آذربایجان غربی نیازمند اصلاح نظام بازار محصولات کشاورزی است

ارومیه-ایرنا- نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح نظام بازار محصولات کشاورزی و راه اندازی نهضت سورت و بسته بندی در آذربایجان غربی از نیازهای ضروری این استان است.

حجت الاسلام سید سلمان ذاکر روز یکشنبه در آیین کلنگ زنی طرح ۴۳ هزار تنی "ذخیره سازی، نگهداری مواد غذایی و بسته بندی انواع میوهگ در ارومیه افزود: ۱۵ استان قطب کشاورزی کشور هستند که استان آذربایجان غربی یکی از آنها قلمداد می شود که باید صنایع مرتبط با کشاورزی و صنعت حمل و نقل میوه های فساد پذیر  در آن توسعه پیدا کند.

وی با بیان اینکه با استفاده از افراد توانمند، سرمایه گذاران صادق و دقیق می توان به توسعه اقتصادی رسید و این موضوع موجب کاهش هزینه ها و افزایش درآمدها می شود گفت: در صنایع تبدیلی مربوط به سیب و آب میوه جزو استان های برتر هستیم ولی در سورت و بسته بندی جایگاه خوبی در کشور نداریم که باید تلاش شود در این زمینه نیز استان به جایگاه مطلوبی دست یابد تا به بهره وری در تولید برسد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این آیین گفت: به دنبال تکمیل زنجیره های تکمیل ارزش افزوده در استان هستیم چرا که با این اقدام به توان به صادراتی مطلوبی می رسیم.

کرامتی بیان کرد: سالانه ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع محصول در بخش کشاورزی استان تولید می شود که یک و نیم میلیون تن آن مربوط به محصولات باغی است.

وی بیان کرد: با وجود رتبه برتر استان از نظر صنایع تبدیلی و تکمیلی، در صنعت سورت و بسته بندی در جایگاه واقعی خود در سطح کشور قرار نگرفته ایم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار داشت: به رغم بالا بودن کیفیت محصولات تولیدی، صنایع سورتینگ و بسته بندی مناسبی برای عرضه و بازاریابی محصولات با متدهای صحیح تجارت بین المللی در استان وجود ندارد که با راه اندازی چنین طرح های تولیدی می توان صادرات محصولات کشاورزی را رونق بخشید.

کرامتی با اشاره به خصوصیات و ویژگی های طرح ۴۳ هزار تنی ذخیره سازی، نگهداری مواد غذایی و بسته بندی انواع میوه در ارومیه بیان کرد: این طرح با سرمایه گذاری ۸.۴ میلیون یورویی یک سرمایه گذار خارجی از کشور عربستان در مدت ۹ ماه اجرا می‌شود.

وی افزود: فاز اول واحد ذخیره سازی و نگهداری موادغذایی این طرح ۴۳ هزار تنی در زمینی به مساحت ۵۶ هزار و  ۶۸ متر مربع  مجهز به سردخانه ۱۱ هزار تنی است که ۶ هزار و ۶۰۰ تن آن به صورت کنترل اتمسفری خواهد بود که بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ میلیاردریال سرمایه گذاری اولیه انجام می شود.

وی ادامه داد: اشتغال زایی ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم، سهولت در دسترسی به مراکز تخصصی تجارت محصولات کشاورزی و حذف واسطه ها، ایجاد ارزش افزوده بالا، کاهش ضایعات محصولات، ساماندهی مکانیزه و کاهش بهای تمام شده و ارائه محصولات با کیفیت بالا از مهمترین مزایای این طرح است که در سه فاز سردخانه، سورت و بسته بندی، واحد خشک کردن میوه و ایجاد مرکز لجستیک حمل و نقل صادراتی اجرا می‌شود.

آیین کلنگ زنی این طرح ۴۳ هزارتنی ذخیره سازی، نگهداری مواد غذایی و بسته بندی انواع میوه امروز با حضور استاندارآذربایجان غربی، فرماندار ارومیه، رییس سازمان جهاد کشاورزی  و جمعی از مسوولان استانی  در شهرستان ارومیه برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha