاشه کمک بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نادر گوگلانی روز شنبه در جلسه مشترک هماهنگی اعیاد سعید قربان و غدیر گنبدکاووس افزود: شهروندان می‌توانند با سامانه ۱۵۱۲ و یا تلفن ۰۱۷۳۳۳۸۲۴۸۱ اداره دامپزشکی این شهرستان برای حضور کارشناسان تماس بگیرند.

وی با بیان اینکه نظارت بر لاشه دام توسط کارشناسان دامپزشکی به صورت رایگان و از ساعت ۶ تا ۱۴ روز عید قربان انجام می‌شود، اضافه کرد: اکنون ۲ تیم دامپزشکی به همراه یک تیم از اداره کل امور عشایر بر سلامت دام‌های عرضه شده در میدان فروش دام این شهرستان نظارت دارند.

گوگلانی با تاکید بر ضرورت ذبح دام قربانی در کشتارگاه شهرداری گنبد توسط شهروندان، گفت: به سبب جلوگیری از انتقال بیماری‌های احتمالی دام به مردم از جمله CCHF (تب خونریزی دهنده کریمه و کنگو) که از طریق "کنه" به انسان منتقل می‌شود لازم است شهروندان حتی المقدور دام خود را در کشتارگاه و زیرنظر کارشناسان دامپزشکی ذبح نمایند.

وی افزود: علاوه بر این لازم است فرد خُرد کرد لاشه دام از دستکش استفاده نماید و گوشت قربانی حداقل ۲۴ ساعت قبل از مصرف در دمای چهار درجه یخچال نگهداری شود.

رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس همچنین برلزوم جمع آوری پوست، امحاء و احشاء دام‌ها و نیز جلوگیری از فروش دام در نقاط شهری توسط شهرداری تاکید کرد و گفت: شهروندان می توانند پلاک نصب شده بر گوش دام ذبح شده را به شهرداری یا دامپزشکی تحویل دهند تا سامانه مربوط حذف شود.

یحیی طاهری معاون خدمات شهرداری گنبدکاووس در این جلسه از پیش بینی چهار نقطه در ورودی های این شهر برای خرید پوست دام‌های ذبح شده روز عید قربان خبر داد و گفت: چند خودروی حمل فضولات دامی و جمع آوری پوست، امحاء و احشاء دام‌های ذبح شده از سطح شهر در سه نوبت فعال شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس هم در این جلسه برلزوم استفاده از دستکش و ماسک توسط نیروهای خدمات شهرداری برای جمع آوری فضولات، پوست، امحاء و احشاء دام تاکید کرد و از شهروندان خواست از خرید شیرینی و آجیل فله از دستفروشان خودداری نمایند.

فرهاد بدیعی با اشاره به روند دوباره رو به افزایش مبتلایان به کرونا در استان گلستان و گنبدکاووس از مردم خواست در ایام عید قربان و دید و بازدیدها شیوه نامه‌های بهداشتی را بیشتر رعایت نمایند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار ویژه گنبدکاووس در این جلسه با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی به شهروندان جهت فرهنگ سازی برای ذبح دام روز عید قربان در کشتارگاه‌ها، گفت: شهرداری برای جمع آوری فضولات دامی، پوست و امحاء و احشاء آن آمادگی کامل داشته باشد ضمن اینکه سایر دستگاه‌های متولی بهداشت، محیط زیست، دامپزشکی، کشتارگاه، بخشداری‌ها، دهیاران، انتظامی و راهور نیز باید درایام عید قربان وظایف محوله را انجام داشته باشند.

رضا اصالتی افزود: برای جلوگیری از ورود دام غیرمجاز به گنبدکاووس، دامپزشکی، انتظامی و راهور با مجوز قضایی دادستان عمومی و انقلاب اقدامات کنترلی لازم را انجام دهد.

وی همچنین گفت که در روز عید سعید غدیر برنامه‌های متنوعی در گنبدکاووس برگزار می شود که یک آیین جشن و محل انس با قرآن متمرکز از مهمترین آنها می‌باشد. 

همچنین در این جلسه زمان برگزاری نماز عید سعید قربان در عیدگاه اهل سنت گنبدکاووس ساعت ۷:۳۰ و در مصلی امام جعفر صادق (ع) این شهر ساعت هفت صبح اعلام شد.

شهرستان ۴۱۱ هزار نفری گنبدکاووس در شرق استان گلستان واقع است و عید قربان در میان مردمان این دیار بویژه ترکمن‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha