۱۷ مرداد ۱۴۰۰، ۹:۵۱
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 84430076
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همایش وحدت اسلامی در پاکستان با محور ترویج آموزه‌های نهضت عاشورا

اسلام‌آباد - ایرنا - همایش وحدت آفرین انسجام علمای مذاهب اسلامی با محور ترویج آموزه‌های قیام عاشورا، با حضور علمای برجسته پاکستانی و همچنین رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در شهر «لاهور» برگزار شد و سخنرانان، پاسداری از دین و ارزش‌ها را مهم‌ترین درس محرم عنوان‌ کردند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، در آستانه ماه محرم و ایام سوگواری شهادت حضرت سید الشهدا امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان، همایش "اتحاد مذاهب اسلامی" با حضور رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور مرکز ایالت پنجاب، شخصیت‌های سیاسی، مذهبی به ویژه علمای برجسته اهل تسنن برگزار شد.

در این همایش از "مولانا عبدالخبیر آزاد" رئیس کمیته ملی استهلال پاکستان، "مولانا سید ضیاءالله شاه بخاری" رئیس جمعیت متحد اهل حدیث، "سید اسدعباس نقوی" مشاور امور رسانه‌ای سروزیر ایالت پنجاب و "مفتی گلزار احمد نعیمی" رئیس جماعت اهل حرم دعوت به عمل آمده بود.

علمای مذاهب اسلامی در سخنانی ضمن تبیین و تشریح فلسفه شهادت حضرت سید الشهدا علیه السلام، ماه محرم را به دلیل این رویداد تاسف بار بزرگ تاریخی برای همه مذاهب اسلامی ماه غم و اندوه دانسته بر پاسداشت آن تاکید کردند.

شخصیت‌های پاکستانی از دولت ایالتی خواستند تا امنیت کامل محافل بزرگداشت ایام سوگواری در ماه محرم و صفر را برقرار کند تا از بروز هرگونه حادثه ناخوشایند پیشگیری گردد.

«جعفر روناس» رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور به عنوان مهمان و سخنران ویژه این مراسم گفت: عاشورا با برخورداری از اندوخته‌های معنوی‌ و ارزشی مانند خدا محوری، پیروی از قرآن، عدالت‌طلبی، حق‌محوری و توجه به عزت انسانی، پیام‌های عمیقِ انسان‌ساز به بشریت می دهد.

وی افزود: قیام بزرگ عاشورا که در آن، جان‌ها برای رضای خدا و اصلاح امت خاتم الانبیا (ص) هدیه گردید، نقشه‌ راهِ خوبی برای اتحاد ‌مسلمانان است.

مسوول فرهنگی کشورمان وحدت مذاهب اسلامی را اقدام قلبی و عملی به مشترکات ملل مسلمان عنوان و تاکید کرد: عاشورا از نظر روانشناسی اجتماعی نیز در وحدت میان مذاهب اسلامی تأثیرگذار است. در عاشورا به اصول انسانی چون عزت، کرامت، آزادی و به اصول اسلامی چون، نبوت، قرآن و سنت بسیار توجه شده است. عاشورا به عنوان یک مکتب نظری، از توحید، سنت پیامبر، اعتقاد به معاد، امر به معروف و نهی از منکر و اهمیت به عبادات ریشه گرفته است.

همایش وحدت اسلامی در پاکستان با محور ترویج آموزه‌های نهضت عاشورا

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اصول و مشترکات انسانی چون خدا محوری، عدالت، تعهد، وفاداری، آزادی از مبانی و پایه‌های مهم مکتب عاشورا به‌شمار می‌روند. بدین جهت عاشورا هم در بین پیروان اسلام و هم برای پیروان دیگر ادیان و همه انسان‌ها، پیام وحدت‌آفرین دارد.

جعفر روناس به نقل از حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار  کبیر جمهوری اسلامی ایران گفت: عاشورا باید به‌ عنوان رویدادی تلقی شود که در طول تاریخ می‌تواند درس‌آموز بوده و پایه‌های ستم و استبداد را سرنگون کند.

دیگر سخنرانان در این همایش وحدت آفرین با بیان تاثیر عمیق حادثه جانسوز کربلا و شهادت خاندان مطهر نبوی در تاریخ بشریت گفتند: نهضت کربلا و شهادت مظلومانه امام حسین (ع) باعث شد تا اسلام حقیقی که در حال مسخ شدن بود دوباره تا ابد احیاء شود.

گفتنی است، در آستانه ماه محرم دولت پنجاب به عنوان پرجمعیت‌ترین ایالت پاکستان با تشکیل "کمیته‌های صلح" متشکل از علمای مذاهب اسلامی آنان را به شهرهای مختلف اعزام می‌کند تا از این طریق زمینه برای برگزاری صلح آمیز آیین‌های مذهبی ماه محرم فراهم شود؛ اقدامی که مورد خرسندی و استقلال جامعه روحانیت پاکستان قرار گرفته است.

پاکستان تنها کشور اسلامی با اکثریت اهل تسنن در جهان است که روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در آن تعطیل رسمی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha